Jeg synes faktisk at de barene er veldig gode, stort sett. Og jeg er ganske ''fin på det'' når det kommer til kunstig søtet sjokolade, da de stort sett blir alt for søte og tørre. Særlig den peanøttvarianten er god!
Jeg var skikkelig syk i fjor vinter, og kjøpte ti-femten barer fra en her på forumet, de gikk ned på to dager :eek:. Så i tillegg til rekonvalens fra en kraftig nyrebekkenbetennelse så fikk jeg maltitolmage i tillegg :rolleyes:.
Hehe, kan ikke helt se for meg at jeg blir hekta uansett, går uker mellom hver gang jeg har lyst på søtsnop og da blir det til at jeg lager litt "Smash" :p
På Gjøvik Sjokoladefabrikk har de en knallgod mørk, sjoolade (med maltitol) som jeg kjøpte til jul.... Blitt med den ene gangen, enda den var GOD :p
Å si at de er et fullverdig mellommåltid er en sterk overdrivelse, men de kan komme unna som nødproviant.
Det går jubelår mellom hver gang jeg får lyst på sånne ting, men jeg vet jo med meg selv at dersom jeg kjøper en sånn, så er det ikke snakk om å spise halve nå og resten senere :rolleyes:.
Dette så jo spennende ut. Jeg har ikke smakt noen av disse barene tidligere, men husker jeg leste på en i butikken en gang og fant ut at de inneholdt alt for mange kh:eek:. Kan man finne ut innholdet før man kjøper de? (Jeg kunne ikke finne det på nettsiden...) :confused:
Mesteparten er sukkeralkoholer, så en bar inneholder som regel to gram netto karbohydrater. Det er ikke mye. Men det er nå denne maltitolen da, som gjerne gir magetrøbbel, og særlig om man er fersk på lavkarbokosthold så er sånne ting med på å opprettholde søtsuget.
Jeg vet bare at de barene de har pleid å ha på Meny , Atkins sine altså, de har det vært 2 gr. karbo i. Ikke så mye, det da! Så regner med at disse er ca. det samme. (Du glemte nok å trekke fra sukkeralkoholene fra karbeinnholdet, da blir det ikke så mye igjen, sjø`!)
De der med kokos smaker faktisk som Bounty, de er fantastiske. Samme med Peanut Butter Cups, de er utrolige, smaker som originalene fra Reese. Men dette er sjokolade da, ikke "matbarer" (om de kan kalles det).
Takk for svar :) Snille dere er :D
Jeg kan nok litt for lite om å trekke fra og legge til, men lærer vel... hihi...
Da bestilles det hvertfall noen til utprøving. Er ikke ute etter materstatning, men kos til lørdagskvelden når resten av familien fråtser i godsaker :)
Jeg har prøvd de 70% sjokoladene med mint og appelsin fra Freia. De inneholder 35 kh pr. 100 gram og smaker godt (holder jo med 2 ruter lix). Men siden jeg ikke kan noe om hva jeg kan trekke ut og sånn....er det ok å spise den? Mas mas mas...knis....:p
Mørk sjokolade er sjeldent søtet med sukkeralkoholer, så du må nesten se på innholdsfortegnelsen. Det pleier å være ganske sterkt poengtert på innpakninga når noe er sukkerfritt, da disse jo som regel henvender seg til en spesifik kundegruppe (diabetikere og slankere ;)). Da pleier det å stå karbohydrater hvorav sukkeralkoholer, eventuelt polyoler på næringsinnholdet.
Pr i dag tror jeg det bare finnes atkinksbarene, anthon berg sukkefri (om den fortsatt finnes), cloetta (hehe, om den fortsatt finnes :p), og cavaliér, som stort sett bare er å få kjøpt på helsekosten i Norge, som er kunstig søtet, og ''lovlige'' på ketolyse.
Jeg har funnet noen sukkerfrie sjokolader i Sverige som inneholder ca samme innhold kb som de Freia jeg testet. Dvs at de likevel er bedre å spise, så da kan jeg kjøpe å prøve. Men nå er Atkins kokos og peanut bestillt så det blir de i første omgang.
Ellers må jeg legge til at mitt søtbehov stort sett er borte på lavkarbokost. Det er ytterst lite søtt jeg får i meg - bare en kopp te med suketter og litt pepsi max med sitrondråper innimellom. Jeg er ikke i tvil om at det er denne maten jeg skal leve på....! :p
ÅÅ, de har jo dreamfieldspasta og jo! Jeg har ventet siden mars på at dette skulle komme inn i norske nettbutikker. Nå har både Kinsarvik og proteinfabrikken.. Jeg vet det er dyrere enn å bestille fra USA, men jeg er en skikkelig pingle når det gjelder utenlandsbestillinger og vil ikke ta sjansen på en pakke som må fortolles.
Edit, nå ser jeg at disse nettbutikkene har SAMME adresse... Så her må det være noe samarbeid mellom de to..
Jeg har ikke sett de Cloetta-sjokkisene på en evighet. Men det går langt mellom hver gang jeg kjøper noe sånt. Får veldig sterke bo-på-do-en-hel-kveld-assosiasjoner når jeg ser sukkerfrie sjokolader. Jeg har faktisk kjøpt atkins-bar mot forstoppelse ved et par anledninger :rolleyes: ...
Smaker omtrent som sjøldaua grevling ja, men er helt geniale å bruke når man lager "smash" :D Dessuten er det helt ok å ha ugg-sjoko, blir aldri en fristelse å ha de liggende ;)
Da kom varene mine fra Proteinbutikken.no..... De manglet jo seff noe av det jeg bestilte, så jeg ringte til mannen. Han hadde gått tom for enkelte produkter fordi det plutselig hadde tatt av med salget hans (Hi hi....kan det være oss???)
Jeg sa jo at vi hadde "snakket" om det her og da sa han at hvis vi fant ting på nett (fra hvorsomhelst i verden) Kunne vi bare sende han linker slik at han kunne ta det inn i sitt sortement :) NICE! Da slipper man jo å tenke på toll o.l. som mange snakker om.
Dessuten - jeg betalte 95,- i porto, men siden pakken ble mindre så sendte han det til meg som brev og portoen kom på 35,- :) Veldig fornøyd jeg asså :D
Noen som har noen tips til hva vi kan be han importere?
Jeg mener jeg fant kokosmel på siden hans...måtte bare lete litt - seff fant jeg det etter at bestillingen var lagt inn da - så får ta det neste gang :)
Jeg spurte om info om produktene og han svarte at de jobbet med saken, men man kunne gå direkte inn på Dreamfield sine sider og finne det ):
Er ny på dette, så forstår jeg rett at det er 5 % "uønskede" karbs? Eller er det 41 gr uønskede, at alle karbohydrater er no, no (Om dere skjønner hva jeg forstår ... ;-))
[LEFT]Carbohydrate Facts
Total Carbs: 41 g
Fiber: -5 g
Protected Carbs: -31 g[/LEFT]
Hjeeeelp.... Da kom blondina i meg fram igjen.... På næringsinnhold her står det 64 g karbo - hvorav sukker er 8,6 g. Hva skal jeg da telle på kokosmel? 8,6 pr 100g?
Jeg har nettop bestilt disse Atkins barene og JA de er gode... Men vanskelig å la være å spise for mye av dem da....Og.....Jeg får forferdelig mye luft i magen av dem! Det er vel denne maltinolen det da....
På denne matvaren TROR jeg ikke de har trukket fra fiberet. Det er bare å regne, så ser du at noe ikke stemmer,
19,8+64,8+8,7+38,5 = 131,8.
Det kan ikke være 131,8 gram næringstoffer i 100 vare.
Om du ikke teller med Fiber vil du se at svareet blir tett oppunder 100, noe som virker plausibelt. Eller sagt på en annen måte, trekk mengden fiber fra karbohydratmengden, legg deretter sammen det nye antallet for karbohydrater med de andre næringstoffene, og du vil ende på et tall tett oppunder 100.
Ånei - æsj! Dette er skikkelig fælt! :eek: Nå har jeg spist kokosmel i vafler, muffins og noe annet stuff de siste par ukene, og jeg har gått opp i vekt - fått tilbake PMS plager og vært i skikkelig dårlig humør i de siste tre dagene. Nå går jeg på karbo-avvenning med cocosa og bacon for å komme ut av sukkertåka igjen, og jeg er ganske sikker på at det er kokosmelet som har skylda. Jeg slurver nesten aldri, og den formen jeg har nå har jeg ikke hatt siden før jeg startet med LCHF i 2007.
Jeg som hadde gledet meg til kokosmel og gode bakevarer, og nå har jeg 1,5 kilo mel som er helt ubrukelig for meg. Æsj. sparker
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.