Hei. Jeg har et spørsmål til dere som har et kosthold med ca. 50-70 karber i døgnet. Hvor mye fett spiser dere? Jeg tenker på at noen mener at så lenge man ligger under 72 karber i døgnet så skal man ikke redusere på fettmengden. Men hva er egentlig akseptabel fettmengde her da?
Tenker på at på ketolyse spiser man kanskje rundt 150 gram fett i døgnet, men blir ikke dette mye da om man spiser 50-70 karber i døgnet? Jeg har så langt redusert fettmengden, men blir så usikker på om det er rett. Kanskje burde jeg spise mere fett?
Håper noen kan komme med innspill her og kanskje noen gode råd også! :p
Hei! Jeg skjønner godt problemstillingen, og lurer egentlig på det samme. Jeg for min del ville IKKE ha spist så mye fett når jeg spiser såpass med karbohydrater. Fett+karbo= ingen god kombinasjon. Jeg lever fortsatt i den troen at kalorier inn må være i samsvar med kalorier ut. Og med såpass mye karbohydrater og fett vil jo kalorinivået også bli rimelig stort. Thor Foseid fra SpisDegSlank har jo i slankefasen litt høyere karbohydratnivå enn på ketolyse (25g) og han mener at man da skal spise ca 60 g fett da, med et totalt kaloriinntak på 1240 kcal. I vedlikeholdsfasen mener han at sammensetningen bør være 150 g protein, 100 g karbohydrater og 60 gram fett, med et kaloriinntak på ca 1540 kcal. Vet dette ikke er helt det samme, men det kan gi en indikasjon på at fettmengden ikke bør bli ALT for høy. Egentlig vet jeg ikke hva som er det riktige, men jeg ville i hvert fall selv redusert fettmengden fra ketolyse hvis jeg skulle spist 50-70 g karbohydrater. Men som sagt jeg tenker også litt kalorier :)
"Fett+karbo= ingen god kombinasjon"
Men er det ikke sånn at man kan spise en del karber og likevel ikke redusere på fettmengden? Er det Luitz eller noe sånt som sier at om man holder seg under 72 karber for dagen så trenger man ikke å redusere? Altså, 60 gram fett er jo veldig lite da, da blir iallefall ikke jeg mett nok! Jeg ble egentlig ikke noe klokere av svaret jeg fikk så jeg ønsker veldig gjerne flere innspill på dette :)
Proteinmengden holdes stabil, men man på kutte ned på fettet tilsvarende det man øker på med karbo.
Som tidligere nevnt så er fett + karbo dårlig kombinasjon. Man må holde balansen.
Om jeg f.eks. spiser 5 % karbo er 65-70 % fett det optimale å ligge på (20-25 % protein).
Spiser jeg 25% karbo så er 50-55 % fett det optimale (20-25 % protein) osv. osv.
Sånn circa. Jeg pleier ikke å ligge så høyt som 50-70 karber, men jeg vil anta at jeg ville ha valgt å ligge på ca. 30-35 % fett. Men det er altså min egen høyst private erfaring. Hva hver enkelt tåler er jo veldig individuelt. Tåler man mer karber tåler man kanskje også mer fett i kombinasjonen.
Og med % så mener jeg ikke antall gram eller antall karber, det er viktig å være oppmerksom på.
Ok, takk for svar Nille. Jeg skjønner at du snakker om energiprosent.
Jeg holder proteinmengden på samme nivå som tidligere ser jeg av beregningene. Fettprosenten ligger mellom 55% og 65 %, mens karbo i % ligger på alt fra 16% - 25 %. Hva tror dere, ser dette ok ut? Synes 30-35% fett høres lite ut, og ihvertfall ikke nok til at jeg skal føle meg mett :p
Det hadde vært greit om noen som opererer med ca. samme mengde karbo pr. døgn også kunne skrevet noen ord om hva de gjør med fettmengden :)
Jeg pleier å ligge på ca. 70 gram karbohydrat i døgnet, og tenker ikke spesielt mye over fettmengden. For det meste pleier fettmengden å ligge på rundt 150-200 gram. og proteinmengden på ca 80-100 i døgnet. Det skal legges til at jeg ikke forsøker å gå ned i vekt, men jeg har det siste året likevel gått ned rundt 4 kilo på den sammensetningen. Om du holder orden på karbohydratene tror jeg ikke du trenger å frykte at fettinntaket blir for høyt, med mindre du er typen som elsker å drukne maten i fett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.