Ja, nå er det ikke så fryktelig lenge til påsken. Og for mange, deriblant meg, har det vært standard hvert år å få et påskeegg stappfullt av godteri. :D Så - hva har du tenkt til å spise i påsken i år? Noen spesielle strategier for å unngå å snuble i godteskåla?
Skal spise marsipanen som ble att fra jul... Marsipan er det ultimate påskegodt mener jeg:D Jeg laget med sukrin til jul. Og nå finnes det sukrinmelis også!
Og ellers blir det vel noen pølser med lite eller minimalt med karber og annen god mat. Pølser er kjekt på tur når man skal grille på bål.
Skal lage meg sukkerfri marsipan i alle varianter....
Med cognac, sukkerfri sjokolade, mandler/nøtter... og noen med appelsinsjokolade (koker inn (reduserer) ferskpresset appelsinsaft og blander det med sjokoladen)
Hvordan jeg skal klare meg uten kvikklunch blir et helt annet spørsmål...:rolleyes:
Pft, godteri hører med til jul og påske. uhelbredelig :lol:
Heldigvis har jeg unger som elsker mørk sjokolade og hjemmesnekret marsipan og sånt, så det er ikke noe problem å lage litt mer sunne påskeegg til dem. Jeg er ikke så streng med dem som jeg burde, men jeg prøver hvertfall å servere litt sunnere ting, som feks. mørk sjokolade. Seksåringen elsker det.
Her i huset skal barna få sine tradisjonelle påskeegg. For min del, jeg skal kjøpe meg en plate Bocca eller annen 70% sjokolade, lage Gerds ostekake, stangseleri med spekeskinke og brie.... Masse deilig som skal ligge klart i kjøleskapet slik at jeg ikke ramler "utpå" ;)
Det ble litt jukseis ikveld gitt. :D Men jeg skal virkelig prøve meg på hjemmelaget marsipan. Funker kanskje likegreit å kverne mandler sjøl, eller må man kjøpe mandelmel?
"Smash" skal også prøves ut!
Arkine - man må jo ikke. Men det er litt sånn - det er ikke så nøye hva du spiser mellom jul og nyttår, men hva du spiser mellom nyttår og jul. Ikke sant? :D Men for all del, godteri er noe man ikke bør innta for mye av, selv om det er aldri så lavkarbo.
StegforSteg - ostekake ja! Det høres godt ut. Med heistad gele og sånt?
Kan man lage marspian med mandelmel? Må bli veldig tungt, liksom?
Jeg har laget marsipan og kransekaker i årevis og alltid kvernet mandlene selv! Etter at de er skoldet, så klart!
Tror jeg også må lage meg en ladning til påske. Har man litt "lovlig" godis på lur, er det lettere å ikke skeie ut, syns jeg!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.