Er det noen som kjenner til engrosfirmaer som selger disse produktene i større kvanta, helst i Bergensområdet?
Jeg kunne lagd Ghee selv, siden det koster 99 kroner for 300 gram på helsebutikk, og har enda ikke funnet en orientalsk butikk som fører Ghee her i Bergen.
Og er det noen som bedriver denne Gheeprosessen ofte? Er det mye tiltak i det lange løp?
Jeg synes det er tiltak å lage slikt, selv om jeg gjør det en sjelden gang. Husk at du finner Ghee sammen med kokosolje og liknende i de orientalske butikken, på hermetikk...
Jeg synes i grunn ikke det er så stress å lage ghee selv. I hvert fall med tanke på prisen på ferdiglaget ghee. Jeg synes den er stiv nok på innvandrerbutikkene også. Det er jo i grunn bare klarnet smør.
Ellers ser ghee-boksene i de fleste butikkene ut som dette:
Ghee brukes til å steke i, siden den tåler høy temperatur bedre enn vanlig smør. Alle brennbare deler (proteiner) er fjernet. Gheen i hermetikkboksen over har litt uvant smak som man kanskje må venne seg til. Det er ikke vondt, men litt spesielt.
De hadde ghee på Kinsarvik på Lagunen. Jeg så det der sist jeg var der for ca 1 måned siden. Good Luck!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.