< Tilbake til oversikten

Bekymret!

Sommerglad sa for siden:

Hei! Jeg har holdt på med lavkarbo/ketolyse i en god stund nå. Begynte for første gang med lavkarbo i april for snart 2 år siden, da jeg bestilte mat fra Spis deg Slank. Gikk da ned ca 5 kg. Etter dette har jeg vært litt av og på, gått opp 7 igjen, så ned ca 15 kg, hvor jeg har holdt meg til ca en uke siden. Problemet er at jeg har vært ute å reist nå i helgen. Har spist alt jeg har hatt lyst på akkurat når jeg vil. Da jeg kom hjem klarte jeg (selvfølgelig) ikke å skjerpe meg med en gang. Derfor har jeg hatt 5-6 dager med ukontrollert spising og null lavkarbo!! Og vet dere hva vekta viste i dag??? 5 KILO OPP!!!!!!!!!! Jeg er helt deprimert her. Er dette 5 kilo fett, eller er mye av det også vann?? Det jeg nesten bekymrer meg mer for, er at jeg nå har ødelagt alt, at kroppen min ikke vil ned disse kiloene igjen, at den ikke vil inn i ketose igjen, siden jeg har hoppet for mye ut og inn. Hva tror dere? Tror dere at jeg fint kan komme inn i ketose igjen nå og få den samme gode effekt av å være i ketose med fettforbrenning, altså fortsette videre der jeg slapp? eller vil kroppen min og fettforbrenningen ikke reagere på samme måte nå, som for ca en uke siden? Huff, håper jeg klarer å gå ned disse kiloene igjen (ganske fort) og gjerne de 2 kiloene til jeg gjerne vil ned.

Jeg er ikke overvektig, men vil gjerne ned til trivselsvekten min, hvor jeg var før jeg startet å legge på meg. For en uke siden var det kun ca 2 kilo igjen til målet, nå er det tydeligvis 7 :(

nellie sa for siden:

Dette er nok mest vann og litt fett:) Sleng deg tilbake i salen, så skal du se at endel av kiloene forsvinner i løpet av bare noen dager. Resten må du jobbe med, sånn er det med store utskeielser:)

Kitt sa for siden:

Du klarer rett og slett ikke legge på deg 5 kg fett på 3-6dager!!!
Da må du spise 7000kcal for mye hver dag!

Du kan slappe av og slå deg til ro med at det meste bare er vann. For noen raser det av nesten med det samme, andre må slite litt for å få kroppen til å slippe vannet igjen!

Mange har gått litt inn og ut, det tar nok litt lengre tid å gå ned etterhvert, men om du bare fortsetter som før , så er du nok kjapt i ketose igjen og går ned både det du gikk opp og resten av kiloene!

Muff-muff sa for siden:

Du må bare komme i gang igjen og se hva som skjer. Mye av det er nok vann.

Og jeg vil si det så strengt som at du MÅ begynne å se på dette som en permanent omlegging av kostholdet, ikke kun en vei til vekttap. Om det tar to måneder eller ett år før du når målet ditt er litt mindre relevant enn at kroppen din får ha det godt resten av livet.

Sommerglad sa for siden:

Okey, tusen takk for svar. Og ja, jeg trenger å få høre det, DETTE ER EN LIVSSTILENDRING!!! Men er så redd for at jeg har ødelagt alt nå, håper bare at disse kiloene forsvinner fort igjen, pluss at de to siste også går uten noen større problemer. Men hva tror dere, dere som er erfarene, vil jeg slite nå? Vil kroppen og fettforbrenningen slå seg vrang og ikke orke med at jeg har vært MEGET DUM den siste uken? Fy, som jeg angrer... Skal aldri mer spise sånn som jeg har gjort den siste uken...

nellie sa for siden:

Det må du nesten bare teste og se:) Ingen kropper er like vettu:)
Går sikkert bra

Gracella sa for siden:

Det er absolutt ingen grunn til å tro at du har ødelagt noe som helst.
Noen vannkilo har du fått og det kan ta en stund før du går ned alt igjen.
Kroppen din kan ikke "straffe" deg ved å nekte å gå inn i ketose eller noe slikt, det skulle ha tatt seg ut, hehe ;).

Mange mennesker går inn og ut av ketose til stadighet, og det er vi nok også skapt til.

Jeg kommer inn i ketose igjen på et døgn etter at jeg har vært ute (kommer seff an på hvor mye karber du har i kroppen).

Så slapp av, stress ned og start opp med ketolysemat igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.