< Tilbake til oversikten

Jogging/løping - får krampe etter få minutter

screwball sa for siden:

Jeg prøver å få pisket opp kondisjonen og samtidig økt forbrenningen min sånn at det siste kroppsfettet skal vike tilbake.
Men jeg sliter med at når jeg begynner å løpe på tredemølla så får jeg etter få minutter (ofte bare et par-tre minutter) krampe bak i leggene.
Eneste måten å unngå eller begrense dette er å starte med rask gange i 15-20min før jeg begynner å løpe, men det er jo mye bortkastet tid, og ofte hjelper ikke det heller.
Hva kan det være som forårsaker dette?
Vil gjerne klare å karre meg opp til en kondisjon som setter meg i stand til å løpe en times tid.

sirimor sa for siden:

Du varmer opp først, før du starter løpingen? Tar du magnesium? -det pleier å hjelpe mot muskelkramper.

HP sa for siden:

Jeg har brukt en løpetrener på iPhone (321 Run) til å bygge kondisjon. Det er intervalltrening med alternerende gåing og løping. Jeg har fulgt programmet Sofapotet til 30 min. Husker jeg slet med første økten som er 60 sek løping 90 sek gåing i 20min, etter 6 uker (3 økter per uke) nådde jeg 30 minutter sammenhengende løping. Jeg bruker fortsatt økt 18 når jeg trener, den er 10 minutter oppvarming med 45 sek løping, 15 sek gåing etterfulgt av løping i 30 min (jeg fortsetter så lenge jeg ønsker/har igjen på ruten).

Bulldog sa for siden:

Skjer det når du løper på fast underlag også? Tredemøller "drar" foten bakover for deg, så de gir et ganske unaturlig bevegelsesmønster. Det kan ha noe med det å gjøre.

screwball sa for siden:

Ja og nei. Varmer opp ja, men tar ikke magnesium. Tar dessverre ingen kosttilskudd/vitaminer. Burde nok det.

Nå har ikke jeg iPhone, men takker for tipset. Jeg har forsøkt podrunner tidligere, men progresjonen ble ødelagt av sykdom. Kanskje jeg skulle gi det et forsøk igjen.

Nei, jeg har ikke opplevd dette når jeg løper på fast underlag, så ikke usannsynlig at du er inne på noe her.

Areola sa for siden:

Hvordan er skoene?

screwball sa for siden:

Cheap shit...:o

Areola sa for siden:

Der har du trolig grunnen ;)

screwball sa for siden:

Uffda....

Hvordan vet man hva som er bra sko? Har hørt at å kjøpe dyre sko uansett ikke er en garanti for at de er bra for MIN fot.

Areola sa for siden:

Bor du i nærheten av löplabbet? (www.loplabbet.no/)
De analysere foten din og sjekker pronasjonen din på tredemølle!
Jeg fant meg fine og gode sko til 1300,- vel verdt fordi jeg vil beholde knærne mine et par flere år ;) Jeg merket forskjellen i skoa det sekundet jeg fikk skoene på meg.

Det er selvfølgelig ikke noe vits i å kjøpe dyre sko bare fordi de er dyre!

swift sa for siden:

Hei, jeg hadde samme problemet som deg, det kjentes ut som om noen slo meg med et balltre i leggene når jeg løp...
Legen min anbefalte 2 x 300 mg per dag magnesium i 3 uker (eller til symptomene forsvant), og deretter 1 x 300 mg per dag. Årsaken er visstnok at magnesiummangel kan medføre "kalsifisering" av muskelvev og at dette gjør musklene stive og vonde. Jeg har ikke kjent noe til smertene etterpå.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.