Så har også problemstillingen kommet til Norge.
I USA har myndighetene lagt seg på en "vente og se"-linje i forhold til hva som kan omtales som lowcarb og ikke, og det er store individuelle forskjeller på hvor mye de forskjellige produktene inneholder av lavkarbohydrater.
Nå har Bakers her i Norge lansert et "Lavkarbo"-brød, noe som i utgangspunktet er positivt, men det blir fort klart at med "lavkarbo" mener de "30% reduksjon i karbohydrater". 30% reduksjon i mengde karbohydrater på et brød er ikke så veldig relevant for så veldig mange av oss..
Du HP.... Hvor mye karber får et "vanlig menneske" i seg? En som spiser brød til frokost, lunsj og kvelds, i tillegg til frukt og grønt, poteter og ris til middagen. Et par glass brus i løpet av dagen, te eller kaffe med sukker i, en dessert etter middag, litt potetgull og kanskje noe konfekt til kvelden osv....
Det er jo egentlig helt vanlig for folk flest å spise sånn, hvor mye blir det sånn ca i karber?
I USA skrives det mye om "utvanning" akkurat nå. Mange selskap spm heiv seg på "lavkarbo bølgen" har sluttet å selge produktene, stanset produksjonen. Fordi de ikke ble solgt. Og DET blir slått stort opp. "Lavkarbo er ute".
Men så er det det faktum da, at lavkarbo blir mer og mer populært ! Produktene blir ikke solgt - der er riktig, men av to klare årsaker:
DE SMAKER DRITT (smak, utseende og konsistens er lagt under pari)
DE ER IKKE LAVKARBO. Som Silvandar påpeker, - å kutte med 30% er ikke tilsrekkelig for et skikkelig lavkarbo kosthold. Noen har ikke engang kuttet så mye.
Det virker som produsentene bare har kuttet litt ned på karber uten å tenke smak, utseende og konsistens. Mange lavkarbere (de fleste) ser dette som respektløst og kun et ønske fra produsentene om å tjene raske penger.
Men de har ikke regnet med alle forumene. Der hvor lavkarbere fra hele verden samler seg, - diskuterer og utveksler meninger. Mange av disse har gjennomført brukerundersøkelser. Jeg er ikke i tvil om at disse brukerundersøkelsene har bidratt til at enkelte produkter har møtt en rask død i markedet. Produsentene har ikke gjort markedsundersøkelsene sine godt nok. De kan umulig ha vært inne på et lavkarboforum og lest. Da hadde de visst hva folk vil ha, hva de kjøper og hva de er villig til å betale !
De burde også ha satt seg inn i hva lavkarbo virkelig ER ! Arrogansen er utrolig !
Det er ikke vanskelig. Et lite internet søk på "low carb support" hadde gitt dem mange nyttige svar !
Her i Norge tror produsentene at lavkarbo er Fedon Lindberg. Og selv med den vissheten klarer de å produsere varer Lindbergere ikke kan spise. En annen ting er at jeg ikke tror det er et skikkelig marked for lavkarbo her enda. Fedon sine produkter forsvinner etterhvert fra flere og flere butikkhyller virker det som. Er det produktene eller prisen det er noe galt med ? Vi får se med Atkins produktene. Blir disse populære vil de nok introdusere flere varer i det norske markedet.
Inntil videre får vi vise at vi ikke lar oss avspise med dårlig smak og for høyt karboinnhold !:p
Etter min oppfatning er lindbergbrødet et lavkarbobrød. :) Nøkkelen er mengden en spiser. ;) Mange lavkarboprodukter skal fungere slik at du kan spise like mye som før, og spise lavkarbo likevel og det blir feil. Spiser du 10 lindbergskiver til lunsj så er det bedre enn om du spiste kneip, men det er ikke lavkarbo. ;)
Jeg sa ikke at Lindbergvarer IKKE er lavkarbo HP !! :snill:
Jeg sa at lavkarbo er MER enn Fedon Lindberg !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.