< Tilbake til oversikten

Kommer ikke i ketose! Frustrert!

Majken sa for siden:

Begynte på søndag. Har vært så flink. Telt karbs, og alt. Men har fortsatt ikke kommet i ketose. Har bare vært kvalm, svimmel og hatt lite energi. Men allikevel trent.

Noen som kan hjelpe?

På forhånd takk!

blåbær sa for siden:

Hvor mange karber ligger du på da?

Majken sa for siden:

Har ligget på rundt 10-15 per dag.
Men jeg har spist nøtter, kunstig søtning og drukket lett brus. Er det greit?

Kitt sa for siden:

Når måler du, da?
For å få et mest mulig pålitelig resultat skal man måle om kvelden minst to timer etter siste måltid.
Måling rett etter trening vil som regel ikke gi noe resultat, da du har brukt opp alle ketonene som brennstoff under trening!

Kvalme og svimmelhet pluss hodepine er klassiske tegn på ketose, så det kan være du er blant de få som ikke får utslag på stiks!

Eller at mensen er rett rundt hjørnet. Noen får ikke utslag i de tider!

blåbær sa for siden:

Ikke på Atkins induksjon :nei:
Har du boka? Aner ikke om disse tingene hindrer selve ketosen, men det kan stoppe vektnedgang, hvertfall.

Lykke til uansett! Er jo ikke så lenge siden du starta, så det er ikke vits å bekymre seg for noe ennå! :)

Kitt sa for siden:

10-15 karber er jo som regel nok til å gi ketose!
Nøtter, kunstig søtning og lettbrus kan være partystoppere,men det hindrer deg nok ikke å komme i ketose.

Charlott sa for siden:

Om du følger Atkins skal du ikke ha hverken nøtter eller noe med kunstig søting riktig enda ;) De 2 første ukene skal du ha helt ren mat, kjøtt, fugl, fisk, grønnsaker (som vokser over jorden) samt salat og smør. Litt fløte og litt rømme.
Sånn utover det er det igrunn bare å smøre seg litt med tålmodighet :p

Yonah sa for siden:

DU spiser Atkins induksjon( de første 14 dager), nei, da er det IKKE lov, da skal du kun spise det som står på lista til induksjon; rent kjøtt, fisk, fugl, smør, en del grønnsaker og noe fløte/rømme( er det 2ss pr dag tro? ).

Det viktigste er dog om man går ned eller ikke, ikke om man er i ketose. Men nøtter, kunstig søtning er kjent som vektstoppere.

Majken sa for siden:

Takk for svar! :) Får kutte ut de tingene. Kan jo prøve å måle igjen etterpå, for jeg målte rett etter trening.

Men hvordan får dere lasta opp sånne som viser vektnedgangen?

Kitt sa for siden:

Tickeroppskrift!

Du skal som sagt måle om kvelden, minst to timer etter siste måltid og ikke rett etter trening! Så prøv igjen, du!:)

Majken sa for siden:

Men kan man spise ting med kunstig sukker på induksjon? Som f.eks sjokolade uten sukker?

Kitt sa for siden:

Det står da virkelig det i HPs liste Atkins- liste!

Kunstige søtstoff
Du må selv finne ut hvilke søtstoff som fungerer for deg, men følgende er tillatt: sucralose (Splenda™), sakkarin, cyclamat og acesulfam-K. Naturlige søtstoff som ender på "-ose," som maltose, fruktose, etc., bør unngås. Men, enkelte sukker alkoholer, som maltitol, påvirker ikke blodsukkeret og er aksepterte.

Majken sa for siden:

Måtte bare måle enda en gang. Men jeg var fortsatt ikke i ketose. Blir gaaal! Mister helt motivasjonen.

Hva skal jeg gjøre da?

Skal til syden i påska, må gå ned innen det.

Kitt sa for siden:

Da må du nok ta dette litt mer seriøst og droppe nøtter og kunstig søtning! Bare vann, ikke noe brus etc:p

Kan du legge ut hvordan en vanlig dag ser ut matmessig?
Noen ganger går man i feller uten å vite det!

Pearl sa for siden:

Kanskje du får for lite fett?

Majken sa for siden:

Spiser omelett av 2 egg og bacon hver morgen varierer med litt sopp eller ost.
Også har jeg spist 1 og 1 halv nøttemuffins med ost gjerne til lunsj.
Også hjemmelagde karbonader med ost. Eller kyllingfilet.Laks med grønnsaker. Eller sånn bar.
Har også prøvd mock danish.

Det er noe av det jeg har spist siden søndag, da jeg begynte.

Men hele tiden har jeg regna ut karbs, så det ikke har blitt for mye.

Også har jeg spist sukkerfri sjokolade i dag. Som trøst.

Gerd sa for siden:

Og tålmodighet ;)

Du har bare drevet på i 4 dager......

Majken sa for siden:

Jeg tror jeg er lykkelig!!!

Klarte ikke å la være å teste enda en gang. Så jeg måtte bare.

Og jeg tror jeg fikk utslag. Den var på moderat.

Er jeg i ketose da?

Photobscura sa for siden:

Jeg kan i hvert fall med en gang avkrefte at du følger atkins induksjon! Det er hevet over en hver tvil ;).
Men som flere sier her, du har holdt på i fire dager, og burde egentlig bruke tida på å prøve å samle litt kunnskap om lavkarbokosthold, i stedet for å stresse med en liten pinne du tisser på, som forøvrig ikke sier noe om hva som skjer i kroppen din, kun i urinen din. Bare det at trening gjør at du mister utslag burde jo si deg noe ;). Nå høres jeg kanskje litt streng ut, men jeg ser for ofte frafall på grunn av utålmodighet, og det er kjempesynd! For et lavkarbokosthold er så helsefremmende, og for mange om har slitt seg halvt i hjel på lavkalori- og pulverdietter, så er det så behangelig og velkomment å oppdage et naturlig og behagelig kosthold, hvor sult og tvang er fremmedord.
Jeg pleier å si til nybegynnere at man minst bør gi et nytt kosthold tre måneder. Det er man verdt :).

Masse lykke til! :heia:

trillian78 sa for siden:

Hvis sticksa fortsetter å være hvite så lenge du ligger på 10-15 karber så ville jeg kanskje ha prøvd å kjøpe en ny boks. De sticksa kan bli ødelagt av temperatur, fuktighet og alt for lang lagring.

Eller gi blaffen i sticksa rett og slett.

Majken sa for siden:

Photobscura

Hva mener du jeg gjør feil da? Kankskje noen råd til en nybegynner?

Er i ketose da, så må ha gjort noe riktig?

nellie sa for siden:

du må ikke ha så dårlig tid:)

Charlott sa for siden:

Her ser du oversikten over hva som er lov på Atkins induksjon :)

Det var da voldsomt så fete store typer nicket mitt var i, da :lol:.
Jeg tenker litt sånn at dersom man oppgir en gitt kostholdsfilosofi så har man lest boka, eller i hvert fall satt seg litt inn i prinsippene :). Du har fått flere lenker her, så det er bare å sette i gang å lese hvilke matvarer som er tillatt på atkins induksjon. Du skal dessuten ha i deg tjue gr kh de første par ukene, ikke spiser nøtter, kunstig søtning er forsåvidt tillatt, men kakao-produkter er ikke det, så barer utgår. Du kan spise opp til 110 gr ost hver dag (bortsett fra ferskoster som cottage cheese), to spiseskjeer fløte ELLER rømme. Og du skal spise når du er sulten, til du er behagelig mett, og væskeinntaket ditt bør ligge på minst et par liter. Du kan spise liberalt med fett, særlig det mettede; rødt kjøtt med tydelig marmoreing, bacon, egg, meierismør, etc. Håper det ga deg en grei pekepinn.

Det som er veldig dumt med aktins er at den siste og viktigste boka hans ikke finnes på norsk. Kun en veldig veldig dårlig oversettelse fra en eldre utgave, hvor mye av det viktigste er utelatt, så om du er stø på engelsk vil jeg anbefale deg Atkins New Diet Revolution fra 2002.

Majken sa for siden:

Har faktisk lest ganske mye, og jeg har bestilt bøkene. De har bare ikke kommet enda. Men syns det er vanskelig uansett.

Veide meg nå, og jeg har ikke gått ned ett eneste gram siden søndag. Og jeg er i ketose. Hvorfor??

Charlott sa for siden:

Stress er en stor partystopper, altså noe som hindrer vektnedgang.
Lurer jo litt på hvorfor i alle dager du ikke har begynt før når du mååå ned såpass til påske?
Det å være i ketose er ikke det samme som å gå ned i vekt, det bare forteller noe om hva som skjer i kroppen.
Er heller ikke uvanlig at det kan ta tid før fettforbrenninga setter skikkelig i gng, både 2 og 4 uker. Kroppen er ikke en maskin man kan programmere som man ønsker, uansett hvor hendig det hadde vært ;)
Sørg for å spise riktig, nok fett, nok vann, nok søvn og senk skuldrene :)

Kitt sa for siden:

Lurer litt på hvor mye du veier/høyde og hvor mye du har tenkt til å gå ned, jeg!

Majken sa for siden:

Står ikke det på den tickern min?

Veier 59 kg og er 158 høy. Vil gjerne gå ned til 50 kg, men 5 kg før påske er det viktigste

Yonah sa for siden:

Med så normal BMI kan det hende det tar lang tid å gå ned de kiloene, for en del er disse siste kiloene de som går tregest. Men for all del, du kan gå ned de fort. Men jeg synes dog 5kg til påske fra nå av er et heftig mål!

Ellers har du bare holdt på noen dager, ikke stress, se på vekta om noen uker om den går ned.

Jeg får ofte ikke utslag på ketosestixen, kun hvis jeg drikker lite( dvs ikke tisser 4-5 ganger i løpet av en time). Og jeg er i ketose, det vet jeg, men urinen blir utvannet. Dessuten har ikke den stixen og fargeutslag noe å si, det er om man spiser riktig og går ned i løpet av en viss tid som teller. Ikke la deg styre av fargen, da kan det hende du stresser og i allefall står stille.

Karissima sa for siden:

Tror ikke du kan vente deg noen hokus pokus resultater .Du har jo fin vekt og bmi allerede :)

Kitt sa for siden:

Snodig, så ikke tickeren din før nå, jeg!

I følge BMI ligger du allerede innenfor normal området og det er ikke sikkert du går ned noe som helst med Atkins.
Lavkarbo/ketogen kost er vektregulerende, dvs at om du er overvektig, går du ned, undervektig går du opp og er du normalvektig, er det ikke sikkert det skjer noen ting som helst!:eek:

På sikt kan du nok gå ned litt, men da må du være tålmodig, ikke stresse og være nøye med å følge "reglene" til du har nådd målet ditt!

Uansett blir du sunnere på ketogen kost, da!:)

På vei mot 60! sa for siden:

Ser du har forsøkt å spise bar's- og regner med at du da mener Atkins sine.... sjekk karboinnhold på den du- langt over 20 pr stk, så styr unna dem på induksjonen iallefall...

Kitt sa for siden:

Da har du ikke trukket fra sukkeralkoholene som ikke teller med i karbohydratregnskapet!;)

Fra denne siden:
Atkins Advantage bars er gode, proteinrike og mettende mellommåltider som passer for enhver anledning der du ikke har tid til å lage et måltid. Hver bar inneholder kun 2 –3 gram netto-karbo.

Barene er søtet med maltitol, som er et sukkeralkohol, det vil si at de vanligvis ikke blir tatt opp i tarmen og gjort om til glukose sånn som sukkerarter gjør. En atkinsbar inneholder som regel to netto karber.
MEN! Kontraindikasjonen er jo det at folk reagerer litt forskjellig på sukkeralkoholer, og hos noen absorberer kroppen dem på en annen måte, selv om det er unntaket. Men det viktigste i dette tilfellet er at de er med på å opprettholde et søtsug som er litt uheldig så tidlig i kostholdsomleggingen, dessuten er ikke kakaoprodukter tillatt på induksjon. Så barene utgår de første fjorten dagene.

ada-emilie sa for siden:

Kitt, du skriver:
#I følge BMI ligger du allerede innenfor normal området og det er ikke sikkert du går ned noe som helst med Atkins.
Lavkarbo/ketogen kost er vektregulerende, dvs at om du er overvektig, går du ned, undervektig går du opp og er du normalvektig, er det ikke sikkert det skjer noen ting som helst!#

Men er det ikke slik at hvis du ikke har hatt hovedsaklig fettforbrenning tidligere vil gå ned litt fordi man får høyere forbrenning? Før trodde jeg at de siste fem kg man vil ned pga det slanke idealet vi har i vår kultur, som kanskje er unaturlig å ikke ha på kroppen, bare er mulig å gå ned vha sulting. Men kanskje også atkins siden det skal sette fart på fettforbrenninga???? har jeg tenkt. Derfor begynte jeg med dette idag. Er selv 55 kg, 171 høy og middels benbygning (vil ha skrapa mage). Så jeg får se om jeg går ned noe.

Yonah sa for siden:

Lavkarbo er vektregulerende... Godt mulig du ikke går ned.. Skjønner ikke helt hvorfor du vil ned når du sannsynligvis heller trenger riktig trening. Er det noe å trakte etter en helt skrapa mage da? Er det ikke bedre å se sunn ut? Du har en BMI som sier at du er UNDERvektig, kanskje heller du trenger litt mere fett på kroppen?

De aller fleste har fettforbrenning! På et tradisjonelt kosthold vil du ha en blandingsforbrenning (kh og fett). Det er litt andre mekanismer som virker inn dersom du har reell overvekt, og særlig om du i tillegg har sykdommer, som forhøyet insulin og nedsatt insulinfølsomhet eller lavt stoffskifte f.eks. Folk som ikke så lett legger på seg selv med en del karbohydrater har mest sannsynlig allerede en forbrenning som fungerer fint, og det eneste som sånn sett endrer seg er kroppens evne til å nyttiggjøre seg ketoner fremfor glukose, og ettersom atkins er liberal på fett, så er det fett fra maten som i hovedsak vil brukes som brennstoff, og ikke kroppsfett. Man trenger kroppsfett også. Jenter skal ha mellom femten og tjuefem prosent. Hvor man ligger er helt individuelt etter hva slags kroppstype man har, alder, om man har født barn etc.
Synd du lar deg rive med av usunne idealer. Ingen jeg kjenner synes skrapa er noe særlig ålreit. Det finnes så klart jenter som er naturlig veldig tynne, men det er lett å se forskjell på de som bare er sånn, og de som har sultet seg sånn.
Dette idealet er til stor del skapt av mannlige homofile designere som liker at modellene har gutteaktige kropper, som man kan bruke til å henge klær på, og som ikke har atributter som står i veien for hvordan desinget framstår ;). Vanlige folk har helt andre preferanser, om du bare ser deg rundt litt.

Vettel sa for siden:

Herregud, 171 og ønsker seg ned enda mer fra 55 kg! Jeg er 158 cm, og 55 kg er ansett ifølge BMI som å være på underkanten av normal og sunn vekt for meg!!

"Skrapa mage" Seriøst, hvor gammel er du?
Da er det nok bare hard trening som skal til, for å stramme opp slappe magemuskler.
Går du ned ytterligere blir du syk, kan miste mensen og bli steril!

Ja, og i tillegg stå i fare for å miste hodehår, tenner, få masse hår på kroppen etc. Kjempefint!

ada-emilie sa for siden:

Jeg har levd hovedsakelig på epler med tilsvarende vondt i magen, og måtte finne på noe annet. At forbrenningen øker med ketolysekur motiverte meg til å spise annerledes. Og magen er fornøyd. Og jeg er roligere. Mitt motiv er ikke å gå ned 15 kg fett:), men noen få kg i tillegg til å få et fornuftig, variert kosthold.

Charlott sa for siden:

Nå sier hun at hun IKKE skal ned 15 kg fett da ;)

Puh! Først trodde jeg at jeg leste at ditt mål var å gå ned femten kg fett (hvilket jeg betviler du har på kroppen en gang, med en såpass lav vekt).
Dersom du er opptatt av hvordan kroppen din ser ut, så burde du heller konsentrere deg om å kombinere ketolyse med styrketrening, og gi beng i hvor mye du veier. Det er uansett ingen andre som ser hvor mye du veier, annet enn deg selv når du står på en vekt!

F**n! Noen rakk å lese svaret mitt før jeg sletta det! Jeg leste feil, så det gikk vel noen sikringer i hodet mitt her ... :o.

Charlott sa for siden:

Hehe, fort gjort når man blir engasjert da! Godt å se at det er flere som lar seg rive med :D :p

Ja, jeg burde ha lest det nøyere, for det var jo litt over styr å skulle forvente å gå ned 15 kg fett, liksom :p.

Yonah sa for siden:

Har du bare levd på epler? Ikke noe næring i det hele tatt?

Da må du være forberedt på at du kan legge på deg noen kilo, men det er kanskje ikke fett, men muskler. For når du nå gir kroppen den næringen den trenger så kommer den til å tviholde på det den får om den har vært sultet.

Å gå ned noen kilo til under 55kg høres ikke mye kledelig ut. Godt mulig den magen forsvinner bare du spiser riktig, jeg har veldig vanskelig for å tro at du har magefett som må bort, heller en kropp som trenger å fylles med muskler og kanskje en oppblåst mage.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men du er unbdervektig og noen kilo til kanfå deg til å miste mensen, siden kan du bli steril, du får hår på hele kroppen og dessverre gir det deg ikke flere beilere:( Men vil ha noe å ta i og gjerne håndtak på siden. De fleste menn vil visstnok ha både pupper, lår og ikke minst ikke en skrapa mage.

ada-emilie sa for siden:

Ikke bare, men mest epler og i tillegg nutrilettbar. Noen dager i uka salat. Men jeg vil ikke ha håndtak bare fordi noen menn liker det, altså. Jeg liker det jo ikke selv og de jeg har vært borti liker meg godt slik jeg er. Ikke tenk på hva jeg burde gjøre og tenke,da, jeg vet hva jo jeg vil. Og denne tråden skal ikke handle om meg. Liker ikke å oppta plass her den ikke er ment for meg, så vennligst ikke skriv noe mer til meg her.:o

Vettel sa for siden:

Vel, ada-emilie, det var du som la opp vekt og høyde og ønsket vekt, og bmi kan vi se i tickeren din. Da må du regne med kommentarer! Dessuten spør du jo om noe. Og du får svar. (innlegg #36)

Nei du trenger ikke få håndtak bare fordi noen liker det. Men det er forskjell på "håndtak" (som noen er genetisk disponert til å få, andre ikke) og å være sykelig undervektlig. For du VET, med hodet ditt at Bmi på 17 og vekt på 48 kilo er sykelig?

ada-emilie sa for siden:

Samme det vel? Ingen har noe med det.

Kitt sa for siden:

Det er der du tar feil, vennen!
Dette er et brukerstyrt forum, det er ingen eksperter her. Men vi som "bor" her er utstyrt med vanlig sunn fornuft i tillegg til at enkelte av oss faktisk er helsepersonell IRL.

Vi kan ikke sitte på se på at folk slanker seg syke uten å si i fra!
Ketolyse/lavkarbo kan hjelpe folk med spiseforstyrrelser på den måten at de får mer kontroll over sunn mat. Det er bedre å passe på å få i seg nok fett, enn å passe på å få i seg lite nok kalorier! Helt klart!
Men vi kan ikke se på at folk ikke bruker hodet sitt og slanker seg syke, no way!

Selv om du kanskje ikke tror meg akkurat nå, så vil vi deg bare vel! Vi hjelper deg gjerne til en sunn livsstil, men ikke til sykelig undervekt!

OK???:klem:

ada-emilie sa for siden:

Jeg legger meg ikke oppi andres mål ihvertfall selv om jeg vet om de. Synes det er noe personlig ingen skal blande seg oppi selv om det synes. Men du gjør som du vil. Koselig er det ikke ihvertfall. Så jeg skal ikke gjøre det.

Beklager å måtte skuffe deg, men ettersom ditt ønske om å nå en usunt lav vekt er noe du ikke legger skjul på, så har du for det første involvert oss i det og det hadde vært ganske betenkelig om ingen sa noe om det, det skjønner du også! Ikke minst står du i fare for å sende ut veldig feil signaler til f.eks andre unge søkende jenter som kommer over dette forumet. Du sier selv du er medlem av IKS, så hvordan du kan ha en så lettbent holdning til det, skremmer meg litt.

Som moderator på forumet er det min plikt å fange opp sånne ting, og dette bekymrer meg.
Derfor er det ikke det samme!

ada-emilie sa for siden:

Da fjerner jeg den da:)

Det gjør ikke oss mindre bekymrede, ada-emilie ;).
Jeg håper virkelig du tar til fornuften, og heller fokuserer på et godt og sunt kosthold, og tar vare på deg selv, helsa og livet ditt :)

Mona_K sa for siden:

Da jeg var 17 hadde jeg anorexia. Jeg var \er 167 høy og veide 43 kilo.
Jeg bodde ikke hjemme, men ble alikevel "fanget opp " av venner og lærere.
Det resulterte i at jeg ble tvanginnlagt og og fikk en ekkel slange igjenom nesen og ned i magesekken, der de serverte meg alle måltidene mine. Mmmmmmmmm kjempemorsomt.. NOT. Prøvde jeg å dra den ut ble jeg tvangsholdt der de putta i en ny en.. du burde være forsiktig.. trenger ikke ha en spiseforstyrelse for å se at du har en.. Mener ikke noe vondt med dette, men håper du tar til fornuft .. gjør meg vondt å lese at du har et så usunt forhold til mat. Og råder deg til å gå til legen eller en venn å fortelle det du har fortalt oss. Det er virkelig IKKE bra for deg det du holder på med nå. Men vist lav karbo kan hjelpe deg å få et "normalt" folholdt til mat er ingenting bedre:kadetgaar:klem:

ada-emilie sa for siden:

Legen fortalte jeg det til for mange år siden og jeg går til psykolog. Er 37 år og hatt spiseforstyrrelse siden jeg var 16, men som voksen er jeg sunnere. Dere trenger ikke å uroe dere,altså. Tenk på dere selv. Jeg unner dere å gå ned i vekt og nå de målene dere har satt dere helsemessig og andre ting. Jeg vil ikke være til belastning her. Vil stille spørsmål som jeg tror andre også vil ha svar på.God natt:)

Kitt sa for siden:

Natta!:suss:

Mona_K sa for siden:

Det er utrolig trist at det er så vanskelig å hjelpe folk med rart syn på kroppen sin.. Godt du er tatt vare på, du virker som ei go jente ;)

Vettel sa for siden:

Henger meg på det Kitt og Photo sier om å bry seg. Vi her inne er normale brukere, men vi sitter da ikke passivt å ser på at folk ønsker/er på vei til skadelig vekt. Enten den ene eller andre veien!
Vi bryr oss også fordi vi kan til en vis grad forstå "forstyrrelsen", selv om de fleste av oss er mye/litt overvektig.

Du sier du er 37 år, unnskyld, men det bekymrer meg enda mer. For en ting hadde vært å etterstrebe en slik undervekt før man er kommet i puberteten eller under (fordi man blir litt sjokkert over forandringene i kroppen), men du er en voksen kvinne!
Og det du ønsker er barnevekt.

Men lykke til, hvis du kunne stole på et godt lavkarbo kosthold, så tror jeg (mer TROR, jeg er ikke lege eller psykiater) kroppen og sinnet ditt ville trives bedre.

ada-emilie sa for siden:

Takk. Kyss til dere. Som jeg skrev Vettel, så går jeg til psykolog, så du trenger ikke å ta på deg noe bekymring.

4me sa for siden:

Klem til deg ada-emilie.

Clockwork sa for siden:

Hei. Hijacket denne tråden litt istedenfor å lage en ny, siden det allerede var så mye snakk om hva som er lov på induksjon og ikke :)

Norsk og\eller Svensk Kjøttdeig, er det lov?
Hva med pinjekjerner?

Er det greit å steke ting i meierismør og olivenolje, eller en av delene?

ada-emilie sa for siden:

Takk aime:)
Clockwork: sjekke innholdsfortegnelsen. Olivenolje egner seg ikke til steking på høye teperamturer. Rapsolje eller kokosolje er bedre da. Smør kan du steke i om du vil det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.