Jeg har sittet og fundert litt her. Vi som spiser lavkarbo skal jo helst ikke spise mais. Jeg er en utrolig maiselsker og har klart og la være og spise dette. Men nå har det seg slik at når jeg levde høykarbo så spiste jeg mais og det jeg la merke til er at maisen kommer jo hele ut, når man skulle bommelom:D. BLir mais tatt opp i kroppen, jeg har hørt at det meste kommer ut? Stemer dette?
Du prøver å finne en lovlig måte å spise mais på? Hold deg unna og glem tanken, det er skallet som kommer ut igjen. Jeg er ganske sikker på at det meste blir tatt opp. Og med høy glykemisk index sier det seg selv at det ødelegger for vektnedgang siden det påvirker blodsukkeret. Så, nei, jeg tror ikke det er noen gid idè å spise mais.
Jeg elsker mais jeg også, og pasta, og disse to ondene MÅ jeg holde meg unna, eller klikker jeg totalt! Det er jo en grunn til at jeg har fått så høy BMI;)
Mais har 12,6 gram kh og 3,2g kostfiber, så det effektive karboinnholdet er 9,4. Det er jo fortsatt høyt, men så spiser du vel ikke de helt store mengdene heller. Jeg har en del mais i salat o.l. For meg føles det av og til verdt å spandere 2-3 gram av dagens kh-kvote på 20-30 gram mais :)
Edit: Ser at du er på vei over til Skaldeman. Da er det kanskje ikke noe poeng å eksperimentere med matvarer såpass høyt på kh-stigen.
Edit2: Brukte forresten feil database. Det er 12,6 gram kh etter at fiber er trukket fra, men det utgjør ikke så stor forskjell på 20-30 gram.
Du kan spise minimais hvis det hjelper noe?
Enig med deg - mais er supergodt....spesielt maiskolbe med smør og salt......nam nam
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.