Nå har jeg funnet ut at jeg spiser langt over grensen med solsikkekjerner. Jeg spiser sikkert 50 gr. om dagen, men nå leste jeg at grensen er på 15 gr. i uken pga. høyt innhold av kadium.
Men altså; jeg blander solsikkekjerner i yoghurt, kesam og kokosmelk og spiser til lunch og kvelds. Kjempegodt! Hva kan jeg nå erstatte kjernene med? Noen forslag på gode lavkarbosaker i form av kjerner, nøtter el.l.?
Har tidligere hatt oppi spelt- og rugflak, men det gir så oppblåst mage så vil gjerne ha noe annet. Ser på helsekosten at de har ørten poser med "mye rart" som ser ut som korn og kjerner så jeg har tenkt meg dit og sjekke litt nærmere, men hvis noen har gode forslag her så tas det i mot med takk.
I musliblandinga til Fedon bruker han noe som heter "soyaprotein" ;) Hehe :D Aldri hørt om det nei ;)
Men grunnen til at jeg nevner det er at denne muslien er veldig god, men funker vel neppe hvis du er på ketogent kosthold... Men tror man kan få kjøpe rene soyaprotein-flak til å lage din egen musliblanding med? Og da kan du jo i tillegg ha oppi litt mandler, nøtter, solsikkekjerner o.l. for å få litt mer variasjon og smak?
Er litt usikker på dette, men er vel verdt å undersøke? :rolleyes:
Si i fra hvis du finner ut av det da, for da vil jeg og handle meg sånn når jeg blir rik :D
Jeg spiser også mye solsikkekjerner, minst like mye som deg! Har gjort det i lange tider, og vil nok fortsette med det. 15 g i uka er jo ingenting.
Hvor står det at man ikke skal ha mer enn 15g i uka?:confused:
Nå har jeg funnet ut at jeg spiser langt over grensen med solsikkekjerner. Jeg spiser sikkert 50 gr. om dagen, men nå leste jeg at grensen er på 15 gr. i uken pga. høyt innhold av kadium.
quote]
Jeg spiser også mye solsikkekjerner, minst like mye som deg! Har gjort det i lange tider, og vil nok fortsette med det. 15 g i uka er jo ingenting.
Hvor står det at man ikke skal ha mer enn 15g i uka?:confused:
Se der ja, leste ikke godt nok ser jeg. Egentlig leste jeg dette med 15 gram et annet sted før jeg leste artiklene i matportalen, men fant det i farten ikke igjen.
Jamen bra det går greit med litt mer enn 15 gr. pr. uke da, selv om det ikke anbefales å spise dette som snacks o.l. Jeg skal nå bestille kokosflak og soyaflokker så blander jeg dette med solsikkekjerner, linfrø og litt hakkede nøtter så blir det en grei liten mix til å blande med kesam, cc, yoghurt etc.
Jeg sitter med esken til sosikkekjerner foran meg og der står det bl.a at de er utmerket som snacs, bl.a..også fint i salataer, bakst og salater.
Det kunne kanskje stått noe som, "bør ikke inntaes mer enn .....g pr dag"
f.eks. på pakken.
Jeg for min del har spiser ca. 30 g hver dag i cc og salat, pluss at jeg spiser mye Nannahs knekkebrød for tiden, så alt i alt er det minst 50-60 g/dag.
Sendt en mail til Mattilsynet om de kan si sånn ca hva som er trygt å spise hver dag.
Dette skrev jeg i går til ICA.norge, som produserer de solsikkekjernene jeg bruker.
Hei!
Jeg er storforbruker av deres solsikkekjerner.
I dag ble jeg tipset om noen sider på Matportalen som gjorde meg skremt.Etter det som står der så burde det stått advarsel på pakka. Dere skriver at de egner som snacs, men mattilsynet fraråder det.
Har dere hørt dette før, og hvor mye solsikker kan man egentlige spise?
Takk for at du henvendte deg til oss.
Jeg har sett på emballasjen og er helt enig med deg i at den formuleringen som står på pakken i dag ikke er helt heldig.
Riktignok er Mattilsynet veldig forsiktige i sine råd når det gjelder matvarer, men dette er ikke et produkt vi skal oppfordre til å spise altfor mye av og derfor bør vi nok ikke anbefale det som snacks.
Jeg skal ta dette videre med de som produserer det for oss og så skal vi ved neste opptrykk endre på teksten.
Det er umulig å si akkurat hvor mye tungmetaller som er i de enkelte partiene (avhengig av jordsmonn), så uansett vil jeg anbefale deg å være litt moderat med inntaket. Jeg vil tro at 1 ss på frokostblandingen daglig, samt det man får i seg gjennom
brød/rundstykker etc. kan være en helt ok mengde. Men jeg vil ikke komme med noen anbefalinger om maksinntak.
Jeg ønsker ikke å gjøre deg enda mer urolig, men jeg vet at det finnes lignende advarsel for tørkede aprikoser, som heller ikke bør spises i store mengder.
Så bra at du sjekket videre. 1 ss. pr. dag er jo ikke rare greiene da. Jeg spiser mye mer enn det, men nå venter jeg på leveransen med både coconut chips, soyaflak og det ene med det andre så da kan jeg redusere litt på solsikkekjernene :-).
Er det mindre kadium i de økologiske solsikkekjernene tro? Noen som vet?
Det er litt bekymringsfullt, for man finner overskridelser i dyrefor og dermed også i innmaten fra dyra som slaktes. Jo eldre dyr, jo mer akkumulert kadmium i lever og nyrer. Men mesteparten (70%) av kadmiumet skilles ut i husdyrgjødsel, som igjen blir brukt som jordforbedringsmiddel i en eller annen form. Dermed kommer det over i matkjeden på nytt, enten i vår mat eller dyrenes mat.
Jeg synes jo det er bra at mine gode kolleger senker grensen for daglig anbefalt inntak. Man får dette via så veldig mange veier at summen fort kan bli høy. Men man kan ikke angi gram solsikkekjerner tror jeg, for nivået varierer så mye at det fort kan bli feil begge veier. Man må rett og slett spise veldig variert og ikke for mye av de matvarene der man vet med sikkerhet at det ofte påvises høye verdier.
Jeg baker også knekkebrød selv og bytter ut endel av solsikkefrøene med pinjekjerner og har heller oppi litt mer kli.
Fant forresten ut hvor de 15 grammene kommer fra. Det var en gammel uttalelse fra ei i statens næringsmiddeltilsyn. Det var altså fra før 2004, da SNT ble til Mattilsynet, sammen med flere andre etater). Den er gjengitt her: www.matoppskrift.no/sider/artikkel50.asp
Man har undersøkt kadmium i mange år siden den gang og dette er jo miljøforurensning på sitt kjipeste, så det gir opphav til mange kostholdsråd, både hva solsikkekjerner angår, men også når det gjelder fisk fra ulike fjorder osv, som ikke bør spises. (Det kan dreie seg om kadmium og også andre tungmetaller som kvikksølv osv).
Jeg kjøper gresskarfrø i Sverige, velger de fra Kung Marakatta; "Pumpafrö". Synes de er grønnere og finere enn de jeg har sett her i området. Jeg har byttet ut solsikkefrøene med gresskarfrø i f.eks lavkarbomüsli og knekkebrød, og det fungerer kjempebra. Siden jeg ikke liker solsikkefrø så veldig godt, så er det til og med bedre.
Ja, de på Mega er kjempegode, takk og pris for at jeg fant de! Minst like godt som solsikkekjerner, så jeg kan erstatte mye av solsikke kjernene i knekkebrød og cottage!! Takk for tips:D:D:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.