< Tilbake til oversikten

Vann-tråden!

Max sa for siden:

Jeg er IKKE flink nok til å drikke nok vann, men NUH skal det snus!

Hvem flere er med????

Monicah sa for siden:

jeg kan være med på det! jeg drikker noen liter cola zero pr dag og et par kopper med te. men ingenting av rent vann. så jeg kan være med på det:)

_millamor_ sa for siden:

jeg kan være med her.. drikker normalt mye vann på jobb, men når jeg er hjemme går det for det meste i pepsi max. kan drikke over 1 liter per dag... avhengig..:eek:

Myrull sa for siden:

Med jeg også, drikker mye sukkerfri brus og te.
Jeg blir så kvalm av vann, men jeg vet jeg må drikke.

Hannehk sa for siden:

Prøver meg her. Er også veldig flink med vannet på jobb. Mellom 08.00 og 15.00 drikker jeg 2 liter vann til sammen, men så kommer jeg hjem og glemmer å drikke......:o også må jeg jo stoppe i god tid før leggetid ellers må jeg jo opp å tisse hele natta hehe

Max sa for siden:

Godt vi er flere :)

Jeg har ikke fått i meg så mye i dag, men har heller ikke drukket noe annet enn en liten kopp kaffe med litt fløte. Tåler ikke kaffe så godt, men godt å få litt drikke med litt smak innimellom :)

Momse sa for siden:

Jeg vil også være med...;)
Drikker bare vann og te, men bør bli myyye flinkere på vannmengden, ja!!!

StegforSteg sa for siden:

Jeg drikker mellom 3 og 4 liter vann for dag - men jeg må jo opprettholde det, så jeg er her :D

andreasoe sa for siden:

Hvor mye skal vannprosenten normalt være? Ligger på rundt 55% i kroppen.

Cherry sa for siden:

Vann er kjempeviktig. Men ikke drikk for mye. Da blir du sjuk og dårlig.

3 liter vann betyr nødvendigvis ikke 3 liter vann i ren form. Det kan også være kaffe, te, vann fra matvarer etc.

Jag har alltid drukket mye vann jeg da - både før jeg startet livsomleggingen og nå - og jeg er ikke sjuk og dårlig :D

Rin sa for siden:

Jeg har ikke problemer med å få i meg nok vann, som regel, men kjenner at jeg iblant må 'tvinge det i gang' om morgenen - hvis jeg IKKE får i meg en halv liter innen rimelig tid etter at jeg har stått opp, så blir jeg visst ikke skikkelig tørst resten av dagen, heller, og da blir det for lite.

Victory sa for siden:

Jeg er med! Jeg er i utgangspunktet veldig god på å drikke vann, men noen dager "passer" det lissom ikke helt.. Mistenker dette er litt av grunnen til min stillstand på vekten, så fremover skal det alltid passe! Skål!

Ullabulla sa for siden:

Jeg er en dem som virkelig har problemer med å få i meg nok vann i løpet av dagen.
Jeg er derfor meget takknemlig for gode tips og små tricks for å det til.

Carisma sa for siden:

Har dere barn? Lar dere de helle i seg litervis med kunstige kjemikalier hver dag også? Hvis ikke, hvorfor vil dere gjøre det mot dere selv, når dere ikke vil gjøre det mot andre?

Et tips for å kutte ned på avhengigheten (been there): Drikk 2 glass vann fro hvert glass med drikke med kunstig søtning. Så tynnes det i det minste ut. :ja:

Monicah sa for siden:

har barn i hus, men de får ikke drikke litervis med cola zero (jeg sitter ikke å drikker å forran dem å nekter dem å drikke altså). men de lever ikke lavkarbo heller. de får brød,ris og pasta osv... at jeg drikker cola zero har ingenting med andre enn meg selv å gjøre. derfor vil og kan jeg gjøre det mot meg selv. jeg vet jo at det ikke er bra med cola zero. men nå har eg tross alt kuttet ut røyk,alkohol, sukker, jeg har begynt å tenke over livsstilen min og gjør noe med den. så når det eneste jeg har igjen å jobbe med er cola zero så vil jeg si at jeg ligger veldig godt an:)

Kitt sa for siden:

:heia::ja::heia:

Victory sa for siden:

Flink du er!! RESPEKT! :D

Yonah sa for siden:

Hvor har du det fra?

Jeg blir helt slapp, tørr i halsen og helt desperat om jeg ikke får drikke MINST 3dl vann i timen(når jeg er våken).. Jeg drikker mye vann og min store kropp trenger en god del mere væske enn for en som veier 65kg;)

Max sa for siden:

Vet jo at det ikke er bra å drikke FOR mye vann, men som Imse sier trenger vi jo ikke alle like store mengder heller.

For min del dreier det seg om å bytte ut brus, saft, te osv med vann, og prøve å få oversikt over hvor mye væske jeg drikker ila en dag :)

Myrull sa for siden:

Har barn jeg også, hun fikk ikke smake sukker før hun var 2 år gammel.
Hun drikker utrolig lite brus å når hun føsrt drikker er det vanlig brus.
Hun er veldig glad i sunn mat hun, er heldig slik.
Mulig det kommer av at hun ikke fikk sukker i starten?
Hun får godis på lørdag osv, men spiser veldig lite av det.
Lett å gjøre rett med disse små, lett å gi f.. i sin egen kropp.

Har sluttet å røyke nå jeg også..igjenn, men denne gangen skal jeg ikke begynne igjenn.
Holdt meg siden jul.

Jeg har faktisk drukket ensten bare vann etter at jeg slang meg på tråden. :D
Var borte på middag i dag å da sa jeg nei til et glass vin ved maten, men drakk et glass Pepsi Max.
Drikker urte te jeg da, har tørket brennesle og temynte fra hagen i høst. :)

Val sa for siden:

Jeg slenger meg på her! Etter jeg startet på ketolyse har jeg vært flink til å drikke 3-4,5 liter hver dag, men det er jo noe jeg gjør fordi jeg må (hvis ikke våkner jeg om natten med tunget klistret til ganen). Utfordringen min er å bli flinkere til å erstatte cola zero med vann!:) Eller bonaqua/farris da. Etter jeg startet på ketolyse har jeg sluttet med melk og juice, som var to hovedkilder til væske. Så nå er liksom zero'n den siste synder på drikkefronten:D

Myrull sa for siden:

Da har jeg bare drukket vann i hele går også, gikk overaskende bra....spørs hvor lenge det holder da:p

Carisma sa for siden:

Det bestemmer man jo selv... ;)

Bollemor sa for siden:

Jeg slenger meg med;)

Karissima sa for siden:

Dere som drikker så mye vann ( jeg gjør det jeg også ). Må dere opp om natten for å tisse??? Det må jeg og det opp til flere ganger. Ganske slitsomt å aldri få sove natten gjennom.

Rin sa for siden:

Litt avhengig av hva jeg har spist iløpet av dagen (mengde salt, sikkert). Må ofte opp et par ganger iløpet av natta, og når jeg til sist står opp er det også nesten uten unntak for å tømme blæra. :rolleyes: Og jeg er så tørst hele tida når jeg er våken, så jeg klarer ikke å la være å drikke vann etter klokka da-og-da, men kanskje det funker for andre?

Karissima sa for siden:

Det er vel kanskje det som er mitt problem også, at jeg drikker for mye om kvelden men det er jo da jeg føler mest for å drikke

Hannehk sa for siden:

:ja: jeg slutter å pøse vann i 7 tida om kvelden. Da slipper jeg å løpe hele natta på do :rolleyes:

Karissima sa for siden:

Tror jeg må prøve på det samme. Alt vannet om kvelden har nok stor innvirkning på vekta om morgenen også da jeg ofte ser at jeg veier mindre litt utpå dagen enn jeg gjør når jeg står opp :)

Jeg drikker nok mest på dagtid/ ettermiddag så jeg er meget sjeldent opp å tisser om natta....

Karissima sa for siden:

Åh du er heldig :) Jeg er så tørst om kvelden. På dagtid glemmer jeg ofte å drikke og da må jeg ta det igjen utover ettermiddagen og kvelden.

Coockie sa for siden:

Det sunne gjennomsnittet ligger på 57% ifølge wikipedia, men overvektige mennesker har naturlig lavere vannprosent fordi kroppsfett inneholder mindre vann enn muskelmasse.
En overvektig person kan ha så lite som 45% vann i kroppen.

Hvordan måler man forresten kroppens vannprosent?

Vettel sa for siden:

Jeg må tisse på natta uansett jeg. :)

Mine tips:

• drikke litt vann hver gang jeg er på kjøkkenet eller badet!
  • drikke et glass mens jeg lager mat, og rett før maten. (+ til maten da)
  • drikke ett glass når jeg kommer hjem.

Kanutten sa for siden:

Da har jeg vært overvektig hele livet, selv da jeg var tynn, omtrent mager. Har alltid ligget rett under 40% i vannmengde.. Og kommer jeg over 40% får jeg trøbbel med ødemer etc. Men samtidig, hvis jeg kommer ned mot 35% får jeg også ødemer.

Coockie sa for siden:

Som forklart i tråden over så er dette det sunne gjennomsnittet. Det finnes sikkert mange mennesker som ikke havner i denne kategorien,
men det er en fin list å legge seg ved hvis man prøver å oppnå et sunt gjennomsnitt. :)

Val sa for siden:

Jeg må også opp flere ganger om natten. Halvparten av gangene er det for å tisse OG drikke mer. Er helt uttørket om natten, selv om jeg drikker 4 liter vann i løpet av dagen + farris/bonaqua, te og vann som er i maten selvfølgelig.

Det er ganske slitsomt egentlig! Men men...:)

I går var jeg ekstremt flink, jeg hadde trent masse og bestemte meg for å kjøpe en liten cola etterpå som belønning. Så kom jeg på denne tråden her, hvor jeg sa jeg måtte bli flinkere til å drikke vann istedet for cola, så da droppet jeg å kjøpe den! Så resten av dagen ble det vann og te på meg:)

Jeg har til nå drukket i dag: 2 kopper kaffe, 1 kopp grønn te, 3 x 0,7 liter med vann og et glass (0,4) med Bon Aqua.....

ninaborrie sa for siden:

Jeg er helt ny med kuren og forumet. Hvor mye vann er det anbefalt å drikke pr.dag?

ninaborrie sa for siden:

Ok takk for rådet. Jeg må si jeg er kjempemotivert og spent :) Hvor finner jeg tickeren som de fleste har på siden sin ?

Val sa for siden:

3,5 så langt i dag, og mer skal det bli! Nok en dag hvor jeg har klar å la være å kjøpe cola zero selv om jeg hadde tenkt å ha det som belønning! Så det var bra:)

trollmo sa for siden:

www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=153885

Man skal heller ikke drikke for mye vann, da forstyrrer man saltbalansen i kroppen , og kan bli ordentlig dårlig . Fant dette stykke, men har også lest dette andre steder, og synes kanskje vi her inne overdriver, og presser mye på det og drikke vann....
så OBS OBS alle sammen......
Klem

Kitt sa for siden:

Næmmen, endelig noen som er enig med meg!:heia:

Val sa for siden:

Er også enig i det, var jo også et sportsutøver som døde her i høst tror jeg, fordi han drakk masse vann men fikk ikke i seg nok salt.

MEN det er vel forskjell på å drikke mye vann gjennom hele dagen og å drikke 6 liter på 3 timer, som en av de i atikkelen hadde gjort.

Kitt sa for siden:

Stor forskjell! Problemet er at noen her inne plutselig oppdager at de har drukket for lite tidligere på dagen og så setter i gang med å tvangsdrikke fordi de "må" opp i 4 liter eller sånt.

Smakfull sa for siden:

Jeg må også bli flinkere til å drikke vann :)

Jeg har så treg mage og tanta mi sa at hvis man spiser mye fiber og ikke drikker nok vann blir man hard i magen og er det som har skjedd med meg.. SÅ nå er det bare å fylle vannkaraffelen med vann og isbiter :D

Mitt tips til pepsi max er også å drikke 2-3 vannglass rett før middag/i begynnelsen av middagen slik at man ikke lenger er tørst og heller kan kose seg med pepsi max, istedenfor å slukke tørsten :)

vi kjøper bare pepsi max i helgene.

Victory sa for siden:

Jeg har laget "vannliste" i dag. Krysser av antall 1/2 liter flasker i en notatbokk. Snart ferdig med den 3., men i tilegg til dette er det 2 kopper grønn te og tre glass med vann tror jeg det var som ikke er med på lista.
:D

Supera sa for siden:

Jeg er enig i det med overdrikking, men jeg tror også at hvis jeg drikker en god del, så vil jeg gå ned i vekt fortere. Chunky skrev at ved å drikke mye vann, så tisser vi ut en del ketoner, og kroppen må lage enda flere.

Men jeg er langt fra en overdrikker. Jeg drakk veldig lite i løpet av en normal dag - en liter ca. Men jeg prøver å endre på dette. Jeg har nå stor vannflaske hjemme og en på jobb. Væsken min MÅ være kald, så da er det kjipt med små flasker. Har 0,75 litersflasker med stort hull slik at jeg lett kan putte i isbiter.

Jeg følte at jeg nesten ikke gjorde annet enn å drikke i går, og jeg endte på 2,5 liter vann/fun light. Noe som er mindre enn mange her sier de drikker daglig...

Carisma sa for siden:

Jeg drikker mellom 3,5 og 5 liter hver dag, og ei veninne av meg drikker 6-8l pr dag. Ingen av oss som har dødd av det, og vi har gjort det i årevis. :rolleyes:

Hannehk sa for siden:

Tror også vi må ta i betrakning at mange her trener. Du trenger mere væske dersom du trener!! Men å huske på at en ikke skal overdrikke er nok et poeng. Jeg har meg en farris naturell av og til. Så får jeg litt salter i vannet...

Smakfull sa for siden:

Jeg overdrikker ikke! Mitt problem er at jeg fint kan gå 8-9 timer uten å få i meg vann og ikke merke det engang :S

Så skal prøve å få i meg 1 liter om morgenen/dagen og 1 liter på kvelden så kommer i allefall magen litt i gang ;)

Yonah sa for siden:

Ja, 3-5ganger hver natt. Jeg kan ikke bare slute å drikke vann heller, fordi jeg er tørst hele tiden. Det er verre når jeg spiser ketogent enn feks Fedon-kost, men jeg føler meg så mye bedre på ketogen kost... Min løsning er ei tissebøtte:lol: Jeg hæler ikke å fly opp og ned trappa om natta når det er 5-6grader på gulvet og 12grader i lufta..

Designeren sa for siden:

Slenger inn et lite tips her:

Husk vi damer blir eldre, og et stort (men tabubelagt) problem hos eldre damer er inkontinens (urinlekkasje). Med overdrikking av vann kan man fremskynde/forårsake et slikt problem (iflg. min gynekolog). Han anbefaler max 2 liter vann om dagen!

MEN når det er sagt, har jeg større vekttap og mindre vannansamling i kroppen når jeg drikker mye vann :) Derfor prøver jeg å få i meg mest mulig... Selv om det er vanskelig å huske på... Og det blir 1-2 toalettbesøk i løpet av natten :(

_millamor_ sa for siden:

har klart å redusert en del på pepsi max drikkingen, men har enda en del å gå på.. drikker kun vann på jobb, det kan blir 1-2 liter i løpet av en 8 timers dag. Når jeg kommer hjem derimot er det for det meste pepsi max det går i. i første omgang skal jeg prøve å redusere til max 0,5 l pepsi max per dag og så etterhvert kun litt i helgene. Vi får se. Lykke til med vannkjøret :)

Kitt sa for siden:

Et meget viktig poeng!:ja:

Ikke bare eldre damer, men også overvektige damer blir ofte rammet av dette!

Val sa for siden:

Men jeg er 23, betyr det at hvis jeg drikker mye vann nå, fremskyndes inkontinens i....mine eldre dager?

blåbær sa for siden:

Mora til en venninne av meg, som er sykepleier, sier at det er lurt å drikke en del om gangen, ikke gå å smådrikke hele dagen. Jeg tror ikke det er ment som at man skal drikke hele "dagsrasjonen" på en gang, men kanskje fordele væskeinntaket på en fem-seks tilspunkter jevnt spredd utover dagen. Det vikigste er vel at man ikke tisser alt for ofte? Eller har jeg misforstått da?

Kitt sa for siden:

Jeg er også sykepleier og har aldri hørt noe om det, bare at mange drikker for mye.
Drikker man sukkerholdige eller sure drikker derimot, er det ikke lurt å smådrikke hele tiden. Tennene får jo aldri fred. liksom!

Og ja, det du gjør nå når du er 23 vil kunne få konsekvenser for deg senere i livet. Blant annet drikkevaner og utvidet, slapp blære, men selvfølgelig også gode matvaner som lavkarbo!:D

Val sa for siden:

ok! Gross!

Utvided, slapp blære.....jeg slutter å drikke vann NÅ!

:p

Kitt sa for siden:

:eek:Nei, nei, nei, ikke slutt helt, da!:eek:

Men ikke drikk mer enn du føler deg konfortabel med, ikke la deg presse til litt mer og litt mer bare fordi andre er mer tørste enn deg!:)

Val sa for siden:

Neida, det lille rosa trynet neders betydde at jeg tulla :D

Er ikke redd for det, jeg gjør jo sånne stramme-slippe-stramme øvelser! Hvis det hjelper for det da:)

Men det er jo smart å tenke fremover da

Kitt sa for siden:

Skjønte at du tulla, altså!;)

Sorry, de øvelsene hjelper på mye, men ikke på selve blæra!

Kanskje ikke så morsomt å tenke så langt fremover, men det kan lønne seg å ofre en liten tanke eller to på sånt, for vi blir bare eldre og eldre.

Blir en kvinne inkontinent i 45 års alderen, må hun veldig sannsynlig leve i over 40 år med det!

tangoto sa for siden:

Jeg er også heeelt avhengig av vann - hele tiden! Masse!! Hvis jeg ikke drikker nok vann føler jeg meg litt småkvalm osv. Men jeg er ikke glad i brus ol. så kanskje derfor jeg kun drikker vann i tillegg til kaffe og te.

Tenkte jeg bare skal minne om det Torkel skriver i boken sin om at iskaldt vann øker forbrenningen. Dere vet vel det allerede, men tenkte det er verdt å nevne i en egen vann-tråd :D

tangoto sa for siden:

Kjenner meg jo litt igjen her etter to tette barn osv, med dårlig tid for å rekedo titt og ofte:p Men, jeg klarer altså ikke å drikke mindre vann enn jeg gjør på dette kostholdet. Er vant til mye våkelig om nettene med de små, og vet jeg burde slutte tidligere på kvelden for å unngå tissing på natten, men må drikke vann til jeg legger meg. Også en liten slurt etter tannpussen.

Hmmm.. har egentlig ikke tenkt på om deter for mye? Kanskje det??

tangoto sa for siden:

våkelig?? mener at jeg må flere ganger opp om natten, og mener også slurk ; ) tror leggetid nærmer seg ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.