< Tilbake til oversikten

Litt forvirra - utholdenhet og ketogent kosthold

indi sa for siden:

Har et par heftige sykkelløp foran meg før sommeren, og prøver å finne ut av hva som vil passe meg best. Jeg har noen kilo til overs, spiser ketogent, men kanskje med mindre fett og mer protein enn det som er vanlig her på forumet. Trening innbefatter to styrkeøkter i uka, fire spinningtimer, et par sykkelturer på 2-3 mil, og når det dukker opp maratonspinning e.l så er jeg med!
Nå går diskusjonen her hjemme på at det IKKE går å komme seg gjennom ni mil på sykkel, uten å trykke de vanlige bananene/eplene og søt saft i trynet.
Jeg har ingen problem med å komme meg gjennom tre timer på sykkel/spinningsykkel uten å pushe på med karbo. Ligger stort sett på snitt 75-85 av makspuls, er 46 år...
Spørsmål altså: Skal jeg hardnakket holde på ketosen og fylle på med vann og protein gjennom ni mil på pedalene? Eller skal jeg gi meg for flertallet, og drikke saft og spise bananer?
Hva vil gi best resultat?

indi sa for siden:

Den tråden har jeg lest ja, men ble ikke veldig mye klokere... Folk er uenige!
Så derfor spør jeg igjen... Kanskje jeg kan omformulere litt og spør dere andre langdistanse/utholdenhetsguruer på forumet, hva gjør dere?

Sostråle sa for siden:

Heisann :)

Du klarer fint å gjennomføre et sykkelritt på lavkarbo. I fjor syklet jeg mitt første ritt kun 2 uker etter at jeg startet på lavkarbo, ja jeg var fryktelig sliten når jeg kom i mål, løpet var 10 mil.

Vel en mnd senere syklet jeg et ritt på 17 mil, uten tilførsel av annet enn lavkarbo, og det gikk forbausende bra.

Nå var ikke mitt mål å sykle fortest mulig, men å gjennomføre. Det gjorde jeg på begge rittene og med ok resultater. (jeg er i allefall fornøyd)

Det du kan tenke på er at du får i deg litt salt når det er lengre ritt. Drikk farris/bris eller annet eller spis spekepølse/skinke ol. Selv fylte jeg på med ost og egg underveis, ikke mye men litt :rolleyes:

Jeg ønsker deg lykke til :D, har selv meldt meg på Bergen-Voss i år, men har ikke begynt treningen og er heller ikke kommet i den modus enda:( Stol på din magefølelse.

Siv

Charlott sa for siden:

Dette bør være et godt nok svar :D

indi sa for siden:

Jeg som var sååå sur når bjørn ferry vant! :D:D
MEn ok, nå har jeg fått svar:) Takk! Og misunner deg bergen voss.... neste år kanskje!
i:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.