< Tilbake til oversikten

Spørsmål om Ghee og klarnet smør

Danioh sa for siden:

Er det noen som kjenner til engrosfirmaer som selger disse produktene i større kvanta, helst i Bergensområdet?

Jeg kunne lagd Ghee selv, siden det koster 99 kroner for 300 gram på helsebutikk, og har enda ikke funnet en orientalsk butikk som fører Ghee her i Bergen.

Og er det noen som bedriver denne Gheeprosessen ofte? Er det mye tiltak i det lange løp?

Alkazelters sa for siden:

Jeg synes det er tiltak å lage slikt, selv om jeg gjør det en sjelden gang. Husk at du finner Ghee sammen med kokosolje og liknende i de orientalske butikken, på hermetikk...

trillian78 sa for siden:

Jeg synes i grunn ikke det er så stress å lage ghee selv. I hvert fall med tanke på prisen på ferdiglaget ghee. Jeg synes den er stiv nok på innvandrerbutikkene også. Det er jo i grunn bare klarnet smør.

Ellers ser ghee-boksene i de fleste butikkene ut som dette:

aslaug sa for siden:

Hva brukes Ghee til?:D:D

leenam sa for siden:

Ghee brukes til å steke i, siden den tåler høy temperatur bedre enn vanlig smør. Alle brennbare deler (proteiner) er fjernet. Gheen i hermetikkboksen over har litt uvant smak som man kanskje må venne seg til. Det er ikke vondt, men litt spesielt.

ada-emilie sa for siden:

Hvordan klarner man smør da?

Atir sa for siden:

De hadde ghee på Kinsarvik på Lagunen. Jeg så det der sist jeg var der for ca 1 måned siden. Good Luck!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.