< Tilbake til oversikten

Går det for fort?

Elinee sa for siden:

Jeg startet på ketolyse på fredag. Har da på fem fullgåtte dager gått ned 2,6 kg. Jeg syns dette er veldig bra, men jeg har også lest at man helst ikke skal gå ned for mye heller. Det er jo det jeg vil, men fikk en del strekkmerker da jeg gikk gravid og har ikke tenkt å få løs hud i tillegg. Jeg er jo ganske ung og satser på at huden tåler litt reduksjon, men så når jeg blir gravid igjen (hadde dødfødsel i 7 mnd) ganske snart, er jeg redd for at huden virkelig blir sliten. Opp først når jeg gikk gravid, så ned nå når jeg skal være på matchvekta før jeg prøver igjen og så opp igjen og deretter ned på nytt. Huff, dette høres ikke bra ut. Men i og med at vi mistet, vil jeg gjerne prøve igjen ganske fort, men vil starte på en lavere vekt med tanke på svangerskapsforgiftning og meg og babyen generelt.
Tror dere jeg blir helt sandpose til slutt? Veier nå 100 kg og er 172 høy, men har også mye muskler, så er ikke 100 kg fett. Bare litt mage, lår etc som kan trenger en liten oppstramming/reduksjon:rolleyes:

Nille sa for siden:

I begynnelsen er det nok en del vann som forsvinner. Det er tvilsomt at du vil gå ned så mye hver uke fremover. Det beste for kroppen er å gå ned 0.5 - 1,5 kg pr uke. Da klarer huden også å følge med. Huden tar det litt roligere :) Dess yngre du er dess bedre er sjansen for at du slipper, så du ligger veldig godt an :)

Lykke til videre:D

Elinee sa for siden:

Ok, beroligende. Takk for svar

Cherry sa for siden:

Viktig tips: Drikk vann. Masse vann. Minst 3 liter om dagen. Det bevarer elastistiten i huden. Jeg HADDE også strekkmerker på midjen. Og kviser. 2-3 dager etter jeg begynte å drikke masse, masse vann begynte huden å klarne opp, det løse på magen strammet seg opp dag for dag og strekkmerkene bleknet nesten så jeg kunne se det, og nå er de borte de fleste stedene. De veldig, veldig dype strekkmerkene henger igjen men jeg ser de bedrer seg med masse vann og masse massering med god fuktighetskrem.

Photobscura sa for siden:

Cherry har et godt poeng med vann! Kjempeviktig!
Da jeg begynte å se løshud, så gjorde jeg noe etter tips fra søstra mi. Jeg dusja området med løs hud i så kaldt vann som jeg hælte i dusjen, hver gang over en lang periode. Etter hver dusj smørte jeg meg og masserte området med en skikkelig god krem. Begge deler skal få i gang blodsirukulasjonen i huden.
Det er ikke mye løshud igjen, og jeg hadde tydelig heng!

Val sa for siden:

Ettersom samtalen tok for seg løshud og strekkmerker, kan jeg legge til at etter jeg begynnte å drikke MASSE vann, er appelsinhuden min nesten borte! Hvis jeg stopper å drikke vann kommer det sikkert tilbake, men hvorfor stoppe hvis jeg kan være fri for frukthud? :D

Elinee sa for siden:

Ååå, takk for svar! Skal jaggu prøve det med kaldt vann i dusjen. Drikker fra før av så vann jeg klarer, uten å drukne, men skal prøve å presse ned litt til.
Irriterer meg de sterkkmerkene jeg fikk når jeg gikk gravid, ser ut som noen har tegna på meg! Men blir de lyse og huden strammer seg litt, satser vi på at det blir bra. Nå skal jeg gå og dusje i kaldt vann! (blir sikkert litt bedre å gjøre det mot sommeren, men får starte med varmt vann og kjøre på med kaldt når jeg er varm nok)

Ja lurt å ta det litt gradvis med tempen i dusjen ;).

Om du ikke er av den sjenerte typen, så hjelper det MYE å sole seg! Jeg smørte meg med sunblock og holdt meg i skyggen gjennom store deler av tenåra og stort sett gjennom tjueåra. Da jeg kom litt over den nærmest krampaktige blek-og-interessant-imagen min, samt at jeg oppdaga at jeg ga eff i hva folk tenkte om en pubmuskel i fri dressur, og fikk litt sol på mage og rygg, så blekna strekkmerkene betraktelig. I løpet av to somre i bikini så synes de knapt lenger, med mindre man ser dem i uflatterende lys, sånn at gropene blir mer synlige, eller klemmer huden sammen. Men røde, det er de ikke lenger :D

Jeg har aldri bært fram barn, da. Men det gjorde sitt å gå opp overt tretti kg som knapt halvannen meter høy tolvåring ...

Elinee sa for siden:

Haha, ja, da er vi nok i samme båt. Hørte her om dagen at mangel på sink kan gi strekkmerker. Well, its too late for that! Skulle hørt det for to år siden. Men, nå drikker jeg masse vann, skal ta sol og dusje i kaldt vann. Jeg smører meg med olje, for syns det fukter mest.

Forresten, hvor mye vann er MYE vann? Jeg drikker kanskje 2-3 liter om dagen. Er det for lite?

Det med vann er en evig diskusjon. Jeg synes jo man skal drikke godt med vann, men det er ingen hensikt i å gå rundt og skvalpe, heller. Men to til tre liter om dagen er finfint, det!
Jeg for min del, drikker mye mer enn det, og det er fordi jeg er himla tørst! Jeg har alltid drukket mye vann, og føler meg direkte uvel om væskeinntaket skulle være for lavt en dag.
Hva som er for mye er virkelig ikke lett å si. Jeg kan jo si at en skal følge signalene sine, men det er ikke alle som kjenner kroppens behov for væske like godt. Det kan også minne om sult, liksom.
En fin ting er uansett å starte hver dag med et glass vann, før man gjør noe som helst annet. Det gir meg i alle fall både en boost, og velvære i kroppen.

Cherry sa for siden:

En ting er jo at du er i din første uke og de første ukene går man jo gjerne ned en del. Dette er ofte mye vannvekt. Det stabiliserer seg etterhvert. Som regel. Jeg gikk ned 3-4 kg i uken plutselig etter 10 måneder og da måtte jeg gjøre enkle grep. Å kutte ned på trening var aldri noe alternativ så da måtte jeg spise litt mer. Bittelitt mindre fett. Bittelitt mer karbohydrater. Så stabiliserte det seg med ca 1 kg i uken. Selv om jeg gjerne vil bli kvitt de siste 10-15 kg så vil jeg ikke bli kvitt dem på 4 uker og sitte igjen med DEN hengemagen sånn at jeg må opereres. Jeg kan godt vente noen måneder til når jeg allerede har vært overvektig siden barndommen.

Vann, er som du ser av min siste post, noe man sikkert kan prøve og feile med i det uendelige. Du trenger forøvrig ikke drikke rent, iskaldt vann fra 5 litersdunk gjennom dagen. Det er vann i grønnsaker og en del mat. Det er også vann i te og kaffe, som jo bare er oppvarma vann med smak:p. Jeg drikker kun vann fordi jeg fordrar ikke kaffe og kan ikke drikke te uten en halv kopp sukker. Ikke vil jeg ha så mye kunstige søtningsstoffer som er i lightsaft i meg heller hele tiden. Så da står det mellom fløte, helmelk om jeg tar meg råd til melkesukker den dagen, eller vann. 3 liter vann behøver altså ikke å betyr 3 liter rent vann rett fra krana, eller i mitt tilfelle...4+...krem;). Det er også viktig å få i seg salter og mineraler sånn at kroppen har noe å jobbe med.

Så da sier jeg bare; Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør...plystre:p

Val sa for siden:

Jeg ser effektene nå når jeg har kommet opp i 4liter rent vann + farris/bonaqua. Det var da appelsinhuden forsvant.

Det har selvfølgelig sine konsekvsenser med stadige dobesøk og "sprengt" blære når jeg har forelesning:o men heller det enn cellulliter

Elinee sa for siden:

Ok, så da fortsetter jeg å drikke mye vann. Jeg blir faktisk sulten av å drikke mye vann :S Det skal vel egentlig være omvendt? Ca samme effekt som når jeg spiser eple eller tygger tyggis.
Jeg har ikke så mye cellulitter, men har nok av røde streker både her og der. Jeg salter ikke mat, men sauser og grillkrydder inneholder jo en del salt, så det holder vel. Nå har den jævla vekta stått stille i en dag, men kan ha noe å gjøre med at jeg har vært litt hard i magen?!
Kjenner jeg er litt kvalm av alt det fete nå, må nok finne meg noen nye oppskrifter, har bllitt enveiskjørt her i det siste.
Men tilbake til tema, tror jeg skal prøve å drikke litt mer vann enn vanlig og fryse strekkmerkene bort med en kald dusj :p

Monicah sa for siden:

et lite tips jeg fikk fra bodyshop. jeg var inn for å kjøpe en boks med shea body butter fordi min søster sa den var så god. hun som solgte meg den sa det var en av bestselgerene hennes fordi den var veldig effektiv mot strekkmerker. mine merker er blitt betydelig lysere og mange ser jeg ikke lenger, men om det kommer av kremen vet jeg ikke. har også blitt kvitt mye av celulittene på stumpen også:) men det vil jeg tro kommer naturlig som følge av vektreduksjon:)

Elinee sa for siden:

Jeg har alltid tenkt at bodyshop er litt juks, bare lukter godt. Sikkert noe med at det ikke er såå dyrt, så tenker jeg at det ikke er like effektiv. (vet det er teit, men tenker nå sånn da) MEN, skal prøve den. Smører meg med olje nå og det blir så klissete, så nå skal jeg prøve shea butter. Takk for tips :)

Monicah sa for siden:

ja jeg vet ikke. jeg har litt samme tankegangen som deg... men det er verdt et forsøk:)

Cherry sa for siden:

De sier at cellulitter kan bli verre med vektreduksjon og at det ikke er ett spesielt problem for store kvinner alene ;)

Monicah sa for siden:

aha... jeg har ihvertfall mindre cellulitter nå enn for 7 kg siden:)

Val sa for siden:

Hvis du drikker mer vann enn du gjorde for 7 kilo siden, så er det sikkert det:) Jeg har ihvertfall blitt frelst (som dere sikkert har skjønt etter tre skriverier om vann og cellulliter i en og samme tråd:D).

Når jeg var yngre hadde jeg masse strekkmerker også, de er mer eller mindre borte. De "forsvinner" jo med tiden. Som Photo sier hjelper det med sol...jeg blir knallbrun bare jeg strekker en arm ut vinduet, og det er fin-fint for de røde strekene! Nå har jeg bare en rød strek igjen øvers på innsiden av låret, for der skinner ikke solen! Ikke så ofte iallefall:D Men den var KJEMPESTOR når den kom..sikkert en cm bred og tre cm lang...men nå har jeg blitt litt glad i den så det gjør ikke noe haha...:p

Elinee sa for siden:

Haha, jeg har ikke helt kommet til det stadiet at jeg er kjempeglad i strekkmerkene mine. Det er litt for mange av dem til å knytte noen individuelle bånd :p
Mange av de jeg fikk i puberteten, er borte nå, MEN dette er jo hundre ganger verre. Men pøser på med vann og skal ta meg litt sol, avslutte dusjen med kaldt vann og prøve kremen fra bodyshop. Hvis ikke dette hjelper, så gir jeg opp...

Monicah sa for siden:

du har jo fått inn et par tips nå så vil tro et eller flere vil hjelpe:)

Val sa for siden:

Det er kanskje når man bare har det ene igjen, så er det liksom nok kjærlighet å gi til den ene hehe:D ELLER så er jeg bare så glad for at det nettopp bare ETT igjen:)

Elinee sa for siden:

Ja, er vel det at du bare har ett igjen, Val. Heldig du!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.