Vet ikke helt om dette er rette stedet å poste, men jeg prøver.
Jeg har diabetes type 2 (arvelig). I tillegg har jeg nettopp fått påvist følsom tarm så det er ikke alt jeg kan spise. Jeg er ikke ute etter type diett, men jeg har endret kostholdet mitt og sluttet helt å spise brød, spiser noen skiver med rugsprø til frokost, det er det eneste. So far so good! Problemet er når det kommer til lunsj. Jeg spiser havregrøt, omeletter med diverse ting i, kylling og bulgur og diverse salater. (Det er det jeg har testet ut de siste to ukene siden jeg sluttet med brød.) Problemet er at blodsukkeret daler fryktelig fort etter lunsj. Etter 1 1/2-2 timer skal det være på topp, men da ligger jeg godt ned på 3-tallet og må spise igjen! Utrolig frustrerende. Noen som har noen erfaringer eller tips de vil dele med meg? Jeg vil helst ikke begynne å spise brød igjen da dette fører til oppblåst mage og mageknip, i tillegg til at det stort sett er dårlige karbohydrater...
Hjelp!
Jeg har ikke diabetes og mitt blodsukker hadde også falt noe fryktelig av havregrøt og bulgur, det er jo korn jo..
Har du prøvd å bare spise grønnsaker som vokser over jorda, animalsk protein og fett? Feks en omelett av 3gg, 2ss fløte/eller olje, og litt paprika og agurk til? Kroppen kan trenge noen dager/en uke eller to på seg. Men følge med på blodsukkeret og se.
Jeg får rundt 8 av å spise korn og det daler fort til 3 og dermed er karusellen igang, mulig jeg har hyperglykemi eller hva det heter, men så lenge jeg spiser riktig har det ikke noe å si;) Men med kjøtt og grønnsaker og godt fett til holder det seg helt stabilt på drøyt 4. Fettet MÅ du ha, ellers ender du opp med en ekstrem lavkalori diett!
Prøv deg litt frem, skrive opp det du spiser i løpet av et par uker, skriv ned blodsukkermplinger og test ut helt uten korn og med litt korn( slik som du sier du spiser, rugsprø og bulgur) og se hva det gjør med målingene. Det viktigste er vel å holde blodsukkeret stabilt hele tiden.
Tar du noen form for antidiabetika siden blodsukkeret ditt faller så langt ned?
Jeg tar tabletter for å senke blodsukkeret, da trening og kosthold ikke har vært nok tidligere, men det kan jo rett og slett hende at jeg kan kutte tabletter om det fortsetter sånn.
Hvorfor spiser du havregrøt, bulgur og rugsprø, men ikke brød?
Man kan vel ikke helt sammenligne noen av disse delene med brød... Disse 3 funker ihvertfall helt fint for magen.
Du kan jo spise alt annet du tåler som ikke inneholder karbohydrater, så du burde kunne finne masse annet du kan spise!
Skjønner ikke helt det første du sier der, at blodsukkeret faller av korn. Det er ikke erfaringen jeg har hatt tidligere ihvertfall... Det må jeg sjekke opp i...
Har som sagt prøvd med omelett, men uansett hva jeg putter i av grønnsaker og kjøtt så daler blodsukkeret.
Fikk anbefalt av gastrolege å helle mot Atkins, så da kommer jo det med fett inn som du sier. Jeg får bare prøve meg litt frem.
Men kjære deg, rugsprø er korn og korn påvirker blodsukkeret! Jeg måtte kutte ut Fedon-kosthold fordi jeg fikk svingninger av rugsprø uten engang å ha diabetes! Fullkorn er bedre enn bare vanlig hvetmjøl, men det er alikevel brød og kornvarer... Ketogent kosthold holder magen i form, man MÅ IKKE ha korn og kornfiber;)
Er det metformin du bruker? For metformin alene skal ikke kunne senke blodsukkeret ditt på den måten, så vidt jeg vet/har erfart!
Mulig havregrøt, bulgur og rugsprø går fint for magen din, men det inneholder masse karbohydrater som får blodsukkeret ditt til å stige brått. Når kroppen så pøser på med insulin for å få unna blodsukkeret, går blodsukkeret i bånn og du blir brått kjempe sulten igjen!:eek:
Du befinner deg nå på et lavkarboforum. Vi spiser svært lite karbohydrater av forskjellige grunner. Mange for å slanke seg, noen kun pga av generell helse, noen for å holde blodsukker/dia2 i sjakk og noen faktisk for å gå opp i vekt!
Vi spiser ikke poteter, ris, pasta, sukker, mel eller rotgrønnsaker akkurat for å unngå blodsukker- stigninger/fall!
Har dia2 og bruker metformin selv, jeg! Er veldig mye lettere å holde et jevnt, lavt blodsukker på lavkabro enn uten, men det krever at du setter deg ordentlig inn i hva du holder på med!;)
Joda, jeg er selvfølgelig klar over at dette påvirker blodsukkeret, men at det svinger sånn har jeg aldri opplevd. Dessuten har alle leger og kostholdseksperter jeg har vært borti sagt at type rug og havregryn er helt topp i forhold til blodsukker... Men her kommer jo realiteten inn og sier at sånn er det ikke... :confused:
Nei jeg kan ikke bruke metformin pga at de ikke gjør det kroppen min trenger at de gjør...
Jeg føler vel ikke akkurat at jeg spiser ekstremt med karbohydrater, men i forhold til dere gjør jeg kanskje det... :p
Det er IBS ja, har nettopp fått fastslått diagnosen så jeg er litt forvirret fortsatt ja... Jeg har begynt å bruke oxytarm, og må si at de gjør underverker. Er mye bedre enn jeg har vært på lenge
Jeg har hatt diagnosen IBS i over 20 år og må si at jeg vel aldri har hatt det så bra med magen min som etter at jeg begynt med lavkarbo!:D
Hadde først en kur meg Oxytarm før jeg begynte med lavkarbo og det virket bra det også, men da må jeg jo ta piller! Enda mer piller, for mitt vedkommende!:o
Hva jeg tåler og ikke tåler kommer helt an på dagsformen ellers. Mengder og kombinasjoner har også en del å si!
Sliter litt i dag fordi dagen begynte med masse stress, køsitting, frokost kl 11 etc. DET er ikke akkurat slik magen min liker å starte dagen. :eek:
Spennende med en i omtrent samme situasjon. Kjenner at jeg skal gå inn og nilese journalen din ;) Finner jeg kanskje litt tips om hva du spiser der?
Jeg er ikke noe tablettfan jeg heller, men du og du for et bedre liv jeg har fått av oxytarm! Så inntil videre, til jeg har fått justert kostholdet, så tror jeg at jeg fortsetter med de :)
Jeg har ikke diabetes men hyperglykemi og hadde insulinresistens. Blodsukkeret var utrolig ustabilt og jeg fikk så lavt blodsukker til tider at legen beskrev det som følling.
Jeg forsøkte en periode å leve lavkarbo, men opplevde da at hvis jeg f.eks. spiste egg og bacon til frokost (kun proteiner og fett) så stupte blodsukkeret mitt. Jeg måtte inn i Ketose for å rydde opp i dette. Har nå levd i Ketose i 5 måneder og har det helt supert. Så vi er alle ulike og helsa er sammensatt, mange hensyn å ta. Hadde jeg spist det du beskriver hadde også mitt blodsukker stupt etterpå.
Min mage fungerer også bedre enn noen gang selv uten brød/korn.
Hvorfor kan man ikke spise bulgur?
I denne boken: www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=gi&p=1&r=9&cid=180933
og flere andre av samme forfattere er bulgur med som tilbehør eller ingrendiens i flere retter. Hadde tenkt å ha det til uken, men nå ble jeg veldig usikker. Regner jo med at det som står i en oppskriftsbok beregnet på lav Gi er bra?
Bulgur, quina osc påvirker blodsukkeret. Og det er forfedelig små mengde Fedon LIndberg anbefaler oss å spise også, det er i hans kosthold et c-måltid og utgjør i mengde en halv håndflate og da får du ikke spise mere korn den dagen.
For mange av oss er det for mye korn med den lille håndflata. Og når hovedinnlegger her har problemer med å holde blodsukkeret helt stabilt, så burde hun kun spise animalsk protein( og helt rent UTEN stivelse), grønnsaker som vokser over jorden og kaldpressa oljer, smør, bittelitt fløte og rømme og ost og kokosfett. Det er ikek alltid det hjelper å spise omelett til lusnj når man spiser havregrøt til frokost. Dessuten må man prøve ut dette kostholdetet i minimum to uker før man tar noen avgjørelse, og da kan man ikke spise havregrøt annenhver dag.
Ok :) Takk for godt svar, da ble jeg litt klokere :)
Jeg har også slitt med ustabilt blodsukker, men har ikke hatt problemer med å spise korn som Fedon anbefaler når jeg har gått ned i vekt og det har ikke påvirket blodsukkert mitt. Men det er helt sikkert andre faktorer som også spiller inn, vil jeg tro. Jeg holder meg blant annet mye i aktivitet og trener endel styrke.
Jeg føler jeg må opplyse litt mer her...
Jeg spiser ikke havregrøt til lunsj annenhver dag, kanskje en gang i uken, ellers så går det i salater og omeletter eller middagsrester bestående av rent kjøtt og litt bulgur til (f. eks.)
Jeg har aldri reagert så voldsomt før på å spise noen av disse tingene, men nå raser det nesten uansett hva jeg spiser, og da alltid etter lunsj. Omelett er værst, uansett hva jeg tilsetter. Til frokost spiser jeg enten 3 rugsprø med kjøttpålegg eller philadelphia, eller så går det i activia- youghurt eller salat.
Jeg har fortsatt problemer med å forstå at det er så forståelig for dere at blodsukkeret mitt daler, når jeg får beskjed av både leger og kostholdseksperter at kostholdet er veldig bra i forhold til både dia og følsom tarm.... Jeg er tydeligvis veldig uvitende... :(
Leger og i hvert fall kostholdseksperter er bundet av det som liksom er de oppleste og vedtatte reglene for hva som er sunt!
De mener jo at man skal spise opp til 60% karbohydrater pr dag:eek:. Selv diabetsforbundet ligger på den linjen.
Vi her inne tilhører den delen av befolkningen disse kostholdsrådene ikke virker på!
I og med at mange kjenner seg igjen i det du forteller, så kan det jo tyde på at du har kommet til rett sted, da, og at du må prøve deg frem selv, rett og slett.
Som sagt så er IBS ikke bare avhengig av hva du spiser, men også dagsformen. Jo mer du stresser deg opp for et eller annet, jo verre blir det uansett hva du spiser.
Blodsukkeret er avhengig av hva du spiser, sammensetningen av det og hvordan du har det den dagen! I tillegg til fysisk aktivitetsnivå, selvfølgelig!
Vi kan bare gi deg råd med på veien, hva du velger å følge, mye/lite karbo etc, er noe du må finne ut av selv. Sannsynligvis ved å prøve og feile, desverre!
Om du føler deg uvitende, så begynn å samle deg kunnskap om deg selv, DIN dia, DIN IBS etc.
Du må rett og slett bli ekspert på deg selv!!!:D
Ja det er vel det beste tipset. Jeg vil jo bare at noen skal si: Spis det, og ikke spis det, men så enkelt er det vel bare ikke.... Hehe
Jeg får lese meg opp litt her inne og teste forskjellig, så kommer jeg vel i mål til slutt jeg og... :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.