Bollemor sa for siden:
er d mange karbohydrater i sånn vanilieessens?
tenkte det kanskje va likere å kjøpe det for å blande i kesam i stede for å kjøpe vaniliekesam.. tar jeg feil??
Bollemor sa for siden:
er d mange karbohydrater i sånn vanilieessens?
tenkte det kanskje va likere å kjøpe det for å blande i kesam i stede for å kjøpe vaniliekesam.. tar jeg feil??
arnakristin sa for siden:
Hei,
Når man lurer på næringsinnholdet i ulike matvarer/ingredienser så kan man alltids slå opp i Matvareguiden, Vanilje estrakt, på Gimsøy vanilje essens, næringsinnhold ikke oppgitt.
Det er så lite man bruker av dette at jeg kan ikke tenke meg at det blir tellbart.
Tine kesam original, Tine vanilje kesam
Hamster59 sa for siden:
Det mest interessante for meg er om Tine bruker ekte vanilje i sin kesam, eller om de jukser og bruker den kunstige.
TrillTrall sa for siden:
Hmmm... Det står faktisk vanilje på sidene til Tine og ikke vanilin (er det ikke det det pleier å stå når de har brukt kunstig vanilje?). Sende en mail og spørre kanskje?
Hei,
Hvor stor prisforskjell er det på vanlig og vaniljekesam? Uansett, kan ikke tenke meg at de bruker ekte vanilje – vanilje eksrakt.
Vanilje essensen som er vanligst i bruk koster drøyt 10 kr for 15 ml. Jeg kjøper vaniljeekstrakt i sverige og betaler over 70 SEK for 29 ml.
For et korrekt svar så kan det være lurt å kontakte produsenten.
TrillTrall sa for siden:
Vaniljekesamen er kjempegod, men jeg er skeptisk til maisstivelsen og konserveringsmidlene der har i den, de andre kesamtypene er jo bare naturlige. Kanskje best å bruke den vanlige og tilsette vanilje selv på en eller annen måte.
Hei,
Den vaniljeekstrakten jeg kjøper i Sverige inneholder mais sirup. Holder akkurat på å sjekke ut pris på vaniljestenger på e-bay med tanke på å lage egen ekstrakt og de sier at alle kommersielle produserte vanilje ekstrakter inneholder sukker eller mais sirup, inntil 10 %.
Hei,
Her er en liten vanilje esktrakt vs essens diskusjon vi hadde i fjor med link til hvordan man kan lage sin egen ekstrakt.
TrillTrall sa for siden:
Hvordan vil det fungere å bruke frø fra vaniljestang? Altså i kesam. Det må kanskje trekke en stund for å gi smak?
He,
Tror nok den må stå en stund… du kan jo lage egen vanilje ekstrakt, se link i mitt forrige innlegg. Jeg skal i alle fall gjøre ett forsøk.
Carisma sa for siden:
Vil tro det er vaniljestang i Kesamen, siden det er svarte prikker i den?...
Nannah sa for siden:
Lag vaniljesukker selv. Kjør sukrin og en vaniljestang i kverna til stavmixer'n og hell det på et tett glass. Funker utmerket:)
rariteten sa for siden:
Det var dette jeg også tenkte. Er en god stund siden jeg sluttet å spise vaniljekesam, men mener å huske svarte prikker jeg også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.