< Tilbake til oversikten

Smaken forsvinner

ieaarva sa for siden:

(Først; Beklager om dette har vært tatt opp før. Jeg har forsøkt å søke i forumet, men søkemulighetene er ikke akkurat fantastiske...)

Jeg har nå begynt på "kuren" igjen og har holdt på i noen dager. Er det bare meg, eller er det andre også som erfarer at smaken på saker og ting har en tendens til å forsvinne? Det gjelder ikke sure og søte ting, men f.eks. alle smøreostene til Tine smaker akkurat likt (ja, ja, jeg vet!!!) og den sterke tacosausen smaker ikke sterkt i det hele tatt...

Bare lurer på andres erfaringer? Er glad i mat, og å gå som en matzombie i mange måneder fremover viker ikke spesielt fristende. Mener ikke å være negativ og er faktisk temmelig motivert, men må bare spørre likevel.

trillian78 sa for siden:

Jeg har i grunn den motsatte erfaringen jeg :) Spesielt mtp salt. Ellers er det vel bare å kjøre på med mer krydder :D

Kitt sa for siden:

Salt er fryktelig salt på ketolyse i hvert fall!:eek:

Er du sikker på at du ikke har en bihulebetennelse i bakgrunnen et sted? Da mister man veldig mye at smakssansen for en periode!

Gracella sa for siden:

Merker også at salt er mye mer framtredende - og ødelegger smaken på maten...
Ellers smaker jeg mye mer nå, søtt er mye søtere, kjenner smaker jeg ikke har kjent før osv.

Det som forundrer meg mest er de gangene jeg tygger på en pastaskrue for å kjenne om den er kokt ferdig. Jeg fatter ikke at noen faktisk mener at det er godt... for nå kjenner jeg bare en slags vassen melsmak.

Photobscura sa for siden:

Jeg erfarer nok også det samme som de andre her, at smaker er mer framtredende, at jeg ikke behøver å pøse på med salt og krydder. Har sikkert noe med at jeg spiser ren mat også, og ikke halvfabrikata med en masse smaksforsterkere og annet dritt.
Som Kitt er inne på, er det noen mulighet for at du begynner å bli syk?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.