Jeg prøver å være flink til å bruke nok olje i maten. og bruker extra virgin olivenolje.. men synes ærlig talt ikke at det er så godt. Ødelegger smaken på både maten og salaten synes jeg da.. Finnes det andre javngode oljer som smaker bedre eller som er mere nøytrale i smaken?? Eller kan jeg få i meg olje på et annet vis en å helle det over maten??
Jeg er ikke oljeeksperten her, men de snakker om cocosa-olje! Den som ikke smaker kokos, så vidt jeg har forstått..... :p
Jeg bruker solsikkeolje. Smaker ikke no. Men jeg steker mest i det da, bruker ikke dressinger. Noen svelger en skje olje hver dag, men høres ikke veldig fristende ut for meg! :eek:
Kaldpressede og lite rafinerte oljer smaker av det de er laget av. Og de skal smake godt :snill: Er der metalliske smaker, harsk smak eller andre bismaker så er oljen ødelagt.
Gode oljer: Ex Virgin Oliven olje (fra middels til dyr variant), avokadoolje, cocosa extra virgin, rapsolje (den klarer ikke jeg smaken på :o)
Også har du endel nøtteoljer som: Peanøtt, valnøtt og macadamia.
Skal du steke i olje er Cocosa Pure helt uten smak. Skal du ha olje som kost tilskudd, smaker Cocosa Extra Virgin svakt av kokos. Andre Oljer ? Selv syns jeg avocadoolje smaker rent, mildt og fint. Den setter ikke "smak" på maten. Er enig med HP. Jeg syns rapsoljen smaker pyton, - men det er smak og behag. Macadamia nøtt oljen er veldig god på salater !
Hvis du bruker en god olivenolje til dressing kan du godt ha i litt sitronsaft og krydder/urter, - da blir smaken mye bedre !
Den er nok ikke kaldpresset. Og inneholder derfor transfettsom er sansynligvis kreftfremkallende. Bruk bare kaldpressede oljer. Og står det ikke kaldpresset på flaska er den nok ikke kaldpresset.
Får å få i seg nok riktig fett kan man også ta litt Udos Choice på skje eller i smoothie. Kan også brukes i dressing.
Slik jeg har lært det (på Lindberg kurs) er det om å gjøre å få i seg nok omega 3 (tran,linfrø,valnøtter,udo) 3-4g. Også skal 20% av energi inntaket komme fra omega 9 (oliven,raps,avokado,mandler etc). Kokosolje er mettetfett, men flott tilsteking. Solsikkeolje har mest omega 6 som man anbefaler å begrense inntaket av.
Skjønner ikke helt det de rmed kaldpresset og ikke. For man sier at det utvikles transfettsyrer i oljen om den varmes opp til rundt 180-200 grader? Det blir jo fort det i pannen da!! Da blir det jo transfett i dem også da! :confused:
Kaldpressede oljer bruker jeg i salater og heller over maten etter at den er ferdig. Skal du steke i dem, må du bruke svært lav temperatur og heller steke lenger.
Bruker smør og cocosa (ikke extra virgin selvsagt) til å steke i. :)
For mye Omega6 hemmer opptaket av omega3 fordi de bruker de samme ensymene. For mye Omega6 og for lite omega3 leder til inflamasjoner, sammensnerving av blodårer +++ Altså hjerte- og karsykdommmer og hodepine blant annet. :eek:
Det er derfor introduksjonen av margarin er knyttet til epidemien med hjerte- og karsykdommer. Inflamasjoner er den nye snikende helsefaren; inflamasjoner er knyttet sammen med alle revmatiske plager blant annet...
Så sørg for en god balanse mellom omega3 og omega 6. Spis fet fisk og kutt ut alle margariner og begrens ferdigekjøpte dressinger/majoneser. :ja:
Det er forøvrig også dette som er den tyngste kritikken mot Dr Agatston og South Beach dietten. Han har ikke klart å skille mellom de sunne og de usunne oljene... ;)
EH???? Hva blir summen av det da lissom? Du HP.. kan ikke du fortelle meg sånn ca hvor mye mye jeg skal ta av de forskjellige oljene a? og ikke i prosentvis please, for jeg fikk så vidt stå karakter i matte på skolen.. Er litt utenfor mitt felt dette... :confused:
Jeg også! Kjøper fra Lindberg's nettside.... Billig, billig!! :p
Men jeg kjøpte også LINFRØOLJE! OG det er den verste smaken jeg har kjent i mitt liv! Minnet om TRAN! Helt grusom!!! Jeg ødela en hel salat som jeg bare måtte kaste! :mad:
Ellers bruker jeg Cocosa i smoothier, i dressinger, i vaniljesaus (JA!), og i sjokoladeglasur til mine LAVKARBO sjokoladekaker!! :D
Jeg skulle kjøpe Hellmans majones på Meny her en dag. Ble så glad jeg jeg så at de endelig hadde tatt den inn....! Men den kosta jo over 50 kroner!! Og det var bare en liiiiiten flaske.... Lot den stå pent i hylla jeg..... Ække' såååå gla' i majones akkurat... :cool:
Jeg også - bruker den til alt der olivenolje ikke passer, FORDI den ikke smaker noe. Så rart! Kanskje det er en sånn genetisk greie, sånn som agurk og vannmelon som har bitterstoffer som bare noen få kan smake. Skal prøvekjøre rapsen på venninnen min som hater agurk, så får vi se... ;)
Varmpresset rapsolje fra nærbutikken smaker ingenting men det norskproduserte kaldpressede rapsoljen jeg fant på mega syns jeg er fantastisk god og ikke var den så dyr heller. Den hadde en nøtteaktig smak. Jeg syns HP og Nille burde gi rapsoljen en ny sjanse, de har sikkert smakt på en som var for gammel. Jeg lagrer min i kjøleskap.
Varmpresset raps har jeg aldri smakt, men jeg har brukt den norske kaldpressede rapsoljen, også Helios, rømer og til slutt Dr.Lindbergs sin. De setter alle for mye og "feil" smak på min mat. :snill:
Da tar jeg heller en god olivenolje, eller avokadoolje... :sikle:
Kjøpte Cocosa extra virgin i helga.. men ble litt overrasket over at den var så fast.. Trodde jo det var mere olje jeg! :confused: (men på en annen måte kjekk også da, siden man bare kan ta det på skje som kosttilskudd) Det sto på boksen at den blir flytende ved 24 grader, og da er det jo ikke noe problem å ha den i ferdig varm mat.. men i salat da?? Hvordan varmer dere den opp da? Tar litt i en kopp og varmer i microen eller??? :confused:
Kjøpte den norske kaldpressede forrige gang, men syntes flaska var så upraktisk å tømme av. Vi har en kaldpresset svensk nå, merke Druvan. Men jeg synes ikke de smaker noe som helst, altså, verken norsk eller svensk. Har sikkert tatt livet av smaksløkene med for mye chili. :o
Avokadoolje hørtes godt ut, det skal jeg se etter. Helsekosten var forresten utsolgt for extra virgin cocosa i dag, de skulle få inn mer i morgen. Må være mange sørlendinger som har lest om cocosa i det siste. :)
Ulex
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.