< Tilbake til oversikten

Hvor blir det av?

Elinee sa for siden:

Hei. Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hvor blir det av dette fettet vi slanker bort? Går det ut i urin, avføring eller hva?
Fettet kan jo ikke gå inn i tarmene, så kommer vel ikke ut i avføring.?
Håper noen kan svare på dette!

Viclin sa for siden:

Ja, det har jeg lurt på også.

Nille sa for siden:

Jada, det kommer ut i begge deler. Det du spiser i avføring og det du har på kroppen forbrennes (brukes som energi/brennstoff for kroppen) og rester kommer også via urinen.

Veggpryd sa for siden:

Det blir brukt som energi, vil jeg tro. :lol: Brenner opp. :D

Veldig uvant, når vi er vant til at det vi spiste før som regel ble klistret til hoftene for å bli der! :)

Elinee sa for siden:

Men hva hvis man ikke mosjonerer så veldig mye, men allikevel går ned i vekt, brukes det som brensel på det man beveger seg bare ved å gjøre det dagligdagse da?
Takk for svar..

Photobscura sa for siden:

Når det ikke finnes glukose tilgjengelig til energi (det gjør det gjerne ikke i ketose når hjernen har tatt det den trenger) så må kroppen finne et alternativt brennstoff, det vil si ketoner.
Ketoner dannes i leveren av fettsyrer som bl. a kommer fra nedbrutt kroppsfett. Dette brukes som energi i kroppen, det ikke kroppen bruker opp, kommer ut i urin, svette, avføring, åndedrett etc. Men! Det er ikke som rent fett ;).

BitTorres sa for siden:

Tenk på at kroppen trenger energi til ALT. Til å tenke, puste, bevege tarmene, gå, hikke, alt som innebærer liv krever energi - ATP, som kroppen får av å spalte enten glukose eller fett. Bare ved å sitte å lese en hel dag krever over 1200 kcal. Så kommer "eksosen" fra forbrenningen ut gjennom urin og avføring :)

Elinee sa for siden:

Hehe, ja, ikke sant.
Takk for svar, har lurt på dette en stund, skjønner dere:p Og er så mange som TROR de vet hva som skjer og legger ut i lange baner, ikke helt troverdig, så¨greit å få litt ordentlig svar:)

Sungrazer sa for siden:

Hvis du er veldig god i engelsk finner du en utrolig bra forklaring på hvor alt fettet blir av. Forfatteren sammenligner prosessen med å flytte en stabel med stein til en annen, og tilbake igjen. Futile cycles, som det heter. Arbeidet utført oppnår ingenting, men det krever energi.

www.proteinpower.com/drmike/metabolic-advantage/thermodynamics-and-the-metabolic-advantage/

Forklaringen er i uthevet skrift, nesten nederst i artikkelen. Vel verdt å lese. Du kan også bruke språkverktøyet på google.com for å oversette fra engelsk til norsk, men det er ikke sikkert det blir en bra oversettelse.

Elinee sa for siden:

Tusen takk. Veldig lærerikt :)

Photobscura sa for siden:

Interessant! Dette kan jo også langt på vei forklare hvorfor man gjerne blir varmere i kroppen på et lchf-kosthold :).

Kanutten sa for siden:

Eller ala Hanois tårn! For dem som går fort ned i vekt....

Kanutten sa for siden:

Ved å gå på lavkarbo har kroppen min blitt SÅ varm at jeg ikke bruker langerma topepr lengere. Ikke tykke vinterjakker ( bare tynne ufora overtrekksjakker) og ikke vintersko selv om det er -15-20 grader ute. Jeg er klin varm hele tiden uansett. Og jeg var varm i utgangspunktet.. Bruker ikke sokker.. Det at kroppen min er varm hele tiden plager meg.. Især om sommern.. Og jeg mener at lavkarbo har gjort meg varmere ja... Skulle ønske at overskuddsenergien forbrant fett istedet for å gi skrotten ekstra varme...

Elinee sa for siden:

Huff, jeg er såå varm av meg til vanlig og merker også at jeg blir varmere nå. Skikkelig irriterende til sommeren, ja, som du sier. Svette av all sminke og se litt klistra ut i klærne. Huff, håper det blir bedre når kroppen venner seg til det. Men ser at du er seniormedlen, Kanutten, så lover vel ikke så godt :p

Virgo2 sa for siden:

Jeg er egentlig en ganske frysen person, men er blitt varmere i bena. Har vært i ketose i 2 måneder men merker ikke å mye til varmen:confused:

Cherry sa for siden:

Underlig, jeg fryser bare mer og mer. Før kunne jeg gå ut midtvinter i kun genser uten noe under. Gjorde meg ingenting. Nå må jeg minst ha superundertøy, skjorte og fleecegenser under jakke ellers fryser jeg ihel.

...det kan jo ha noe med at man er 40 kg mindre også da og har mindre isolering :p

Alkazelters sa for siden:

Dessuten har det vært en unormalt kald vinter i år. Jeg sier ikke at det er derfor (da jeg blant annet ikke vet hvor du bor...), men det kan jo ha en betydning.

Cherry sa for siden:

Neida, jeg bor i nordnorge, vi har ikke hatt så kaldt. Bortsett fra de to ukene nå nettopp med 20 minus. Da var det kaldt da!! 5 minus er ikke så mye. Det er bare 10 grader mindre enn en vanlig sommer :p

Elinee sa for siden:

Og kanskje det også har noe med at du har slanket deg, så ikke like mye fett til å holde deg varm :)

Supera sa for siden:

Aha! Det med proteiner til glukose hadde jeg hørt før, men "futile cycles" var ny viten for meg! :snill:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.