< Tilbake til oversikten

Gravid ketolyse

Elinee sa for siden:

Jeg lurer på en ting. Hvorfor kan man ikke gå på ketolyse når man er gravid? Torkil sier man må ha et variert kosthold, men det er jo veldig variert nå. Blir jo ikke så mye annet enn poteter, brød, ris, pasta som legges til ellers.
Jeg prøver å bli gravid og vil gjerne fortsette i svangerskapet for å holde vekta mest mulig nede. Men er det sånn at fosteret reagerer annerledes på fettet enn oss, at de legger på seg unødvendig mye av det? Har lest at babyene trenger mye karbo og lite fett i magen. Men hvorfor? Dette funker jo fint for meg og få jo i meg masse grønnsaker og proteiner. Det må da være fint for en baby. Eller skal man kutte karbo og fett også?
Noen som har gått på ketolyse mens de har vørt gravide? Eller noe tilnærmet?

nellie sa for siden:

Det er ganske mange ting man kan legge til et kosthold som ikke er poteter, pasta eller ris:)
Linser, bønner, mer grønnsaker, nøtter osvosvosv.
Er ingen som kan nekte deg å være i ketose når du blir gravid, men det anbefales å legge om til et kosthold ala Fedon Lindberg hvor man fokuserer på Glykemisk index/glykemisk belastning fremfor karbohydrater.

Muff-muff sa for siden:

Grunnen man ikke anbefaler å være i ketose som gravid er at man ikke vet nok om hvilken effekt det har på fosteret. Blant annet viser en studie nedsatt IQ hos barnet i ettertid, noe som burde være nok til at man som kommende mor vil være føre var.

Fedon Lindberg er derfor et flott kosthold for gravide :)

Kitt sa for siden:

Dersom mor kaster opp så mye at hun må legges inn på sykehus i svangerskapet, får hun ikke lov til å reise hjem før hun kan fremvise en urinprøve uten ketoner!;)

Ingen sier at du skal spise masse karbohydrater gjennom svangerskapet og du trenger heller ikke gå ut av ketose før du oppdager at du er gravid.
Det holder at du ligger litt over, så med litt melk, rotgrønnsaker og en frukt eller to, så er du fortsatt i lavkarbodelen av skalaen!

nellie sa for siden:

jeg var stadig i ketose når jeg "produserte" urinprøve på morran når jeg var gravid. Helsesøstra reagerte ikke, men på sykehuset så ble det rene ramaskriket hver gang.
Måtte hele tiden forklare at det var fordi at jeg spiste mindre karbohydrater og fordi at jeg ikke hadde spist siden kvelden i forveien.

Elinee sa for siden:

Ok, takk for svar. Det med IQen avgjorde vel det hele. Men så lenge jeg ikke spiser godteri etc, men holder meg til lavkarbo, men ikke så lavt at jeg går i ketose.
Begynne med litt poteter, ris etc.

Muff-muff sa for siden:

Bønner, linser, knekkebrød og en frukt for dagen holder i massevis :) Du trenger ikke brød, poteter, ris eller pasta for å unngå ketose.

Yonah sa for siden:

Jeg kastet opp og var kvalm hele første svangerskap og hadde utslag på ketoner hver eneste gang, men jordmor sa ikke noe på det, annet enn at det var fordi jeg ikke fikk i meg nok mat.. Jeg la på meg, og fikk i meg minimalt med væske.. Så jeg ble ikke innlagt, selv om jeg i ettertid ser t jeg nok var for dehydrert..

Elinee sa for siden:

Flott. Vil gjerne ikke gå opp masse i svangerskapet. Huden strekker seg noe fra før av og så tilbake igjen. Stakkars huden min.
Vil gjerne unngå å få svangerskapsforgiftning igjen, og tror det hjelper å ikke gå opp så mye i vekt :)

Photobscura sa for siden:

Jeg vil gjerne se en link til den studien som viser lavere iq hos barn som hadde mødre som var i ketose i svangerskapet! (Og det er vel også ganske avgjørende om det var kostindusert ketose, også, forsåvidt). :)
Hva jeg har hørt er at dersom man fortsatt har overvekt når man er gravid og er i ketose/ammer, så kan det være fare for at gamle miljøgifter som er avleiret i fettet frigis om man forbrenner fett under graviditeten. Men det er bare noe jeg har lest noen steder, og har dessverre ikke noe håndfast å vise til.

Supera sa for siden:

Ja, det er det jeg også har hørt. Og i så måte, så er det jo det samme om man er i ketose eller om man trener. Men mange går ned i vekt mens de ammer på grunn av alle kaloriene som går med på å produsere morsmelk. Og da kommer vel litt miljøgifter inn i morsmelka også selv om de kanskje verken trener eller er i ketose?

Photobscura sa for siden:

Jo, men igjen, så er det jo gjerne sånn at om man er normalvektig i utgangspunktet, så er den ekstra fødselsvekta man får til amminga så ny i kroppen at den ikke har disse avleiringene. Jeg synes jo det er fryktelig risky å skulle si at det må være greit å være i ketose når man er gravid, rent empirisk sett burde det jo ikke være farlig (jfr våre forfedre, urbefolkninger som masaier, inuitter etc), men det er en såpass sårbar tilstand å være gravid, at det beste vil være å ta sine forhåndsregler.
Men en ting har jeg lest flere ganger, det er ikke lurt å leve fettfattig i svangerskapet. Fettsyrer er helt essensielt for hjernens utvikling! De fleste faller jo ut av ketose ved førti femti gram kh, og da er det jo fortsatt rom til å være ganske liberal med fett :).

Zincite sa for siden:

Her er en historie som kan være lesverdig :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.