< Tilbake til oversikten

Porsjonstørrelser??

hihe sa for siden:

Jeg er nystartet på lavkarbo kosthold. Har reknet på kalorier for ever, men fikk tips om at lavkarbo kunne hjelpe meg til å ha et mer stabilt blodsukker. Jeg synes det er vanskelig å ikke tenke kalorier! Hvordan kan en vite om kroppen får i seg for mye. Jeg har store utfordringer med å finne ut hva som er en riktig porsjon for meg. For eksempel: Hva spiser folk til frokost? Og lunsj? Noen som kan gi meg noen tips?

Jabba sa for siden:

Til frokost spiser jeg 2 stekte egg og ti stimler bacon. Dette er stekt i ca 50 gr meierismør. Jeg drikker masse vann til.
Min lunch er som regel 1 kokt egg, 40 gr salat (kinakål eller isberg), 40 gr agurk, 40 gr paprika, 40 gr reker og 1 bit bacon. Med masse olje over.
Til middag blir det ofte 100 gr blomkål, 40 gr brokkoli, 1 kyllingfilet eller 1 kotelett (husk å spise fettet), 1 stykke laks eller 1 løvbiff. Saus laget av smeltet smør eller fløte og kremost.
Kveldmat er gjerne eggerøre av 2-3 egg, 1 Nannanhs Knekkebrød med Dansk Salami og 1 kokt egg, 1 Skyr m fløte eller middagsrester.

Vettel sa for siden:

Inne på oppskriftsforumet finnes tråder om hva folk spiser til ulike måltider.

Du skal spise til du er mett! :) Av den riktige maten, les om hva som er "lovlig" mat innenfor den retningen du velger. Altså ikke kaloriene som er viktig lengere, men hva slags mat du spiser.

Drikk masse vann, ikke stress! Dette er to viktige faktorer.

Du kan lese under Ketolyse, Atikins for konkrete råd. Lindberg og South Beach er litt mer liberale på karbohydrater, men strengere angående fett.

Hvis du ser i journalen min (link i signatur) så ser du mange dager med hva jeg spiser. Og du kan lese i andres journaler, eller i forumet!

Gracella sa for siden:

Spis sakte slik at du kan kjenne etter om du er mett.
Husk at vi ikke alltid klarer å skille mellom det å være sulten og det å være tørst, så når du synes at du er sulten, drikk et glass eller to med vann og vent litt. Ha gjerne noen dråper sitron eller lime i vannet for variasjon :)

Vettel sa for siden:

Tips: Hvis jeg er i tvil om jeg er sulten eller "sugen" på mat, så drikker jeg en kopp grønn te. Og veldig ofte så forsvinner suget da, og metthetsfølelsen rekker å signalisere at jeg faktisk ER mett.

hihe sa for siden:

Takk for gode tips:) Er veldig innstillt på å få dette til. Men det er litt vanskelig å stille om fra kaloritenking.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.