Du MÅ prøve å spise nok karber kjære deg. Det er IKKE nok med 5-10 iallefall. Du får i deg altfor lite mat - og jeg kan tenke meg at det går utover grønnsaksinntaket ditt. I verste fall ødelegger du forbrenningen din og oppnår ikke bedre effekt. Om du har en dag innimellom hvor du ligger litt lavt, gjør det ikke så mye. Men et jevnt inntak på under 20 - og helt nede i 5-10 - det er IKKE bra !
Da jeg begynte med Atkins i 1982 var det av en eller annen merkelig grunn 8 karber max pr dag under induksjon. Det var innmari vanskelig å leve med. Den gangen ble det heller ikke fokusert slik på grønnsaker som det gjøres nå. Senere erfaring med brukere og forskning har bevist at det ikke var noen fordel å innta så lite, snarere tvert i mot. Man tok ikke av mer og man fikk ikke i seg nok næring....
Så prøv så godt du kan å få i deg mer grønnsaker om du har lite karber en dag. En tomat er alt som skal til .... ! Sunt er det også :snill:
For å fortsette på det Nille sier: Et lite tips etter du har kommet deg gjennom den første uka med lite karbohydrater, er å veksle mellom makronæringsstoffer. Høres fancy ut, men i prinsippet går det ut på at et par tre dager i uka avslutter du dagen med et rent stivelsesmåltid (med minst mulig fett og proteiner (og sukker)). Da får du de gunstige anabolske fordelene som insulinet har, uten at du merker de negative virkningene med lagring av fett og søtsug og lignende.
(Dette er forresten ikke en del av Atkins' New Diet "Revolution", men ødelegger heller ikke for konseptet med lite carbs.)
Bare bann du themonk !! :snill:
Fikk bare så frøkteli' vondt i Atkins-hjertet mitt da jeg leste stivelse !! :o
Har vel noe med at jeg ikke tror det er lurt å blande filosofier. Atkins er Atkins fordi sammensetningen av maten/måltider etc funker slik det er. Mens South Beach funker på sin måte f.eks. Man kan godt blande inn andre ideer så lenge det ikke bryter med reglene for induksjonen. F.eks. Blodtype O / Atkins går fint å kombinere. Men som sagt gjør det "vondt" å høre ordet "stivelse" i Atkins sammenheng da dette går tvert i mot Atkins sine prinsipper.
Det er fritt opp til hver enkelt om de vil følge rådene de får selvfølgelig - og jeg tror gjerne det funker. Men det er IKKE Atkins og jeg ville uansett ikke tuklet med induksjonen. Atkins er ikke bare et "konsept med lite carbs" - hadde det vært det, da hadde jeg ikke reagert. Det er nettopp sammensetningen av maten/matvarene. Hva du skal spise og hvorfor/hvorfor ikke, som er viktig med Atkins Induksjon. Induksjonen har klare regler - og en av dem er: Står det ikke på tillatte matvarelista - så skal du ikke spise det ! I boka står det an masse om hvorfor....:cool:
Atkins tillater såkalt "resistant starch" - men ikke på induksjonsnivå. Her er en link som forklarer hva og hvorfor:
Det kommer en enda bedre utgave av samme tabell her... ;) Jeg har Den Store Matvaretabellen liggende på usb-pennen min, med tillatelse til bruk. :cool:
Det er et godt poeng at man ikke skal blande dietter og lage sine egne varianter og sånn. Det er viktig. Men jeg tok meg friheten til å gi dette rådet, fordi han som spurte aldri sa noe om at han gikk på Atkins. Prinsippet for min kostholdsfilosofi, går også ut på 20 gram carbs første uka. :)
Ahhhh, da skjønner jeg ! Tror vi er enige jeg themonk ! :D
psssst helt nederst på Ray87 sine innlegg står det : Min kostholdsfilosofi: Atkins - i en pen liten rute ! Men det kan hende det ikke sto der når du svarte :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.