Jeg har ruslet rundt i lavkarbo-jungelen en stund på let etter min vei... Har vel ikke 100% bestemt meg enda, men jeg heller mest mot Fedon. Blir litt for mye fett for meg på Ketolyse bl.a.
Men, jeg har jo prøvd ut flere oppskrifter her, da, og fått meg noen favoritter. En av dem er en lunsjburger, finner dessverre ikke igjen oppskrifta akkurat nå. Men det er en hjemmelaget 125g burger, laget av 1/3 svinekjøttdeig og 2/3 medisterfarse med krydder. Denne spiser jeg inni 1-2 kinakålblader. Da er jeg veldig god og mett, og det er kjempeenkelt + jeg synes det er veldig godt.
Men dette er kanskje for mye fett på Fedon eller? :o
Har og laget den lunchkjøttpuddingen med wokgrønnsaker, men jeg tømte av fettet som svømte i den etter steking da. Så det er ikke like mye fett i den som det skulle vært. Jeg brukte heller ikke like mye smeltet smør som det sto i oppskrifta. Men den er kanskje uansett for feit den også?
Vanskelig å bli enig med seg selv om hvilken vei, altså... Og mens jeg sliter med å finne hvor jeg passer best, så skeier jeg altfor masse ut med karbohydrater :(
Ja. Charlott, det er slik jeg "egentlig" lever :flau: Bare at jeg i helgene f.eks. skeier ut for mye med eks. sjokolade og sånt.
Matmessig har jeg ingen problemer med å holde meg til lavkarbo, spiser gjerne salater til lunsj og egg til frokost osv, men jeg sliter noe sinnsykt med å holde meg unna snopet... Jeg drikker sukkerfri brus, men prøver å kutte ned på den og fordi jeg vet det faktisk lurer meg til å tro jeg er sulten selv om jeg ikke er det.
Men maten liker jeg så godt at jeg spiser mer enn gjerne bare lavkarbomat. Vi lager lavkarbomiddager nesten hver dag her, bare fyller på med f.eks. ris eller potet osv til mann og barn som ikke trenger slanking.
Blir litt ensformig med frokostene og lunsjene mine kanskje, det er enten salat, egg eller lunsjburgere. Men likevel så har jeg gått ned 4,5kg siden nyttår, og det er ikke så verst mtp at jeg har skeiet ut altfor altfor ofte og mye. Men jeg vil jo kutte ut dette da, og sliter STORT med å gjøre det... Er rent sukkeravhengig :(
Neeei, for jeg VIL jo nå! Men problemet mitt er at jeg sliter med å si nei når min (også sukkeravhengige) mann spør om han skal kjøpe med ditt og datt... Men ja, kan være enig med at jeg skal holde det slik hvis jeg hadde klart å holde snopet bare til helgene :flau: Det er vel DER problemet EGENTLIG ligger... At jeg ikke holder meg unna etter barn er lagt på kvelden... :flau:
Om du klarer å legge om til ett ketogent kosthold er det veeeeldig stor sjanse for at søtsuget vil mer eller mindre forsvinne etter "avrusning". Kunne du tenke deg å forsøke det da?
Viljestyrken ja... Den er der, inni hodet et sted.. Men så ser jeg en Lion eller ett eller anna, også forsvinner alt :( Håpløst tilfelle, jeg.
Ja, men jeg har jo spist Heistad hermetikkblanding med Heistad sjokopudding/sjokokrem (den som lages som sjokopudding med blandes i kremfløte), og synes det er himmelsk godt! Kanskje jeg skal spise det hver helg da, fram til jeg ikke trenger slikt mer? :flau:
Greia er at da opprettholder du søtsuget, men det er jo bedre enn å sprekke på sukkerprodukter :) I stedet for Lion etc kan du vel lage denne ? Jeg bruker en del Delfiafett eller Cocosa i, da blir den så mektig at det er vanskelig å overspise ;)
Så får vi heie på viljestyrken! ;)
Nå har jeg surret med ketolyse i nesten fire måneder. Begynner å miste motet. I går trodde jeg at jeg kanskje burde gå over til Fedon, men han er jo så sinnsykt restriktiv på fett, derimot tillater han litt frukt.(Det jeg savner mest) - så kom jeg over denne tråden. Jeg har en mistanke om at jeg ikke tåler ost. Der røyk ostekjeksene,men jeg skal bake en av brødoppskriftene her i stedet, når jeg bare får tak i råvarene. Jeg vet ikke om det er lactosen eller kaseinet i ost (kasein=lim egentlig!!!) jeg ikke tåler, men hva i himmelens navn skal jeg bruke i stedet for osten? I smør er det jo ikke kasein (er glad i smør) men er det lactose der? Nå har jeg lest og lest og blitt mer og mer forvirret, og depresjonen sniker seg inn på meg. Men det skal jeg ordne ... pleier ikke å være deppa. Kan ikke noen av "racerne" her inn svare meg på dette med osten, hva skal jeg erstatte den med? OG - fløte og rømme? Der er det vel også lactose?
HJEEELP jeg blir sprø!
Nå har jeg ikke lest alt her, men så at det ble nevnt sukkeravhengig. Hva med å bruke Sukrin når dere lager mat eller skal kose dere i helga? Jeg har begynt å bruke dette i kaker etc, og det gir en søtsmak men uten å gi kalorier eller øke blodsukkeret. Et sunnere alternativ. På www.funksjonellmat.no finner man oppskrifter på desserter eller kaker hvis man vil ha et litt sunnere alt. Ikke alt er like lavkarbo, men det er mulig å bytte ut hvetemelet. Steketiden blir gjerne litt lenger noen ganger etter hva jeg har erfart.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.