< Tilbake til oversikten

Farvel til koffein-tråden

Smilla sa for siden:

Noen som kjenner trangen til å henge seg på?

Dette gjelder kaffe og pepsi max/ Cola light/zero...:full:

Jeg mistenker at jeg ikke går ned i vekt det jeg ønsker pga kaffedrikking, og det finnes sikkert fler enn meg som tenker samme tanken om sitt koffeininntak pr dag ifht vekt?

Jeg må bare innse av tidligere erfaring om å slutte helt med kaffe og gjennomføre Atkins fase 1, at dengang raste 6 kg av på litt over en uke :eek:
Nå har jeg på 4 uker bare gått ned 2 kg OG jeg har drukket kaffe... fryktelig ineffektivt altså!

Det er bare å kaste inn håndkleet...:o og i dag er min første koffeinfrie dag på noen år...eller dvs: jeg trapper ned med to kopper te i dag for å se om jeg kan unngå den forferdelige hodepinen... :cool:

Hadde vært interessant om flere koffeinvrak vil henge med og trappe ned/kutte helt ut, for så å oppdatere i denne tråden hvilken effekt dette evnt har på vekten!

Og gjerne tipse om kose-substitutt til kaffekoppen/pepsien...for det er helt klart kos med en (ok da...flere...) kopp kaffe for meg ihvertfall.

Noen som blir med på dette lille eksperimentet?
OG oppdaterer effekten fortløpende her i tråden?

Sammy66 sa for siden:

Jeg blander 50/50 vanlig kaffe og koffeinfri kaffe (tømmer fra to poser og har det blandet i kaffeboksen) når jeg lager min faste kanne på ca. en halv liter hver morgen. Smaker ikke forskjell (kjøper Evergood koffeinfri). Gjør det ikke pga. karbo, men for å unngå hjertebank ved for mye kaffedrikking.

VB62 sa for siden:

ja her skal jeg prøve å henge meg på. har gått ned 22 kg snart holdt d3et gående på lavkarbo i 2 år. har stoppet opp og tenker det samme som deg. skal vi konkurrere litt nå da. fra i morra blir det bare koffeinfritt. 1 uke i første omgang. har lovet meg selv og at jeg ikke skal veie meg mer enn 1 gang i uka nå for å endre fokuset. og er j. flink hele tiden. ingen søtstoffer fra 1 des. unntaket 1 uke fra jul til nyttår. litt heistad snadder i julen. fra 1 januar og til nå ikke søtt i hele tatt og står parkert vi høres

Vettel sa for siden:

Jeg har redusert kaffedrikkingen min, men gir det nok aldri opp. Har dog sluttet med melk i kaffe og det har påvirket kroppen positivt. :)

Smilla sa for siden:

Forferdelig, forferdelig hodepine en dag...men nå: koffeinfri!
Deilig å være over på den andre siden, så får jeg se da om det får noen effekt...

Noen andre som opplevde effekt ved å slutte med kaffe/pepsimax?

EmilyB sa for siden:

I fjor lå jeg lenge på stedet hvil, jeg spiste det samme men vekten flyttet seg ikke. Dessuten syntes jeg at jeg var mer oppblåst enn jeg burde være på lavkarbo. Etter å ha sett en dokumentar om pepsi max og aspartam i Puls ble jeg skremt nok til å skru på korken. Det tok ikke lang tid før jeg raste ned 5 kilo og magen ble mindre. Hvis jeg absolutt må ha brus nå, blir det noe annet uten koffein. Tok faktisk en slurk her forleden og da fikk jeg vondt i hodet, tidligere var det omvendt - fikk vondt i hodet om jeg ikke drakk.

Da jeg kuttet den ut hjalp det å drikke mye vann for å unngå de verste cravings. Jeg drikker forøvrig ikke kaffe heller, aldri gjort det.

tangoto sa for siden:

Hei!

Er helt gal etter kaffe:p Men har liten vektnedgang og vil være med på eksperimentet! Det skal sies at jeg har fått besøk i dag og gått opp fra 80.8 kg. til 83.2 igjen:eek::eek: Muligens mye vann eller ømme spinningsmuskler, og kanskje litt rustent utgangspunkt for eksperimentet, men prøver likevel.

Da forvinner også mitt eneste søterstatningproblem - suketten.

Kan jo prøve et par uker kanskje? Spennende!

Fra i morgen! Stå på videre!

LineJM sa for siden:

Hmm, har holdt på i halvannet år og er stoppet opp nå, har stått stille lenge. Kanskje det kan gjøre seg å prøve uten kaffe en stund.... Hiver meg på her jeg. :)

tangoto sa for siden:

Så bra med flere:heia:

Glemte å nevne i sta at jeg drikker ikke lightbrus ol fra før så det er ikke noe problem. Jeg blir altså helt uten koffein:p

Da grugleder jeg meg til i morgen:p

Karissima sa for siden:

Å stakkars dere. Hadde aldri klart meg uten kaffe om morgenen :eek:

StegforSteg sa for siden:

Jeg kutta ut i 3 uker, og det gjorde ingenting for min del på vekta - så jeg nyter igjen morgenkaffen min - dog nå med cocosa :p

tangoto sa for siden:

Jo takk Karissima. Synes litt synd på mem selv her jeg sitter og er hjemme med syk minstemann. Grønn te blir noe annet.. Men i desperasjonens stund..;-) Hm.. Steg for steg. Supert at kaffe ikke gjør noe fra el til for deg:-) Blir spennende å se her. Starter i dag på 82,8 så får vi se...

tangoto sa for siden:

Hei igjen

Jeg må bare krype til korset og fortelle at jeg måtte ha en kopp kaffe i dag:_plystre: Holdt meg helt unna kaffe og koffein i en 3-års periode i forbindelse med svangerskapene for noen år siden så vet det er mulig. Tror likevel, nå som jeg er i jobb igjen og med to små, at jeg skal unne meg en, maks to kopper om dagen. Selvsagt uten sukett.

Hittil har en vanlig dag startet med en stor lattekopp med kaffe før eller i bilen om morgenen. Så kommer jeg på jobb og drikker fra 4-8 kopper kaffe resten av dagen. I helgene drikker jeg gjerne 3-4 store lattekopper med kaffe.

Som dere ser blir det snakk om en kraftig reduksjon og jeg lurer på om jeg kan være med her likevel?? :rodme:

Hvordan går det med dere andre?

LineJM sa for siden:

:rodme: glemte helt av det jeg, men jeg har bare drukket en kopp i dag på morgenmøtet. Ellers pleier jeg å drikke mellom 5 og 7 kopper i løpet av en arbeidsdag :eek:

Smilla sa for siden:

Da er det bevist: Kaffe er partystopper nr 1 for kroppen min ihvertfall.

For uten kaffe i kroppen går endelig vekten rett vei! :D

Siden jeg sluttet med kaffe har jeg gått ned nesten 2 kg!

Men det er jo klart at kaffe ER nammenam :) .
Med tiden skal jeg nok begynne pån igjen, men ikke før jeg veier det jeg skal!

tangoto sa for siden:

LineJM: Godt å se at det ikke bare er meg som pøser på med kaffe på jobben. Turte nesten ikke skrive hvor mye det blir i løpet avvanlig arbeidsdag med møter og det hele..;)

Smilla: Så supert at du ser det virker:D Du har altså ikke rørt koffein på ca en uke? Da må jeg bare gjøre :heia:

Om det virkelig kan hjelpe skal jeg nok klare å kutte helt ut etterhvert jeg og, men tror en mellomting med kraftig reduksjon er best til å begynne med:rolleyes:

Lykke til videre! Og hold oss orientert da:)

Smilla sa for siden:

Nei, jeg sluttet brått og brutalt og har ikke drukket kaffe på en uke. Å trappe ned kan kanskje hindre den enorme hodepinen ved å slutte brått?
Men jeg vet hvor langt inne det sitter å slutte med kaffe..

Men uansett hvor god den kaffekoppen er, så går det helt greit med koffeinfri kaffe også, for kosens/avbrekkets skyld.
En liten dæsj fløte i, littebitt kanel, litt cocosa og litt vaniljeekstrakt gjør susen!

Popp sa for siden:

Melder meg på! Kan ikke skjønne hvorfor kaffe skal påvirke vekten, men ser at dietten min tillater kun 3 kopper kaffe hver dag og 1 glass brus. Det er kaffen som er problemet. Aner ikke hvor mye kaffe jeg har drukket gjennom en dag, men noen litere må det da ha vært.

Nå drikker jeg kun kaffe på jobben, og av og til en koffeinfri kaffe til kvelds. Den koffeinfrie kaffen smaker ikke godt, men er bedre enn å ikke drikke kaffe.

Bør nok redusere kaffeinntaket på jobben enda mer, så det kanskje hjelper med å melde seg inn på denne tråden. :D

tangoto sa for siden:

Så hyggelig at det kommer flere hit:)

Vil bare si fra om at jeg har gått ned 1,8 kg de tre siste dagene. Og det er MYE til å være meg, altså.

Dette gir super motivasjon til å fortsette å redusere kaffen :D

Stå på folkens:heia:

Smilla sa for siden:

WOW! SÅ bra! :D

Popp sa for siden:

Huff, kan rapportere om 2 kaffekopper allerede. :mad:
Jeg gir meg ende over, dette er ikke lett.

tangoto sa for siden:

Synes jeg har vært ganske flink som bare tok en kaffe før jobb og en på jobb, men nå etter jobb og spinning dundrer det i hodet:-S Og jeg drikker ca 4-6 liter vann, så ikke det.. Tilvenning er hardt;-)

Smilla sa for siden:

Nei, det ER ikke lett å slutte med kaffe.
Men: forsök å finne en annen kosedrikk (for kaffe er jo en slags kosedrikk på en måte) og bestem deg for å TA hodepinen som fölger av koffeinslutt.
Den varer toppen et par dager og så er det over og bortevekk! Helt sikkert!
:D
Og ville det ikke värt superdupert om du da fant ut at det hadde effekt på vekten? Jeg mener....er kaffekoppen SÅ god at det ikke er verdt det?

Smilla sa for siden:

4- 6 liter vann???? Er ikke det litt i overkant?

tangoto sa for siden:

Hei Smilla. Helt sant! Snart slutt med all kaffe. 1 kopp i dag og kanskje 0 i morgen?? Ned 0,4 i morges-og det er verdt det:-) Huff, ja, bare MÅ ha vann! Hele tiden fra morgen til kveld. Alltid elsket vann, men på lavkarbo må jeg ha enda mer. Ellers blir jeg kvalm. Er type som blir utrolig lett bil- og buss syk. Tom når jeg kjører selv. Merkelig! Sikkert for mye vann...

Popp sa for siden:

1 kaffekopp idag, og en hodepine. :cool:

tangoto sa for siden:

Så bra!!:)

En kopp her og. Den gode varme morgenkaffen er fremdeles litt hellig. INGEN på jobben så ble trøtt, men fikk ikke så vondt i hodet i dag:)

Det går fremover, og jeg gleder meg til å ikke bare helle på med masse kaffe ukritisk og nesten automatisk til tider på jobben. Det kan jo ikke være bra, skaper bare "kunstig" våkenhet, og jeg har MYE bedre samvittighet nå:D

tangoto sa for siden:

OJ!! Ja der kan vi se: ikke bra med koffein!! OG så ofte man tenker at man må ha en kaffe for å våkne, jobbe, eller skjerpe seg!

Dette gir enda mer inspirasjon til totalkutt. Har jo gjort det bevisst i flere år tidligere så vet det er mulig. Som smilla sier: bare å bestemme seg;)

Smilla sa for siden:

Ja, morgenkaffen er bare...mmm...lukten, dampen opp fra koppen...den varme litt spisse smaken og den oppkvikkende gode følelsen av å kjenne seg våken og NY på en måte!

Men det er fullt mulig å erstatte den hellige med noe annet altså!
Det er nok litt psykisk det med kaffen om morgenen også. For jeg trodde jeg kom til å savne den enormt, alle aspektene av den koppen...men det gikk så fint atte!

Popp sa for siden:

null kaffe idag, bare masse rooibos te (uten koffein)
Det var ikke noe særlig greie på de spindelvev de hadde lagd, bra at ikke vi holdt på med det i vårt tidligere liv :D

tangoto sa for siden:

Hei dere

Har gått ned 2 kg fra torsdag da jeg ble med på denne tråden;) Sikker mye vann, men..

Blir spennende veiedag mandag. Drømmer om å kommeunder 80 nå:rolleyes:

Nå er det snart helg og påske folkens. Supert å endre rutiner når vi ikke må på jobb hele tiden, ikke sant?

God helg! :)

JeanneJ sa for siden:

Jeg hiver meg på jeg og:) Drikker riktignok bare 1-2 kopper om dagen, men det er verd et forsøk å kutte ut. Kan jo prøve litt fruktteer i stedet.. Får ikke rapportert før neste helg , for vi drar på hytta imorgen... men blir spennende å se om det blir noe raskere vekttap av det....

Lykke til alle sammen da :)

hoppetussa sa for siden:

har også prøvd å kutte ut kaffe...har klart kansje litt..men,jeg er alt for gla i kaffe. men kaffe har ikke ødelagt for meg,- -5 kilo på 3 uker,MED kaffikoppen i hånda:rolleyes:

tangoto sa for siden:

Ned 0,3 fra i går til i dag:) Men, fremdeles 0,5 fra å se 7-tallet;)

Fremdeles kun en kopp kaffe om morgenen - og den er HELLIG! Ingen barn får komme i nærheten når mor drikker den i sengen nå som det er ferie. Ikke mannen heller :p

kennygirl sa for siden:

Hei :) Hiver meg med jeg også... Jeg drikker koffeinfri kaffe, men drikker allt for mye pepsi max. Noen som har prøvd koffeinfri cola light? Vet ikke om det finns i Norge, men prøvde den da jeg bodde i USA og synns den smakte helt likt...

Har så lyst å slutte å drikke brus, men det er så fantastisk godt :(

snartslank? sa for siden:

ååå.. koffeinfri cola light hørtes ypperlig ut!! jeg for min del innså vel at det ikke bare var koffeinen, men også søtningen i brusen som ødela for meg.. Aspartam er ikke min gode venn dessverre!!

Popp sa for siden:

Kan rapportere at jeg fortsatt holder meg til max 3 kopper om dagen og det fungerer supert. Værst er det når jeg har heldagsmøter med jobben, for da sniker det seg inn noen ekstra kopper i hver pause :(

Vintergumman sa for siden:

Oi, at kaffe faktisk kan være en partystopper hadde jeg ikke fått med meg. Og jeg som nettopp drakk en kopp pulverkaffe med fløte i :(
Tar som regel en kopp om morgenen for å få fart på magen, men jeg får prøve å holde meg unna og se om det hjelper på nedgangen. Heldigvis har jeg alt klart å kutte ut brusen. Dere som sliter med det - prøvd å lage kullsyrevann? Evt kjøpe Bonaqua, så man får brusefølelsen? Vi fikk en brusemaskin av et vennepar (altså, sånn som stapper kullsyre ned i vann), og den hjalp meg godt når jeg ikke skulle drikke mere brus :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.