Jeg går for tiden på Xtravaganza og spiser bare pulver mens jeg gradvis gjør kostholdet til familien mer lavkarbo så det skal være lagt et grunnlag for når jeg skal spise mat igjen. Men jeg har akkurat begynt prosessen, bøkene jeg har bestilt har ikke kommet enda og jeg har ikke fått lært noe særlig.
Nå skal jeg gjennom en operasjon neste fredag, og veilederen min anbefalte meg ikke å faste og gå igjennom narkose så lenge jeg spiste lavkalori, så jeg skal begynne å spise mat i midten av neste uke, og en uke fremover. Altså noen dager før og noen dager etter operasjonen før jeg fortsetter på dietten. Jeg vil gjerne slippe å bryte ketosen jeg er i når jeg spiser mat den uken.
Så hva bør jeg spise og hva bør jeg tenke på? Har jo fått med meg at kjøtt og egg er bra. Rotgrønnsaker nok ikke går osv. Men ut over det? Kan man spise noe særlig andre grønnsaker og fremdeles være i ketose?
Mulig det står masse om dette allerede, men jeg finner veldig lite info her som ikke relaterer seg til bestemte dietter, så håper noen kan hjelpe med tips eller linker.
Du skal faktisk ikke være i ketose heller om du skal i narkose!
Dette sier legen her på forumet: Hei
FULL NARKOSE: Ut av ketose et par dager før operasjon og kanskje noen dager etterpå, til man er restituert.
LOKALBEDØVELSE: går fint i ketose.
EPIDURAL: Vel, kanskje som full narkose? Narkoselegene har jo en hang til å henge opp sukkervann intravenøst. Man kan jo forsøke å be om saltvann.
De ønsker et "drypp" for å ha intravenøs tilgang hvis noe uventet skulle skje.
Om du likevel skulle velge å gjøre det, så kan du jo se på menyene/ukeplanene ned i dette innlegget!
En bekjent av meg som er lege har mange ganger vært i ketose når han får full narkose. Så lenge han gjorde anestesilegen obs på at han var i ketose var alt ok. Mener at han fortalte at anestesilegen sa at de som er i ketose trenger en mindre dose av anestesimiddelet enn det som normalt er.
Kommer jo litt an på størrelsen på inngrepet, lengden på operasjonen, om det er dagkirurgi etc.
Må du tilbringe noen dager på sykehus, kan det bli vanskelig å holde på ketosen.
Er det et stort operasjonssår som skal leges, kan det være lurt å gå ut av ketose og passe på å få i seg nok næring i ca 10 dager etter inngrepet.
Tar operasjonen lang tid, vil de sikkert gi deg væske intravenøst. Noen sier denne er glukose, andre sier de ikke bruker glukose. Du kan jo be om vanlig Ringer uten glukose!
Da jeg fikk blindtarmsbetennelse og den sprakk i desember var jeg i ketose så det holdt. Ble lagt på bordet og i full narkose. Hva er begrunnelsen for at man ikke skal være i ketose ved full narkose?
Da skal jeg i gang med introduksjon av fast føde allerede i morgen. Veldig gradvis. Har vært på butikken og kjøpt inn masse proteinrik mat og grønnsaker som vokser over jorden.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.