< Tilbake til oversikten

Spørsmål til dere erfarne lavkarboer

Matglad sa for siden:

Jeg har et todelt spørsmål, men først bittelitt om min bakgrunn for lavkarbo.

Jeg har i mange år, inntil for 2 år siden holdt en nogenlunde stabil vekt på mellom 71 - 73. Har levd sånn ca etter Fedon prinsipper i mange år. For 2 år siden var jeg igjennom en horomkur som virkelig satte kroppen min i ubalanse. Siden det la jeg på meg helt ukontrolert og blodsukkeret var vanvittig ustabilt. Prøvde å regulere blodsukkeret og gå ned i vekt med lavkarbo men lyktes ikke. Vekta gikk ikke ned, og blodsukkeret tålte ikke å ligge på lavkarbo. Fikk føling av dette. Til slutt kom jeg meg til lege og der viste blodprøvene at jeg hadde blant annet høye c-peptid nivåer, alt for høyt insulin og blodsukkeret var heller ikke bra.

Ble satt i Ketose av legen i okt 09. Jeg brukte 6 dg på å komme i Ketose, og ytterligere 2 uker før en ekstrem trøtthet gav seg. Så etter ca 4 uker, begynte jeg å merke dette overskuddet som det snakkes mye om her inne. Hadde også en helt annen våkenhet. Ikke trøtt og dagen i det hele tatt, men stup trøtt når det var på tide å legge meg. Helt supert, storkoste meg med dette.

Så skjedde det at jeg fikk noe sykdom i familien som gjorde at jeg "bodde" på sykehuset i noen uker. Fikk da ikke full kontroll over inntaket, ble blant annet noen grillpølser. Ingen utskeielser med sukker eller baguetter altså, men tydeligvis nok til at jeg datt ut av Ketose.

Jeg tok grep og kom meg inn i Ketose igjen. Fokuserer på å få i meg nok fett. Har nå vært i Ketose i ca 1 måned igjen, var ute bare noen dager. Mitt problem er som følger:

1. Jeg får liksom ikke tilbake overskuddet. Er mye trøtt og sitter å smådupper på jobben. Noen som har opplevd tilsvarende? Trenger virkelig kroppen like lang tid som første gang for å få overskudd? Tar alle vitaminer og får i meg grønnsaker.

2. Vektstagnasjon: jeg slo meg først til ro meg at vekta stod litt stille. Har gått ned 10 kg siden 10 okt. Er jo naturlig med platåer. I tillegg var jeg jo ute av Ketose noen dager. For ca en uke siden trodde jeg det løsnet da vekta plutselig beveget seg ned, men nå er jeg tilbake på de samme 78 kg som jeg lå på.

Er det lurt av meg å prøve å eliminere bort matvarer som fløte, tomater osv for å fortest mulig få vektreduksjon igjen. Selv om jeg veldig gjerne vil ned mer, i hvertfall til mitt gamle nivå på 71-73, så kan jeg slå meg til ro dersom jeg vet at det bare er tiden som skal til. Men begynner plutselig å lure på om det blir vanskeligere å få igang en vektreduksjon hvis jeg blir værende lenge på denne vekten. Noen som har erfaring i forhold til dette?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.