Sammy66 sa for siden:
Nå får jeg sikkert litt kjeft for å stille håpløse spørsmål + at det er best å holde seg til én diett, men jeg prøver likevel :).
Jeg har lest litt (litt - ikke mye!) om både ketolyse og Lindberg og funnet ut at jeg nok heller mest mot Lindbergs for ketolyse blir for strengt for meg, dessuten skal jeg ned bare 4-5 kg. Men; etter noen dager på ketolyse (måtte jo prøve!) så synes jeg det var så innmari all right å bli kvitt karbo- og sukkersuget + romling/oppblåsthet i magen, så jeg har ikke så lyst til å "konvertere" fullt ut til Lindbergs for der er det en del av de tingene som jeg tror gjør meg oppblåst + gir sug. Det er også generelt mer karbs.
Jeg orker rett og slett ikke å telle og måle alt jeg skal spise. Med de få kiloene jeg skal ned synes jeg det blir altfor omfattende å lære seg alt som må til for å gjøre dette riktig så jeg har mest lyst til å finne en linje hvor jeg "tryggest mulig" kan spise lavkarbo uten for mye styr.
Regner med at også jeg lærer meg en del etterhvert - foreløpig er det meste nytt - men det jeg lurer på akkurat nå er om det er generelle råd for hvordan unngå å gå i fella med både for mye fett og for mye karbo. Jeg spiser egentlig ikke mye av noen av delene, men det er fordi jeg er redd for å spise for mye fett i fall jeg ligger for høyt på karbo. Jeg skjønner at det nok sikkert er lurt å måle/regne ut nøyaktig noen dager for å gi en pekepinn om hvor jeg ligger, evt. kjøpe slike sticks jeg nå ikke husker hva heter (for det kan jo hende jeg ligger så lavt på karbo at jeg likevel er i ketose), men jeg lurer i første omgang på om noen av disse matvarene jeg spiser hver dag er fy-fy hvis jeg sier at jeg i utg.pkt. tenkte å ligge på ca. 20-30 (kanskje 40?) karbo daglig??
- Havregrøt (store gryn, ca. 20-25 gram, varmes opp med soyamelk, blander i mye cottage cheese, en dæsj vita lettsmør, litt sukrin og kanel). Burde jeg ta en te-skje cocosa til dette?
- Mandler og/eller valnøtter
- Vaniljekesam eller Biola syrnet drikke, blander i solsikkekjerner (har nå vært "flink" og kjøpt tyrkisk yoghurt i stedet, men fy søren så tykk den var - blander i soja vaniljemelk + vaniljessens for å tynne den ut)
- Bearnaisesaus (ferdig på beger, ca. 4 karbo pr. 100 g. er oppgitt på pakken)
Spiser annen mat og (egg, kjøtt, grønnsaker som vokser over jorden), men ovenstående spiser stort sett hver dag. Dvs. den sausen har jeg bare begynt med nå de siste dagene siden det plutselig var "bra" med sånt!!
Også lurer jeg på en ting. Kjøpte for en stund siden Nutiva kokosnøttolje fra iHerb.com - noen som vet om denne er like bra som Cocosa man får kjøpt på glass her i Norge?
Jeg har ellers lært her at man ikke skal spise mye fett hvis det er mye karbo i samme måltidet. Jeg har derfor beholdt lett-vita til havregrøten. Men det var altså denne balansen da...