Er ny her :)
Er ikke vant med å bruke olje i maten,hvilken olje er best?
Ser dere har f.eks olje i smoothien,hva er mest "vanlig" å bruke i den?
Er det på helsekosten dere kjøper alle disse tilleggsproduktene dere har i maten?
Kjøp kaldpresset. Rapsolje til steking, kaldpresset olivenolje til salat. Linfrøolje smaker ikke godt men er et fint kosttilskudd og man smaker det ikke om man bare tar litt i maten. Sesamolje smaker godt til salat. Jeg har nettop kjøpt nattlysolj i kapsler fordi det skal være fint mot pms. Kjøp mørke glassflasker og hold de unna varme og lys.
Jeg bruker ikke oljer til vanlig. Jeg steker i ekte smør og bruker cocosa( kokosfett) i feks smoothie. Jeg liker ikke å tilføre kroppen enda mere omega 6 enn jeg får fra øtter og frø( jeg spiser ikke mye, men såpass at jeg unngår planteoljer ).
Ja, Imse. Linfrøolje kan da være et alternativ. Den har mindre omega 6. Jeg brukte den som erstatning for fet fisk da jeg var vegetarianer tidligere. Kokosolje i smoothie hørtes lurt ut. Det eneste gode jeg kan tenke meg. Hadde glemt bort kokosolje, fordi det var ikke noe alternativ for den mettet- fett- fobiske jenta jeg var før;)
Jeg kjøper en Macadamia olje på MEGA. Denne er svært nøytral på smak og jeg bruker denne over salaten min. Denne kan anbefales for dere som ikke liker den stramme svaken av f. eks olivenolje.....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.