< Tilbake til oversikten

Noen som vil hjelpe en nybakt lavkarboer litt?

stineja sa for siden:

Heisann! Jeg har nå begynt på mitt nye liv som lavkarboer, og trenger litt hjelp tror jeg. De to første ukene så gikk jeg ned 3,3 kg og var kjempefornøyd og 100% overbevist om at dette var noe for meg. :)

Nå har det derimot stoppet opp og jeg går ikke ned, etter 2-3 uker. Jeg gjør jo NOE feil, men vet ikke helt hva. Der trenger jeg hjelp. Jeg spiser sikkert litt for mye pr. måltid, men jeg er så vant til å lage store tallerkener at jeg kan nok skjerpe meg med å lage mindre når jeg først gjør det.

En annen feil jeg gjør, som jeg vet jeg SKAL skjerpe meg på NUH er at jeg er så fæl å bare "smake" litt på maten til datteren min hele tiden, hehe. :p

Spørsmålene er:

1. Kan det bli for mye fett, og hvor mye fett er for mye?
  2. Salathoder - er det mye karbohydrater i det, kan man spise det isåfall? Spiser salat til ca. alt, men fikk høre det ikke var bra.
  3. Noen som vil skrive opp hva de spiser iløpet av en dag, mengde osv?

Ellers noen som har noen lure nybegynnertips, og eventuelt vet om nybegynner-feil som mange ofte gjør? Hvis ja, Kom med det!! :)

Charlott sa for siden:

Den vanligste feilen er for lite fett og for lite vann... ;)

Men, du har egenkomponert som kostholdsfilosofi, da er det vanskeligere å hjelpe deg. Hadde du fulgt en diett ala Ketolyse, Atkins, Fedon osv hadde man hatt helt konkrete ting å forholde seg til, som hvor mange karbohydrater på dag? Og hvor de karbohydratene skal komme fra. Det er stor forskjell på feks Ketolyse og Fedon :) Hvor mange karbohydrater har du tenkt å ligge på
Hva er en typisk dagsmeny?

Her har Arnakristin samlet en del geniale linker du kan kikke litt på :)

Salat er forøvrig lovlig og bra på stort sett alle lavkarboretninger :)

stineja sa for siden:

Heisann, tusen takk for svar! Den egenkomponerte lavkarboen jeg mener, er egentlig så lite karbohydrater som mulig. Ikke ketolyse, men rett og slett bare kutte ut de åpenlyse karbohydratene og få i meg i de sunne istedenfor. Spise fett og proteiner og slike ting, og karbohydrater i en moderat mengde som er sunt og slankemessig korrekt. På en måte :p

Hvor mange karber vet jeg ikke, og for å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal telle det. Det er derfor jeg trenger litt hjelp med å etablere kostholdet mer enn jeg til nå har gjort. :):o

stineja sa for siden:

Og forresten, tusen takk for linken! Den skal jeg pløye igjennom, kanskje jeg finner ut hvilken retning jeg skal satse på! Blir vel lettere å hjelpe da :)

stineja sa for siden:

Okei, etter å ha lest kjapt igjennom de fleste linkene der, så er det nærmeste jeg kommer det jeg har drevet på med til nå, South Beach-dietten. Den ser ganske likt ut som det jeg driver med, så skal prøve å lese meg opp på det.

Samtidig så setter jeg selvfølgelig enda mer pris på hjelp og tips. :)

Charlott sa for siden:

Da vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på de ulike retningene og så følge en av dem til du har fått litt mer erfaring og heller gå over på egenkomponert da :)
Så er det bare å spørre, er et flott sted med masse kunnskap samlet her :D

Da så jeg du allerede har kommet frem til South Beach :) Er en forholdsvis aktiv og meget trivlig gjeng som spiser SB her, der vil du få masse hjelp og tips videre :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.