< Tilbake til oversikten

Tåler ikke Stevia, alternativ?

Timona sa for siden:

Jeg var så fornøyd med å ha kjøpt Stevia, endelig en søtning som ikke var helseskadelig.. Men etter å ha prøvd det ut noen dager har jeg funnet ut at jeg ikke tåler det. Kort tid etter at jeg har spist noe som inneholder Stevia kommer en ganske intens hodepine som varer en time eller to.

Etter å ha søkt på nett: stevia+headache ser det ut til at dette er en vanlig bivirkning av Stevia :(

Så lurer jeg på om Sukrin kan være et alternativ? Noen som vil dele erfaringer? Smak og eventuelle bivirkninger?

Fungirl sa for siden:

Splenda?

Hva bruker du den til?

Timona sa for siden:

Vil prøve å unngå kunstig søtning mest mulig. Splenda er vel egentlig klorbleket sukker. Imens sukrin skal være naturlig.. Skal brukes til feks bakst, is, og annet som trenger litt søtning.

Fungirl sa for siden:

Bruker ikke kunstig søtning lengre, men brukte splenda på bringebær og fløte i sommer.

Er mange som splenda her inne etter det jeg har skjønt.

Timona sa for siden:

Ja, jeg har også brukt litt splenda. Men ville forsøke et mer naturlig alternativ. Brukte også fruktose før (før jeg visste bedre)

Blir litt fortvilet og forvirret, og vet ikke helt hva jeg skal prøve. Det beste er sikkert å unngå søtning helt, men har lyst til å lage litt is og bake litt engang iblant. :confused:

Charlott sa for siden:

Jeg synes Splenda har en grusom ettersmak :o
Bruker sukring de gangene det trengs søtning, men den gir meg en intens hodepine....
Må nok bare prøve deg frem :)

Timona sa for siden:

Mener du sukrin? Da tror jeg ikke at jeg skal prøve den. Jeg synes også splenda har fæl ettersmak, men får ikke hodepine av den..
Hm, ikke lett det her.. Kanskje Splenda en sjelden gang likevel..

Charlott sa for siden:

Sukring betyr sukrin ja ;)

LenaBeatrice sa for siden:

Vet at noen bruker Fribol (tror jeg det heter), uten at jeg kan si noe om hva det er eller hvordan det smaker.

Timona sa for siden:

Søkte på Fribol og fant dette:

Fribol-produktene består av 98 prosent polydextrose (kostfiber) og er søtet med sukralose, et søtningsmiddel som er 600 ganger søtere enn sukker. Fribol-produktene inneholder kun én promille av dette stoffet. De innholder heller ikke maltitol, isomalt, sorbitol eller andre sukkeralkoholer som vil påvirke diabetikeres blodsukker. I tillegg er de frie for fett og karbohydrater, er ikke skadelig for tennene og har en glykemisk indeks på 5.

Søtet med sukralose = Spenda. Skal lese litt mer om det, men blir jo en kunstig søting dette også.
Takk for tips :)

Lene:) sa for siden:

Bruker Fribol og synes det er godt, er tilnærmet 0gram karbo i denne. Får kjøpt den på apoteket. :)

Timona sa for siden:

Jeg leser og leser og blir kanskje ikke så mye klokere. Men har funnet ut at flere får hodepine av både Stevia og Sukkrin så de styrer jeg unna.

Fribol hørtes bra ut, men etter å ha funnet ut at den er søtet med Sukralose (splenda) er heller ikke det noe alternativ. For de som er interesert er det en artikkel om bl.a Splenda her (litt ned på siden)

Bjørkesøt finner jeg ingen artikler om bivirkninger unntatt løs mage ved større inntak. Så jeg lurer på om det kanskje kan være et godt og sunt alternativ til søtning? Er det noen som har prøvd dette? Hvordan er det f.eks med ettersmak her?

Pearl sa for siden:

Jeg bruker Splenda og Natreen. Jeg kjøpte en boks av hver da jeg startet med Ketolysedietten for 2 år siden. Har bare såvidt brukt litt på toppen av hver boks. Det har liksom gått helt av seg selv å venne meg av med søtning. Men de er greie å ha i skapet, så bruker jeg så lite at det ikke er noe problem for miljøet.

Jabba sa for siden:

Jeg trodde Bjørkesøt var xylitol - som kropper oppfatter som sukker......altså ikke det beste alternativet....

Timona sa for siden:

Bjørkesøt = Xylitol
Dette skriver produsenten:
Flere kliniske undersøkelser har vist at BjørkeSøt forbrennes langsomt i kroppen (lav glykemisk indeks, GI = 7). Det påvirker dermed ikke blodsukkeret på samme måte som hvitt sukker gjør (GI = 100). Derfor er det også godt egnet for både diabetikere og andre som er opptatt av å holde insulinproduksjonen på et stabilt nivå.

Dette er litt av hva som skrives om Splenda (på siden jeg linker til litt lenger opp) :
Hvis jeg ga deg ei flaske, og sa: "Her, drikk denne søte klorindrikken. Slapp av, det er trygt, for bare ca 12% blir igjen i kroppen din"- ville du ha drukket den?
Gravide
Rottestudier viser at sukralose går inn i hjernen, fosteret, morkaken og fostervæsken. Et forsøk på kaniner viste at halvparten aborterte med store doser sukralose.
Det kan være verdt å ha i minne?
Splenda - 99% sukker
Ja, det er riktig. Det meste er faktisk sukker likevel. En prosent er nemlig sukralose, og resten er fyllmasse som dextrose/glukose (sukker) og maltodextrin (sukker).
De omgår bare varemerkingsregler som tillater dem å kalle seg "sukkerfri" og "kalorifri" så lenge pakkene er små nok...Dette hadde kanskje vært vesentlig informasjon for f.eks. diabetikere?

Tror jeg foretrekker bjørkesøt, er snakk om små mengder en sjelden gang. Noen som har erfaring med bjørkesøt og smak?

heart sa for siden:

Hei.
Her i huset har vi brukt sukrin i flere måneder nå, veldig lik sukker, påvirker ikke blodsukkeret, smaker godt og er sunt. Ingen bivirkninger.:):)

Alkazelters sa for siden:

Hvis du bare trenger bittelitt søtning, går det ann å bruke vanlig sukker i små mengder. Skaldemann sin pannacotta for eksempel, skal bare ha en spiseskje sukker, men den smaker godt.

Timona sa for siden:

Takk for tips, er det oppskrift på den noe sted her?

Jeg tok sjangsen og prøvde ut Sukrin. Og det tåler jeg fint :D Synes smaken er bra også. Ikke ofte jeg spiser søtt, men nå kan jeg kose meg uten dårlig samvittighet eller hodepine med sukrin :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.