< Tilbake til oversikten

Kjøttboller!

janmesi sa for siden:

Greetings
Jeg har det SÅ gøy med kjøttboller om dagen! Jeg tar kjøttdeig, gjerne 50/50 kjøtt/karbonadedeig - du kan også supplere med spekk/annet kvernet, fet kjøttmat.

La oss si cirka 1 kilo kjøttdeig er utgangspunktet. Nå har du et hav av muligheter.

Her er en av mine suksessformularer.

Kjøttdeig, ca. 1 kilo (rekker til 3-4 personer + noen til frokost dagen etterpå!)
5-6 egg
200 gram ass. ost (Jarlsberg + en annen?)
1 pakke (200 gram) Bacon - stek det i terninger, stek så efterpå kjøttbollene i baconfettet
Skinkerester/salami e.l. noe du kan ha liggende i kjøleskapet som må brukes opp
Litt, paprika
Har du food processor, så kan du ta diverse grønnsaker her - jeg vil til denne porsjonen ta en liten tomat, en halv løk, hvitløk (mengde etter smak - har du ikke food processor, hakk det i fine biter!)
bittelitt fløte (unødvendig egentlig, men har du "litt" rømme/fløte/creme fraische i kjøleskapet tilgjengelig/som må brukes opp - ha det i!)
krydder - oregano og/eller estragon passer utmerket til dette

Det stekte baconet rører du inn i røren.
Krydre med salt og pepper.

Gjør røren klar, form små kjøttboller med hendene, og la de steke raskt på ganske sterk varme med smør og i baconfett.

Serveres feks. med Guacamole!

Finner du mange gram med karbohydrater her???

HA! beste hilsen Jan

Tone-G sa for siden:

Nam :sikle: Det hørtes veldig godt ut :)

Jabba sa for siden:

Osten røres sikkert inn i deigen.....

Supera sa for siden:

Mmm, fikk lyst på dette nå. Jeg laget karri-kyllingkjøttboller for en stund siden, og det var utrolig nam. ;)

janmesi sa for siden:

Yes, osten blander jeg inn sammen med alt sammen. Jeg er veldig glad i ost, så jeg liker å bruke to ulike varianeter i en skikkelig miks. Men bakdelen er at du må skrubbe pannen skikkelig etterpå, men det er det verdt!

[url]www.lillemaane.no/lchf/[/url]

Iset sa for siden:

Ajajajajaj, nå ble jeg helfrelst her! Jeg er vanligvis ikke så glad i kjøttboller, men med bacon og ost i KAN det ikke bli feil!

Sivensvans sa for siden:

Er sååå enig i at dette er knallmat - man kan variere i det uendelige! Blir man lei den ene varianten er det ikke mye som skal til for å lage en annen smaksvariant. Det er digg, enkelt og hærrrrlig!
[color=teal][/color]
Jeg gjør det samme med fisk - lager fiskekaker i alle varianter. Det er bare å bruke fantasien - og, man kan trylle frem så mye godis!
[color=teal][/color]
Blir aldri lei dette - og, bruker gjerne søndagene på å steke opp forskjellige varianter, og dermed er det aldri vanskelig når sulten trenger på. Det er bare å åpne kjøleskapet - og vips...!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.