< Tilbake til oversikten

Ny Norsk Forskning på Ketolysekuren

Torkil sa for siden:

Hei
I et mastergradsstudie ved Norges idretshøyskole har mastergradsstudent Pål Jåbek, og medarbeidere, undersøkt efekten av ketolysekuren kombinert med trening og normal diett kombinert med trening.

Artikkelen er publisert i det anerkjente tidsskrift Nutrition & Metabolism og viser at man på ketogen diett går ned i vekt ved å miste fett, ikke muskler. På 10 uker mistet deltakerne i gjennomsnitt 5,6 kilo fett. Det var ingen endring av muskelmassen.
Dette uten negative endringer av blodfetter eller fastende blodsukker.
Gruppen som fikk trening kombinert med normal diett hadde ingen endring av fettmassen men en vektøkning på 1,6 kilo på grunn av økt muskelmasse.

Min konklusjon er at ketolysekuren kombinert med trening fjerner fett fra kroppen uten å redusere muskelmassen:D. Og dette uten negative effekter på kolesterol og de øvrige blodfetter samt blodsukker.:D
Trening kombinert med normal kosthold gir vektøkning på grunn av økt muskelmasse uten at fettmassen reduseres.
Trening alene uten endringer av kostholdet er ikke en god måte å redusere kroppens fettmasse på.:(

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Klippet fra: www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

Resistance training in overweight women on a ketogenic diet conserved lean body mass while reducing body fat

[url="http://www.webedit.no/registration/technical.asp?process=default&msg=ce"][/url]
Nutrition & Metabolism 2010, 7:17doi:10.1186/1743-7075-7-17
Pal T Jabekk , Ingvild A Moe , Helge D Meen , Sissel E Tomten and Arne T Hostmark Published:2 March 2010
Abstract (provisional)

Background

The aim of the present study was to compare the effects of 10 weeks resistance training in combination with either a regular diet (Ex) or a low carbohydrate, ketogenic diet (Lc+Ex) in overweight women on body weight and body composition.
Methods

18 untrained women between 20 and 40 years with BMI [greater than or equal to] 25 kg*m-2 were randomly assigned into the Ex or Lc+Ex group. Both groups performed 60-100 min of varied resistance exercise twice weekly. Dietary estimates were based on two 4-day weighed records. Body composition was estimated using Dual Energy X-ray Absorptiometry. Fasting blood samples were analyzed for total-, HDL- and LDL-cholesterol, triacylglycerols, and glucose.
Results

16 subjects were included in the analyses. Percentage of energy (En%) from carbohydrates, fat and protein was 6, 66, and 22 respectively in the (Lc+Ex) group and 41, 34, 17 in the Ex group. Mean weight change (pre-post) was -5.6 +/- 2.6 kg in Lc+Ex; (p<0.001) and 0.8 +/- 1.5 kg in Ex; (p=0.175). The Lc+Ex group lost 5.6 +/- 2.9 kg of fat mass (p=0.001) with no significant change in lean body mass (LBM), while the Ex group gained 1.6 +/- 1.8kg of LBM (p=0.045) with no significant change in fat mass (p=0.059). Fasting blood lipids and blood glucose were not significantly affected by the interventions.
Conclusion

Resistance exercise in combination with a ketogenic diet may reduce body fat without significantly changing LBM, while resistance exercise on a regular diet may increase LBM without significantly affecting fat mass. Fasting blood lipids do not seem to be negatively influenced by the combination of resistance exercise and a low carbohydrate diet.

Val sa for siden:

Ah! Flott! :D

Bulldog sa for siden:

Bra å få noe å vise til :)

Hvis noen gjentar eksperimentet med en gjeng styrkeløftere, og det samme blir resultatet, så har jeg noe å slå i bordet med der også :lol:

Vettel sa for siden:

Synes da at treningsforum for styrkeløftere/body buildere er full av folk på lavkarbo! Noen eter omtrent bare proteiner og fett, spesielt i "deffe-fasen". Og ellers kun litt ris i tillegg.

EDIT: Men undersøkelser vet jeg ikke om finnes? Kun egenopplevde resultater, hehe!

Nå er kanskje ikke iform.no det mest vitenskaplige i verden, men gir en pekepinn.
www.iform.no/pub/art.php?id=828 (mest proteiner, mye fett, bare litt kh)
www.iform.no/pub/art.php?id=326

Elinee sa for siden:

Jo, Chunky, bare les her. Er jo akkurat det han sier.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

Vettel sa for siden:

Sitat fra siden:
Background

The aim of the present study was to compare the effects of 10 weeks resistance training in combination with either a regular diet (Ex) or a low carbohydrate, ketogenic diet (Lc+Ex) in overweight women on body weight and body composition.

Tittelen på undersøkelsen:
Resistance training in overweight women on a ketogenic diet conserved lean body mass while reducing body fat

www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

Hele studien: www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-7-17.pdf

Litt rart at den som gikk i ketose ble utelukket når det var ketogen diett....?

Alkazelters sa for siden:

Enig i at den er drøy. Jeg lurer likevel på hva med mener med at lavkarbogruppen er på en ketogen diett, men at en av deltakerne kom i ketose, og blei eksludert fra resultatene. Så jeg får ikke helt det der til å stemme. Du som har lest hele studien Chunky, er du ikke enig at det er en litt merkelig formulering?

Elinee sa for siden:

Ja, det med at det var ketolysekuren spesifikt kommenterte jeg ikke med vilje, da det bare står ketogent kosthold. Nå når jeg leser det nye du skrev, så skjønner jeg jo hva du mener. Dette var et ketogent kosthold det var basert på, men det gjelder da ikke for noen av oss som går på ketolyse, da vi er i ketose ;)

Elinee sa for siden:

Men er ikke egentlig alle som går på en ketogen diett, i ketose? Hvem har da nytte av dette? Folk som bare kutter litt på karboene?

Du går i ketose på ketogen diett. Ketogen diett er slik jeg har forstått det en paraplybetegnelse på dietter som setter kroppen i ketose.

Vettel sa for siden:

Er navnet ketolyse-kur beskyttet tittel da? Jeg tolker "ketogenic diet" som det samme opplegget. Men det hadde jo vært interessant å se hva objektene (forsøktpersonene) faktisk spiste. Og når de eksluderer en person for å være i ketose, så gjør det meg mer skeptisk.

Bruker jo litt ulike begreper i teksten da.
low carbohydrate diets
ketogenic diet
low carbohydrate ketogenic diet

Dette fikk de på lavkarbo:
Participants in the
Lc+Ex group were given information on the rationale and implementation of the dietary
intervention and were given a commercially available book on a low carbohydrate ketogenic
diet (Slank med ketolysekuren: en enklere vei til et lettere liv; “Slim with ketolysis: A simpler
way to a lighter life”) [40] in addition to handouts. The preparation of food was self
administered. No restrictions were made regarding energy content, fat and protein content or
fatty acid composition. The only restriction was on intake of carbohydrates, and the goal was
to restrict carbohydrate intake until ketone bodies were detectable in the urine. The presence
of ketone bodies was detected with a semi quantitative method using urine reagent strips
(Ketolyse AS).

Alle referanser fra: www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-7-17.pdf

Kanutten sa for siden:

Med all respekt for Torkil klipper jeg inn dette:

Her sier jo Torkil rett ut at han ikke er noen opphavsmann til ketolysekuren, han har bare videreført den...

Løvetann sa for siden:

Hvis du leser avsnittet du har sitert en gang til og svært grundig, tror jeg du ser hvorfor deltakeren som kom i ketose, ble utelukket fra studien:
Den deltakeren hørte nemlig ikke til i den ketogene gruppen (Lc+Ex), vedkommende skulle bare trent og ellers spist vanlig (the Ex group). Det var altså av hensyn til å få det korrekte resultatet, der gruppene kunne sammenlignes på korrekt måte.

Innledningsavsnittet til studien forklarer gruppene: "The aim of the present study was to compare the effects of 10 weeks resistance training in combination with either a regular diet (Ex) or a low carbohydrate, ketogenic diet (Lc+Ex) in overweight women on body weight and body composition."

Og som flere har sagt, studiens overskrift "Resistance training in overweight women on a ketogenic diet conserved lean body mass while reducing body fat" forteller jo tydelig at den handler om effekten av ketogen diett …

Fetpåmidten sa for siden:

Dette var en studie på ketogent kosthold, med to grupper - en gruppe som var i ketose hele perioden og en kontrollgruppe som fortsatte sitt vanlige kosthold. Den personen som ble ekskludert på grunn av ketose var i kontrollgruppa - som altså kun skulle spise sitt vanlig høykarbokosthold og ikke være i ketose.;)

Det var dog ikke en studie på ketolysekuren i seg selv....

Manina sa for siden:

Vedkommende som ble ekskludert for å ha gått på ketogent kosthold, tilhørte den gruppa som ikke skulle ha det. Hun ville altså ha ødelagt for gjennomsnittet, om hennes gode resultater var tatt til inntekt for gruppa med vanlig kosthold + trening.

Godt observert, da fikk vi en forklaring på den noe merkelige sammenhengen, som ikke var merkelig i det hele tatt!!

Manina sa for siden:

Som du og andre også skriver, ja... Rakk ikke å få med meg disse svarene før jeg skrev. :)

Vettel sa for siden:

Gjentar.

Dette fikk de på ketogen diett:

Participants in the
Lc+Ex group were given information on the rationale and implementation of the dietary
intervention and were given a commercially available book on a low carbohydrate ketogenic
diet (Slank med ketolysekuren: en enklere vei til et lettere liv; “Slim with ketolysis: A simpler
way to a lighter life”)
[40] in addition to handouts. The preparation of food was self
administered. No restrictions were made regarding energy content, fat and protein content or
fatty acid composition. The only restriction was on intake of carbohydrates, and the goal was
to restrict carbohydrate intake until ketone bodies were detectable in the urine. The presence
of ketone bodies was detected with a semi quantitative method using urine reagent strips
(Ketolyse AS).

Alle referanser fra: www.nutritionandmetabolism.co...-7075-7-17.pdf
Mine understrekninger.

Tatt i betraktning at de faktisk har fått utdelt boken "Slank med ketolysekuren", og fulgt rådene i den, så er det jo ikke så frekt. Selv om det ikke har vært en studie spesifikt av ketolysekuren.

Løvetann sa for siden:

Men det var jo faktisk ketolysekuren som var den ketogene dietten deltakerne fulgte, jo!

De fikk utdelt Torkils bok Slank med ketolysekuren og sticks, fulgte Torkils råd om å begynne med under 20 karber og øke gradvis. Og de fikk vitamintilskudd.

Skulle ikke Torkil kunne bruke resultatet??? :eek:

Diet intervention
Participants in both groups were given a daily multivitamin mineral supplement.
Each group was counseled in exercise and diet during a single group session. Participants in the Lc+Ex group were given information on the rationale and implementation of the dietary intervention and were given a commercially available book on a low carbohydrate ketogenic diet (Slank med ketolysekuren: en enklere vei til et lettere liv; “Slim with ketolysis: A simpler way to a lighter life”) [40] in addition to handouts.
The preparation of food was self administered. No restrictions were made regarding energy content, fat and protein content or fatty acid composition. The only restriction was on intake of carbohydrates, and the goal was to restrict carbohydrate intake until ketone bodies were detectable in the urine. The presence of ketone bodies was detected with a semi quantitative method using urine reagent strips (Ketolyse AS). The reagent strips indicated the concentration of acetone and acetoacetic acid in the urine.
Participants were told to start the intervention with less than 20g carbohydrate per day and to gradually increase the ingestion of carbohydrates at their convenience, as long as they maintained a color change on the urine reagent strips. The diet intervention was thus defined as a carbohydrate restriction that caused positive tests for urinary ketone bodies.
7
Participants were told that they could consume unlimited amounts of meats, fish, eggs, cheeses, margarines, butters and oils. They were further instructed to add low carbohydrate food to their diet as they saw fit.

Løvetann sa for siden:

He-he, vi er visst flere som reagerer og leser likt her. :D

Løvetann sa for siden:

Jo.
Ketolyse er nevnt 5 - fem - ganger i "studien i sin helhet".

Elinee sa for siden:

Men da stemmer jo dette. Og som jeg trodde så er alle på ketogen diett i ketose, det tilsier jo at dette stemmer og passer for oss på ketolysekuren. Det var ketolysekuren de testet ut, det er jo ikke så rart vel, er jo i Norge dette ble testet

mini me sa for siden:

Kjempe bra :D
Morsomt å få enn sånn bekreftelse, selv om vi her viste nå dette!

Gratulerer Torkil!
All grunn til å feire dette!
:klem:

Kanutten sa for siden:

:ja: Eller dvs, fant i allefall 4 ganger jeg!

Kanutten sa for siden:

Hiver meg med på denne! :heia: Grattis! :klem:

indi sa for siden:

Uansett litt ufint av Torkil, men han lever jo av dette...

Charlott sa for siden:

Hva er ufint??

Løvetann sa for siden:

:) God påpekning. Den femte var "ketolysis" (i boktittelen oversatt til engelsk).

Vettel sa for siden:

Var faktisk Pål Jarbekk med flere som gjennomførte studiet. Står i oppgaven det er linket til flere ganger.
Men de har fått boka om ketolyse og slikt.

Chunky sa for siden:

Må innrømme at jeg leste litt for kjapt gjennom studien. Synes selv det var litt merkelig at personen i ketose ble ekskludert, men var litt engasjert i gjerningsøyeblikket. Fikk heller ikke med meg at de hadde fått utdelt Ketolyseboken. Hadde aldri drømt om at Pål ville bruke den.

Så jeg trekker tilbake mesteparten av kritikken, sletter innleggene, beklager til Torkil, og tar jeg meg noen uker i solen :)

Kanutten sa for siden:

:klem:

indi sa for siden:

å ta resultatene fra masteroppgaven til Pål & co til inntekt for det han lever av og selger, ketolysekuren. At deltakerne fikk utdelt ketolyseboka betyr ikke at de har fulgt ketolysekuren til punkt og prikke... Ketogen diett er ganske mye annet enn bare ketolyse, som chunky påpeker.
Og når en ser på hva annet som gjøres av litt betenkelig markedsføring overfor en stadig større og voksende gruppe av mottakelige mennesker, ramla der inn en tanke hos meg om at Torkils første innlegg i denne tråden grenser til det uetiske.
Sykelig overvekt er et stort problem, og markedskreftene er sterke. Torkil, Grete Roede og de, Fedon og Eurodiett og en rekke legemiddelfirmaer tjener grovt på oss. Husker at en her på forumet regnet ut at hvert kilo tapt på eurodiett hadde kosta han omtrent 600 kroner...
Hadde vi syntes det var like greit om en forsker/lege markedsførte legemidler mot depresjon (som han/hun hadde patent på) på samme måte? I ukeblader, på nettforum, etc?
Derfor syns jeg det var litt ufint...

Og vet at mange er uenige med meg... So be it!

Charlott sa for siden:

Riktig....

scartz sa for siden:

Men.. Betyr dette at man går ikke opp i muskelmasse av å trene og spise ketogent? :(

Elinee sa for siden:

Hvis du trener stryke så. Men da trener du ikke intens styrke, hvis det ikke er muskler du vil bygge :) Da trener du mer kondisjonstrening :)

Torkil sa for siden:

Hei
Dette blev dessverre litt mye prat om ketolysekuren. Nå VAR det den som de gikk på, jeg har snakket Pål om studien og levert alle produktene, bøker stix etc som de trengte OG det samme til de som "bare" skulle trene, i tilfeller de ville gå på kuren etter studien var avsluttet, når de oppdaget at de ikke hadde gått ned så mye som de på ketogen diett.
Men la ikke dette forplumre de gode poenger. Ketogent kosthold og trening fjerner fett fra kroppen. Og normalt kosthold og trening fjerner lite fett fra kroppen.
Dette har jeg prediket lenge. Spesiellt at trening ikke er velegnet som slankemetode alene.
Vi som tror på lavkarbo burde glede over at den første studie i Norge, som holder høy kvalitet, bekrefter det vi har påstått ut fra andre studier og erfaringer.
Det pågår andre studier i Norge om ketogent kosthold i forhold til bla. kreft. Flere kommer. :)
Mange av de eksisterende metoder som benytter kostindusert ketose kan overføre resultatene til sine konsepter.

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Kanutten sa for siden:

:heia: Mange av oss kan bekrefte det du sier! :klem: Og takker deg for at du har formidlet din kunnskap videre!

indi sa for siden:

Det var en litt mer balansert oppsummering som det er vanskeligere å være uenig i:)
I disse hopptider, kan vi vel kalle det et telemarknedslag...

Gerd sa for siden:

Photobscura sa for siden:

Det er lov å drite seg ut! Tror ikke noen har vært den første til å i stort engasjement overse detaljer, det viktigste er at det blir rydda opp i. Det er takhøyde for det her, altså :).

Uansett, kjempebra greier! Har vært spent på reslultatene til Påls studier lenge nå! Håper dette når ut til massene!

Torkil sa for siden:

Hei
En tilføyelse.
Ketogen diett betyr at man spiser næringsstoffer som gjør at kroppens ketonproduksjon starter (populært benevnt ketose).
Dette skjer ved ca 100 gram karbohydrat i det man spiser pr dag og øker på ved lavere inntak av karbohydrat. Efaringen viser at man kan slanke seg ved å ha et så lavt innhold av KH i det man spiser, at det gir utslag på stix, og det selv om man spiser mye fett.( Noe man må gjøre for å holde forbrenningen oppe)

Så er det flere måter å komme i ketose på.

Kostindusert ketose: man spiser en diett som på ketolysekuren og Skaldemann m.m. Dette er EN type ketogen diett.

Andre former for ketogen diett er pulverkurer(eurodiett) eller kombinasjon av mat og pulver (EAT, mfl.)

Faste er også en metode, men farlig og frarådes på det sterkeste.

Så kan man velge konsept etter egen preferanse.

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen :)

Nå tar jeg til syden - jo faktisk - for å undervise ved Atlantis medisinske høyskole i fuengirola - så da slipper de som synes jeg er ufin å høre fra meg på et par uker ;)

Kanutten sa for siden:

Kjøsser Photo!!! Denne gangen var det ikke meg som dreit meg ut... tror jeg da, men det er sååå godt å vite likavel! Jeg VET jeg har gjort det mange andre ganger før og VET at takhøyden er HØY her!

Kanutten sa for siden:

Kos deg i syden! :heia:

Leste Fungirl.... Må skaffe nye briller...

Løvetann sa for siden:

Når det gjelder opplegget deltakerne fulgte, fremgår det at de fikk utdelt ketolyseboka som Torkil har skrevet og brukte både vitaminer og urinsticks fra Torkils firma. Det vil jo si at det faktisk var ketolysekuren de fulgte. Så jeg ser ikke problemet med at Torkil gjør dette kjent. Han sier da ikke noe annet enn det som er fakta?

Jeg klarer ikke å se at det er noe uetisk ved Torkils innlegg.

Men jeg tenker at innvendingene dine kanskje egentlig dreier seg om noe annet - nemlig det at noen tjener penger på at vi ønsker å gå ned i vekt, at det finnes kommersielle interesser som profitterer på oss?
Det er kanskje ingen ideell situasjon. Men nå er det en gang sånn at norske helsemyndighetene og mange av de anerkjente offentlige ernæringsspesialistene (som burde vært i front her) ennå ikke har forstått lavkarboens fordeler. Jeg er derfor veldig glad for at private aktører som Torkil, Fedon m.fl. har gjort denne kunnskapen tilgjengelig for meg, ettersom jeg selv ikke hadde orket å finne eller pløye meg gjennom all slags vitenskapelig eller utenlandsk litteratur for å finne ut av det.

Av de forskjellige private aktørene på markedet, så synes jeg faktisk at Torkil fremstår som usedvanlig raus og lite beregnende. Han råder f.eks. folk til å låne boka på biblioteket. Han bruker av sin tid til å gi råd både her på forumet og ketolyseforumet, uten timebetaling. Jeg vet ikke om at andre aktører driver tilsvarende gratis service for sine tilhengere?

Det er vel heller ingen automatisk motsetning mellom å drive med noe som yrke ("tjene penger på det") og å drive med en god sak?

Supera sa for siden:

Wow, kult! Det er virkelig deilig å høre om en seriøs studie som beviser at lavkarbo er sunnere enn høykarbo, selv om vi allerede vet dette. Jeg bare venter på at alle skal skjønne dette, og slippe å være "hun snåle fanatiske tosken som er lettlurt nok til å tro at karbohydrater er usunt og fett sunt" for noen som nekter å innse fakta. :rolleyes:

Og gratulerer Torkil!

indi sa for siden:

Kos deg i varmen, for all del! :) Ingenting så inspirerende som å treffe utfordrende studenter!

Solange sa for siden:

Dette har jeg lurt på, hva er det som gjør at man går ned endel på eurodiett når man spiser så lite fett? Er redd for at nedgangen vil minske etterhvert pga. at forbrenningen stopper opp? Du forfekter vel det syn at fett må til for at den ketogene prosessen skal være høyintensiv?

Forøvrig supert at det blir gjort forskning på lav-karbo kosthold. Får håpe det kommer ut til folket.

God tur til syden!

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg kjenner ikke eurodietten så veldig godt, jeg liker mat og ikke pulver. (Har forsøkt Cambridge før jeg så lyset) Men jeg har samme bekymringer som deg med manglende fett, da kan det blive så lite kalorier at forbrenningen reduseres og da minsker eller opphører vekttapet.
Men altså jeg har ikke detaljkunnskap om eurodietten.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

LilleM0r sa for siden:

På vegne av alle oss som elsker lavkarbo - uansett kur - dette er svært godt nytt!! Tusen takk, Pål og dere andre!!
La oss glede oss over alle seriøse studier som understøtter det vi har erfart, og så har vi noe vi kan vise skeptkerene!:heia::heia:

Jeg har allerede sendt studien til min svigersønn:D

Jostein85 sa for siden:

Torkill, hva mener du om dette tilfelle??
www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/slankekur-ble-til-smertehelvete-3144734.html

Torkil sa for siden:

:) Hei
Ja du har jo allerede fått svar.
Vennlig Hilsen
Torkil

Jostein85 sa for siden:

Takk..:) virker betryggende..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.