< Tilbake til oversikten

Atkins sjokoladebarer

Aggatuss sa for siden:

Hei,

Er fortsatt fersk her, og lurer på hvilke karbohydrater jeg skal telle. I en Atkins sjokoladebar står det feks at den inneholder totalt 19 g karbo, derav er 5 gr dietary fiber, 1 gr sukker og 6 gr sukkeralkoholer.

Er da det totale tellende karbohydratene 1 g + 7 gr (7 gr mangler i denne utregninga ...) :confused:

Takknemlig for svar. Veldig!! :)

Ferskenbeinet sa for siden:

På atkinsbarer pleier det å stå net carbs, de teller du!

Aggatuss sa for siden:

He, he, ja det ser jeg nå. Tusen takk!!! Og god helg :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Iflg. det oppsettet du har satt opp så er det 19-5-6=8
Man kan alltid trekke i fra sukkeralkoholene og på amerikanske varer kan man trekke i fra kostfiber. Innen EU så er kostfiberne allerede trukket i fra på totale kh.
Ofte så står det jo ”Net carbs” på Atkins produktene, de fleste barene pleier å ha 2-4 kh så synes denne baren du nevner inneholder vel mye. Husk også at amerikanske produkter ofte oppgir pr. serving (pr posjon) og ikke pr 100 g vare.
Helt tilslutt vil jeg bare nevne at søtningsmidler kan trigge søthungeren og ikke må ansees som måltidserstatninger men som krisemat og ”godis” en gang i bland.
[color=#000000][/color]

Aggatuss sa for siden:

Takk, Arnakristin :)

Ja, så at det stod pr bar (40 gr), og takk for informasjonen om søt-trigginga.

Jeg er en tidligere aktiv idrettsutøver som nå trener 6-10 timer i uka. Pga. mye hodepine gikk jeg over til lavkarbo kosthold. Skal ikke slanke meg (veier nå 59 kg). Hodepinen er borte og energien er kommet tilbake slik at treningen nå er som normalt (slet de første 3 ukene med høy puls på rolige økter og sliten, svimmel, kvalm, men det er borte nå). Jeg spiser i snitt ca 90 gr karbo dagen, og har karb-dag på lørdager (spiser det jeg har lyst på), så tenkte at hvis disse Atkinssjokoladene er like gode som en vanlig sjokolade, så kunne jo jeg velge det. Dette opplegget funker bra på meg. Selv om jeg har en karb-dag på lørdagene, blir jeg ikke slapp, uvel eller får hodepine dagen etter :-)

Men tusen takk!! :):)

MiniMe74 sa for siden:

ArnaKristin, du sier at på amerikanske produkter skal man i tillegg til sukkeralkoholer trekke fra kost fiber (dietary fiber)?

Stemmer det da at min Atkinsbar på 34g er kun på 2g karbo, hvis det står:
Total Carbohydrate:17g

• Dietary Fiber 6g
  • Sugar 1g
  • Sugar alcohol 9g

Kan dette stemme, tro?
Takknemlig for svar! :)

Hilsen snart MiniMe

arnakristin sa for siden:

Det stemmer nok det. Jeg mener å huske at på Atkins produktene så står det også "Net carbs" det er de karbene man skal telle med i kh regnskapet. De fleste Atkins barene har vel 2-4 kh pr bar.

Amorosa sa for siden:

Atkins Decadence Bar inneholder i alle fall 2,8 "tellbare" karbo. Det er så vidt jeg har sett den baren som er vanligst i dagligvarene.

Aggatuss sa for siden:

På mine barer står det:

• Coconut bar: "Only 3 g Net Carbs" (Baren er på 40 gr)

• Sweet & salty Almond Crunch bar: " Only 4 g Net Carbs" (40 g bar)

Så ikke dette da jeg sendte inn spørsmålet, men det står altså tydelig på hver bar ... (Skjønner ikke at jeg ikke så det før jeg sendte inn spøm. ....):)

hoppetussa sa for siden:

Kan man kjøpe disse andre steder enn på nett,tro?:rolleyes:
Hva med de på helsekosten? De er vel ikke så fattige på karb.?

Aggatuss sa for siden:

Det vet jeg ikke, kjøpte mine på nettet (Proteinbutikken). Har kun smakt på kokossjokoladen - foreløpig. Og den likte jeg veldig godt!! (Minnet meg om favorittsjokoladen min i Twistposen, cocos)

Karissima sa for siden:

I går spiste jeg 2 Atkins barer og i dag er jeg ikke til å være i hus med. Uff , noe så ille :rodme:

ada-emilie sa for siden:

Jeg leste denne tråden igår og kjøpte meg så en Atkinsbar på 60 gram og spiste hele. Milde banan. Det var det ikke verdt. Kort nytelse etterfulgt av magesmerter til jeg sovnet. Aldri mer! Den skulle ikke vært anbefalt som måltidserstatter, men hatt ruter så man kun spiste 1/5 del og at det sto på pakken som anbefaling. Advarselen om at stort konsum kan medføre diare burde inkludere hva et stort konsum er. Man tenker ikke at e'n bar er mye når det står det er en måltidserstatter. Hmrmf:) Skulle ikke vært i handelen i det hele tatt, synes jeg. Eller den skulle vært på 15 gram:) Dette er alstå en advarsel. Det er ikke verdt det. Man føler at man kommer rett tilbake til karbohelvetet. Og det på svært få minutter. Det må da komme et bedre alternativ? Sjokoladebar med sukralose eller annet med mindre diarefremkalling?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.