< Tilbake til oversikten

Sukkerets forbannelse

ryli sa for siden:

Interessant vinkling hun har der. Hadde vært spennende å lest boka. :ja:

HP sa for siden:

Spennende bok! :) Den tenker jeg at jeg skal få tak i.

Og jeg tror hun har et godt poeng. Jeg har ihvertfall mange ganger priset meg lykkelig over min sterke prinisipielle motstand mot både alkohol og tobakk. Hadde jeg drukket så hadde jeg hatt et alkoholproblem også... Det er jeg helt sikker på! :(

smosje sa for siden:

Vel, jeg kan vel ikke si meg helt enig i den teorien desverre....

I forhold til de tilfellene jeg kan relatere meg til stemmer det med sukker som barn ikke i det hele tatt...

Men på den annen side er det en kjennsgjerning at avvenning fra så vel røyking som alkohol og narkotika fører til et enormt sukkerbehov. Jo sterkere stoffer, jo større sukkersug.
Med heroin f.eks - er det nærmest livsviktig å få i seg sukker i avhengighet, derfor er coca cola en heroinmisbrukers beste venn. Det er uhyre viktig å ha sukker tilgjengelig for misbrukere av dette stoffet - gjerne i ren form. Det spises sukkerbiter til den store gullmedalje, og det er faktisk viktig at de får det.
På andre sterke stoffer kommer søtsuget når stoffene begynner å forlate kroppen, som 'dagen derpå' for en partydoper. Dette henger sammen med hva narkotika gjør med stoffene i blodet og i kroppen generelt - det blir faktisk sukkermangel. Jeg tør ikke gå inn på detaljer, da jeg hverken er lege eller kjemiker.
Med alkohol er tendensen den samme, dog i svakere grad.
med røyking er det først og fremst 'noe å putte i munnen'-syndromet, samtidig som det er et sug etter stimuli, noe sukker jo forårsaker i blodet.

Derfor er jeg absolutt ikke enig i hennes teori.
Mener hun forresten at jeg har begynt å røyke fordi jeg fikk for mye sukker som barn? Det kan jeg i så fall herved helt klart avkrefte.

HP sa for siden:

Dopet styrer blodsukkeret, og når en ikke får det ulovlige dopet sitt, så må en ty til et lovlig et: Sukker.

Utifra det du skriver så vil jeg anta at Heroin og partydop gir forhøyet blodsukker. ;)

At de må ha sukker? Den tviler jeg på, de må ha mat, og sukker er raskt og lettvint - men akk så kortvarig :eek:

smosje sa for siden:

Neeei...Tja.... Jo.... på dypt vann her

Problemet er jo at man mister matlysten. Så man spiser jo ikke no. Kanskje derfor..?
Men det er noe annet 'kjemisk' også tror jeg...

Har jobba litt frivillig på frelsesarmeen, bl.a., og alternativ jul noen år - selv om det bugnet av mat der, var det alfa omega at det alltid var tilgjengelig sukkerholdig brus og sukkerbiter. Det gikk MYYYYYYE sukkerbiter!!! :eek:

Men min kjære mor jobber på avrusning - jeg skal sannelig spørre henne om dette. Ganske interessant egentlig! :)

(men jeg tror fortsatt ikke på den freudianske barndoms-teorien! :rolleyes: )

HP sa for siden:

Jo apetitt er viktig. Men så tror jeg kansje de ikke har tenkt på proteindrikker og slikt? Det ville gitt en mer stabilt blodsukker og kjemi forøvrig i kroppen :)

Hormonbalanse er kjemi på høyt nivå det, et nivå vi enda ikke mestrer...

smosje sa for siden:

Nei, det er vel ikke sunt kosthold og proteinshaker som står øverst på prioriteringslisten der i gården :p

HP sa for siden:

Ikke på behandlingsstedene heller desverre...

De aller aller fleste rusmisbrukere er så å si fri for næringstoffer - vitaminer og mineraler, grovt underærnært mao. Dette gjelder også folk som spiser mange sukkerbiter ;)

smosje sa for siden:

Jeg tillater meg å lime inn dette, fra min snille mamma: :)

"Og så over til Klara Klok. Hun vet ikke svarene på alt, og forskerne strides om det meste, så det er jo en trøst. Men litt bondevett er også greit å ha.
[color=darkred][/color]
Hvorfor sukkerbehovet v/heroinbruk har jeg lest om, men glemt - husker godt fra avrusning og andre i aktiv bruk at tekoppen inneholdt mer sukker enn jeg trodde var mulig i forhold til oppløsning/metning.
Skal se om jeg finner igjen noe på det. Mener å huske en kjemisk forklaring. Det retter seg når folk blir nyktre.

[color=darkred][/color]
Men i tillegg er sukker et avhengighetskapende stoff. Det er heldigvis mulig å trappe ned og kutte det ut, vi trenger det ikke - får tilstrekkelig via normale matvarer/frukt.
For mye sukker i barndommen skaper misbrukere? Den er for drøy.
Men noen personer ser klart ut til å være mer disponert for avhengighet generelt - sukker"avhengighet" i barndommen, i høyere alder for andre stoffer, eks. alkohol/nikotin/annen narko.
Noen kommer da også mye lettere AV stoffene enn andre - og det har ikke bare med vilje å gjøre, men en lang rekke faktorer, hvorav avhengighetsdisposisjonen kan være én faktor.

[color=darkred][/color]
Når du kutter et stoffmisbruk (det seg være alko, niko eller narko), er det vanlig å øke i vekt, noen øker mye. Dette har jeg sett mye av! Det er vanlig å få tilbake matlysten og derfor spise mer.
OG: mat er et fint substitutt for stoffet man ikke får lenger.... Derfor spiser man mye og snoper mye når man ikke kan få noe annet når man kjenner seg urolig eller lysten på "noe", MÅ bare ha NOE.
Og hup, 20 kilo opp!
[color=darkred][/color]
(Sukkersug kan også skyldes for lite krom, det vet du sikkert. Kromtabletter sies å hjelpe. Har selv ikke gjort det, for når jeg går på diett er jeg "abstinent" en kort stund, så forsvinner sukkersuget.")

HP sa for siden:

Her er endel rådende paradigmer i det mamman din skriver da som nok ikke er helt faglig oppdaterte lengre... :snill:

At en legger på seg når en slutter å røyke er jo fordi at en bytter ut nikotinrusen med sukker, hvete og annet med høy GI. Krom hjelper, men en å snakke med om ting hjelper nok mye mer der... Jeg opplever mange røykere som nervøse bekymrere jeg... :snill:

smosje sa for siden:

ja det er jo det hun sier :) Substitutt for røyken, vel! Klart det er psykologiske faktorer bak både røyken og substituttet som kan helbrede begge deler om de blir utforsket :rolleyes:

Kristian sa for siden:

Var det alt hun hadde å si om den saken:eek: Jeg er ivertfall overbevist om at problembarn spiser for mye søtsaker, men om det er sukkerforbruk som fører til problembarn eller om det er problembarn som føler ekstra trang til sukker, vel det er vel egentlig begge deler. Og problembarn har vel lettere for å oppsøke hardere miljøer og mindre terskel for å prøve noe ulovlig...

aveline sa for siden:

Jeg kjenner til fra skole og bekjentskapskrets...de flotteste, mest skoleflinke unger som ender i rushelvetet!

Kristian sa for siden:

Mener du at skoleflinke og godt oppdratte barn står for mesteparten av rusmisbrukerne:confused:

Nille sa for siden:

Jeg vet ikke om det med sukker stemmer, men søstra mi hadde S i alle fag og var enormt flink på skolen. Noe hun ble mobba for... og hun ble rusmisbruker.

Kan mobbingen ifb med skoleflink/veloppdragen ha noe med koblingen skoleflink/rus å gjøre ?? Jeg mener, presset etter å passe inn, å være tøff.......

Hm......... nei nå er jeg helt ute på viddene her !

HP sa for siden:

De psykologiske faktorene er viktige, viktigere enn dopet en tar - og i den forbindelse så er det gjerne de flinkeste og mest oppvakte barna som kjæsjer mest når de møter "den virkelige" verden. Historien er full av vidunderbarn som har endt opp som vrak.

smosje sa for siden:

Jepp, jeg kjenner mange jeg! :ja:
Men jeg kjenner også mange som bidrar til vanskelig oppvekst -> rusmisbruker-statistikken.
Det er nok like mange grunner som rusmiddelbrukere, tenker jeg.

men det er for drøyt å si at de som blir stappa fulle av sukker som barn blir alkoholikere og narkomane osm voksne.

Det er mer nærliggende å tro at det er riktig at mennekser er pre-disponert for avhengighet i større eller mindre grad. Altså, et barn som er disponert for avhengighet, blir gjerne sukkeravhengig, om de får det sukkeret de vil ha.
Seinere er de like disponert for annen avhengighet, det være seg røyk, narkotika, treningsnarkomani eller spillegalskap, hva søren det skal være. I barndommen kan det sikkert ytre seg på andre områder en sukker også, men sukker er et stimuli som kan sammenlignes med andre avhengighetsskapende stoffer.
Barn som er hyperatkive (ADHD), har en helt annen grunn til å være både 'problembarn' på skolen og bli rusmisbrukere seinere (om de ikke får hjelp mot ADHD), fordi rusen roer dem ned som ingenting annet kan, bortsett fra riktig medisinering.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.