Nå står det jo ikke hva skribentene mener med "lavkarbo", som kan være x antall karber, men jeg hang meg opp i Hans Christian Aakres uttalelse "Bruk søtpoteter i stedet for vanlige poteter. Søtpotet har ingenting med potet å gjøre og er nesten uten karbohydrater." Stemmer dette virkelig? I såfall blir jeg selvsagt happy, søtpotet er digg.
Nei, det var nytt for meg. Det er omtrent dobbelt så mye karber i søtpotet som i vanlig potet :p
Selv om det teknisk sett er en rotgrønnsak og ikke en potet, så har den også omtrent tredobbelt så mye karber som gulrot og kålrot. Jeg spiser både gulrot og kålrot, men søtpotet har jeg holdt meg langt unna.
Kan ikke huske at Lindberg har skrevet det noe sted, men det er vel mulig. Litt merkelig om akkurat han sier det, for søtpotet har høyere GB enn vanlig potet, og mye høyere GB enn andre rotgrønnsaker. Håper i hvert fall at det ikke er på grunn av noe svada om antioksidanter (som er nummer tre på listen min over tullevitenskap, etter kolesterolmyten og fettmyten). Den har riktignok en del c-vitamin, men da foretrekker jeg paprika i stedet. En enkelt paprika har omtrent like mye c-vitamin som en kilo appelsiner.
For øvrig er søtpotetmos med ost aldeles himmelsk, men det har jeg fortrengt for lenge siden :)
Jeg leste et sted at søtpotet hadde lav GI.. men så leste jeg i den gamle Fedonboka at søtpotet var fyfy.
Jaja. Ikke lett å vite med alle forskjellige beskjeder rundt omkring.
Jeg er nesten helt sikker på at Fedon har oppført Søtpotet som lavere GI enn vanlige poteter i en av sine bøker (i en av listene over glykemisk index). I tillegg mener jeg å huske at karbohydratinnholdet var litt høyere. Hovedgrunnen til den lave indexen er at Søtpotet inneholder en god del fruktose som senker den glykemiske indexen, mens vanlige poteter inneholder for det meste stivelse.
Husker at gubben gikk på en lavkarbo/lavkalori diett for en tid tilbake. Han fikk lista over matvarene fra en av disse kjente kroppsbyggerne. Der var det lov med litt enten ris/fullkornpasta eller søtpotet i middagsmåltidene. Så det er nok sunnere med søtpotet enn vanlig potet.
Men stivelse er polysakkarider, mens fruktose er monosakkarider, så det henger jo ikke på greip! Polysakkarider må brytes ned til monosakkarider før det går i blodbanene, og gir dermed langsommere blodsukkerstigning enn monosakkarider som går rett i blodet som det er ...! Dette som jeg har forstått det.
Er det en mulighet for at søtpotet blandes med jordskokk her? Den har forsåvidt høy GI, men veldig lavt karboinnhold (og dermed er jeg forvirret igjen :p).
Nå kommer det an på hva slags type lavkarbokosthold man følger. Selv bruker jeg søtpotet. Men jeg ville aldri anbefale det framfor poteter i lavkarbosammenheng. Jeg tåler ikke poteter, og derfor spiser jeg ikke det uansett. For meg er det viktigere å spise grønnsaker enn kornprodukter, og jeg kan derfor fint spise rotfrukter.
Siden jeg ikke spiser raffinerte (korn)produkter, er det overflødig for meg å tenke GI. Men vi har alle våre måter å løse dette på. Jeg skal ikke ned i vekt, bare spiser lavkarbo for helsas skyld.
Men en person som skriver så bastant om at søtpotet kan det spises masse av, men ikke poteter, har ikke den kunnskapen som trengs før man setter i gang med å lære andre. Når folk leser slike påstander, er det ikke rart at de blir forvirra.
Hehe, jeg bare tenkte høyt her. Jeg diskuterte faktisk dette med eksen som mente at søtpoteter og jordskokk var det samme. Heldigvis sto vi hundre meter fra Sultan da diskusjonen fant sted, sånn at jeg kunne drasse han med dit og vise han at det slettes ikke stemte. (Han er kanskje noe i nærheten av verdens mest påståelige menneske, han var fortsatt litt sånn ... ''men atte'' ... Men ga seg til slutt. Takk og pris :p).
Hva er jordskokk, har aldri hørt om det før. Det er vel ikke den potetlignende tingen med tagger på på en måte. Når den er kokt er den saftig istedet for tørr som poteten
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.