Det er godt mulig denne type oppskrift ligger her fra før, men jeg orker ikke lete, så her er min oppskrift!
Min svigermor har oppskrift på en sykt god iskake. Og jeg har lenge hatt lyst til å lage en lavkarbovariant av denne. Så i går trådte jeg til, og lagde to porsjoner. I den ene byttet jeg ut sukker med fruktose, i den andre sukker med splenda.
Begge to ble veldig gode! Men neste gang skal jeg prøve med enda mindre fruktose og splenda, og se om det går greit. Jo mindre søtningsmiddel man trenger, jo bedre er jo det.
Her er oppskriften, da fyller du nesten èn isboks.
3 egg skilles
200 g Philadelphia kremost
3 dl kremfløte
Fruktose (jeg brukte 90 g) eller Splenda (her brukte jeg 11 g)
1 vaniljestang om du vil, er så koselig med prikkete is .:p
Visp kremfløten til krem.
Visp kremost og eggeplommer.
Visp søtningsmiddel og eggehviter.
Bland alt godt sammen med vaniljefrøene du har skrapt ut. Putt i fryseren og nyt dagen etterpå! MMMMM!
Karbohydratinnhold: 16, 2 pluss søtningsmiddelet. Det ble selvfølgelig minst karber i den med Splenda, men ikke se bort fra at det trengs mye mindre fruktose enn jeg brukte.
mmm!! Høres snadder ut!!
Dette skal jeg lage til helgen!
Så det er 16,2 gr karber pluss søtning på en hel isboks?
Den er vel på 2 liter er den ikke?
Det blir jo ikke mange karbene på en liten dessertskål:D
hva med å ta med et par dråper vaniljeessens? eller peppermyntedråper...? sjokoladebiter, peanøtter.... hm. dette er ikke bra. nå må jeg jo prøve alt jeg kommer på:)
Ja, mannen sier det er 2 liter, men boksen fylles ikke helt da. 75% tenker jeg! Uansett blir det ikke mange karber nei, 26 karber i den med splenda. Og kunne sikkert prøvd med mindre.
Jeg eelsker vaniljeis med rips, blander det sammen til en grøt og spiser, så dette var helt gull for meg i alle fall!
Nope, jeg puttet den bare rett i fryseren og det gikk fint. Men har i ettertid tenkt at jeg vil prøve å vispe eggehvitene stive før jeg har i søtningsmiddelet, de skilte seg ikke i fryseren, men kanskje isen blir ENDA bedre da? :D
lagde denne i går og smaken var nydelig!
kokte noen få bringebær i microen med litt vann
og noen dråper natreen og hadde over isen...:D
Men konsistensen ble litt sån krystall aktig på en måte...
ikke så fløtete som vanlig iskrem...:o
her er oppskrift og fremgangsmåte på vanlig iskrem: www.tine.no/8336.cms
står at man skal røre under innfrysning..
tror jeg skal prøve det neste gang...
Jeg syns konsistensen ble annerledes på den med Splenda enn med fruktose. Den ble mye mer kremete med den med fruktose, så det har sikkert noe å si hva slags søtningsmiddel man bruker.
OMG så utrolig god smak denne "isrøra" fikk! :cool: Jeg blandet 9 gram Splenda og en dæsj fruktose, jeg da. Og jeg pisket søtstoffet sammen med fløten, til krem. Vaniljestang-frøene ble pisket inn i eggehvittene, til de ble stive. plommer og ost som i oppskriften. Pisket det litt ekstra godt med kjøkkenmaskina.
Smakte på blandingen rett før jeg satte den i fryseren og den var altså så innmari god! Tenkte å røre i isen mange ganger under innfrysing, for å se om jeg greier å unngå for mye sånne krystaller.
Holder denne seg passe myk under frysing? Ander lavkarboiskremer jeg har laget har vært så harde at de har måttet stå til tining en laaang stund før man har kunnet tatt ut den mengden man vil ha av isboksen.
Den ble altså så ufattelig nydelig, denne vaniljeisen!! Helt riktig konsistens også, siden jeg rørte i den hver halvtime. Datteren min på tre utbrøt. "Mamma, dette her er den beste isen jeg har smakt i... i... i hele mitt liv!" Ser den ikke digg ut kanskje:
Men etter å ha spist mange skjeer, merket vi at den var bittelitt for salt. Det er nok Philadelphiaosten sin skyld, så neste gang skal jeg ha litt mindre ost og litt mer fløte. Ellers - aldeles NYYYYDELIG!
denne her står til frysing hos meg nå., brukte sukrin og snøfrisk (mindre karber en philadelphia) det smakte NYDELIG. Ene halvdelen hadde jeg rørte bringebær i, andre delen opphakket cavalier sjoklade. Gleder meg til i morgen!!!
resultatet ble fantastisk! Fy så ulovlig jeg følte meg! fnis
Denne oppskriften kommer til å bli brukt endel til sommeren kjenner jeg! Jeg skal jammen med beslaglegge ungenes ispinneformer å lage til meg selv heller. mmm
Jeg er kjempeglad i vaniljesmak, så jeg har et lite tips: Jeg tar noe av kremfløten (1,5- 2 dl) og koker sammen med vaniljefrøene fra vaniljestanga og selve vaniljestanga. Koker det inn til halv mengde. Blir nyyydelig vaniljesmak! Jeg bruker gjerne mascarponeost framfor philadelphia, den synes jeg det er mindre ostesmak i. (Rema er jo god på italienske varer fortida, og her koster den 29 kr;) nam nam..
Avkjøler ja, tar ikke lang tid i vannbad, mengden er jo ikke så stor.
Pisker ikke denne til krem, bare blander den inn i ismassen før kremen vendes i. Så kan du jo velge om du "trekker fra" dette fra det totale "krembudsjettet" og pisker det som er igjen, eller om du tar vaniljeblandingen i tillegg til all den piska kremen. Fløteblandingen er ganske tykk, så uansett synes jeg ikke den blir for våt hvis du ikke pisker like mye krem.
Jeg har aldri prøvd å piske kokt fløte til krem..trodde ikke det var mulig av en eller annen grunn.... hvis det går, er det jo bare å gjøre det:)
åh denne tråden var skummel hehe.
Høres fantastisk godt ut - må bare prøve dette.
Har laget is med mascarpone før og det var utrolig godt, men philadelphia har jeg ikke prøvd før!
Kommer til å søte med Stevia tror jeg, da blir det ingen ekstra karber for søtning i det hele tatt.;)
Nå har jeg testet denne - kjempegod!
Laget med Stevia jeg da, trengte veldig lite for at det skulle bli søtt nok.
Og fikk da bare de 16,8 karbene du skrev i hele isen.
Men jeg må si at pga. philadelphia osten ble isen, som noen skrev tidligere, veldig salt. Skal prøve samme oppskrift men med mascarpone ost neste gang. Kjempefin oppskrift!
Hei! Jeg har også lyst til å prøve ut denne oppskriften, men så lurer jeg: Hvor mye stevia brukte du? Jeg har akkurat kjøpt hvit stevia fra Sverige og har lyst til å prøve å lage is i helga :sikle: Jeg vet at det er lite som skal til, men kjekt å få en liten pekepinn...var det f.eks 1 kryddermål, eller enda mindre?
Veldig lite brukte jeg. Men det er litt forskjellig fra type til type hvor søt den er. Jeg har en som er ekstremt søt nå, brukte nok litt mindre enn ett kryddermål. Ta i litt av gangen, rør det skikkelig inn å smak til. Is skal vel helst være littegrann søtere enn det som virker "passe" før den er frosset ned. om du skjønner hva jeg mener :D
Jeg har nå laget denne isen to ganger, kjempegod oppskrift!
For å variere litt delte jeg isen i tre bokser (Tuppervare), og så har jeg hatt oppskårne jordbær i den ene, biter av 100% sjokolade i den andre (må være små biter, slik sjokolader er ikke god om man får for mye!) og begge deler i den tredje. Kjempegodt, men den med begge deler var favoritten, så da tok jeg det i hele blandingen denne gangen ;)
Merket også at det er lettere å begrense seg dersom man har mindre bokser, ser fortere at man har spist litt enn om boksen er "uendelig" :cool:
Hei! Laget meg is i helga, og da prøvde jeg stevia istedenfor splenda. :)
Her er min oppskrift:
5 små egg pisket til eggedosis
3 dl kremfløte pisket til krem
1 ts stevia.
Det er litt bismak på stevia, da den er tilsatt noe lakrisrot(hvorfor gjør de det?:cool:) så jeg skal prøve på nytt med mindre stevia og heller blande med splenda.
Jeg VIL ha is jeg også, det er det eneste jeg savner med å leve på lavkarbo... :(
Da har jeg fått meg ismaskin! her er istypene jeg har laget så langt:
Melon-is
1/8 vannmelon, kjørt med mikser og laget saft av (ca 2,5 dl)
2 dl yoghurt naturell (kunne sikkert brukt tyrkisk yoghurt men det hadde jeg ikke)
2 ss vaniljekesam
1/4 ts stevia
5 ss splenda
Miksen kjørte jeg i iskrem maskinen (Krups) og det ble veldig syrlig og deilig! 8 g karber pr 100 gr i vannmelon, men man kan sikkert bruke annen melon også. Nydelig rosa farge. :)
Sjokoladeis med valnøtter
3 dl kremfløte
2 egg
1/3 ts stevia
4 ss splenda
1 ss kakaopulver
2 ss hakket valnøtt (hel hvis du foretrekker)
kjørte blandingen i ismaskin, herlig sjokoladeis akkurat som du kjøper i butikken.
Fordelen med ismaskin er at isen ikke blir krystallisert. Deilig is som du kan flytte fra ismaskin og over i boks hvis du vil. anbefales, kjøpte maskinen på nett og det var billigst (530,- inkl frakt)
:) Gleder meg til masse gode is-opplevelser i sommer! no sugar!
Hei! jeg lagde denne oppskriften med slike dråpe søtning? Natreen? uansett, det stod i innholdfortegnelsen at d kun var 1 karb pr 100 gram i den søtningen? da er det bare fløte og egg jeg må regne med, også selvfølgelig de 50 gr med 70% sjokolade jeg rapet oppi ;)da er det ikke lett å regne med den søtningen siden den kom i dråper, men ca 4 karber pr 100 gram er vell ikke ille?
Dumme spørsmål, men jeg poster dem likevel: Hvor får man tak i fruktose? Og hvordan kan man måle opp så smått som 3 gram? Er ikke fruktose det samme som sukker egentlig? Hilsen nybegynneren pisilene....
Fruktose selges i alle dagligvarebutikker, står samme sted som bakevarer. Men jeg har sluttet helt å bruke det jeg, det gir omtrent halve stigningen som sukker gir, iflg Fedon, men jeg syns det er mye lell.
Tasja: Takk for tips om jordbær og sjokolade...nammmm.....
Ble kjempegod :) Puttet sjokoladebiter inni, var veldig godt :D
Vi tok også og smeltet sjokolade over vannbad og helte over isen, deretter stivnet sjokoladen oppå isen :) NAM!
Har prøvd meg på denne idag. Mitt første forsøk på "ordentlig" is, eksperimentert masse med "jukse-is" (frosne bær og fløte i foodprocessor).
Kokte ut vaniljefrø og -stang i litt fløte, tok i litt mere fløte og ett egg mere fordi jeg brukte kun 1/2 boks Philadelphia. Og 50g fruktose.
Står i frysa nå. "Røra" smakte FANTASTISK så kan jo bare bli bra..!?! :)
Sambo har vært litt små-skeptisk til mine diverse is-eksperimenter så håper dette faller i smak hos han også.
Lagde en liten boks - kanskje 1/3 - med 1/3 Atkins decadence bar i småbiter og en god neve hakka peanøtter i, DEN gleder JEG meg til..!!
Har satt boksene i frysa uten lokk med ambisjon om å røre litt avogtil. Usikker på om denne oppskriften "krever" det, men det "skader" vel ikke, iallfall..?!
Har akkurat satt min i fryseren nå :) Jeg tok oppi noen dråper vaniljeessens og små lavkarbosjokoladebiter i tillegg, og røra smakte yammee! ;)Gleeeder meg til å smake den i morgen, dog jeg er veldig spent... Jeg prøvde å lage is en gang før (av bl.a. mango - før jeg starta på lavkarbo), og den ble bare kornete og jævlig, enda jeg rørte rundt mange ganger etter at jeg hadde satt "isen" i fryseren :eek:
Min ble veldig bra, og har akkurat satt en enda større porsjon i fryseren :D Gjorde seg virkelig med masse små sjokoladebiter oppi. Jeg rører i tillegg noen ganger de første timene. Ble litt kornete, men konsistensen blir såpass spesiell uansett, at det merkes ikke så godt. Isen er derimot steinhard når man tar den ut av fryseren, så den må nok stå en stund til tining (jeg ble utålmodig og brukte biffkniv, så jeg presterte å ødelegge boksen :p)
Hmm tror nesten jeg må lage denne en dag igjen jeg..
Virker som det er vanskelig å unngå steinhard is når den skal være lavkarbo. Hvis noen har et supertips må de ikke sitte og ruge på det!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.