I slutten av mai har jeg planlagt 1 ukes telttur i fjellheimen. Da jeg mangler både pakkesel og sherpa skal jeg bære alt selv.. telt sove pose klær osv.. Vanligvis hadde jeg også hatt med meg real sine frysetørkede produkter. Disse er jo stinne av karbo for å gi økt energi osv....
Så her er spørsmålet.. hva kan en som går på lavkarbo ha med seg da. Eller må jeg slutte og spise lavkarbo en viss tid før turen osv.. alle innspill mottas med takk.
Du kan ta med myyye mat! I den tiden jeg pleide å gå i fjellet, som er ca 100 år siden, tok vi med oss alt hva vi ønsket. Maten som krevde kjølseskap gravde vi bare rett og slett ned i myra. :p Vi hadde bacon og annet kjøtt i dagevis lagret i et vått hull under våt mose, holder seg knall der!
Jeg skal gå fra punkt a til punkt b. Så det er desverre begrenset hva jeg kan få meg. Jeg skal ha en 90 liters sekk. Og ja. jeg håper å kunne få noe fisk også. Men, det er jo ikke noe å basere seg på. Dårlig fiskelykke.
Tørket kjøtt var jo ett godt alternativ. Det tenkte jeg ikke på en gang. Må lese meg litt opp på tørking av ting og tang. Det samme kan jo gjøres med sopp. Holder kokte egg seg lenger enn ukokte. Og gjelder det samme for feks kjøtt. Att holdbarheten øker når maten er stekt på forhånd?.
Takk også for tips om å grave ned mat som kjøleskap. Men, er litt usikker på om jeg har det overskuddet etter en lang dags mars. Men, det er jo ett glimrende råd hvis man har en base camp.
Jædersylte og majones er det jeg kommer på i farten.
Det skal være en god tråd om dette her inne (du kan jo søke på turmat eller jædersylte).
Ferdigkokte egg holder seg i hvertfall en tre-fire dager.
Røkt bacon er vel også veldig holdbar.
Fiberhusk ev vanlig kli. Meget lett i vekt, sveller mye ut slik at det metter mye. Det kan du ha i supper ev blande med egg slik at du får omelett med brød..:p
Sopp er også lett å ta med seg. Nyydelig til stekt fisk! Skiv opp soppen på forhånd slik at den er klappet og klar.
Kanskje Vikingmelk?? Den er veldig holdbar, men jeg vet ikke hvor mange karber den inneholder.
Kaffefløtepulver?? Det er lett og er nyyydelig i sauser etc. Inneholder endel karber, men er jo veldig lett og man bruker ikke så mye av det i slengen. Sammen med stekt sopp blir den nyyydelig til fisken!
Jeg drar opp denne tråden igjen jeg, i og med at jeg (mest sannsynlig) skal på en ukes tur i fjellet om tre uker:
Er det noen mat som er fin å lage på forhånd, som er lett å pakke med seg og samtidig lavkarbo? Har dere noen gode ideer? Jeg har allerede tenkt å lage en flat eggeomelett med noe salt kjøtt i som er ypperlig på knekkebrød. Men det er jo lett å gå lei da..
Vet det er en tråd om turmat, men den virket mer for en dagstur, ikke for en uke på tur! :)
Makrell i tomat er jo godt å spise rett fra boksen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.