Har holdt på med lavkarbokosthold i drøye tre uker. Gikk ned 2,4 kg første uka, og 0,5 kg i andre uka. I dag har vekta derimot gått opp med 300 gram??? Måler meg også, og har gått inn i cm de første to ukene, men i dag er det stillstand også her, har til og med gått OPP to cm over magen...??? Har mensen, men syns det høres ut som en dårlig unnskyldning å bruke det som grunn. Føler litt at dette er i ferd med å bli som alle de andre gangene jeg seriøst har forsøkt å gå ned i vekt, at jeg går ned litt i begynnelsen, men så stanser det... Og det gjør meg litt trist! :(
Trives veldig godt på lavkarbo, kjenner at kroppen har det bedre enn på veldig lenge. Spiser mye egg, kjøtt og fisk, en del fløte, rømme og ost, og litt salat og grønnsaker. Tar multivitaminer. Det hender jeg tyr til en Atkinsbar som nødmat når arbeidsdagene blir lengre enn planlagt, eller jeg har tatt med meg for lite mat. Syns egentlig selv at jeg er veldig flink! Ligger på rundt 20 karber om dagen, teller og skriver ned så godt jeg kan.
Trener 4 ganger i uka, alltid 30-45 minutters løping først med påfølgende styrketrening minimum, alternativt 55 minutters spinning.
Vet jo egentlig at jeg har holdt på altfor kort til at det kan kalles "platå" eller "stillstand" det jeg nå opplever, men blir litt lei meg likevel. Skal dog ikke miste motet, men fortsette å kjøre på. Måtte bare få ut dette hjertesukket! Klar for uke nr 4 nå - bring it!
Helt vanlig at man går opp i forbindelse med mensen, så senk skuldrene, finn frem smilet, nyt all den gode maten og det faktum at det snart er vår ;)
Det å begynne å stresse er en solid vektbrems og kroppen vår er nå engang at det kan være ganske store variabler :)
Ikke mer enn 2 cm større ved mensen, gratulerer. Har aldri selv målt forskjellen, men jeg ser med det blotte øye at vi snakker mye mer enn 2 cm større ved mens.
Selv hadde jeg et "platå" etter ca 3 uker, ble veldig frustrert fordi jeg hadde en forventning om at det skulle jo ikke skje før mye senere, at de første kiloene burde jo rase av :). Men det løsnet like fort igjen og vips så har jeg tatt av 10 kg. Har nå etter 5 måneder et nytt virkelig platå, men jeg koser meg med at det uansett er en stor stor forskjell etter å ha gått ned 10 kg. Forsøker å fokuserer på det jeg har gått ned, og ikke for mye på det jeg gjerne skulle gått ned ytligere.
Lykke til, bare fortsett så skal du se du får fine resultater. Kroppen trenger tid på å innstille seg på nytt kosthold.
Å dette var god lesing og oppmuntring for meg folkens :-) jeg har nemelig holdt på like lenge som Anne Lisen og så stoppet det bare. startet 11/2 og gikk ned 9,5 kg de første 2,5 ukene og så plutselig stoppet det forrige uke og gikk 1,5 kg opp :-( Nå står det bare stille og er en tanke opprådd på hva jeg ikke gjør riktig. Jeg vet at jeg sliter med å få i meg nok fett selv om jeg føler at jeg pøser på. Mine måltider pr dag ser omtrent slik ut.
Frokost: 2 skiver proteinbrød med variasjon på kokt, stekt egg eller omelett av 2-3 egg 2 dl kremfløte ca 200 gr revet husholdningsost bacon eller kokt skinke, eller Mills baconpostei.
Lunsj: Veldig mye av det samme som frokost.
Middag: variasjon av fugl, fisk eller kjøtt, blomkål som potet og saus uten noen form for mel/stivelse men med masse fløte
Kvelds: Ofte hjemmelaget iskrem med bringebær
Har som sagt problemer med fettet og er IKKE glad , rømme ol, advokado osv så vet at det ligger litt der men vanskelig så er det noen der ute som har gode ideer så mottas det med stor takk.
Som Anne Lisen skrev.... jeg måtte bare få frustrasjonen og fortvilelsen ut :-(
2-3 kilo opp ved mensen er vanlig for meg, samme hvor flink jeg er med kostholdet, tror det er mye vann, for det forsvinner alltid litt ut i mensen, eller rett etterpå. Da har jeg som regel ett vektras.
Det største problemet med mensen for meg er ikke selve vektøkningen, for den har jeg som sagt lært blir borte igjen, men det faktum at jeg har lett for å skeie ut litt for mye. Sikkert pga hormonkaos i kroppen....litt sjokolade her, litt annet der, hvis du skjønner?
Slik trøstespising/frustrasjonsspising litt her og der kan fort gjøre at vektraset etter mensen uteblir, for meg ihvertfall, for jeg drar på meg enda mere vekt i form av vann.
Så "trikset" er å ha is i magen under mensen og prøve å være så flink som mulig med kosten, så går det over :-)
Men det er ikke lett, for i tillegg til alle vanlige hormonsvingninger så må man ofte, som du erfarer, forholde seg til en vekt som går OPP, og ikke ned som man øsnker. Dobbelt opp på en måte.
Tenk ekstra god lavkarbomat og tenke ekstra på din egen velvære i denne perioden. Vær snill mot deg selv, på måter som ikke MÅ handle om mat :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.