Hei igjen! Jeg har egentlig aldri ført opp hva jeg har spist, men dette tok jeg meg tid til i dag...det var morsomt og se hvordan forholdet så ut, egentlig litt overrasket. Jeg spiser mye grønnsaker (kanskje litt for mye ser det ut til), men i dag veide jeg til og prøvde å få ting til og gå opp. Vanligvis spiser jeg mer grønnsaker enn det jeg har gjort i dag. Etter frokost og lunsj ser beregningene slik ut:
Gram karbohydrater: ca 10,65, dvs 5,6 %
Gram proteiner: ca 52, dvs 27 %
Gram fett: ca 74, dvs 67,2 %
Jeg har da spist totalt:
2 egg
180 g pølse (sånne med 1,5 g karbohydrater pr 100 g)
ca 10 g smør (som jeg har stekt i)
Litt olje på salaten
Rundt 30 g fretaost
Grønnsaker bestående av blandet salat, agurk, tomat, brokkoli, sjampinjong
Foreløpig tror jeg ting ser greit ut, men hva blir middagen da? Jeg vil jo ikke opp for mye i karbohydrater, men heller ikke proteiner. Dersom man skal ha 1 g proteiner pr kilo kroppsvekt ( minus hvor mye fettet på kroppen veier) skal egentlig ikke jeg ha mer enn rundt 50 g proteiner, og det har jeg allerede oversteget. Føler jeg kan spise veldig lite hvis jeg kun kan spise 2 egg og 2 sånne lavkarbopølser om dagen, for å ikke få for mye proteiner. Stemmer dette?
Noen anbefalinger hvordan resten av dagen burde legges opp??
Tusen takk for svar
Du skal ha minimum 15 g karbs og disse skal komme hovedsakelig fra grønnsaker som vokser over jorda.
Hvis du spiser 10 g karbs til lunsj kan dette bli mye utover dagen, men om du er i ketose og går ned i vekt ser jeg ingen problem med å spise sånn som du gjøre.
Ang proteiner så skal du ha 1-1,5 g ca pr kg kroppsvekt og du skal heller ikke trekke fra fettet på kroppen.
Men tenk i første omgang på karbsene, jeg hadde ikke brukt 1 sekund på å tenke over proteinene og det gjorde jeg aldri når jeg gikk på ketolyse heller:)
Spis kjøtt og grønnsaker til middag med en saus på og til kvelds kan du lage omelett kanskje :)
Om du trener mye ,og særlig hvis det er styrketrening, kan du fint spise ihvertfall 2 g protein pr kg du veier. For hvis du spiser kun 50 g protein per dag vil du sikkert sulte og sprekke. Du må spise så mye at du hverken sulter eller blir for mett. Og for å få nok energi trenger du nok fett. Tror ikke det er noe vits i å bekymre seg over for stort inntak av grønnsaker når du ikke får i deg karbohydrater fra andre kilder. Grønnsaker fordøyes ikke raskt slik som frukt og hever ikke blodsukkeret like mye. Og grønnsaker er ikke så digg å spise at man spiser en kg tre-fire ganger om dagen liksom?
OKI, takk. Jeg vurderer boken "Frisk med lavkarbo". Men finner kanskje en tråd her med litt info om "hjelpebøker"...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.