< Tilbake til oversikten

For høy urinsyre

matitt sa for siden:

Nå har jeg vært plaget ganske lenge med diverse leddplager, og legen min mener at dette delvis kan skyldes at jeg har høyt urinsyrenivå i blodet. Måten man skal holde dette i sjakk på, er å spise MAGERT, og man skal helst holde seg unna fett kjøtt og blomkål og brokkoli!
Og dette er jo da selvfølgelig det jeg spiser MYE av...
Noen som har noen erfaringer med dette problemet..? Har ikke lyst til å gi opp dette kostholdet med det samme...Men har ikke lyst på urinsyregikt heller!

Veggpryd sa for siden:

Er det slik med urinsyregikt, som det er med andre livsstilssykdommer, at man egentlig ikke vet noe særlig om det? Etter som jeg har forstått skyldes urinsyregikt betennelse i leddene som følge av høy urinkonsentrasjon i blodet. Vi vet jo allerede at den kosten vi spiser virker betennelseshemmende, og at mange med ledd- og revmatiske plager har fått bedret helse ved LCHF-kost. Etter litt googling kan det virke som om Helse-Norge er like blanke på kunnskap om urinsyregikt som på andre livsstilssykdommer, overvekt og fedme. De skylder på fet mat, og mye virker litt selvmotsigende:

"I befolkningen har ca. 0,3-1% urinsyregikt. Antall nye tilfeller er økende, sannsynligvis som følge av endringer i livsstil, økende forekomst av fedme og større andel eldre i befolkningen."

"Den økte forekomsten reflekterer i dag en økning i inntak av fettholdige kjøttprodukter og nedgang i inntaket av melkeprodukter. Flere overvektige bidrar også til å øke forekomsten."

"Sukkerholdige fruktdrikker (juice) eller sukret mineralvann synes å øke faren for giktanfall."

Listen over JA-mat og NEI-mat for urinsyregikt-pasienter ser også litt rar ut:

Matvarer med lavt purin-innhold

• Raffinert korn og kornprodukter, cornflakes, lyse brødsorter, pasta, mel, sagogryn, kaker
  • Melk, melkeprodukter og egg. Melkeprodukter virker å ha en gunstig effekt for å unngå urinsyregikt.
    - Smør, flerumettet margarin og andre fettprodukter
    Frukt, nøtter, peanøttsmør
  • Salathode, tomater, grønnsaker (Grønnsaker med særlig høyt purin innhold er listet under)
  • Supper laget av grønnsaker med lavt purin-innhold, men uten kjøtt eller kjøttkraft
  • Vann, saft og sukkerfri brus

Matvarer med høyt purin-innhold

• Alle slags typer kjøtt inklusive innmat og sjømat
  • Kjøttekstrakter og feite sauser
  • Gjær og gjærekstrakter, øl og alkoholiske drikker
  • Bønner, erter, linser, havregryn, spinat, asparges, blomkål og sopp. Ny forskning tyder på at risikoen knyttet til inntak av grønnsaker, er mindre enn man tidligere har trodd.

Fedonisten sa for siden:

Min erfaring er at urinsyrenivået mitt sank betydelig når jeg

• kuttet ut svinekjøtt
  • var konsekvent i forhold til Fedon-kosthold
  • tok ekstra høye doser av omega 3
  • var nøye med å få i meg nok fett i form av oljer og avokado

:klem:

Kitt sa for siden:

Legen og ernæringsfysiologen der jeg gikk på overvektskurs, sa det ofte skyldtes mange andre forhold i kroppen og ikke nødvendigvis kostholdet. Blant annet var det ikke rart jeg hadde forhøyet, jeg som har dia2.

Er du utredet for fibromyalg? Hypermobilitet? Gir noen raumaprøver utslag? Har du tatt HLA-B27- blodprøve? C-peptid?

matitt sa for siden:

Veggpryd, takk for flott innspill, og ja, den kan jo virke litt selvmotsigende denne listen med matvarer. Jeg tror vel egentlig hva jeg kommer til å gjøre, nemlig å fortsette med lavkarboen uansett, så får jeg heller se hva de neste prøvene mine viser. Om de har gått sterkt opp igjen, så får jeg heller vurdere det DA!

matitt sa for siden:

Veldig interessant :) Hvis dette med fett stemmer, så passer det nok bedre med Fedonkost, ja.

matitt sa for siden:

Vel, er vel ikke ferdig utredet enda, men kan ikke si at jeg har hørt så mye om de sistnevnte prøvene akkurat. (men jeg synes det er vanskelig å vite hva alle de ulike prøvene er, det står på et språk som jeg ikke skjønner....) Men hva er hypermobilitet?

Kitt sa for siden:

Hypermobilitet vil si at leddene dine kan bøyes i "feil" retning mer enn det som er sunt! En fysioterapeut sa til meg at jeg kanskje ikke hadde fibromyalgi, men at alle leddene mine var overstrukket opp igjennom årene og at det var derfor jeg hadde så vondt!

Fibromyalgi er en sykdom som blant annet gir smerter i muskler og ledd, du kan lese mer her!
Raumaprøver er de prøvene som ta for å finne ut om du har en eller annen form for leddgikt ol.
HLA-B27 viser om du har den blodtypen som gir sannsynlighet for Bechtrew, en sykdom som gir smerter /stivhet i særlig ryggen og de store leddene som hofter, skuldre og knær!

Om du ikke er utredet for noe av dette, syns jeg det er svært arrogant av legen å skylde på urinsyre! Hvor høyt ligger du forresten?

matitt sa for siden:

Vel, da har jeg i tilfelle hypermobilitet i albuene, men det tror jeg ikke er uvanlig hos damer. Men det skal sies at jeg jobber som ballettpedagog, og har danset nærmest hver dag siden jeg var 5! Jeg har sagt til legen at jeg nok tror jeg har endel slitasje, men han mener jeg er for ung til å ha det....!! (jeg er 32, men har danset MYE)
Raumaprøver har vi tatt, de viser ingenting unormalt, HLA-B27 har vi ikke tatt, såvidt jeg vet. Har ikke testresultatene her akkurat nå, men husker at urinsyren ikke var VELDIG høy, men litt over normalen.
Fibromyalgi har min kjære mor, men legen min har ikke nevnt det med et ord. Skal lese linken du ga meg:)

matitt sa for siden:

Oj, nå har jeg lest linken, jeg har jo ALT som står på den lista!! Hodepine, magebesvær, søvnproblemer, i tillegg til leddplagene. Men det står vel egentlig mest MUSKELplager, ikke leddplager...

Karissima sa for siden:

Jeg har slitt med leddplager i mange år og fikk diagnosen hypermobilitet av reumalegen min . Har også måttet operere den ene albuen da den var ganske ille og hemmet meg i dagliglivet. For noen år siden fikk jeg psoriasis på fotsålene og har nå fått diagnosen psoriasis artritt i tillegg. Hvis det ikke allerede er en reumatolog du går til så vil jeg absolutt anbefale at du tar kontakt med en.

Kitt sa for siden:

Jeg har vondt i leddene,men smertene kommer fra leddbånd og muskelfester, det er ikke noe i veien med leddene mine! Ellers har jeg utslag på alle tender- points og de fleste andre symptomer på fibromyalgi! Har hatt diagnosen siden 2002, men reumatologen mente det hele begynte med voksesmerter da jeg var 5-6 år gammel!

Og jeg hadde slitasjeskader i knærne allerede som 13- åring!!!:eek:

Helt enig med Karissima, be legen din om henvisning til reumatolog, og gjør det fort, det er laaaaange ventelister over hele landet!:_oppgitt:

Fibromyalgi er desverre arvelig! Eller anlegg for slike sykdommer, da!

Matglad sa for siden:

Jeg er ihvertfall et eksempel på at det går ann å senke urinsyrenivået med lavkarbo. Er i Ketose og benytter relativt mye fett.

Jeg tok blodprøver før jeg gikk inn i ketose som viste Urinsyreverdier på 373. Referanseområdet er 155 - 350. Etter ca 3 måneder i Ketose så hadde jeg Urinsyre på 297. Skal ta nye prøver i begynnelsen av april, da har det gått ytligere 3 måneder, blir spennende å se hva verdiene da viser.

Gikk på et Indisk kokekurs en gang og lærte at i India så var de nøye på å skylle og tørke av kyllingkjøtt fordi urinsyre lå rett under skinnet på kyllingen.

Uansett lykke til, håper du får den hjelpen du trenger.

matitt sa for siden:

Tusen takk for svar alle sammen:) Da har jeg fått noen gode forslag om veier å gå herfra:) Skal definitivt undersøke mer om fibromyalgi, og undersøke ang. reumatolog:)

Photobscura sa for siden:

Bare en interessant betraktning på siden. Griser i industrien i Norge som spiser kraftfôr (som for det meste består av korn, magert altså, og det til tross for at grisen som oss er omnivorske ...) har som regel konstant forhøyet urinsyre gjennom hele livet.
Grisens energi- og kostbehov ligner veldig på menneskets. Jeg synes det er ganske betegnelig :cool:.

ada-emilie sa for siden:

Ja, photo..der er du inne på noe. I boka bedre uten brød står det om urinsyre,og at årsaken har med karbohydrater å gjøre. Husker ikke presis hva det sto. Ta en titt i boka, trådstarter, i butikk/bibliotek under stikkordet urinsyregikt da vel!:)

Carisma sa for siden:

Jeg også! Ble nærmest beskyldt for å være rødvinsalkis av gamle fastlegen min, jeg som knapt drikker annehver måned! :rolleyes:
Hos meg hang det sammen med PCO'en sannsynligvis.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.