< Tilbake til oversikten

Lavkarbo-briks

Mosepjusk sa for siden:

Lavkarbo-briks
Oppskriften er fra Hjemmet nr. 10, 2010.

5 egg
2,5 dl solsikkefrø
2,5 dl sesamfrø
2,5 dl knuste linfrø
2,5 dl hakkede valnøtter
1 ts salt

Bland alle ingrediensene og hell røren i en smurt langpanne.
Stek den midt i ovnen ved 190 grader i 10-11 minutter.

Skjær opp til brikser i ønsket størrelse etter litt avkjøling.
Briksene kan oppbevares i kjøleskapet i 4-5 dager.
De egner seg ypperlig til frysing, og tiner på noen få minutter.

Vi brukte hele linfrø, vi brukte bakepapir i langpanna, og vi brukte slikkepott for å "bre" deigen utover langpanna.

Resultatet ble supert!
Vi fikk 36 små "briks", de smakte greit alene, men var ekstra gode med majones og ost.

Tror man kan eksprimentere i det uendelige med andre nøtter eller krydder, og dermed få andre "bruksmåter".
Bytte ut sesamfrø med hasselnøtter, eller sånn :smile:

Rask og enkel oppskrift!
Dette var virkelig en fulltreffer!

Tojne sa for siden:

Nam nam, denne må prøves, takk for oppskrift:)

StegforSteg sa for siden:

Jummi - alt prøves for tiden, så da må denne få en go å :)

Sungrazer sa for siden:

La inn oppskriften inn i Mat på Data

Energi: 3807 kcal
Protein: 157,7 gram
Fett: 319,7 gram
Karbohydrat: 36,6 gram

Skulle bli 1 gram per brikke om man deler oppskriften i 36. :)

Nannah sa for siden:

Hvordan ble konsistensen på disse? Synes de skulle steke veldig lite...
høres veldig gode ut:)

Elizabethcita sa for siden:

Hmm...Enda en ting som må prøves:confused: Jippi!!:D

Mosepjusk sa for siden:

Ja, perfekt! Tusen takk!

De ble faste! Ikke fuktige inni, men ikke tørre heller.
Altså de ble kompakte, men ikke tunge og "klumpete" syns jeg.
Jeg er flink til å forklare asså! :smile:

Vitra sa for siden:

Har lagd disse i dag - 36 herlige briks. Dette var jammen snadder. En deilig avveksling fra oopsi.

Kitt sa for siden:

Jeg har satt på ovnen nå! Gleder meg til lunsj!:D

Yonah sa for siden:

Jeg har disse i ovnen nå. Jeg hadde ikke nok linfrø og sesamfrø og fylte opp med soyaflokker i steden, også tok jeg mandler i steden for valnøtter.

Mosepjusk sa for siden:

Så braaaa!:heia:

Håper du blir fornøyd!

Håper du også blir fornøyd!

Jeg er frelst!

Victory sa for siden:

Så bra! Enda en ting jeg kan lage og ta med meg på ferie neste uke! :D
Takker!!!!

Yonah sa for siden:

Å, hjelp, dette var farlig... Jeg smakte på en nå mens jeg pakka ned og frøs ned de fleste med matpapir i mellom. Og den var kjempegod! Mye bedre enn noe smulete lavkarbo brød, og jeg har smakt de fleste;)

Mine ble tjukkere, for jeg brukte ikke den største langpanna og da fikk jeg bare 18stk av røra, men lell, skal det være brød var dette et godt underlag. Men jeg må nok fryse de ned for å ikke spise opp alle på en gang..

leontina sa for siden:

Hei, og takk for fin oppskrift, jeg bakte disse i går og synes det ble bra.
Men jeg har et lite spørsmål;
Jeg hadde ikke valnøtter og byttet ut denne mengden med kokosmel, men synes de ble litt tørre og smuldrete, tror dere melet er grunnen ?
Noen tips til hvordan jeg kan få de saftigere, for de var veldig gode i smak, men jeg tåler ikke nøtter så derfor dette forsøket.
Blir glad for svar for jeg begynner å bli litt lei av karbobrødet, selv om det er veldig bra og holder seg lenge ferskt.

Mosepjusk sa for siden:

Helt enig!! Bra at du likte de!:heia:

Det kan nok være på grunn av melet ja, men jeg er ikke sikker.
Hva om du bare prøver en 2,5 dl blanding av linfrø, solsikkefrø og sesamfrø istedenfor 2,5 dl nøtter?

Lager man dette på søndag, har man jo frokost og lunsj til hele arbeidsuka! :love: :p

Furine sa for siden:

Eg også laga desse i går. Mine vart ganske tjukke også, mogleg eg skulle hatt i litt mindre av det tørre? Sjølve "deiga" var litt smuldrete hos meg, men eg synes resultatet etter steiking vart kjempebra! Synes faktisk dei vart betre etter at dei var nedkjølt.
Eg steikte mine litt lenger enn oppskrifta sa. Eg tok dei ut av omnen etter 10 minutt, men då var dei framleis rå under, så eg skar dei opp i ruter allereie då, og berre snudde alle rutene og lot dei steike ei stund til.
Faste, kompakte, men utan å vere tunge, på eit vis! Dei knasa på ein god måte, om det gir meining?
Eg brukte "bakepapir" av silikon, berre lurer på om dei treng meir steiking av den grunn?

Mosepjusk sa for siden:

Det gir mening! Akkurat sånn var mine også :smile:

Hmm, det vet jeg ikke...

IceBabe sa for siden:

Kjempegode. :) Midt i blinken som mellommåltid på jobb feks.

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne tråden, godt tips til brødmat for nybegynnere;)

alexsandra sa for siden:

prøvde og lage det her om dagen. syns det ble for salt. selvom det står bare 1ts:confused:

nonta sa for siden:

mm de hørtes gode ut! Gleder meg til å prøve de ut!

e84 sa for siden:

jeg elsker disse og har lagd de mange ganger. ny runde nå til påske! :) får kveldsmatbesøk i kveld, og da er jo disse perfekte! :D

Dolsi sa for siden:

Skal bake dem til påske.Sikkert en kjærkommen avveksling fra lavkarbobrød og knekkebrød :p

Dolsi sa for siden:

:eek: Må virkelig legge godvilljen til for å si at dette ble godt.
Synes nok at lavkarbobrød og lavkarboknekkebrød smaker mye bedre

LivingDeadDOll sa for siden:

Ingrediensene er lette å få tak i, er lett å lage og tar lite tid. Lagde mitt andre brett i går:) Har til nå ikke hatt oppi salt, er ikke så glad i salt, men funker for det.
Bruker de som det skulle ha vært knekkebrød, med masse forskjellig pålegg på.

Jem sa for siden:

Har pleid å bake disse på søndager så jeg har til uka. Topp å hive i fryseren og tiner på et blunk.

Så på næringsinnholdet som var postet her, og hvis jeg får ca 20 stk pr røre vil det si ca 180 kcal pr briks. Og jeg veeet jeg ikke skal tenke kalorier, men en del av meg gjør det allikevel.. :mad: (selv om jeg prøver å la være altså!) Og det hørtes så mye ut hvis jeg spiser to til frokost liksom... Ønsker verken å gå opp eller ned i vekt, bare være der jeg er.

Finnes det evt andre alternativ / varianter av denne som kanskje gjør at kcal innholdet blir litt lavere..?

Mosepjusk sa for siden:

Enig! Jeg bakte årets første runde i går... kanskje på tide..

Lindemor sa for siden:

Disse skal jeg forsøke å lage en av de første dagene! Hadde vært deilig å ha noe å spise i tillegg til nannahs knekkebrød innimellom. Gleder meg til å forsøke disse! :blomster:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.