Hei, hvor mye fett skal vi ha i løpet av en dag? Jeg mistenker at jeg spiser for lite, og lurer på hva dere andre bruker for å øke fettinntaket?
Jeg lager meg f.eks omelett med fløte og bacon, bruker mye smør når jeg steker, smørdamper grønnsaker, har litt seterrømme i salaten hver dag. Lager meg mye salater i løpet av uken, både til lunsj og til kvelds, noen tips til hva jeg kan tilføre salaten så den blir litt fetere? (Ikke feta-ost, liker jeg ikke) Jeg har nettopp fått sansen for valnøtter, hvor mye kan jeg spise av dem, ser at det er en del fiber i dem, så da er det ikke så mye kh i dem totalt.
Hvis dere skulle satt opp forholdet til fett i feks frokosten, si jeg lager meg omelett av 2 egg til frokost (med fløte i), hvor mye fløte, bacon evt andre ting bør jeg ha i tillegg for å få optimalt med fett i meg?
Du skal ha i deg mellom 150 og 200g fett daglig. Utregninger etc må du gjøre selv!
Kjøp en skikkelig god olje og ha på salaten, da vel. Er stor forskjell på den "vanlige" og en litt eksklusiv en!:D
Valnøtter har 13.7g karbo, så det er ikke mye du kan spise av dem, altså!
Fiber er alt trukket fra på norske varer, så de karbene som står, er de som er.;)
Ja, med mindre vi snakker sukkeralkoholer, da! Men det gjør vi jo ikke!:rolleyes:
Når det gjelder valnøtter, så står det i Matvaretabellen at de inneholder 3,3 g kh og 5,9 g fiber, og det står og at på lavkarbodietter og ketose skal du trekke fra fiber fra karbohydrater, så da trodde jeg at valnøtter kan du spise ganske mye av?
På boksen jeg har i skapet står det 13.3, i den store matvaretabellen her på forumet står det 6.2!:eek:
Nok et tilfelle av "Hva i all verden skal man tro???":confused::confused::confused:
Mener vi har blitt enige om å velge gjennomsnittet, rett og slett! De forskjellige produsentene opererer med ulike tall og så stor forskjell kan det umulig være på nøttene uansett hvordan de er oppvokst!;)
Hehehe...så sant så sant :D Får ta det litt rolig med nøttene da, kose meg litt innimellom heller :)
Skal få meg en god olje og helle over salaten, merker at å tilføre fett i form av mer bacon, smør og fløte ikke tilltaler meg helt, blir litt lei alt fettet.
Hva denne nettsiden ketose.no snakker om, aner jeg ikke!
Fiber er alt trukket fra i næringsinnholdet på varer solgt i Norge. Man kan ikke trekke fra en gang til og tro at alt er bra!:(
Om du trekker 5.9 fra 3.3 får du et negativt tall! Du kan da ikke tro at du "mister" karber om du spiser valnøtter!:eek:
Har sendt en melding til Torkil og bedt han se på denne siden!
Ah ja, det opplever jeg også, at det står forskjellige ting. Men er det ikke best å ta utgangspunkt i det som står på pakka? Da er det jo den spesifikke varen det gjelder.
Problemet er at ikke alle produsentene klarer å følge norsk lov!:(
Jeg er ganske sikker på at boksen jeg har er feilmerket etter å ha tittet i dev matvaretabeller! Synd å droppe noe sundt og godt fordi noen ikke kan jobben sin!
Et par ss cocosa olje over salaten er kjempegodt. Men ha olja på like før du skal spise. Ikke sett salat med cocosa olje i kjøleslapet, da stivner den og blir ikke så god...
En (to) ting jeg liker er å mose grønnsaker (brokkoli og blomkål) med litt smør akkurat som man gjør med nypoteter. Det smaker mye bedre enn smørdampet. Med blomkål kan du røre inn litt kremost med hvitløk også (ta den med minst karbo) sammen med smøret. Det synes jeg er snadder og det gjør måltidet mer smakfullt.
Du skal ha minimum 15g karber, så der burde du nok øke. Du tåler sikker litt mer fett og litt mindre proteiner også, for å pirke litt!;)
Klarer du å drikke mer, er det supert. Helst skal du opp mot 3 liter væske!
NEI!!!!!:eek::eek::eek:
Seriøst, spis heller mer grønnsaker i løpet av dagen! Fruktsukker vil du ikke ha i deg! Løk, rød paprika, hvitløk,........ SE deg om etter grønnsaker med litt mer karber om du har problemer med å komme opp mot/helst litt over 15!
Lag deg en grønnforstallerken med:
1tomat, 1/3 agurk og 1/2 løk.
Bland tomaten og den uhyre finhakkede løken kvelden før, og hell over olje og noen dråper sitron.
Dette vil "bake" tomaten og løken, og gir fantastisk struktru og smak.
Agurk og eventuelt anna grønt har du i rett før du skal spise.
Herregud det blir jo helt umulig å vite hva som er riktig. Som sagt på posen til lille nøttefabrikken sto det 3 karber per 100 gram, og på www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=valn%F8tter&type=produkter står det 3,3 karbo. Det er jo kjempeforskjell på 3,3 og de som du hadde funnet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.