Fikk for 3 uker eller deromkring målt blodtrykket til 165/110. Den siste uka har jeg blitt mer og mer uggen. Svimmel, kvalm, nær-besvimelse ved ørlite brå bevegelser, når jeg reiser meg opp slår pulsen hardt og raskere. En tur på kjøkkenet kan være nok til å få meg så "utmattet" at jeg blir helt skjelven og kortpustet. Pusset tenna i går kveld, bøyde meg over vasken for å spytte ut, rettet meg opp igjen og måtte sette meg på knea på gulvet og få hjelp inn i senga. Svettet som besatt og var helt rød og fryktelig varm over hele kroppen i 15-20 min etterpå, pulsen slo som besatt, kunne se pulsslaga utenpå kroppen og intenst lyse og mørke flekker danset. Har et mye press i hodet, et litt stikkende press, er kortpustet og får en prikkende, nummen følelse i ansikt/lepper bare av å prate.
(bortsett fra dette føler jeg meg ganske frisk! :D)
Det jeg lurer på, er dette typisk for høyt blodtrykk? Blodprosenten min har også vært lav, men har de siste mnd økt til 9 :D
Ikke bekymret over høyt BT, men er plaget av symptomene. Tilogmed vurdert å ringe legevakta for å få målt BT og event få medisiner... :o
Tja, høyt blodtrykk har jo gjerne ingen symptomer. Men det høres litt ut som en drøyere versjon av hva jeg opplevde den lille stunden jeg gikk på reductil, da ble blodtrykket mitt veldig høyt.
Men gjør som Bulldog sier; Gå til legen!
Dersom du opplever det igjen før du får legetime, syns jeg faktisk du skal dra rett på legevakten for å få tatt prøver mens det står på!
EKG og BT er fort gjort å måle og kan gi viktige svar på om det er noe alvorlig på gang!
Har det slik nesten hele tiden, eneste som funker er å sitte rolig. uten å bevege hodet fort. Lurte også litt på om det kunne være virus på balanseorganet, men det rimer ikke med den intense svimmelheten og prikkinga i ansiktet/leppene?
Er blek med skikkelig mørke ringer under øya.
Sambo er litt vill og skal ha meg til å spise brød :confused: siden han er hellig overbevist om at det er mangel på "årntli" mat som gjør dette ;)
Basert på klinikken her, med prikking i ansiktet og leppene:
Unge dame, du skal ikke spise brød, men komme deg på legevakten for å få tatt noen prøver!
NÅ!
Ikke meningen å skremme deg, altså, men noen ganger venter man ikke!!!!
Åh, godt du gå lyd fra deg!
Ble nesten litt redd her, jeg!
Lykke til :klem:og klag og syt for alt det er verdt! Du kommer ingen vei med sånn beskjeden "nei, asså, jeg er litt svimmel og sånn"!:p
Ikke gå før de har målt alt som kan måles og sørget for at du får skikkelig oppfølging!:ja:
Takk, Kitt :D
Orker rett og slett ikke å mase jeg. Ble helt gåen bare av å snakke med legevaktdamen.
Blir så fryktelig svimmel av å snakke, dunker i øra, prikker i ansiktet, svimmel DeLuxe, skjelven og hodepine som øker etter hvert som jeg prater.
Ikke helt i slaget nei.
Gir rapport etter legevaktbesøket :)
Jeg får det slik når jeg av en eller annen grunn får kortvarig høyt blodtrykk. Det kjennes som om hodet skal sprenges og jeg blir helt mo i beina. Det varer som hos deg 15-20 min så går det over. Jeg har pga dette gått med registrering, og det viste at snitttrykket mitt er bra.
Det ble konkludert med at det var stress som forårsaket det høye trykket.
Så når jeg nå kjenner at trykket er på tur opp setter jeg meg ned og slapper av. Puster "rundt en boks" og roer skrotten helt ned igjen.
Enig med deg, symptomene er jævlige, men jeg har vært EKGtestet og også det viste normale resultater. Jeg tror stress er syndebukken for mange ekle symptomer...
Men det kan jo være angst også??? Angst og høyt blodtrykk henger ofte sammen.. er min erfaring da...
Finnes ikke det minste stresset, det kan jeg love deg ;)
I følge 2 av de fastlegene jeg har hatt over flere år er jeg særdeles lite disponert for stress og angst i alle former ;)
Har spist mye grønnsaker/salat etc, særlig denne helga. Er inne i en periode hvor kroppen vil ha grønt og da spiser jeg grønt.
Heldige du!!! :heia: Jeg blir stressa når alle maser på meg hele dagen på jobb for deretter å komme hjem og så står det fire stk hankjønn i ytterdøra og lurer på når og hva det blir til middag...:o
Jeg visste ikke at jeg var stressa før at legen fortalte meg at jeg var det..:lol:
Har vært alenemor til 3 tette barn i mange år -med et kroniskt sykt barn-, jeg har vært kronisk syk de siste 25 åra, har holdt på å dø 4-5 ganger fordi jeg sluttet med medisiner og pga anafylaktiske sjokk, hadde 5 narkoser på ett år pga alskens rare sykdommer, kreftceller osv osv. Ikke engang dèt har klart å rokke ved sinnsro eller blodtrykk :D
Tror jeg er for bedagelig til å bli veldig preget av slike ting jeg ;)
Men gjør som de andre sier, kom deg til legen fortest mulig. Du kjenner kroppen din godt etter alt det du har vært igjennom og vet hvordan den SKAL fungere, ingenting å vente på.
Allerede ferdig med legevakta. BT har gått ned til 145/80, så det er på vei riktig vei :D Reflekser var ok, pulsen litt ujevn med hjertet stødig. Ikke noe akutt mao. Endte opp med virus ... :rolleyes:
Skulle be fastlegen kjøre full sjekk og der har jeg time torsdag. Får se i morgen om jeg ringer og spør om jeg kan få komme inn før.
Mitt normale hjertetrykk er på 140/90. så ditt er jo knallbra!
Det er undertrykket som er skumlest. Virus lar seg ikke måle, så det er lett å skylde på det... :lol:
Hva hadde legestanden gjort uten virus.... :p :rolleyes:
Mitt vanlige trykk er på 120/80, er vel nesten bare ved anafylaktiske sjokk det forandrer seg ;) Det laveste jeg kan huske er 32/17... da er man slækk skal jeg si deg ;)
Takk for det, Anne!
Og så hyggelig at du husker min datter :D Hun var i stllen da jeg ringte henne i sted, hadde hatt litt feber i går, men ikke værre enn at stallen var et ok sted å være i dag ;) Så jeg vil vel si det går bra ;)
Jeg begynte å komme til meg selv etter et anafylaktisk sjokk da det var så lavt. Egentlig ganske fascinerende hva disse kroppene våre tåler og takler altså :)
Virus har vært redningen for mang en rådløs lege det ;)
Sover du nok? Jeg har hatt en mildere versjon av det du snakker om i uka som gikk, og det bedret seg betraktelig når jeg fikk mer enn 5t søvn en natt... :rolleyes: Og i tillegg hadde jeg ikke tatt magnesium på lenge, og gikk på noen runder med dobbel dose.
Sover mine vanlige 7-8 timer, men er tom for magnesium. Kanskje synderen ligger der? Har bestilt nye ketolysevitaminer, men det er bare magnesium jeg er tom for. Skal dytte innpå så fort de kommer :D
Da har jeg vært hos fastlegen min. Hun mente det var en variant av atypisk lungebetennelse som plaget kroppen min og skrev ut en resept på Ery-max.
BT var okei, 140/80, men når jeg trakk pusten dypt og pustet ut igjen spratt det opp til 185/135. Forstod det sånn at det indikerer at kroppen jobber for fullt med å bli frisk?
Fikk forøvrig skryt av doktordama mi, jeg var en av kanskje 5 pasienter hun hadde som taklet kroniske sykdommer på en god måte og som spilte på lag med kroppen. Veldig hyggelig å få høre, er altfor mange som sitter hos legen og føler seg som en hypokonder :o
Godt å høre at du både blir tatt på alvor og får skryt!:D
Har hatt en sånn rar lungebetennelse her også for noen år siden. Helt utslitt av ingenting, både gubben og jeg, men medisinene hjalp fort, husker jeg!
Hei, jeg ser at du har fått vært hos legen og sjekket deg og fått konstantert virus. Får håpe det er svaret og at du er frisk snart!
Men- jeg hadde nøyaktig samme symptomer med jevne mellomrom i et par år, tok det opp med legen flere ganger og fikk div. diagnoser fra angst til dårlig kondis.......Opplevelsen var skremmende, som du sier så er man besvimelsen nær, det prikker og brenner i hodet og sprer seg langsomt i hele kroppen, man blir matt og nummen i hele kroppen. Jeg pleide å legge meg ned og ligge rolig til det gradvis gikk over.
Jeg har jobbet i psykiatrien og sett mye angstanfall, var åpen for at det kunne være det, men syntes ikke det helt rimte heller. Fikk tips om at det kunne være blodsukkerfall, og tips om å ta noe søtt for å se om det hjalp. Det gjorde det ikke..... Da jeg flyttet hit til Belgia fikk jeg jo ny lege, og ved et slik anfall dro jeg til legen med en gang, og han konstanterte at jeg hadde så høyt blodtrykk at jeg straks skulle dra hjem og holde senga. Fikk blodtrykksmedisin og siden har jeg ikke opplevd disse anfallene.
Ikke for å skremme deg, men hvis du opplever disse anfallene igjen, ville jeg ta dette med blodtrykket opp med legen igjen. Min erfaring er at dette med blodtrykket svinger, slik at man i perioder kan ha høyere enn vanlig.
Tusen takk :D
Doktordama mi er fin! :D Til og begynne med syntes jeg hun var veldig "effektiv", nesten litt skummel... men, nå er vi så enige atte :p
Så bra at de fant ut hv det var! Angst synes nesten å bli vi-har-ikke-peiling-så-vi-sier-angst-diagnose, på linje med virus....
Er så heldig at jeg har en lege som tar meg på alvor, om jeg fortsatt plages etter endt Ery-Max-kur skulle vi kjøre en døgnmåling og så skulle hun fundere mer når vi fikk svar på haugen med prøver som ble tatt i dag :)
Har fått en ny runde med atypisk lungebtennelse, men bortsett fra det så går det ganske bra :D
Blodprosenten min fortsetter å stige forresten, det burde jeg nesten ha "kunngjort" i den andre "gode nyheter fra legen tråden" min! :D Stoffskiftet er også stabilt enda! Fy flate, nå følte jeg meg plutselig frisk som en fisk! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.