< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål om ketolyse-kuren ...

cmh sa for siden:

Jeg har fulgt ketolyse kuren i snart 4 uker.
Gått ned kanskje 1 kg og minker ikke i cm. Er i ketose hver dag (må jo sjekke det:p)
Mener at jeg spiser riktig, holder meg under grensa og pøser på med fett.
Drikker ca 3 liter vann, både kullsyre og vanlig.
Drikker ikke light brus, bruker ikke søtningsstoffer, tisser masse, svetter en del, har til nå vært mye kvalm og kjenner at energien er heller laber når jeg skal utføre mer enn hverdagslige ting.
Har ingen problemer med å følge kuren da jeg liker mater. Selv om jeg trodde at bare det å kutte ut godterier og brus ville føre til vektnedgang i seg selv, har jeg tydeligvis tatt feil der!:(
Tar multivit. med magnesium, kalsium og sink. Tar også STACK som inneholder krom, samt trantbl.

Så kan vi gå over til spørsmålene:

1: Hvorfor minker ikke vekta og cm?
2: Skal jeg fortsette som jeg gjør da jeg er i ketose, og heller bare vente på bedre tider??
3: Vil energien komme tilbake slik at jeg føler velbehag med å gå en rolig tur på ski i skogen selv om turen varer over 30 min?
4: Er det noen som har andre gode tips og råd å komme med?
5: Eller er det noen som ser ut fra det ovenfor at jeg gjør noe feil?

:o:o:o:o:o:o

Yonah sa for siden:

Nøyaktig hva spiser du i løpet av en dag? Og hvor mye skal du ned?

cmh sa for siden:

Ta gårsdagen...

Frokost: Eggerøre av 2 egg , ca 0,5 dl fløte, 3 ss revet ost og krydder. Stekt i nok smør. Hadde 7 skiver STRANDA spekeskinke ved siden av. Masse vann.

Middag: Torsk bakt i ovnen med creme fraiche. Forma smurt med olje. Gratinert blomkål med fløte, masse ost og smør.

Kvelds: To skiver ketolysebrød (oppskrift her inne 2, 25 g KH pr 100 g) med ekte majones og to skiver trønderfår.

Drikker ellers kanskje 4- 5 kopper kaffe der noen får med en t-skje cocosa.

cmh sa for siden:

Skal ned 25 kg.

cmh sa for siden:

Hadde forresten også eggefett ved siden av fisken. 2 kokte egg kutta opp og rørt inn i fresende smør.

Areola sa for siden:

Hva er STACK?

Gerd sa for siden:

Jeg opplevde at brøderstatninger var vektbrems for meg :ja:

cmh sa for siden:

Tilskudd for vektkontroll.
Er vell for å øke energien og er gunstig for en som er på diett og ønsker å minske kroppsfett og komme i bedre form.
Ser nå at den inneholder også antioksidanter fra grønn te,gamboge fruktpulver og bitterappelsinpulver.

cmh sa for siden:

Brødet er noe jeg nettopp har begynt med.

Gerd sa for siden:

fruktpulver? er ikke det fruktose?

cmh sa for siden:

Vet ikke..
Men skal kjøpe meg kromtabl. i stedet og legge vekk STACK.

Vet dere forresten hvordan det er å bruke Reductil under denne kuren?

Blir så lei meg og oppgitt da ting ikke fungerer enda jeg har så mye å ta av.
Trodde jeg hadde undersøkt masse og begynt veldig strengt for evt. å kunne øke karbo.mengden etterhvert..
Men vanskelig å bli strengere når man liksom har begynt på toppen:(

Lille123 sa for siden:

Jeg måtte gi opp melkeprodukter, det hjalp hos meg !:)!

cmh sa for siden:

Åhh:(
Hva i all verden sitter du igjen med da?:o

Gerd sa for siden:

Dropp slanketabletter av noen form, er mitt råd :) Det er bare lommeboka som blir tynnere av det.....

Tenk rein mat, naturlig mat. Ikke spedde ting osv...

I starten (min mening og erfaring) så er det lurt å følge boka, sette seg inn i kuren, hva man kan spise, lære kroppen sin å kjenne. Ingen kropper er lik...

cmh sa for siden:

Trodde som sagt det var det jeg hadde gjort og tenkte at siden det ikke fungerer så langt, så kanskje Reductil ville sette fortgang i prosessen da jeg har hatt effekt av denne før, men alle kiloene kom tilbake da jeg sluttet på disse..

Nå skal jeg spise pizza.. Første gang jeg prøve ketolyse bakemix:D

Yonah sa for siden:

Melkeprodukter er ikke alt;)

Du kan spise kjøtt i ren form av alle slag og mange slags grønnsaker. De fleste som må kutt fløte/rømme o.l kan spise smør. Og du kan bruke kokosmelk! Det er utrolig mye du kan spise, forkuser på det og ikke hva du ikke kan spise.

elsemor83 sa for siden:

Trener du noe da? Vet at man ikke skal trene veldig hardt men en tur med rask gange for eksempel? :)

cmh sa for siden:

Joda. Går en tur hver dag. Har Bailine (elektronisk muskelstimulering) 2- 3 ganger i uka og bruker rockering + steppemaskin. I morgen har jeg prøvetime på ett nytt treningssenter da jeg ditcher Sats;)

Aransia sa for siden:

Kan jeg spørre hvilke stackere du bruker? De originale eller de du får kjøpt på div helsekoster og pf?

Kitt sa for siden:

Du kan jo lese her!

Ellers er det mange av oss som har fått slanket lommeboken og kun den, ved å prøve Reductil tidligere!;)

cmh sa for siden:

Takk, men har lest den:)
Men jeg hadde som sagt kjempegod effekt av den. Problemet var bare at jeg fortsatte å leve som før etter at jeg slutta på tabl. Så det er klart det sier seg selv at jeg gikk som det måtte gå..

LenaBeatrice sa for siden:

Som skrevet over her så kan melke/meieriprodukter være en brems.
Men også for mye proteiner og fett kan være en brems.
Proteiner fordi at overskuddsproteiner kan bli til glukose, og fett rett og slett fordi det kan blir for mye energi i kosten.
Man kan altså være i ketose og brenne fett som bare det, men man kan brenne nesten bare det fettet man får igjennom kosten hvis det er mye. Ergo går man dårlig ned i vekt.

Har du regnet ut fett og proteinmengden du får i deg?

cmh sa for siden:

Regner ikke hver dag nei, da mye av maten/mengden er den samme, bare litt variert..
Men de dagene jeg har regnet ut ligger jeg på mellom 150 og 200 gram fett, og mellom 70 og 90 g proteiner(tror jeg)
Har får (u)vane å binde opp en del væske, derfor er jeg automatisk litt forsiktig med for mye proteiner.
Den siste uka har nok fettmengden vært noe mindre, men er i ketose selv om.
Skal prøve å dempe litt på fettet da det vil være trasig om bare det jeg eter er det som forbrennes;)

Kitt sa for siden:

Nemlig!
Den virker der og da, men ikke på sikt, med mindre man gjør noen grep man fint kan gjøre uten at det koster så innmari mye penger!

cmh sa for siden:

Jess, og det er de grepene jeg er ute etter!

Gerd sa for siden:

Da er cluet å finne oppskrifter på mat du kan leve og trives med :ja:
Som blir hverdagskosten din :)

Tilla sa for siden:

Forstår godt din frustrasjon!!! Selv har jeg holdt tålmodig på i 4 mnd med ketolysekuren - og hverken vekta eller cm rundt livet endret - ikke ned men heller ikke opp. Så ble jeg satt på en Candida-kur - hvor fløte, rømme, CC, CF,ost og søtningsstoffer er forbudt, men meierismør er tillatt. DA gikk vekta nedover,- nå har jeg gått ned 5,5 kg på 3 uker!! Tydelig at meieriproduktene var en stopper for meg. Hvis jeg har forstått det riktig her inne: så er Candida-dietten tilnærmet lik de første ukene på Atkins. Du kan jo prøve dette i 14 dg og se om det blir noe forandring.Håper du finner ut av det.:)

cmh sa for siden:

Finnes det informasjon om dette her inne?
Tusen takk btw!!!!

cmh sa for siden:

Takk, Kitt!
Vil ketolyse uten meieriprod. ligne mer på Atkins da?
beklager, ikke helt inne på dette her enda jeg:(

Kitt sa for siden:

Helt korrekt observert!:D:heia:

cmh sa for siden:

Haha! Se der står det jo:)

Trulte bollemor sa for siden:

Tusen takk :D

Jeg hadde akkurat samme spm.

Jeg har gått ned 5 kilo, men nå har vekten stått stille leng (3 uker).
Jeg får positive stiks hver kveld. Men jeg spiser mye meieriprodukter og "tillatt" light brus. Den siste uken har jeg kjørt på med sikkelig Skalderman diet, for de som skal ned 50 kg. men neida - vekten er + - det samme..

Har spist noen aktin barer når jeg har hatt dårlig tid. Hva er deres erfaringer med det?

Vet jo at det er vanlig å stangnere, jeg begynte stangnere etter 2-3 uker (gikk ned 5 kilo), og nå +/- 1 kilo. Men har vært kjempe flink og tålmodig på tross av det, siden jeg har lest at den kan stangnere.

Takk for gode tips, skal prøve litt til dvs til mandag eller lengre om dere erfarende her inne mener det. Ellers blir det droppinge av føst brødet (spiser to skiver av ketosemix brødet) hver dag. og deretter meieriproduktene. Spiser ellers alle ketose tab. og trener som før (dvs. 3-5 ganger pr uke).

cmh sa for siden:

Jeg spiser ikke mye meieriprod. og har nå kutta det helt ut for å se om det skjer noe:)
Drikker heller ikke noen form for brus.
Begynte ganske strengt, så vet liksom ikke hva mer jeg skal prøve å ta bort fra kosten, for jeg sitter ikke igjen med så mye:o

Målte meg forresten idag, og noen plasser er det faktisk forsvunnet cm. ) dager siden forrige måling)

Du må fortelle hvordan det går videre med deg:D

cmh sa for siden:

Når det gjelder å kutte ut meieriprod. også, gjelder det da Philadelfia? Tenker på å kunne spise oopsie-rolls. Noe lei egg i alle fasonger til frokost, så følte at disse kunne være ett kjærkomment avbrekk:)

katana sa for siden:

Hei! Har aldri prøvd noen kur før, men pleide å faste av og til før - og elsket følelsen det ga (mer serotonin og en generell god følelse). Men trening og faste er ingen god kombo. Da jeg leste om ketolysekuren hørtes det perfekt ut! Men siden jeg er helt grønn på dette (har bestilt boka) har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. Hovedproblemet mitt er egentlig at jeg spiser utrolig dårlig, masse sukker, masse brød, og veldig uregelmessig. Jeg veier 5-10 kg mer enn jeg kan/burde, men vekta er egentlig ikke det viktigste. Jeg ser for meg at ketolysekuren kan få kroppen til å virkelig kjenne hva slags mat som er bra for meg, mao ser jeg for meg at den kan funke som et slags crashcourse i sunn kost. Hva tror dere? Er det en dårlig innfallsvinkel til denne kuren? Og er det noen som vet om forbrenningen endrer seg eller toleransen for matvarer med mye karbo blir dårligere etter at kroppen har fått prøvd et godt kosthold? Det er jeg nemlig litt redd for.. den gode gamle "don't fix it if it aint broken". Håper noen kan gi råd!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.