< Tilbake til oversikten

Et litt morsomt luksusproblem med klær

Lillevoff sa for siden:

Før lavkarbokrympingen, hatet jeg å handle klær. Jeg brukte 48/50 i bukser, 46/48 i overdeler og kunne egentlig bare glemme å handle ting jeg faktisk likte - jeg var takknemlig for det jeg fant som jeg faktisk fikk på meg, og derfor kjøpte jeg også det jeg fant som faktisk passet.

Nå? Jeg er jo ikke til å stoppe! Med en gang lønninga er inne på konto, vil jeg ut og handle klær :D
Med 42/44 i overdeler og 44/46 i bukser finner jeg nå klær i helt vanlige butikker, med helt vanlig snitt og har jo følgelig et enormt utvalg å velge mellom.

Jeg har skiftet ut absolutt HELE garderoben, med masse griselekre nye ting - som jeg faktisk rådigger!
For første gang noen sinne har jeg nå klær som jeg kan si er "meg", hvor jeg aktivt går inn for å være en stilig dame. Og får høre det til stadighet hvor fin jeg har blitt. Jeg har også klippet meg, en frisyre jeg har drømt om i et par år, men ikke turd å ha fordi "jeg er ikke sånn... fin".

Men ja... luksusproblemet er følgende: siden jeg i så mange år har vært vant med å måtte kjøpe det jeg faktisk fikk på meg, er det en refleks i bakhodet som sier "Oi! Det passer! Kjøp det!!" når jeg får på meg ting, selv om det kanskje ikke sitter så pent eller er helt min farge. Jeg er som en sultefora katt når det kommer til klær - kjøp (spiser) det jeg har tilgjengelig. :rolleyes: Det er i hvertfall den umiddelbare reaksjonen... Så tar fornuften over og sier "blir du en stilig dame i dette da? ikke? Da lar du det være!".

Men en annen ting jeg oppdaget i går, som gjorde meg svært svært fornøyd... Jeg har fått litt av en midje! Den er faktisk smal! :D Hurra!

achillea sa for siden:

Jeg har hatt litt av det motsatte problemet av deg. Etter mange år hvor jeg måtte ta det som passet meg, har jeg blitt utrolig kresen. Er ofte ute å leter etter klær fordi jeg trenger i alle fall gensere og topper, men ender opp i de aller fleste tilfellene med å kjøpe ingenting, fordi jeg ikke er helt fornøyd. Finner altid et eller annet som er feil.
Valgmuligheten er i ikke noe problem når en bruker 40/42, kanskje det har blitt for mye å velge i ????

Elli sa for siden:

Gleder meg til å gå litt berserk, jeg :)
Men det kan kanskje være en idé å skaffe seg litt hjelp til å finne ut hva slags stil en bør velge, hvis du ikke er helt sikker på hva du egentlig kler og liker. Jeg tror det er en fare for at man blir litt blind for hva slags klær en kler, siden mye oppmerksomhet går med til å finne noe som i det hele tatt passer. Har du en venninne med litt stilsikker sans blir hun sikkert med på en shoppingrunde. Det finnes jo også profesjonelle "shoppere", men det blir kanskje litt voldsomt?
Uansett: lykke til, og kos deg med et stort utvalg.

Photobscura sa for siden:

Har blitt litt bortskjemt selv, og det har nesten gått utover stilen min :p. Jeg har alltid elsket loppiser og bruktbutikker, og følgelig kjøpt omtrent alt der, klipt og sydd til og årdna og hatt en skikkelig personlig stil. Vel, det har jeg forsåvidt fortsatt, men før, når jeg brukte opp til 46/48 i klær, var det ikke noe særlig valg å handle i gjengse butikker, da det stort sett bare var håpløse plagg på plus size-avdelinger, men nå, som jeg bruker str førti, pluss minus, så har jeg jo enormt å velge mellom! Så det har blitt litt mindre kreativt i min garderobe. Men det er herlig, da, å føle seg normal :)

Frk.Sofie sa for siden:

Å det må jo være utrolig deilig, gratulerer!! Jeg føler det på akkurat samme måte, må kjøpe det som passer og det er som regel ikke det jeg liker. Jeg gleder meg til å fråtse i mindre størrelser og kanskje til og med kjøpe meg noen skjørt til sommer'n :)

Jeg fant en flott butikk på Nordby i Sverige som faktisk har klær fra S til str. 50 og det var en flott opplevelse..kunne velge fra det meste i butikken..

Lillevoff sa for siden:

Det største problemet med plus size-avdelingene i mine øyne er at klærne er så himla uformelige. Det er i hvert fall en ulempe for de av oss som er store, men fortsatt har former (rund er da en form? :D). Overdeler som sitter løst under bysten får meg til å se gravid ut, overdeler som har en "delelinje" midt over bysten gir meg grannytits (sånne.. uformelige, som er dytta oppi en førkrigsmodell-BH).. For ikke å snakke om at de buksene som passer rundt lårene, gjerne er enorme rundt livet.

Så nei, savner ikke de avdelingene...

Kom forresten på en shoppingrunde for litt tilbake. Var på kjærestetur i London og tok turen innom Notting Hill. Så verdens kuuleste jakke i et vindu der og tenkte "shit, den passer aldri - og hvis den passer, så er den garantert for dyr!"

Hihi. Den passa. Og hadde en såpass hyggeligpris at Voffemannen sa "Kjøp den! Det er den kuuleste jakka du har sett noen gang!"

Frk. Sofie, du kommer hit, du også! I mellomtiden kan man jo dagdrømme litt.. :rolleyes: Hvilken butikk på Nordby var det forresten? Det høres jo ut som en veldig smart butikk!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.