< Tilbake til oversikten

Noen som så nyhetene nå i kveld?

lille74 sa for siden:

23.februar. om dama i brønnøysund som ble dårlig etter en ketolyse slankekur?

Yonah sa for siden:

Nei, hvilken kanal var det på?

Pearl sa for siden:

På hvilken måte ble hun dårlig?

Kitt sa for siden:

Er vel denne damen vi har diskutert opp og ned her inne tidligere, forrige uke tror jeg!

Ketolysekuren farlig?

Og den diskusjonen på babyverden var jo helt håpløs! Skulle gjerne å sagt dem et sannhetens ord eller mange, gitt!

lille74 sa for siden:

jeg ble bare litt skremt. - jepp jeg er pingle. Men jeg vet jo at ting kan skje....og at det finnes 100 000 grunner.
Men jeg har nå ikke tenkt og gi opp......

Charlott sa for siden:

Vil vel påstå at det er myyyye som kan skje, og skjer, på "vanlig" kosthold også.....
Jeg fikk kreft på vanlig kosthold så det er ganske farlig og alle bør slutte med det. Så det så :p

arnakristin sa for siden:

Jeg bare måtte sitere fra babyverden, mange fine gullkorn:

Theba sa for siden:

Noen som vet hvor lenge hun dama har gått på kuren eller? Og er det noen her med dårlige erfaringer med ketolyse?

Gracella sa for siden:

Ja, der var det mange som visste hva de snakket om, hehe.
Jeg la også merke til de gullkornene og fikk meg en god latter :D

PrøveKanin sa for siden:

Det har jo enda ikke blitt stilt noen diagnose så alle parter bør vell kanskje vente litt med å trekke bastante konklusjoner ?

Hannehk sa for siden:

ÅÅÅH blir irritert jeg! Nå er saken over hele tv2.no skremmer jo folk jo! Familien min er helt på tuppa her! Hvorfor drives det så ensidig journalistikk her!!?

Bulldog sa for siden:

Fordi det selger...

PrøveKanin sa for siden:

Hver eneste gang noen som har spist / eller spiser et lavkarbo kosthold blir utsatt for sykdom eller dødsfall i verden må vi nok bare leve med at dette ALLTID blir snudd til at det er kostholdet som det er noe galt med.

Men når noen i verden (faktisk en stadig økende %) blir syke eller dør pga et lavkalori kosthold så er det ingen som prater :P

LenaBeatrice sa for siden:

Er det flere enn meg som tenker at dama kan ha blitt så sårlig i magen av de antibiotikakurene hun tok den tiden hun spiste lavkarbo/ketolyse?
Hun sier hun måtte ta flere kurer.
Min erfring er at antibiotika ikke er godt for magen.

Ellers har jeg ikke sett noe skrevet eller sagt om damas sykehistorie FØR hun begynte med Ketolyse, det kan også spille en rolle.

Så venter jeg vel forgjeves å alle artikler/programmer som tar opp alle negative helseeffekter av brød og poteter......

Nemii sa for siden:

Antibiotika er hardt for magen, og kan, spesielt hvis man tar flere kurer og spesielt bredspektret antibiotika, føre til en type tarmbetennelse - pseudomembranøs colitt.
Har hun tatt mye smertestillende, som f.eks. ibux eller lignene, kan dette ha ført til magesår..

Kitt sa for siden:

Jeg har tenkt mye på akkurat det. Uten sammenlikning forøvrig, holdt vi på å miste den største hunden vår for noen uker siden.
Grunn: ødelagt tarm etter 2 heftige antibiotika- kurer på denne tiden i fjor!
Han fikk antibiotika for en livstruende infeksjon, så den måtte han ha.
Da han begynte å bli dårlig med diare og oppkast, tenkte ingen på sammenhengen. Først da han var så syk at han nesten døde av at tarmen ikke tok opp næring, fant en hel bøling veterinærer ut hva som var galt.
Han ble satt på STORE doser Prednisolon og pussig nok, antibiotika(mot helt feil tarmflora).
Nå er han helt fin, har lagt på seg litt, har normal avføring og har ikke kastet opp på ukesvis!:heia:

Kanskje damen også trenger noe sånt?

BobBob sa for siden:

Herregud for noe uvitende svada. Hvis det virkelig var slik burde jo en hel haug være syke. Tror nok heller at de fleste har blitt friskere av ketolyse. Syns også det er helt utrolig å la noen komme med slike påstander uten å innhente en kommentar fra noen som vet noe om ketolysekuren og kan bekrefte/avkrefte disse latterlige kommentarene. Hvis hun har levd kun på fett så har hun vel neppe fulgt noen kur jeg har hørt om.

Superteddy sa for siden:

Hehe... Sicily på babyverden (første sitatet) er selvutnevnt verdensmester og en av de største kranglefantene der inne... Har vært ute og brifa med kunnskapene sine før hun! ;)

BobBob sa for siden:

Herlighet. Håper virkelig ikke hun er så bastant på andre punkter også. Ser måten de andre fansene hennes la seg på rygg og logret med en gang. Hvis hun sprer like feilaktig og bastant informasjon om babyer kan jo faktisk liv gå tapt.

Hei,
Tenkte jeg skulle legge inn linken til artikkelen på TV2, www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/slankekur-ble-til-smertehelvete-3144734.html

Litt lei sensasjons nyheter, TV2 kunne godt ha ballansert historien og tatt med det som ble skrevet i intervjuet med Torkil Andersen som, utrolig nok, ble publiserte på Helgeland Arbeiderblad’s web side.
Journalistene i TV2 kan umulig ha lest begge artiklene og i alle fall ikke lest kommentarene på artikkelen.

Jeg er så drit lei av å stå i helse kø, etter 8 år har jeg i alle fall fått en diagnose da, kroniske smerter, kanskje jeg også skal stå grinende fram i avisa for å rykke fram i køen…
Helse kø i 2009: 3 uker for time hos fastlegen, 2 måneder i kø for å få tatt MR og røntgenbilder, 2 uker for time hos fastlegen (pga ferieavvikling), 5 måneder i kø for å komme til spesialist på sykehuset, 5 uker i kø for å komme på bassengtrening… Akkurat nå: uvisst, men antagelig minimum 5 måned på å få plass på Jeløya rehabilitering, hvis jeg i det hele tatt blir vurdert som egnet… (vurderte Skogli, Lillehammer inntil jeg oppdaget kostholdet: vegetar kost). I 2008 sto jeg bl.a. 9 måneder i helse kø for å komme til psykomotorisk fysioterapi, de 4 andre jeg stod på venteliste hos har aldri ringt tilbake.
Noen som fortsatt lurer på noe av årsaken til økt antall langtids sykemeldte i Norge…

…så kanskje konklusjonen blir at vi alle må ut i mediene for å få hjelp… kanskje jeg også kan bruke ketolyse som årsak, enda jeg ble påkjørt lenge før jeg hørte om dietten… men jeg er helt sikker på at journalistene vil klare å finne en årsakssammenheng… de er jo så utrolig flinke på akkurat det punktet.

Nille sa for siden:

Ååååååååhhhh ! Hjeeeelp ! Er det noen som kan være så snille å sjekke om jeg lever enda ?? Jeg har jo vært i ketose mer eller mindre i årevis :eek: Også har jeg en lege som påstår at jeg er FRISK, og at alle blodverdiene mine er PERFEKTE ? Må jeg skifte lege også nå da ? Å huffameg, dette var ille !

Bare ovennevte sitat viser at damen IKKE har fulgt Keolyse. Man skal da ikke spise bare fett og man skal ha i seg en masse vitaminer. HUSK Å TA KETOLYSE PILLA DINE DAMEN ! Og ikke en serie med antibiotikakurer. Akkurat antibiotika sliter voldsomt på kropp og mage.

Regner med at Torkil Andersen, Dag Viljen Poleszynski og Fedon er på banen med kommentarer snart.

....og der lot jeg meg jammen provosere igjen gitt....:p

Nille sa for siden:

Helt enig med deg ! Kan du poste link til intervjuet med Torkil ? Jeg finner det ikke der inne :)

Og så leste jeg kommentarene til saken. Der er det en venninde av damen som skriver at hun ikke bare har spist fett og proteiner, hun har visstnok fått i seg grønnsaker også... det var da ...fint.

Og så lurte jeg på hvor lang tid hun har "vært knallhard på karbohydratene" og hvor lang tid hun brukte å ta av 70 kg ? Det er ikke noen gang påvist at det er farlig å være i ketose i mer enn 6 mnd, men etter 6 mnd anbefaler jo Torkil et opphold. Selv har jeg vært i ketose sammenhengende et par år om gangen, og de som kjenner meg her inne vet at jeg er i utmerket form. Både fysisk og psykisk. :)

Carisma sa for siden:

For min del lurer jeg på hva hun spiste når hun var ferdig med slankekuren jeg da? Hvis hun gikk rett på loff og pizza igjen?....

Nille sa for siden:

fniis

Nille sa for siden:

Tusen takk, det var et godt balansert svar fra Torkil :)

Artikkelen var sikkert gjemt bort slik at TV2 ikke skulle finne den...

Katteeier sa for siden:

Jeg vurderer det slik at overvekten er vel så livstruende som Ketolysekuren, jeg da. Tror risikoen for sykdom også er tilstede dersom overvekten er klassifisert som livstruende fedme....derfor velger jeg ketolysekuren som den er ment å være..... :D
Har ikke sett innslaget med denne dama, men jeg aner jo hva det handler om etter å ha lest litt her inne!

Og media; de fråtser i sånne greier uten å ha belegg for det de sier.
Tenk bare på alt som ble sagt om svineinfluensa! Masse dill og dall der også. Sensasjoner selger!

Vettel sa for siden:

Altså, dette her tar jeg jaggu med en stor klype salt. Ikke for å nedvurdere andres smerteopplevelser, men her tror jeg at en psykolog kan gjøre like mye nytte.

Refererte artikkelen for mannen som er lege: Han bare "Det der skal du ikke tro på. Her er nok mye av sykehistorien ikke fortalt. Kan være hva som helst som ligger bak".

1. All forandring i kosthold endrer tarmflora. (bli vegetarianer, bli kjøttspiser, reiser, stress, flytte sammen med noen, etc)
  2. Legene klarer ikke stille diagnose, men det gjør hun selv?
  3. Flere antiobiotikakurer ødelegger tarmfloraen, det er velkjent.
  4. Hvis dama har tatt av 70 kg har hun vært temmelig stor, hva spiste hun før? Helsetilstanden både før slankingen og ellers helsetilstand NÅ?
  5. sitat: "Jeg får bo på et rom hos ei fantastisk svigerinne, hvor de sover på skift på samme rom som meg." - hvorfor det? pga smerter? ensomhet? økonomi?
  6. Masse morfin, både dag og natt. Noe som skurrer her... (meeeget uvanlig i følge mannen)

Tønneklara sa for siden:

Joda, godt å vel at det kommer fram i nyhetene at ikke alle tåler å tape 70 kg. Men nå er jeg sykepleier selv, og ser tydelig hovedproblemet til denne dama. Det er jo ikke ketolysekuren, men at hun ikke får hjelp i systemet. Akkurat det er sant! Det er ikke sikkert man får hjelp selv om det er noe som heter helsevesen... Og det at man opplever det når man selv er et helsepersonell er meget skremmende! Ikke rart denne dama har dødsangst! Hun virker tydelig oppegående og skjønner at hun kanskje ikke får hjelp med sine problemer. Men dette er som sagt langt fra diskusjon om ketolysekur og slanking. Dama kan jo ha kreft for alt vi vet?

Superteddy sa for siden:

Hun er minst like bastant på alle punkter! Hun har vel kranglet med kanskje 95% av alle de MANGE medlemmene inne på bv... Hun er bare en kranglefant... :rolleyes: Hun har sikkert rett i mye også altså, men hun mangler liksom... -antenner!

Photobscura sa for siden:

Her!
Ikke akkurat så utfyllende, men greit nok.
Ja, det er veldig betenkelig at det i ene øyeblikket sies at det skyldes ubalanse i kroppen (ikke sitert), og så videre at legene ikke finner årsaken.
Men det er nå journalistikk på sitt beste det, tenker jeg! For det er jo ingen som har fått helseproblemer av å følge statens ernæringsråds anbefalninger. Størrelsen på dette forumet bevitner jo alene om hvor godt det har fungert for mange ...

Iset sa for siden:

Det jeg synes er mest rart er at når et menneske som spiser lavkarbo blir syk, om det så er influensa, så er det helt garantert kostholdet som har skylda. Mens når et menneske som lever etter Ernæringsrådets anbefalinger blir syk, ja da er det jo selvsagt virus og bakterier eller annet, der har ikke kostholdet noe å si.

Oi, jeg tror jeg må ha hatt vinduet oppe lenge, så ikke at noen alt hadde posta linken :p.

LenaBeatrice sa for siden:

Jammen, du skjønner vel det at Ernæringsrådets anbefaliner er jo ikke FARLIGE, så de kan jo ikke være skyld i sykdom ;)

Eller......?

Klippet og limt fra bladet Mat og Helse, Ernæringsrådet anbefaler lavkarbokost:

Professor emeritus Jan I. Pedersen fra Ernæringsinstituttet ved Universitetet i Oslo var helt imot dette nye slankealternativet fordi det lett kunne oppfattes som et generelt kostholdsråd. Han så ingen grunn til å endre de gjeldende rådene med bruk av brød og poteter, som etter hans oppfatning har vist gode resultater over tid, og som også har vist seg å bidra til redusert forekomst av hjerte- og karsykdommer. Han nevnte ikke at han selv har vært gjennom en omfattende operasjon hvor han skiftet ut fem årer i hjertet (kransarterier) pga. framskreden arteriosklerose, til tross for at han har fulgt egne retningslinjer. Pedersen er meget slank og røyker heller ikke

Iset sa for siden:

Det er så ironisk og absurd at jeg bare sitter og rister av vantro og sinne. Hvor DUMME er de??

Du og jeg Iset, er jo kremeksempler på at et kosthold som har så bred enighet om sin ypperlighet når det kommer til sunnhet, ikke nødvendigvis er så himla bra. Jeg tenker på vegetarianisme. Det må ha vært det dummeste valget jeg har gjort i kostholdet ever. Selvfølgelig, jeg lærte mye om industrien og sånn, da jeg var medlem av Noah, men jeg tenker i blant at jeg aldri skulle ha blitt veggis.
Det var først etter det at jeg virkelig begynte å bli syk. Hårtap, vektsvingning, cyster, skjør psyke etc :o. Ja, skikkelig sunt å være veggis, liksom. Men det er det ingen som snakker om.
Om jeg skulle blitt vegetarianer i dag, tror jeg at jeg hadde gitt opp, for det skal utrolig mye planlegging og tiltrettelegging til for å få i seg alt man trenger for et fullverdig kosthold, og det uten inntak av f.eks soya og for mye omega 6. Jeg må si jeg er glad jeg spiser kjøtt igjen, uansett hvor vondt det gjør i etikken i blant, men det var idealismen eller helsa ...

Iset sa for siden:

Usj ja, jeg kunne skrevet akkurat det innlegget ditt selv, ordrett. Den dagen jeg ble vegetarianer er en mørk dag i mitt liv altså, jeg skulle ønske tanken aldri hadde slått meg! Det verste er at jeg dro mamma inn i det også (pushet egentlig ikke, hun ville det selv) og hun er fremdeles vegetarianer nå, 13 år etter, og har Kols og MS og spiser ikke fett eller proteiner, bare karbohydrater. dåne Og det nytter jo ikke hva jeg sier, believe me, jeg har prøvd.

Ikke bare har vegetarianer-årene ødelagt helsen min (ikke nå da, nå er jeg jo slank og frisk men ikke takket være vegetar-livsstilen nei) men de har også ødelagt matgleden min på mange måter. Jeg hater kresenhet, men er blitt det selv. Før jeg ble vegetarianer, kunne jeg glatt spise skinnet på kyllingen eller fettranden på baconet. Nå klarer jeg ingen av delene, og er sykt kresen på slinsete og fettet kjøtt. Jeg skjærer av alt det hvite på baconet om det skal lettstekes, og jeg takler ikke Entrecote og nakkekoteletter pga. fettet. :rolleyes: Jeg var ikke sånn før, og jeg har prøvd å jobbe med det siden jeg mener fett er sunt, men nei - det går bare ikke. Heldigvis elsker jeg fete melkeprodukter, avokado, nøtter osv.

Men ja, jeg sliter med det etiske i det å spise slakterikjøtt. Jeg har ingen problemer med jakt selv om jeg aldri kunne drept noe selv (jeg orker ikke tanken på å fiske eller koke levende krabbe/blåskjell heller), men slakterinæringen er det mye grums i altså ...

Jeg har heldigvis ikke det problemet, og spiser fett kjøtt uten problemer. Men det var rart i begynnelsen.
Nå har jeg vel aldri hatt fettangst, da. Men det var jo ikke lett å få i seg nok fett som veggis, enn om jeg i grunn aldri gjorde meg noen tanker om det. Jeg spiste ikke særlig usunt etter allmenn oppfanting, mye brød, ris og pasta, grønnsaker, litt frukt, soyaprodukter, etc. Lite rent sukker og godteri (inntil jeg ble samboer med en godtegris, forsåvidt. Da kom de synlige helseproblemene, med skikkelig overvekt, men jeg hadde følt meg halvelendig lenge før det).
Det eneste jeg er glad for med veggisårene er at jeg lærte såpass mye om matproduksjon og husdyrhold. Det var uvurderlig, og jeg har det fortsatt med meg i tankene, og er skeptisk. Hadde jeg hatt en skikkelig god økonomi, hadde jeg kun spist lykkelige dyr og grønnsaker dyrka med kjærlighet :p.

Iset sa for siden:

Samme her, synd det skal være pengene som avgjør sånt, men det er det altså.

Ja, ikke sant! Men heldigvis er jeg velsignet med en far som er elgjeger, så jeg har i hvert fall anledning til å spise lykkelige dyr noen ganger i året :)

PrøveKanin sa for siden:

Ja nettopp !! Akkurat dette synes jeg er meget rart også !

Vettel sa for siden:

Dama er i tv2.no også... sukk www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/slankekur-ble-til-smertehelvete-3144734.html

Blir mer og mer skeptisk til dama. Spurte mannen angående morfinpreperater. Det er ekstremt uvanlig å skrive ut. Som regel kreftpasienter og andre med svært alvorlige lidelser som får det. Sorry, men lukter morfinavhengighet lang vei....
(eller bare pr kåt for å få fremgang i helsekøen på¨bekostning av andre som venter!)

Kitt sa for siden:

Er ikke så uvanlig å få morfinplaster, altså!

Skjønner at damen er fortvilet, men hele bildet er nok mye mer komplisert enn at man bare kan gi ketolyse skylda og det var det, liksom!:p

Iset sa for siden:

Åh? Jeg har fått morfintabletter (Oxycontin eller noe sånt) begge gangene jeg har vært operert på Aleris (vektoperasjonen og bukplastikken). Jeg sa jeg egentlig ikke trengte det, men de var veeldig ivrige etter å gi meg det, jeg fikk massevis med meg hjem og så mye jeg ville der borte osv. Men kanskje det er litt annerledes når det er snakk om operasjoner, samme hvilken operasjon det er, jeg har ikke peiling altså.

Vettel sa for siden:

Iset: Ja til operasjoner er det vanlig. (mannen er anestesilege), men han sier også det er veldig ulik praksis fra land til land. Gubben jobber i Sverige og de er meget strenge med morfin. Men pasienter som MÅ får det jo, for det funker bra som smertelindring. Og er muskelavslappende, eller noe i den duren. Jeg er ikke legen i familien, hehe!

Karla sa for siden:

Må bare kommentere at det var veldig interessant det dere skriver, Photobscura og Iset, om vegetarisk kosthold som dere har erfart!
Jeg har fått endel innprentet av noen familiemedlemmer hvordan dette bare er det beste for kroppen. Og svin og bacon er verste sort, fordi det er urent.
(ja, et visst religiøst aspekt her også).

Kitt sa for siden:

Svin får gjennomgå i mange sammenhenger. Skal visstnok være så vanskelig å fordøye etc. Har aldri opplevd det sånn selv, men bøyer meg for at enkelte ikke takler forskjellige sorter kjøtt. Men derfra til å bli vegetarianer/fornekte alt kjøtt, er det langt!;)
Rart at svin skal være det verste, egentlig, når det er det dyret som likner mest på oss!:eek:

Karla sa for siden:

Jeg tror mer på at det er alle antibiotikakurene som har ødelagt tarmfloraen og skapt stor ubalanse i kroppen. Håper hun får i seg mye probiotika, at noen har tatt tak i dette.

Kitt sa for siden:

Tror de aller fleste er enig med deg der, men syns nå det er litt rart at hun er utredet i "hue og r..." uten at noen har tenkt på det, lissom!:p
Damen er som meg sykepleier og burde ha tenkt på det selv for lenge siden, tenker nå jeg!;)

Pearl sa for siden:

Det er kanskje derfor svin er det værste :p

Da jeg var yngre ble jeg sykt kvalm av svin, og klarte rett og slett ikke å spise det! Faren min har det litt sånn han også, men for min del har det gått over.
Jevnt over foretrekker jeg storfe når det kommer til rent kjøtt, bortsett fra bacon og ribbe.

Jeg må jo tillegge at jeg fullt ut respekterer folks valg enten de blir vegetarianere eller veganere eller råveganere eller what ever, men det er jo mye mer jobb for å få i seg nok fett og proteiner, f.eks, og det er det ikke alle som er klar over.
Jeg har ei venninne som er veganer, og spiser mye rått, men hun har både hypothyerose, melke- og glutenintoleranse. Det er joggu ikke lett! Men det som er litt gøy er jo at hun ofte rådfører meg når det kommer til kosthold, og er veldig opptatt av fett og proteiner og rett sammensetning. Men jeg misunner henne ikke all den jobben det er å sy det sammen sånn at det fungerer tilfredsstillende for henne, samtidig er jeg imponert over innsatsen hun legger for dagen. Da vi var yngre var vi jo begge utvettige veggiser som levde mye på pasta, ris og frukt, hun ble radmager og jeg ble tjukk :p.

Elinee sa for siden:

Dette er så tullete! Tenk så mange sarte sjeler som blir skremt av dette og som senere kan dø av overvekt fordi de IKKE kutta på karboene! (litt satt på kanten, men overvekt er en av de høyeste dødsårsakene!!)
Det meste av det vi kutter ut er jo kunstig! Hvorfor var det nesten ingen allergier eller ADHD etc. i gamledager? Jo, fordi de levde av rigtig fett og ikke light versjoner av alt og brus til alle måltider. Jeg lar meg ikke skremme. Når blodprøver, blodtrykk, hud etc. blir bedre av dette, og jeg går ned i vekt og mister mye av det fettet som er kategorisert som farlig fett, så fortsetter jeg meg fleske livsstilen min jeg, så det så :p

Bulldog sa for siden:

Kan det være at dere reagerer på "rånelukt"? Kjøtt fra råner (ikke kastrerte) smaker annerledes, og det er veldig forskjellig hvor sterkt man reagerer på lukten/smaken. Noen kjenner det ikke i det hele tatt, noen merker det såvidt, og noen syns det er helt forferdelig.

Jeg har vært så heldig å få svinekjøtt fra småbruket til onkelen min et par ganger, og det føles underlig nok som det "ligger" annerledes i magen enn svinekjøtt fra Gilde eller Nordfjord eller hvadenåheter. Det er sikkert et element av innbilning her, men jeg tror glad gris gir bedre kjøtt - både på smak og andre kvaliteter.

Og nu tilbake til tema :lol:

Men før vi går tilbake til tema, så må jeg si; Ja! Jeg husker vi en sommer grilla koteletter av gårdsslakta gris. Det er jo ikke lov til å slakte annet et til eget brukt, og det er heller ikke lov å selge gårdsslakt, så det hører jo til sjeldenhetene. Det gikk finfint ned også, samt at smaken ikke var så syrlig som det ellers pleier å være av butikkjøpt svin.

I følge min far, allviteren, så har dette med at griser er mer sensitive for stress enn dyr flest, og de rekker å produsere mye melkesyre (?!) i løpet av turen fra gård til slakteri i en mørk vogn, noe som forringer kjøttet. Jeg vet ikke om det stemmer, men uansett. Jeg klarer bare ikke å være uenig i at kjøttet fra glade dyr smaker bedre ;). Om man skal være litt alternativ og en smule svevende i tankegangen, så føler jeg det litt sånn at energien i maten er mer positiv også, man inntar det jo tross alt, og blander med sin egen.

Supera sa for siden:

Ai ai ai. I dag kom en kollega bort til meg og fortalte om dette forferdelige han hadde sett på Nyhetene om "kuren" jeg gikk på. Han liker å kommentere kostholdet mitt negativt og han kommer forresten nesten utelukket med negative kommentarer så jeg ignorerer de fleste kommentarene og bare tenker at han ikke kan ha det godt med seg selv.

Jeg kunne fortelle at det ikke var noen "kur", men at jeg hadde forandret kostholdet mitt permanent. Jeg hadde ikke hørt om dette her, men fortalte ham at det er snakk om naturlig og sunn mat, og tusenvis av folk spiser som dette. Folk kan bli syke uansett hvordan de spiser, det trenger ikke å ha noe med kostholdet å gjøre.

Men som sagt, jeg hadde ikke hørt noe om det, så jeg måtte søke litt. Det ante meg at dere allerede hadde diskutert det, men at jeg ikke hadde lest de trådene.

Og for noe tull denne saken er! Ei dame som er sykepleier og satt seg godt inn i ketolyse (ble det påstått i en kommentar til HA-artikkelen) og har klart å ta av seg 70 kg mener plutselig at naturlig mat som mennesket er tilpasset til å spise er grunnen til at hun har store smerter når legene ikke har klart å stille en diagnose en gang?

Ikke bare det, men TIL TROSS for at de spiste "sunt", så ble de syke. For de VET jo at HCLF er sunt, så da er det ikke snakk om annet. Vi får flere og flere sykdommer, og mosjon får skylda for kostholdet er jo gullegodt. BEGGE DELER, TAKK! Og kostholdet er den største synderen.

Ikke sååå lenge siden alle visste at jorda var flat. :geip:

scartz sa for siden:

Jeg har lest at grisen ikke skiller ut avfallsstoffer som f.eks urin og svette, det blir igjen i grisens kjøtt. Trodde det var derfor gris var sett på som urent.. :confused:

Kitt sa for siden:

Skikkelig OT, men ......

Fortalte Allah hvorfor svinekjøtt er urent?

Dette er hva han ikke fortalte Muhammed.

Ved flere tilfeller på Muhammeds tid, og gammeltestamentelig tid for den saks skyld, kunne folk oppleve alvorlige sykdommertilfeller som følge av spising av svinekjøtt. Symptomene begynte ofte etter etter 12 timer i form av feber, betennelser og diare og kunne til slutt være dødelig som følge av hjerteproblemer. Denne sammenhengen så folk på denne tiden og det var lett og akseptere en religiøs forklaring på at dette kjøttet var urent.

Idag i 2002 har vi kommet lengre.
Disse lidelsene skyldes en liten parasitt kalt Trichinella spiralis, en rundorm (nematode), første gang beskrevet i 1835. Parasitten er vanlig i midtøsten og grisen er hovedsmittekilde for mennesker. Gris er det eneste husdyret som er disponibelt for parasitten pga. sitt carnivore levesett.
Dette er et syn som er akseptert i naturvitenskapelige miljøer, ikke mine ord.

Idag behandles trikinose enkelt. Evt parasittsmitte ødelegges ved korekt tilbereding av ALL mat. Og det viktigste av alt: vi har kjøttkontroll. Trichinella spiralis er så godt som utryddet i den vestlige værden.

Shariamatloven gjelder ikke lenger.

scartz sa for siden:

Aha... Fin info :)

Carisma sa for siden:

Og det er en av grunnene til at det er streng adgangskontroll i alle grisehus :ja:

emblue sa for siden:

Kanskje det er akkurat derfor, blir nesten kannibalisme!! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.