< Tilbake til oversikten

Barn og søtningsstoff

Ferskenbeinet sa for siden:

Jeg bruker nå sukrin og stevia som søtning i kaker etc. som jeg selv skal spise. Ungene (3 og 5 år) vil jo og smake på dette, men er dette ok for dem å spise? (Det er ikke store mengder og ikke ofte det er snakk om) Det er vel bedre en at de hadde spist de samme tingene bare de var laget med sukker?

droc sa for siden:

Jeg tror det at du er usikker er et hint til riktig svar... Selv om sukrin og stevia sannsynligvis ikke er farlig (bortsett fra mulighetene for dårlig mage), må du jo vurdere om du ønsker å gi barna mat som er tilsatt juks. Veien til aspartam og annen gift er kort...

Personlig tror jeg det er best å unngå å lære seg å like søte smaker. Søtt er en avhengighet, og barn trenger ikke å tro at søtt er en hverdagssmak. Og er det ikke en hverdagssmak er det heller ikke det store problemet for barn å få i seg begrensede mengder sukrose.

Yonah sa for siden:

Jeg lar ungene noen ganger få ting med sukrin i, og hadde tillatt stevia, men absolutt ikke noe annet. Ungene får ikke av min pepsi max eller en bit av Atkinsbaren..

Tro det eller ei, men jeg måtte faktisk si i fra i barnehagen at ungene ikke fikk drikke fun light, de gav faktisk fun light i busdager.

Heller litt sukker enn søtningsmiddel... Barn skal skånes for slike ting, de kan ikke velge, de vet ikke konsekvensene.. Det blir som med bilsikring, man kan ikke la en 2 åring avgjøre om den skal sitte fremovervendt eller bakovervendt selv, man vet jo at bakovervendt er 5 ganger sikrere, det skjønner jo ikke 2 åringen.

Takk for svar! Det er ikke ofte det blir snakk om, sukrin har blitt brukt 1 gang her i huset på 5 uker, (ikke likte de ostekaka heller lol) så da skal det nok være safe!

Photobscura sa for siden:

Sukrin og stevia vil jeg helt klart tro er sikkert, og ikke verre enn sukker, absolutt ikke. Jeg ville nok også stilt meg på tvers med fullkjemisk framstilt søtningsmiddel, som splenda, natreen og så absolutt aspartam.
Jeg ville heller ikke kalt sukrin og stevia kunstig, da det faktisk er naturlig søtning.
Men er enig med droc i forhold til å introdusere søtt i barns kost. Å forby det er unødvendig, og det er nok mange her inne som vet hva det kan innebære for forholdet til mat, men heller ikke gjøre det til hverdagsmat. Barna speiler seg i våre synlige vaner, også.

Ja, jeg tenker heller ikke på dette som kunstig søtning, i og med at det er naturlig. Ikke det at alt som er naturlig er bra altså... Kunstig søtning utsetter jeg min egen kropp for i svært liten grad, og hvertfall ikke barna mine!

Mine venner drikke mye pepsi max og annen light brus, noe som jeg nekter både meg selv og ungene mine. Jeg syns heller ikke sånn brus smaker noe godt, så føler ikke noe behov for å drikke det når jeg ser avhengigheten det skaper for mange.

Ved to anledninger har ungene fått pepsi max uten at jeg har vert der, og de har da vert mer eller mindre "hyper" etterpå. Kan dette ha sammenheng med søtningstoffet som er brukt i brusen? Jeg aner ikke hva som er tilsatt i sånn brus, siden jeg aldri benytter det selv... De reagerer ikke sånn på vanlig sukker.

Jeg er selvsagt heller ikke for for mye sukker i barns kosthold. Det er for det meste tilegnet lørdager eller spesielle anledninger. Utenom det de får i melkeprodukter og frukt. Jeg vil ikke skape noen sukkeravhengighet hos dem daglig utover det!

Jeg tror vel at all light-brus i Norge nå er søtet med aspartam, som er helkjemisk, og faktisk en nervegift, så du gjør helt rett i å ikke gi barna det! Det er mange som opplever muskelsmerter, leddproblemer, eksem, hodepine, rastløshet, synsforstyrrelser etc med et stort inntak av aspartamholdige matvarer, så styr unna om du kan!

ok, da får jeg slå i bordet med det når noen på død og liv skal ha det i ungene mine! Har nekta til nå, men greit å ha noe håndfast! Takk! Rastløshet kan stemme bra!

Jeg er veldig bekymra for at aspartam har den plassen det har, og føler nærmest at vi har blitt menneskelige søppelbøtter for pengesterke markedskrefter.
Det som er problemet med aspartam er at dersom den når over +30 grader (godt under kroppstemperaturen), så dannes metanol etterhvert som aspartamen brytes ned i kroppen. Dette går direkte i blodbanene. Videre blir metanolen til formaldahyd. Jeg synes det er helt utrolig at dette er lovlig! Forsøkt på rotter har det gitt svulster på hjernen.
I Japan har de søtet all light-brus med stevia (som enten er tørkede blader, eller væske presset ut av steviablader) i over tredve år, foreløbig uten rapportering av bivirkninger eller skader. Listen over innrapporterte bivirkninger av aspartam er skremmende lang.

Får håpe de godkjenner Stevia i nordiske matvarer snart. Utrolig!

Ja, man kan jo håpe, det er dessverre markedskreftene som bestemmer, og mattilsynet har jo godkjent aspartam. Jeg mistenker nok de undersøkelsene dette er basert på for å være kjøpt og betalt :cool:.
Jeg må innrømme at en ytterst sjelden gang kjøper jeg Cola Light når jeg er eeeekstreeeemt fyllesyk. Men selv om det bøter på fyllesyken, så får jeg stikksmerter i kroppen av det tross at det bare er snakk om en halvliter. Ekkelt!

Ser for meg at jeg (om mulig) blir enda mer motstander nå da... hehe

BobBob sa for siden:

Jeg ser alt dette negative om søtningsmidler, men klarer ikke å finne noen seriøs forskning som har funnet noe negativt om disse. Er det virkelig farlig eller er det hysteri?

Det må jo gjerne uavhengig forskning til, ser for meg at det er vanskelig å få sponset forskning for et alt godkjent søtstoff. Og ofte koster det penger å få lastet ned studiene i sin helhet. Empiriske bevis finnes det jo hauger av. Noen velger å stole mer på statistikk og kontrollerte forsøk, jeg ligger vel kanskje litt midt i mellom, da jeg mener begge deler har verdi.
Men denne listen over innrapporterte bivirkninger er jo viden kjent:

Kom over denne på pubmed.
Hvor god den er, vet jeg ikke.

BobBob sa for siden:

Takk skal du ha. Jeg sitter egentlig med inntrykk av at som med så mye annet så gjelder: "alt med måte." Jeg tror absolutt ikke det er sunt å drikke brus (eller annen drikke med sukker eller kunstig søtning) hver dag uansett om hvilken måte den er søtet på. Brus var jo en form for kos i min barndom og burde vel egentlig være det enda?

Om barnet får en halvliter brus på lørdagskvelden, og bare da, så er det kanskje ikke så farlig hva det er? Jeg kjøper kun brus til helgen. Ellers er det vann og hvis det er ønske om noe med smak så er farris/bris lime et godt valg syns jeg. :)

Kitt sa for siden:

Venne barn til søte ting???:confused:
Har noen av dere smakt på brystmelk? Den er så søt at den er kvalm!!!:eek:

Vi venner ikke barn til søtsmak, vi venner dem av med det! ;)

Hehe ja det er sant Kitt! Makan til søt melk skal en lete lenge etter! Jeg prøver å holde ungene borte fra ting som er "sukker uten mening", som snop og brus utenom til lørdagskosen.

BobBob sa for siden:

Nå høres jeg veldig gammel ut, men jeg klarer ikke la være å tenke at verden har jammen forandret seg de siste 20 årene. Det er nesten utrolig hvor anderledes kosthold og aktivitetsnivået er i dag i forhold til min oppvekst. Jeg fikk lørdagsgodt og ikke noe mer. Det var aldri slik at vi hadde godteri i huset, eller potetgull og brus. Nå er det blitt dagligdags for mange. Jeg syns at foruten at det rett og slett er utrolig usunt, så er det også litt trist. Hvordan barn i dag på en måte mister litt. Den forventningen og gleden som ligger i å se frem til noe, og at noe er spesielt. Lørdagskvelden min var veldig spesiell i allefall og en dag helt ulik de andre. Vet ikke om det er slik for barn i dag.

Jeg hadde det på samme måte som deg, godteri hørte lørdagene til, i sommerferien og sånn var det kanskje noe mer frislepp, men i skolehverdagene var det ikke snakk om å spise særlig med godteri, og det var sjelden det var noe tilgjengelig hjemme også.

mamma87 sa for siden:

slik hadde jeg også det og derfor får gutten vår litt godt hver lørdag. Han har en liten skattekiste som han bare får åpne på lørdager, brus og slikt unngår vi å gi han. Det som er vanskelig er når vi er på besøk så synes jeg det er vanskelig å si i fra når mamma for eks skal gi han kjeks og saft etc.

Ja, om andre ikke hadde blant seg og skal prakke på ungene ditt og datt hadde alt vert bedre! Det der starter jo allerede før de begynner å gå. Fy så irriterende!

somaya sa for siden:

Vi hadde også lørdagsgodt da jeg var liten og da fikk jeg 15kr som jeg hadde tjent selv (ved å vaske rommet mitt og badet) som jeg kunne kjøpe godteri til barne-tv for. Ungene her får fredags-godteri, brus bare av og til. Har en som er tyggis-gal som får ekstra til tider, men det skal det nå bli en slutt på etter jeg har lest denne tråden.
Tenker litt på meg som ammer, bør kanskje bruke fruktose istedet for splenda? Er sukrin så gale?
Må få skaffa meg stevia!

Somaya, sukrin er nok langt bedre enn fruktose.

Jeg husker vi hadde sånne gule små tupperwarebokser, de fylte mamma opp med potetgull, og så delte hun opp ruter med melkesjokolade over, og vi fikk hvert vårt glass brus. Store glass vel å merke. Husker fortsatt jeg syntes det var godt med saltet fra potetgullet på sjokoladen. Det var før det fantes sånne lørdagsgodtposer. Og så hadde jeg agurk i colaen. Mamma lagde pizza i langpanne med verdens tjukkeste bunn og kjøttdeig som nesten var kokt under et gigantlag med ost :p. Sånn var det hver lørdag hjemme hos oss på det glade åttitall!
Ellers var det en spesiell sjokoladekake mamma lagde til alle merkedager. F.eks den åttende januar hvert år ble den pyntet med Elvis og antall år han skulle ha vært om han levde i non stop :lol:. Det var ikke spesielle restriksjoner på sånt noe, men jeg kan ikke huske at vi var så opptatt av det da jeg vokste opp.
Det var først da jeg la på meg sinnsykt mye i elleve- tolvårsalderen at det ble så mye mas rundt godteri og mat.

somaya sa for siden:

Ok photobscura. Og det er vel bedre enn splenda også.

Ja, det vil jeg tro. Splenda er i prinsippet klorbleka sukker.

droc sa for siden:

Se Sugar - The bitter truth, et foredrag av Robert Lustig. Langt, men interessant.
www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&NR=1

Mona_K sa for siden:

(Ja, om andre ikke hadde blant seg og skal prakke på ungene ditt og datt hadde alt vert bedre! Det der starter jo allerede før de begynner å gå. Fy så irriterende!)

Sier meg så veldig enig i det som sies her..
Jeg har en guttunge som ikke får goteri i det hele, men av og til sjeiet vi ut i helgen med å lage kake eller boller (slutt nå som jeg har begynt på diett)
Men jeg får så sinnykt pepper av masse folk for at jeg ikke lar ham få den slikke pinnen eller den sjokoladen, som de prøver å gi ham. Vi var på julebord i drammen med svigers å hele min manns familie, satt med guttungen ved siden av meg. Pluttselig ut fra ingenting kom en servitør å ga ham en hel sånn lørdags godtepose.. Jeg sier til henne at han ikke får godterier at vi vil vente med sånt til han er eldre, han er nå 3. Hun ser bare stygt på meg å fortsetter å gi ham posen. Det ble jo et sant HELL å prøve å ta fra ham den posen igjen.. Hvorfor gjør folk sånn ? Det beste guttungen vet om er frukt helst melon, da er han den lykkeligste lille gutten i verden. Tror folk at barn bare blir glade når de får dritt? Pappa ville gi ham brownie når han var bare 4 mnd.. Da sa jeg til ham at de på helsestasjonen hadde sagt at barn ikke skulle ha sukker før de vart ihvertfall 1 år, tror dere ikke min far så fort jeg gikk ut stappet brownie i munnen på gutten? han hadde jo smuler rundt hele munnen når jeg kom inn igjen. Har aldri snakket i mot min fra før men da fikk han så det hold.. ikke det at det hjalp da han gjorde det noen mnd etterpå... sukk. repekt for foreldre og deres meninger sier jeg bare,,, det er jo en ting å ikke være enig(helt greit) en annen ting er jo å respektere foreldre når de sier noe..

Lava sa for siden:

KLORbleka??
er det bra da?

Godt spørsmål :p.

Kitt sa for siden:

Jeg vil bare si en ting til dere som nekter ungene sukkerholdige ting og godis og sånt!

Jeg fikk ikke noe sånt da jeg var liten. Det adopterte enebarnet skulle ikke få sånn tull etc etc.
Det endte med at så fort jeg kunne bestemme selv(4-5 års alder) så overspiste jeg hver gang jeg var i nærheten av noe sånt. Fra jeg fikk min første krone gikk alt jeg hadde av penger til godteri, kjeks og kaker!
I bursdager spiste jeg til jeg ble kvalm, julen var paradis....
Da venninnnene mine kjøpte klær og etterhvert sminke og alkohol, kjøpte jeg godteri, kjeks, kaker og annen mat jeg ikke fikk hjemme!

Jeg skal ikke fortelle dere hvordan dere skal oppdra barna deres, har nok med mine egne, men vær så snill og tenk dere litt om, da, så dere ikke skaper sukkermonstre som meg!

Jeg har aldri tenkt at det kunne bli et utfall om noen er for "strenge" med kosten til barna sine. Takk for ditt synspunkt Kitt!

Impulsiw sa for siden:

Roma sin brus - asina og RC - er søtet med sucralose. Vet ikke hvor"farlig" det er i forhold til aspartam?

Sucralose (splenda) er nok langt å foretrekke foran aspartam, vil jeg mene. Problemet med sucralose er jo at like lite som kroppen vår klarer å bryte det helt ned sånn at det kommer ut i urinen i sin helhet, så gjør ikke drikkevannet det heller. Så det blir ikke filtrert. Hva langtidseffekten har for f.eks fisk, og ellers oss mennesker er det delte meninger om.
Men det er jo opprinnelig sukker, og vil nok trigge søtsuget.

blåbær sa for siden:

Vi hadde minimalt med godteri hjemme, og jeg ble akkurat sånn jeg også! I tillegg til at jeg en periode (når jeg var rundt 10, tror jeg) faktisk stjal godteri på butikken :o

Kitt sa for siden:

Vet du, det hadde jeg nesten fortrengt, men det gjorde jeg også!:o

blåbær sa for siden:

Huff, heldigvis har jeg slutta med det ;)

Ikke lett balansegang det med sukker til barn. Ikke for mye og ikke for lite!

Kitt sa for siden:

Godt man ikke er kleptoman, ja!:p

Her i huset er det fri tilgang på alt (innen rimlighetens grenser) og ungene velger bort det søte svært ofte! Vennene deres hiver seg over Nugatti og sjokolade- frokostblandinger, mine syns ikke det er noe stas og vil heller ha andre ting! Snuppa på 10 vil heller ha reker og fiskekaker, spekeskinke og grov leverpostei enn Nugatti!:)

Mona_K sa for siden:

Jeg var akkuratt lik selv. Bare at min stemor plaserte godter rundt i boller overalt i stua og 1 etasje. Og vis vi våget å ta en liten ting så smalt det. Så vet hva dere mener.
Men man leser også stadig om hvor dårlig kosentrasjon barn får av mye sukker, ikke minst så ser jeg stadig mer å mer overvektige barn. Syns rett å slett det er ekkelt. Ihvertfall når jeg ofte er i butikken ser hva mamma eller pappa stapper i handlevognene sine ( med det overvektige barnet ved siden av) Men det jeg sier, er egentlig bare at jeg vil vente til han forstår mer av det med godter, for sånn som det er nå vil han ha frukt. Selvfølgelig når han blir bedt med på bursdags selskaper og sånn så skal jeg jo ikke stå der å nekte ham det. Han fikk også enkelte ting til jul. Men jeg ser ikke vitsen i å stappe mest mulig sukker i barna våre.. det er jo ikke bra. Moderate mengder ja, sånn som når jeg og lillegutt lager kake eller boller (som også er gøy å tradisjonelt hos oss)Det er jo masse sukker i det. Så det er ikke det at jeg er en fullstendig sukker nazi.. "bare se på meg liksom" Jeg vil ikke at mine barn skal bli som meg, så jeg prøver å lære ham allerede nå at det er viktig å spise riktig og så kommer beløningene etterpå. Men når folk som pappa og hun kelner dama bare kommer å presser det i trynet på barna mine uten lov må jeg jo få lov til å reagere?

Kitt sa for siden:

Bare si i fra, du! :ja:
Ville bare du skulle tenkte litt over hva du egentlig nektet barnet ditt. At det å totalnekte noe, ikke alltid får det utfallet man kanskje tror!:p

Ellers er vi ganske så enige, altså!

Mona_K sa for siden:

Da er vi nok ganske enig ja =)

Impulsiw sa for siden:

Kan huske vi drakk mye saft når vi var små. Men ingen av oss tre søsken var overvektige i barn/ungdoms tiden. Tror det har mye med inaktivitet å gjøre. Vi var jo ute hele ettermiddagen og kvelden pga det var lite på tvn og ikke data. Så jeg tror man forbrente mer rett og slett.

I dag sitter ungene inne etter skoletid, mange i alle fall. Og noen tar selvfølgelig fram potetgull osv i ukedagene. Men det tror jeg er de færreste. Jeg kjenner ikke mange som gjør det.

lillemorell sa for siden:

Har iallfall hørt at man ikke skal gi ting med kunstigsøtstoffer til barn under 3år, for det kan påvirke hormoner.

Nala29 sa for siden:

huff nå har jeg veldig dårlig samvittighet for at mine unger alltid har fått pepsi max i helgene:( Jeg vet at unger under 3 ikke bør få kunstig søtning, men så er det jo ikke ofte og ikke i mengder så jeg har unnskyldt det. Trodde ikke det var så ille....Heldigvis har de ikke hatt et langt brusliv enda, men fra nå av er det ekte sukker i helgebrusen. De drikker uansett bare et par glass hver i løpet av helgen.

Ang sukker så har jeg hatt en helt annen tilgang på det enn mange av dere ser jeg. Jeg fikk masse godteri, det var cola til middagen,bare saft- aldri vann, jeg likte det ikke og drakk det aldri. Og sukkertyggis. U name it. Jeg fikk svarte tenner og ble kalt godtegris av naboungene. Selv om mitt godteriforbruk var høyt da jeg var lita, er det alikevel lite mot hva enkelte unger i dag spiser.

Nå er jeg heldigvis avvent fra sukker og det er så deilig-og jeg føler meg så ren!
Og ikke tale om at ungene mine får så mye sukker som jeg gjorde! Jeg er ikke fanatisk, de får kjeks og de får godtei, men i begrensede mengder. 5 åringen min gleder seg veldig til lørdager for da er det lørdagsgodt:)

hoppetussa sa for siden:

Jeg synes IKKE det er ok å proppe ungene våre fulle av kunstig søtn.stoffer. La dem slippe!
Jeg pleide å kjøpe lettbrus før til ene gutten min,da han er litt i overkant av vekt,-men nå lar jeg han heller få den ene flaska med vanlig brus,-enn å gi han "gift på flaske".
Helt og holdent er det FARLIG med sånnt kunstig til barn,sett i mine øyne!

stevia og sukrin er jo ikke kunstig da... og det å proppe fulle av var og kommer aldri til å bli min hensikt!

Chantelle sa for siden:

Jeg bruker stevia, sukrin, bjørkesøt(xylitol) og lønnesukker(GI 37) til min datter(5 år).
Syltetøy med agave(og blandet med mer bær 50/50).
Og noe sukker får hun via ketshup, kjeks(kun til turbruk og lørdagsgodt) og pålegg.
Til bursdag/jul bruker jeg rørsukker til kake etc.. Men KUN da...
Jeg kjøper kun naturlig godteri(kun lørdag og små mengder) hvor det ikke kunstige farger, aromaer, søtstoff etc...
Noe fruktose får hun også(er tilsatt i protein/nærings-pulver jeg bruker i shaker/smoothie).
Ellers er hun veldig glad i dadler, plommer, druer. Da passer jeg på å gi protein/fett v siden av også(nøtter, mandler)..
Av og til kjøper vi litt mørk sjokolade med maltitol(som jeg også kan spise). Begge får luft i magen av det..så det blir ikke ofte:o

Her i huset finnes overhodet ikke saft, brus, juice el

Men som jeg ser over her så sniker det seg inn mange sukkerarter, tror nesten vi er borte i en av dem hver eneste dag...
De får jammen i seg nok søtstoffer disse barna våre!
og dette kommer jo i tillegg til melk(rismelk), brød(glutenfri), knekkebrød, tacoskjell, frukt osv...:cool:

hoppetussa sa for siden:

Den var ikke personlig ment til deg;) Jeg kjenner bare frustrasjonen over at så mange foreldre gir barna sine masse ting og tang med kunstig søtn.stoff,for å lette sin egen samvittighet(?)
For det er liksom "så sunt". Men den var ikke mynta på deg. Kun et svar fra min kant da jeg leste overskrifta her:)

nonta sa for siden:

Huff, satt nesten pepsi maxen min i halsen nå! :eek: Desverre for meg skal ikke den vanen til pers før målvekta er så godt som i havn...Men, tror jeg holder meg unna resten av kvelden..
Men i forhold til den FDA oversikten synes jeg ikke det er så galt jeg da, med under 1900 rapporterte symptomer på hodepine av alle innbyggerne i USA, det er jo endel folk overthere. 1995 er jo også ei stund siden nå da.

Det tallet stemmer nok ikke. Det er mange rapporteringsorganer i statene, og et fullstendig tall er vanskelig å produsere, da fda også har avvist mange klager.

Les denne, gjerne med et kritisk øye, men det er en ganske god oppsummereing med gode kildehenvisninger.

pilabeal sa for siden:

Morsmelk er det første barn får i seg, el morsmelkerstatning og den er jo søt, så å si at vi lærer de å like søt smak er jo feil da. DE er født med den og vi må heller være flinke å avvenne de med å like den, men en ser jo selv når barn heller velger frukt istede for gotteri, vann istede for saft/brus osv Da tror jeg de selv følger kroppen ønsker og gjør riktig valg, me vi må være flinke å ta riktig valg fra fødselen av så følger de fint etter

Neri sa for siden:

Eg er vokst opp på light produkter og slankehysterisk mor og fekk kun godteri på lørdager og ellers kjempe strengt. Eg blei sånn som dei andre beskreiv her -åt til eg var kvalm og meir enn det når eg fekk sjangsen og stjal også godteri på butikken :(

Eg sliter litt med ungene mine, spessielt nest eldste som er allergisk mot så mange ting og ekstremt sær i matvegen. Ho får ganske ofte saft å drikke fordi ho ikkje kan drikke mjølk eller juice av nokon slag og blir lei av vann og slutter dermed å drikke. Ho er heilt desperat etter søtt, og blir omtrent hysterisk visst ho veit at det ligg ei kjekspakke i kjøkkenskapet og ho ikkje får åpne den.
Så me har veldig lite av slikt i hus til kvardags.

Søtsmak er den første smaken man utvikler og den siste som forsvinner meiner eg å ha lært ein gong. Ser det godt på eldre (gjerne demente) folk, aller helst vil dei ha loff med syltetøy på -heile tida.

Tidl. medlem sa for siden:

Jeg fikk heller aldri godterier annet enn på lørdager. Det endte med at jeg rett og slett stjal kokesjokolade hjemme, med et evig kaos inni meg etterpå når angeren kom og jeg lurte på hvordan jeg skulle få tak i penger, kjøpt ny sjokolade og legge på plass før det ble oppdaget, lurte meg til å lage eggedosis og knekk hjemme i det skjulte mens mine foreldre var på jobb. Jeg har alltid elsket det søte. :(

Når det gjelder diskusjonen rundt søtstoffer, så har jeg som mange andre lært meg til å tro at søtstoff ble man ikke tykk av. Så her i huset drikker min sønn mye Pepsi Max. Han er 10 år. Hvordan skal jeg plutselig få ham til å slutte med det uten ramaskrik? Jeg drikker mye av det, og har ikke hatt noen bivirkninger som jeg leser noen av dere andre har. Hverken hodepine, eksem, kløe i kroppen. Men tykkere og tykkere blir jeg. Og det er ikke Pepsi Max sin skyld, men det at jeg ikke orker å trene :o

vimsen85 sa for siden:

Har sett litt på agave på nett. Korleis e det i smak? Hadde litt lyst å prøve den, men va usikker på om det egna seg til LCHF. Eg har og sett på yakonsirup. Nåken som har prøvd det?

Beatrixie sa for siden:

Jeg er mot å putte kunstig søtning i barn!
Mine unger får ikke saft,godteri etc med kunstig søtning. De får vanlig godteri,og de drikker vanlig saft og drikker brus i helgene.
De velger pålegg som leverpostei,ost,salami,makrell i tomat etc,før nugatti. Minstemann som bare ville ha nugatti på brødskivene tidligere,har ikke spist det på over 1 år. Eldste jenta spiser litt nugatti og hapå innimellom,men ikke i store mengder.

Aspartam er et omstridt søtningsmiddel,som ikke skulle vært på markedet i det hele tatt.
Pengesterke produsenter og "korrupte" politikere har "æren" for at den gifta ble godkjent for bruk i matvarer.
Det sier litt at amerikanske piloter ikke får innta aspartam før flyging....de mener at det kan påvirke hjernen. Japan og Fillipinene har forbudt bruk og import av aspartam,og flere andre land vurderer å forby stoffet.
Og dette stoffet putter vi i oss selv og ungene nesten ukritisk??
Da aspartam kom på markedet,var det flere laboratorieforsøk på rotter som konkluderte med økt kreftfare ved inntak av aspartam,men pengesterke aktører dysset ned denne forskningen.
Selv reagerer jeg sterkt på all kunstig søtning i mat etc,jeg blir rett og slett forgiftet. Får skjelvinger,blir kvalm og får kraftig diarè,selv ved minimalt inntak.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har to - den ene er ikke noen brødmons, men adskillig mer glad i frukt, gulrot og div. kjøttmat som kjøttkaker, kjøttboller, kjøttpudding og fiskepinner - han spiser egentlig det meste av den typen vanlig middag. På skiva, han spiser jo litt brød da, spiser han bare 2-3 ting, alle kjøttbaserte.

Den andre er en brødmons av dimensjoner og det eneste hun spiser på skiva er brunost, prim eller leverpostei, da helst brunost... Ingen av dem spiser smør på skiva eller særlig med fett i det hele tatt, det har de aldri villet ha. Hun er noe kresen i middagsveien også, men så lenge hun får min hjemmelagde potetmos og ketchup til går det ned. Hun er også glad i epler og pærer, ikke fullt så glad i gulrot, men spiser det også innimellom.

Godis er helgekos (dog ikke fanatisk), vi drikker vann til hverdags, brunost-ungen er veldig glad i eplejuice og får nok litt for mye av det. Begge to er slanke barn og brunost-ungen er nok en del mer aktiv enn kjøtt-ungen selv om kjøtt-ungen er den tynneste. Kunstig søtning får de overhodet ikke hos meg. Kan vel ikke akkurat si at de lever på lavkarbo nei, men kjøttungen har blitt mye bedre i matveien de siste par årene så jeg regner med det er håp for brunostungen også. :)

TrillTrall sa for siden:

hihi Ja, de er jo det! Og jeg ser jo godt at brunoist-ungen kunne spist mye mer fett, hun fyker opp og ned i blodsukkernivå som en jojo, men nekter å spise mer fett og er kresen som bare det. Jaja, det går seg vel til! :confused:

manne sa for siden:

Jeg leser dithen at kjøtt-ungen er gutt og brunost-ungen er jente?

Ser på mine egne barn (gutter) og tantebarna (jenter) at det stort sett er lik inndeling der. Mine elsker kjøtt og spiser helst ikke brød/poteter/osv i det hele tatt....mens jentene helst kunne levd på brødskiver og poteter.

TrillTrall sa for siden:

Du har helt rett, så snodig. Men når jeg tenker meg om så var kjæresten (eksen også) og jeg også sånn før jeg gikk over til lavkarbo. Jeg måtte ha søtt på skiva om morran f.eks., mens både eksen og kjæresten spiste bare saltpålegg (en sjelden gang syltetøy). Jeg klarte å gå over til makrell i tomat på knekkebrød (leeenge før jeg begynte på lavkarbo) og det gikk bra etter 2-3 tilvenningsdager. :)

Jeg var litt skeptisk til varme frokoster også, har aldri klart det, ikke utover kokt egg. Nå går rester av squash-lasagne ned på høykant som frokost! Og søtsuget er totalt forsvunnet! :D:D:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.