< Tilbake til oversikten

Noen som har det bildet av produksjon av smør kontra margarin?

Iset sa for siden:

Jeg husker et bilde fra en tråd, et bilde som viste produksjonsprosessen for smør og for margarin. På margarinet var det DEN kjemiske prosessen, mens på smøret var det bare bilde av ei ku og salt, eller noe sånt. :lol:

Noen som har det bildet? Jeg finner ikke igjen tråden. Jeg kopierte faktisk bildet fra tråden sist, men det ble jo knøttlite på pcen min? Jeg MÅ ha det bildet, det er helt utrolig genialt å vise til skeptikere!

mamma87 sa for siden:

har det på bloggen min, skal finne det :)

Viclin sa for siden:

Den var bra!

Iset sa for siden:

Takk. :D

Zhadra sa for siden:

Valget blir rimelig enkelt ja!

Kitt sa for siden:

Printet ut og lagt i lommeboken til senere bruk!:D

Iset sa for siden:

Nå har jeg lagt det ut på FB. :glis:

andreasoe sa for siden:

jamen.. margarin er jo så himla godt i forhold til tine smør?? Prøvde setersmør varianten. Ble grisedårlig :/

Photobscura sa for siden:

Vane :cool:

Iset sa for siden:

Margarin smaker rumpe. Og som Photo sier så er det en vane. Jeg likte det jo før, men etter noen uker med smør kjente jeg en vanvittig forskjell og ble grisedårlig av margarin. Ikke sånn fysisk, men av smaken. Jeg kjenner ekstremt godt forskjellen. På Ultra i helgen var det smaksprøver på et brød, jeg tok en bit og spyttet den rett ut igjen, det var masse margarin på. Konsistensen er så limaktig, liksom. Skokrem!

Karla sa for siden:

En liten avsporing rundt dette med smør, margarin, Brelett og Bremykt.
Jeg trodde Bremykt var ganske OK (men ikke så bra som smør).
Men ernæringsveilederen min (fra KOS-styret) har fra oppegående kilder hørt at Bremykt inneholder mikroskopiske plastkuler som gjør at det holder seg mykt i kjøleskap.

:høh:

mamma87 sa for siden:

Bremykt er vell margarin, så er ikke overrasket

Iset sa for siden:

Bremykt er smørgarin. :p Margarin og smør i ett. Jeg rører det IKKE! Rapsoljen er vel ikke akkurat kaldpresset. Man kan vel heller spise ordentlig smør.

Fumle sa for siden:

Ikke veldig vanskelig å velge nei!!

scartz sa for siden:

Wææh! Jeg har nettopp spist plastkuler! :o
Skal kjøpe meg sånn smør-krukke, eller hva det heter. Slik at jeg alltid har stående ute MYKT smør! :D

Iset sa for siden:

Ja, jeg har alltid den bordpakningen i brødskuffen, den varer uansett ikke mer enn maks en uke, som regel kortere, og jeg har alltid mykt smør. :)

jvb sa for siden:

Den myten om at margarin inneholder plast er basert på at noen av de molekylære bindingene er nesten lik plast, bare at det mangler ett og annet atom. Og da er det jo strengt tatt ikke plast... Vann er nesten tungtvann, det bare mangler ett hydrogenatom...

Men hvis det er noen interessant kilde, så vil jeg gjerne lese :)

Zhadra sa for siden:

Apropos Bremykt:

Innholdsfortegnelse Bremykt:
Fløte, rapsolje, salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Innholdsfortegnelse flytende Bremykt:
Rapsolje, vann, melkefett, skummet melk, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett, soyalecitin), salt, fargestoff (beta-karoten), aroma, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

ninagronn sa for siden:

Jeg leter etter dette bilde, skal ha et lite foredrag on lavkarbo i morgen, og tenkte å bruke dette bildet som eksempel på hvorfor ren mat er bra, men linken over virker ikke. Så nå lurer jeg på om det er noen andre som har det?
Syns det er et flott eksempel.

Kitt sa for siden:

Googler du "margarin vs smør" og klikker Bilder, får du frem mange eksemplarer!;)

Feks dette:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.