< Tilbake til oversikten

Karbohydrater i vaniljeessens?

Bollemor sa for siden:

er d mange karbohydrater i sånn vanilieessens?
tenkte det kanskje va likere å kjøpe det for å blande i kesam i stede for å kjøpe vaniliekesam.. tar jeg feil??

Hamster59 sa for siden:

Det mest interessante for meg er om Tine bruker ekte vanilje i sin kesam, eller om de jukser og bruker den kunstige.

TrillTrall sa for siden:

Hmmm... Det står faktisk vanilje på sidene til Tine og ikke vanilin (er det ikke det det pleier å stå når de har brukt kunstig vanilje?). Sende en mail og spørre kanskje?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Hvor stor prisforskjell er det på vanlig og vaniljekesam? Uansett, kan ikke tenke meg at de bruker ekte vanilje – vanilje eksrakt.
Vanilje essensen som er vanligst i bruk koster drøyt 10 kr for 15 ml. Jeg kjøper vaniljeekstrakt i sverige og betaler over 70 SEK for 29 ml.

For et korrekt svar så kan det være lurt å kontakte produsenten.

TrillTrall sa for siden:

Vaniljekesamen er kjempegod, men jeg er skeptisk til maisstivelsen og konserveringsmidlene der har i den, de andre kesamtypene er jo bare naturlige. Kanskje best å bruke den vanlige og tilsette vanilje selv på en eller annen måte.

Hei,
Den vaniljeekstrakten jeg kjøper i Sverige inneholder mais sirup. Holder akkurat på å sjekke ut pris på vaniljestenger på e-bay med tanke på å lage egen ekstrakt og de sier at alle kommersielle produserte vanilje ekstrakter inneholder sukker eller mais sirup, inntil 10 %.

Hei,
Her er en liten vanilje esktrakt vs essens diskusjon vi hadde i fjor med link til hvordan man kan lage sin egen ekstrakt.

TrillTrall sa for siden:

Hvordan vil det fungere å bruke frø fra vaniljestang? Altså i kesam. Det må kanskje trekke en stund for å gi smak?

He,
Tror nok den må stå en stund… du kan jo lage egen vanilje ekstrakt, se link i mitt forrige innlegg. Jeg skal i alle fall gjøre ett forsøk.

Carisma sa for siden:

Vil tro det er vaniljestang i Kesamen, siden det er svarte prikker i den?...

Nannah sa for siden:

Lag vaniljesukker selv. Kjør sukrin og en vaniljestang i kverna til stavmixer'n og hell det på et tett glass. Funker utmerket:)

rariteten sa for siden:

Det var dette jeg også tenkte. Er en god stund siden jeg sluttet å spise vaniljekesam, men mener å huske svarte prikker jeg også :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.