Leste her at man bør unngå alle sukkerarter som slutter på -ose i induskjonen.. Som fruktose og maltose.. Gjelder det bare under induksjonen eller ellers også.. Begrunn hvorfor/hvorfor ikke... I lindbergboka mi er jo de fleste søte oppskrifter inneholdende fruktose.. Eller gjelder denne ideen mest for dere Atkinsere?? :confused:
Ja det beste er jo selvfølgelig å klare å unnga smaken av søtt.. Søtsuget vil vel aldri bli borte hvis man stadig dytter i seg søtt.. prøver å være flink å dytte i meg masse salater og frukt i stedenfor kunstig søtt.. men av og till MÅÅÅÅ man bare lissom!! og da er jo fruktose mye bedre en å sprekke fullstendig å havne tilbake på vanlig sukker!
[color=magenta][/color]linberg anbefaler jo å bruke fruktose hvis man skal søte noe....brukte det innimellom jeg når jeg gikk på linberg,,fikk ikke noe søtsug likevel jeg...det er jo ikke som sukker på den måten,,,det er nå min erfaring da:)
Jeg mener at den greia med fruktose blir å gå litt rundt problemet. Bare fordi fruktose ikke gir blodsukkerstigning (les: glukose i blodet) så betyr det ikke at høy "blodfruktose" er noe sunnere. Selv om utskillelsen av insulin går over lengre tid vil man til syvende og sist skille ut like mye insulin som bidrar like mye til aldring.
Natreen er jo usunt på den måten at alle er allergiske mot det. Kroppen ser på det som en "trussel", og det forvirrer immunforsvaret og bidrar til at blodet klumper seg. Men utifra Atkins' synspunkt er det vel kanskje bedre? :confused: Ikke vet jeg.
Det beste søtningsstoffet er Stevia, men det er nå blitt tatt av markedet i Norge. (Merkelig, for i Japan er det omvendt: Aspartam er forbudt og Stevia er lovlig.) Så sånn alt i alt er det vel best å ikke spise noe søtt i det hele tatt, kanskje? Jeg har klart meg uten en stund, og kan ikke si at jeg savner det. :)
Jeg er allergisk mot mye rart jeg, og de fleste sukkeralkoholer og støtfoff - men merkelig nok IKKE Natreen. Inntil jeg fikk min siste sending med Splenda, brukte jeg Natreen som søtstoff, HVIS OG NÅR jeg brukte det. Men jeg bruker veldig lite da... kanskje derfor blodet mitt ikke har klumpa seg ... :p ;)
For Atkins'ere er det Splenda eller Stevia som gjelder. Natreen er beste alternativ hvis du ikke får tak i de to førstnevnte ! :D Det er en del mer karber i fruktose .....
her er info om Splenda. Den finnes i to utgaver. En "original" og en som er blandet med sukker, spesielt beregnet på baking. Som Atkins'er bruker jeg førstnevnte. har en pose tilsvarende 2,5 kg sukker hjemme - den veier ikkeno !! Her er mer info: www.splenda.com/
Om anbefalte søtstoff, sier Atkins (bl.a. om Splenda):
Glemte å svare på det jeg !
Det må bestilles fra enten www.atkins.com eller annen nettbutikk. Det selges over disk i USA og UK. Kjøpte i England i sommer og niesen min kjøpte for meg i USA nå før jul. Har nieser i England også, og de ble faktisk ltit fornmærma over at jeg ikke hadde spurt dem om å ta med derfra ! :p
Vi håper jo det kommer til Norge - siden det nå er godkjent som søtstoff i bl.a. Atkins varene !
Jeg var i en butikk forrige uke (for å kjøpe stevia) og der hadde dem fått beskjed fra leverandøren om å fjerne produktet fra hyllene.
Istede har jeg måtte kjøpe Lindberg's Fruktose som jeg bruker til litt ulike måltider.
Jeg har aldri prøvd stevia tidligere, og nå ser det kanskje ut som jeg aldri får. Behovet mitt for sukker og søtt har etter mine livsstil endringer uansett gått helt bort.
selvfølgelig har jo MENGDEN en del å si.. Om man bruker suketter flere ganger dadlig i te og kaffe, kan jo mengen fort bli litt.. men som i mitt tilfelle,så er det kun litt i kaker og lavkarbo is. og da er det snakk om at jeg spiser en LITEN bit hvergang jeg tar en bit, og det kan gå dager i mellom
Men Atkins anbefaler ingen søtstoff som gir karbohydrater.
Lindberg anbefaler bruk av fruktose, MEN: Kun 2ts per dag! ;)
Alt kunstig og rafinert søtstoff er problematisk på en eller annen måte, så nøkkelen blir å avpasse mengden. Vi tåler litt - men det er ikke dermed sagt av det er sunt med litt, eller at vi skal ha litt. Det beste er å klare seg uten :cool:
2 ts hver dag??? :eek: :eek: Er en hel ukes rasjon for meg det der! hehe.... men da ligger jeg jo lang innenfor det "lovlige", så det er det nok greit :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.