< Tilbake til oversikten

Ostekake à la Lindberg?

Gracella sa for siden:

Her er en oppskrift fra dagbladet, de kalte det en litt sunnere ostekake.
Kanskje ikke heeelt Lindberg, men muligens grei å servere i et selskap (i tillegg til Gerds ostekake, selvfølgelig)

2 1/2 dl store havregryn
1 pl kokesjokolade
1 pk gelepulver med bringebærsmak
1 beger Cottage Cheese
1/2 l fruktyoghurt med skogsbær

Rist havregrynene i tørr stekepanne til de er sprø. Smelt sjokoladen i vannbad og rør de sammen med havregrynene.
Klem massen ut i en 24 cm springform og dekk gjerne bunnen med bakepapir slik at den blir lettere å få løs etterpå.
Lag geleen med halv vannmengde og avkjøl uten at det stivner. Mos CC til den er glatt, bland sammen med yoghurten og deretter geleen. La stå til det tykner. Hell i formen og sett i kjøleskap til det stivner

(www.melk.no)

Jeg har tenkt til å gjøre denne mer lavkarbovennlig.
Bytter ut havregryn med nøtter, helt eller delvis.
Bytter ut kokesjokolade med sukkerfri sjokolade/og/eller 87%, helt eller delvis.
Lager gele med Fun Light
Erstatter skogsbæryoghurten med tyrkisk yoghurt eller pisket krem pluss litt bringebær eller skogsbærblanding.

Men så langt har jeg ikke kommet, hehe :rolleyes:

(og så trengte jeg en "lur" plass å lagre denne oppskriften...)

aliasdictus sa for siden:

Hva med å bytte havregrynet med soyaflokker? Jeg har prøvd meg litt frem, og har funnet ut at det går fint å i hvert fall bytte ut deler av havregrynet med soyaflokker...

Gracella sa for siden:

Så det går bra å riste soyaflokker?

Ellers lagde jeg bunnen med 50/50 hakkede mandler og hasselnøtter som jeg ristet lett.
Dessuten hadde jeg en 6-7 pekanøtter som jeg grovhakket for å få mere smak.

Da jeg skulle lage ostemassen med saft og gelatinplater, gjorde jeg den generaltabben å bare beregne væsken i saften, ikke i hele massen da jeg skulle finne ut hvor mange gelatinplater jeg trengte....:rolleyes:
Trenger jeg å si at det ikke gikk så bra??

Jeg løste opp x antall gelatinplater i litt varmt vann, helte ostemassen av kakebunnen og opp i en bolle hvor jeg blandet inn gelatinen.

Helte alt tilbake i formen og lot det stå kaldt. Da stivnet det fint.
Det eneste var at det lå et tynt lag med ustivnet ostemasse rett over bunnen, men det gjorde ikke så mye annet enn for det visuelle...

Men man lærer noe nytt hver dag, hehe :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.