Jeg vet dette til dels har blitt diskutert før, men da mer rettet mot hunder og sånn.
Jeg har en pelskledd herremann som lyder (ja, faktisk :p) navnet Zappa, som er ca nøyaktig halvåret, halvt huskatt og halvt skogskatt.
Han er kastrert, og foreløbig innekatt, og dermed veldig i den klassiske faresonen for å kunne bli en skikkelig tjukkas. Heldigvis er han fortsat slank og fin, fikk instruksjon av veterinæren om å trykke langs siden på han, om man med et lett trykk kan kjenne konturene av ribbeina, så er pusen passe slank.
Likevel så føles det litt feil når jeg selv kun kjøper rent kjøtt, grønnsaker, egg -rene råvarer til meg selv, at pusen får billig butikkfõr (han fikk stort sett bare royale kanin da han vokste opp -men det tillater ikke økonomien :(). Og når jeg ser på hva som er putta i den maten blir jeg jo betenkelig. Det er lite protein og kjøtt, og utrolig mye maisstivelse, ris og andre ting som overhodet ikke hører til en katts naturlige kosthold. Etter hva jeg har lest så er den eneste planteføden kattedyr får i naturen vomfyllet i de dyrene de spiser.
Og selv om pus ligger og purker mange timer om dagen, så er det voldsomt til aktivitet når han først er våken. Og selv om han stort sett er glad og kosete, så har han sine fits, hvor han biter og generelt sette framviser litt galskap. Jeg har lenge tenkt at, han er jo bare så og så gammel, han er kastrert, det forlenger jo gjerne kattungestadiet, etc, men nå er han som sagt halvannet år, og for en voksen katt å regne.
Jeg har gitt ham kyllingfiletslintrer når jeg har tilberedt til meg selv, og han elsker det! Men de siste dagene har jeg tatt det litt lenger, da det ble tomt for tørrfõr. Han har fått rå kyllinfilet i terninger, han har fått LITT rå kjøttdeig (her er jeg usikker, om det kanskje ikke er så bra?!) og rå laksekoteletter i biter. Og han elsker det! Eneste ''problemet'' er at det trigger jaktinstinktet hans, da han går til angrep på maten og kaster det rundt seg før han spiser det, så jeg har mer enn en gang tråkket i kjøttbiter ... :rolleyes:.
Ja, nå ble det mye utbrodering her.
Litt av poenget er at jeg synes han virker roligere! Ikke så mye av den uttre galskapen hvor han angriper føttene mine om natten når jeg sover eller bladene jeg leser, han blir ikke så fort ''sinna'', og de sinnsyke rundene hvor han løper rundt som gal går fortere over, og har ikke så mye galskap i seg som før.
Jeg skal gjøre utekatt av han snart, da jeg bor i et langt roligere og mindre traffikert område enn før, ikke minst med en romslig bakgård og et par andre katter, men jeg har fått beskjed fra flere hold at jeg bør vente til våren, da katter er vanedyr, og det kan skremme katten fra å gå ut om det første møtet med den store verden er i ti minus og med en meter snø.
Noen tanker om dette? Er det noen av dere som råfórer kattene deres? Jeg antar jo at kylling er en veldig bra matkilde, ettersom fugl er noe de ville spist i naturen, fisk også, men jeg lurer på om hvit fisk kanskje er bedre (han elsker lettkokt sei, men han kan sikkert få den rå også?!), og til sist, om man gir katten rå fisk, er det noen hensikt i å fjerne beina? Jeg er vel litt hønemor, for katten ville jo ha spist en hel fisk om han fikk tak i en.
Nå var det noen som sa til meg at kastrerte hannkatter ikke skal ha saltvannsfisk, fordi de kan få nyreproblemer av saltet ... Noen som vet mer om det? Da utgår jo sei, og gjerne laks også ...
Pusen vår liker ikke kattemat lenger. Begynte å gi henne mer fisk, og etter det rører hun ikke kattematten. Hun spiser nå kun seifilet. Billigere enn kattemat er det også.
Tenker hun får for lite fett, så jeg helte oppi litt fløte en gang. Det ville hun ikke ha. Tenkte jeg skulle prøve å koke med litt smør, men tror kanskje det da må være usaltet?
Kjøpte slankeforet til Hills til mamma sin katt, og så at det faktisk var karbohydratredusert. Tenkte kanskje hun skulle få det som tørrfor når hun er ferdig med den sekken hun gar nå.
Katter er jo ikke skapt for å spise korn og det som kattemat/tørrfor gjerne er laget av. De er jo jegere og spiser rått kjøtt, så jeg tror nok ikke du trenger å tilberede kjøttet først.
Min pus liker ikke laks, så hun får ikke i seg noe fett av det heller.
Men så var det dette med saltvannsfisk, da. Har også hørt at katter egentlig ikke skal ha noe særlig fisk.
Jeg kom faktisk over en tråd her, og et hett tips er jo å gå til slakter og kjøpe slakteravfall! Det høres jo lurt ut, og det er sikkert billig også (som jo dessverre er et poeng -ikke at det skal gå på tross av pus sin helse, altså!).
Men når jeg merker bedring på humøret hans alt etter et par dager, så blir jeg litt betenkelig med alt det tørrfõret jeg har gitt han, ikke rent lite dårlig samvittighet, heller.
Jeg har også gitt han svorstriper jeg har skjært av baconet, og det falt også veldig i smak, helt til det slo meg at bacon er både salt og røkt, så det er kanskje ikke særlig lurt.
Men en ting vet jeg, og det er at du IKKE må gi katta meieriprodukter! Det er ikke heldig i det hele tatt! Katter skal ha vann. Jeg fikk faktisk tips fra veterinær om å blande inn egg i våtfõr nå og da, og at det er en perfekt fettkilde, og det har jeg gjort innimellom, og pus har en helt utrolig blank pels i alle fall.
Har ikke katter i alle år fått fløte? Spesielt av gamle damer:p
Emil får tørrfor og ferdig med det. Han liker ikke fisk ikke leverpostei, ikke ost, ikke kjøtt. Det eneste han kan få i seg er tunfisk.
Han er så lat, at når han oppfører seg som en katt og går litt til angrep og klorer litt på tepper og sånn, så blir jeg bare lykkelig over å se at han er i live:)
Det at de har fått fløte, er jo ikke det samme som at det er bra for dem :p. Jeg kunne selv sikkert ha drukket en liter fløte på styrten, men jeg tåler det jo ikke særlig godt. (Må tillegge at jeg ikke ser på melkeprodukter som naturlig for mennesker -men for all del, et hyggelig innslag for de som tåler det :o).
Men uansett er det morsomt å se at han liker det så godt, og at jeg merker han er litt roligere.
Jeg har ikke noe greie på dette, men kom bare på at jeg bodde sammen en katt i et par år hvis absolutte yndlingsrett var hermetiserte champignoner. Merkelige katten.
Jeg blir så glad når jeg leser om folk som tenker på hva de putter i gapet på dyra sine. Tørrfor er hendig, og det er store forskjeller på produsentene, men man trenger faktisk ikke gå lenger enn å se på tennene til en hund/katt for å forstå hva den skal spise. Og dette finner man ikke i tilfredstillende grad i tørrfor. Aminosyrer og fettsyrer skal komme fra animalske produkter og ikke vegetabilske. Katter, i likhet med hunder, nyttegjør seg heller ikke karbohydrater på noen måte. Hundene her i hus fóres i all hovedsak på slakteavfall og vitaliteten er på topp. Det gjenspeiler seg i hud- og pelskondisjon, poter osv, fordøyelse osv. Mens folk nesten må bruke bæreposer for å få opp all møkka etter bikkja si, kommer det nesten ikke noe ut fra hunder som fóres rått. Det sier jo litt om at hunden nyttegjør seg maten godt, og jeg vil tro det samme gjelder for katter?
Nyresvikt er jo ikke en helt uvanlig dødsårsak hos kastrerte katter, men personlig ville jeg nok vært mer redd for saltet, enn fett. Det der med saltvannsfisk har jeg faktisk aldri tenkt på :o Gamlekatten (kastrert innekatt) ble utelukkende fóra på boksemat og tøffór. Jeg tør nesten påstå at vi sakte men sikkert tok livet av han. Han døde av nyresvikt når han var 9 år og det er jo ingen alder for en katt.
Ang rå fiskebein så er det ikke noe fare i forhold til det å fordøye bena, de er ikke skadelig før de er kokt. Samme med rå kyllingbein. ..MEN jeg mener å ha lest et sted at fiskeben inneholder mye magnesium som ikke anbefales i for store mengder til kastrerte katter.
Hjertelig takk for godt innspill, LCHF4life! Supert! Skal en tur til slakter snart og kjøpe spekk, og da skal jeg jammen høre om de selger slakteravfall også.
Det er jo veldig greit å begynne nå, mens han fortsatt er forholdvis ung. Heldigvis ser jeg at han liker alt av det råe jeg har gitt han, bortsett fra tunfisk på boks (i vann), det rørte han ikke -eller, han smørte inn gulvet med det, men spiste det ikke :lol:, i motsetning til når jeg gir han våtfõr på boks, da nekter han å spise annet enn and og kylling, til nøds lam.
Og nå som jeg bare har gitt han råfõr i to hele dager, så ser jeg at han heller ikke sluker alt på en gang, som han gjør når han bare får det unntaksvis. Det anser jeg som et bra tegn.
Og, hehe, jeg veier han innimellom -altså veier meg selv, og så veier meg med han i armene etterpå.
Det er en stund siden jeg veide han sist, da veide han 5,6 kg (som sagt er han halvt skogskatt, og slekter på en helblods stor og muskuløs far!), men da jeg veide han i dag, så stoppet vekta på 4,9 kg. Sprøtt.
Vil jo at han skal ha et langt og godt liv, fine rare Zappaen min! :love:
Jeg har råforet ett par hunder, klart det går an med katter også! Ei venninne har 2 hunder og 4 innekatter. Alle (kattene får lite og ikke hver dag) der får vom og hundemat (slakterester tilsatt vitaminer), frossen fisk, fugl,kjøtt, slakteavfall, litt grønnsaker, rå egg osv. Alle er "normalt" friske og blanke i pelsen ;)
Fler andre jeg kjenner via div forum råfòrer hundene sine og mener at kattene selvsagt skal få like naturlig mat, ingen av dem har hatt problemer som jeg har hørt om i allefall :) Råfôring katt Mer om råfôring
Gamlefar i huset (Oskar, 5 år) har blitt overvektig av tørrfor og boksemat. Nå har jeg fått en katt til (Oddvar, 1 år), og i tillegg til tørrfor får han en roastbiffskive med smør på to ganger om dagen. Han har ikke begynt å legge på seg enda, og han tåler smøret.
Oddvar :lol:
Jeg tror du skal være SVÆRT forsiktig med både smør og roastbeaf, det er alt for mye salt for små kattenyrer i dem, så jeg ville ha sluttet med det straks om jeg var deg! :ja:.
Jeg har jo hele tiden sett den fullstendige logikken i å råfõre katten, det er bare så dumt at jeg ikke har kommet skikkelig i gang før nå, men bedre sent enn aldri!
Denne produsenten lager i mine øyne det mest optimale hundeforet. Jeg forer hundene mine på dette, og jaggu har de ikke laget kattemat også. Det er dessuten langt billigere enn "tradisjonell" hunde-og kattemat.
Kjører du forbi Trøgstad noen gang kan du kjøpe direkte av produsenten, og det blir ennå billigere. Som et eksempel koster 20 kilo av hundeforet drøye 200 kr om jeg ikke husker helt feil. Sikkert ikke så hårreisende dyrt med kattematen de produserer heller.
Det gikk litt fort gitt, jeg ser jo til min skrekk at de har sukker og grønnsaker i kattematen :eek: ..og jeg lurer på hvorfor :confused: Det står heller ikke hvor stor andel av foret som er grønnsaker... men det ville jeg definitivt sjekket ut. Hundeforet de lager består nemlig utelukkende av animalske produkter.. merksnodig syns jeg!
Supert! Nå er det vel liten sjanse for at jeg kjører forbi Trøgstad, med mindre jeg tar sykkelen fatt (har ikke lappen :p), og da er det vel litt upraktisk med femtenkilossekker, hehe.
Men jeg har også hørt at Felleskjøpet skal ha veldig bra dyrefõr med lite stivelse og høy andel av proteiner og fett, noen som vet? Er jo veldig greit å kunne ha en stor sekk med tørrfõr også, når man går tom for rått kjøtt på en søndag :o.
Oi! Det er jo unødvendig. Merkelig det der. Men jeg har også tro på at katten fint kan leve på rått kjøtt i majoritet, og så kan man kompensere med litt tørt. Tørrforet til f.eks Royal Kanin har jo en veldig høy andel med animalsk innhold. Men det er dyyyyyyyyrt! Zappa liker det også veldig godt, mye bedre enn den billige butikkmaten ... (Og jeg merker forskjell på kattekassa også, merkbart mindre avføring!).
Nå har jeg akkurat snakket med en venninde som fórer kattene sine på vom og hundemat (våtforet nr 25 med laks) Hun er veterinærstudent (ikke at det nødvendigvis er noe kvalitetsstempel når det gjelder fóring av dyr:rolleyes:) og hevder det er et fullgodt kattefór selvom det i utgangspunktet er vitaminisert til hund. Men hun understreker at katter i tillegg har behov for Taurin siden de ikke kan produsere dette selv, noe andre dyr og også mennesker kan. Taurin finnes i animalske produkter, men konsentrasjonen som er nødvendig for katter, er ikke høy nok i kjøtt og innmat fra oppdrettsdyr som er avlet for industrislakting. Villtlevende dyr har derimot det. Siden hennes katter er gårdskatter og spiser fugl og mus, får de dekket det nødvendige behovet. Hun sier derfor at det bør tilsettes kosten til feks innekatter. Evt. supplere med villtkjøtt. Spesielt reinkjøtt er gunstig. Da ble det kanskje ikke så billig mer, med mindre du vil legge bøssa på skulderen og skyte bukken selv... :cool:
Den er vel salta, ja. Men jeg måtte sjekke nå, jeg tror jeg blander litt med den lokale retten tjælknøl (av elgeskinke), som ligger i saltlake over natta før langsteking. Ligner veldig på roast beef i smak.
Så det er vel ikke så ille som jeg først trodde.
Jeg ville ikke gitt katta noe melkeprodukter (litt smør er vel ikke farlig, så lenge det er usaltet, men ikke mye, tror jeg). Katter kan ikke spalte laktose, så vidt jeg vet, og de vil bare få magetrøbbel av det. Om man på død og liv skal gi katten melk, så må det i tilfelle være laktosefritt (kattemelk man får kjøpt i butikken er det), men da kan de like godt få vann, synes jeg :).
Ingen vits i gjøre kattene våre til kosespisere ;). Jeg belønner aldri Zappa med mat, bare kos og godord. Det beste han vet er når jeg hvisker til han, da roer han seg veldig ned. Snodig men sant :)
Hehe, nå er pappa elgjeger, men man betaler ganske mye til staten for hvert dyr man skyter, så det kjøttet jeg får av han har en aura av hellighet over seg :cool:.
Men jeg skal skrive det bak øret! Tusen takk for tips, altså. Jeg tror jeg har spennende tider i møte!
Nå skal jo Zappa få lov til å gjøre utekatt av seg så fort det er varmt nok i været og snøen har smeltet. Han har allerede kjekka seg for Barbarella, nabokatten her :p, så det blir gøy!
Ja, faktisk - i sommer fanga han en småfugl -gjennom vinduet :_oy:! Det var litt av et syn som møtte meg om morgenen -fjær overalt, og et par vinger, klør og haleparti som lå fint dandert rett utenfor soveromsdøra mi, for ikke å snakke om en stolt katt ...!
Men, ja, nå blir dette litt utenfor trådtema, men noen tips om tilvenning til utelivet? Det aller beste hadde vært om han holdt seg unna døra til portrommet, og kun holdt seg i bakgården, hvilket de andre kattene stort sett gjør, men det skjønner jo jeg også at jeg ikke kan styre.
Nei, jeg prøver bare å unngå de feilene som ble gjort med Oskar. Tre stykker som ga han mat, to av de tror katta blir feit av kjøtt og fett, mat som kos og i tillegg feil mat. Melk har jeg har aldri gitt noen av kattene mine, men siden Oddvar tåler det lille smøret jeg gir han, har jeg begynt å lure på om katter tåler fløte bedre enn melk.
Som sagt, jeg tror det er bedre å gi han fett via et litt mer helhetlig for, og jeg vil tro det er ganske gangs å gi han eggeplommer i våtfõret, som LCHF4life nevner, så er det ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel, men det var en veterinær som sa at det var gunstig for pelsen.
Jeg har litt trøbbel med å lese denne testen, men slike mener jeg uansett man skal ta med en klype salt.. det er mye det ikke tar høyde for som f.eks kilder til protein og fett. Det finnes fett og proteiner i korn også, som i stor grad benyttes av spesielt tørrforprodusenter, men pus er og blir et rovdyr. Så selvom de oppfyller internasjonale krav i større eller mindre grad, så velger ihvertfall jeg å ikke stole helt på det. Det blir på samme måte med oss lavkarbere.. vi følger jo ikke akkurat helsedirektoratets anbefalinger for ernæring :D
Ja, ikke sant. Jeg hadde store problemer med å finne vurderingen av de enkelte formerkene, spesielt Royal Canin kunne jeg tenkt meg å se resultatene, det er vel ett av de mest utstuderte dyreforene som finnes, tror jeg. Men fant ikke noe sted, ikke står det noe i testen, ikke står det noe på forbrukerportalen sine sider. Ubrukelig, så langt jeg kan se. Eneste jeg fikk ut av den er at Sheba ikke er noe bra :p
:lol: Vi hadde en som elsket broccoli! Stjal det til og med fra tallerkenen vår og dro det under slagbenken. Knurret og slafset det i seg :rolleyes:
Tussi's store glede i livet er når hun en sjelden gang får roastbeef, så å kutte den her i huset ville vært rent dyreplageri :D Men det er jeldent da. Men hun får sei i blokk og tunfisk innimellom, og elsker det. Og kjøttdeig (fral lokale slakteren, kun rent kjøtt) og kyllingslintrer (som jeg egentlig er mer skeptisk til å gi, med alt det som kan befinne seg i rå kylling:o)
Jeg ville tatt noen turer ut med han i bånd for å la han bli kjent med området og det å være ute. Å bare slippe han ut på egenhånd kan gjøre at han blir redd og gjemmer seg. Vennepar prøvde det, og den stakkars katten satt under søplekasset huset i 2 dager før de fikk henne inn igjen.... Når du er med så skjønner han at det er trygt.
Og jeg ville ikke vært bekymra for å begynne med det allerede nå når det er snø. De syns som oftest bare det er spennende å grave og leke i snøen. I tillegg er det mindre lukter og andre spennende spor han kan følge nå på vinteren, og ikke så attraktivt å bli lenge ute. 5 min turer er mer enn nok.
Oj, Tussi fikk Sheba i går. Men hun bare slikker av sausen da.... :rolleyes:
Av tørrfor nekter hun forøvrig å spise noe annet enn Hills økologiske med kylling. Litt fin på det liksom.... :cool: Foret fra vanlig butikk kaster hun opp av, så det er veldig tydelig at det ikke er særlig bra for de.
På Royalcanin sine hjemmesider står det næringsinnhold og analyse til hver enkelt fórtype. Men heller ikke i deres publiserte "analyser" står det hvor mye som er animalsk/vegetabilsk fett og protein. Kun hvor stor prosentandel det utgjør av foret. Men til sammenligning for de forskjellige typene og med andre fór kan det kanskje være nyttig.
Jeg opplever helt klart Royal som et av de beste tørrfórprodusentene. Som du sier er det utstudert, og jeg vet de bruker mye ressurser på å utvikle fóret. (Nei, jeg er ikke forhandler :rolleyes:) Jeg bruker høyenergi-tørrfór i perioder hvor det er praktisk vanskelig å fóre rått, og har utvilsomt oppnådd best resultater med Royal. Det skal dog sies at hundene i utgangspunktet har vært friske og uten spesielle behov. (Ved sykdom o.l kan det være nødvendig med en bestemt diett) Målestokken min for å mene dette er hundenes prestasjoner og utholdenhet, som er vesentlig for den hundesporten jeg driver med. For å oppnå det kreves det tilstrekkelig med fett og proteiner som de klarer å nyttegjøre seg. Ganske enkelt faktisk...
Jeg babler og babler i vei, men det er så fryyyyktelig interessant og jeg blir så innmari glad når folk er bevisste på hva de putter i dyra sine :p
Jeg har hørt at de som utvikler fôret til Royal Canin til og med studere kattenes bevegelse i magen mens de står på glassplater og spiser :p. De forskjellige formene på bitene er tilpasset de forskjellige bittene til diverse raser, etc. Ganske utstudert, ja! Og jeg merket jo at pus likte det mye bedre. Men, dyrt ... :o.
Carisma: Jeg har nå hørt fra så mange som burde ha peiling at man ikke bør slippe ut en innekatt for første gang når det er såpass kaldt, og heller vente til våren, at jeg tror jeg kommer til å gjøre det, en måned fra eller til spiller jo ikke så stor rolle heller.
Men det med å sette på han sele og følge med han i starten hørtes lurt ut! Hadde vel uansett tenkt til å bli med han ut. Janne som bodde i leiligheten min før meg satte en stol under et av vinduene, sånn at pusen hennes kunne hoppe ut og inn. Det er jo veldig greit, særlig når man bor i første etasje :)
Ok! Jeg prøvde å gi katta Iams, men det ville han IKKE ha. Han venta en evighet før han i det hele tatt rørte det, og skikkelig surmulte i mellomtiden, så da må han ha vært skikkelig sulten når det først gikk ned.
Lett å se på han om han liker fôret, han blir jo alltid først like engasjert når det er litt action rundt matfatet. Liker han det, så er hodet i straks nede i matfatet, om ikke så ser han bare på meg med det mest fornærma uttrykket; ''Hva? Tror du jeg virkelig vil ete det der?'' :geip:. Katter, ass.
men husk at katta kan ta med seg både levende og døde mus inn vinduet,min gjør det , så nå kommer den bare ut og inn under kontrolerte former ,,,var lei av og jakte på mus her inne ,,ikke noe koslig det,og veldig vansklig og fange en mus, de gjømmer seg overalt
så vil ikke annbefalle deg og vende den til og komme ut og inn som den vil
min katt elsker rå sei fra first price ,nekter og spise annen sei ,, og kyllingfile får den også innimellom ,, helst rå, en skjelden gang litt rostbeff
og steker jeg bacon , tigger hun ,men spiser bare en liten bit og den er rå
ellers får ho tørrfor og kunn vann ,, og det skal helst være fra springen på toalettet
Ja, det tenkte jeg på også... :D Men hvis han uansett lærer at vinduet er veien ut og inn mjauer han under dfet når han vil inn igjen. Lettere å få med seg det enn at han mjauer på døra til bygården vil jeg tro.
ja jeg tengte nå mest på om vinduet sto oppe hele tida , som det gjorde her
men nå banker ho på stuevinduet.. om hun gidder og være ute da i dette tre meters snøværet drukner jo katta i snøen ,, er ikke så mye snø i oslo så jeg ,kom derffra i dag ,, her måtte jeg vasse til snø under arma for og komme inn
Ja, det er vel litt det. Jeg hører jo ikke om han vil inn om han skal inn døren, selv om jeg bor i første etasje, det blir i tilfelle en utfordring.
Ikke mye snø i Oslo? :lol:. Du har tydeligvis ikke vært på Løkka. Her i bakgården er det over en meter! Men det er jo ikke rydda vekk noe, selvfølgelig.
Pusen her i huset kaster opp av rå sei :( så nå lettkoker vi de få gangene hun får.
Tror jeg må sette meg inn i denne råmatingen, pus får jo en del rått kjøtt allerede i og med at hun får både kylling og kjøtt avskjær.
Tror det med sele er lurt når Zappa skal ut. Pusen her nekter å gå med sele, hun blir helt "lam" og ligger der som et slakt. (se for deg meg på vei til hytta med hendene fulle av poser og tung sekk. Katten nektet å gå, prøvde å dra henne litt for å hjelpe, totalnekt. da var det bare å bære!)
Da vi fikk henne var vi mye ute sammen med henne i begynnelsen, og det var mange korte turer. Nå skal det sies at pus hadde nerver ytterst på haletippen første året hun bodde her. (omplassert)
Katten vår spiser kun egenfanget ferskmat. Om våren og sommeren er hun omtrent selvforsynt i matveien. Vi har for lenge siden gitt opp å gi henne noe som helst død, naturlig mat utenom reker. Men reker går til gjengjeld ned på høykant. Så det går stort sett i i Eucanuba tørrfor (hun går glatt en uke uten mat om vi forsøker oss på butikkfor) og en og annen boks "Gourmet Gold Sauce Selection", som hun stort sett bare slikker sausen av. Vi har katteluke, og hun kommmer og går som hun vil. Det fungerer veldig bra, og gjør at vi kan være borte noen dager uten å måtte sørge for pass. Men vi har da også en håv stående til å fange mus og rotter (ja - rotter!) som hun stadig bringer i hus i sesongen.
Vi tilbringer også en del tid på en gård i Kongsvinger. Der hadde nabokatta for vane å ta med levende hoggorm hjem, så en rotte i ny og ne, noen mus, og bøtter og spann med spurv og annen småfugl - pytt pytt det må man nesten bare regne med :D
Hunder kan utvikle krystaller i urinen som til slutt fører til urinveisinfeksjoner og sterke smerter dersom de får for mye stivelsesrik mat. Jeg aner ingenting om katter, men det kan jo hende at det er ett likhetstrekk der? Dessuten er jo dyrene våre egentlig ville og naturlig skapt for ett liv med jakt og naturlig mat. At vi dytter i dem tørrfor endrer jo hele genetikken deres.
Argh, ja kattene hjemme kommer stadig drassende med "vønn" som vi sier, vånd/jordrotter. Til tider like store som de selv! :eek: Heldigvis er vår katt mer en fuglekatt, så om vi skal flytte et sted hun kan gå ut og inn drar hun forhåpentligvis ikke så mye gnagere i hus. Jeg HATER mus og rotter!
Har ikke tall på alle gangene jeg har startet dagen med å plassere tærne i et halvspist muselik under kjøkkenbordet. Har forsøkt å fortelle henne at jeg helst ser at hun legger dem pent fra seg ved siden av søppeldunken, men hun gir selvfølgelig fullstendig blaffen i hva jeg måtte mene (for øvrig helt på linje med alt annet av hunkjønn i huset)
Ja, han er absolutt nydelig! Tenk å våkne opp hver dag til en mørk sjarmør som bare hopper opp i senga di og er dritglad for at jeg står opp, og vi skal ha enda en dag sammen! Hvem trenger kjæreste :p
Dette har jeg også tenkt på. Katter er rene kjøttetere, så hvorfor gi dem noe som er proppet full av korn og maismel? Det var en god idé å spørre slakteren om rester! Regner med at det kosten er slikk og ingenting.
Wæææ, jeg tenkte ikke på at kattene tar med seg så mye inn hvis de har katteluke. Jeg hadde tenkt å ha katteluke i huset jeg holder på å kjøpe... Må visst kjøpe meg en håv i samme slengen! Men tviler på at våre katter tar med seg hoggorm inn heldigvis.
Nå er det ikke alle katter som drasser byttet inn. Oskar, min barndomskatt lina dem opp i skremmende nøyaktige snorrette linjer på verandaen, til min mors glede ... not :p.
Nå er ikke jeg særlig redd for mus, men jeg går ikke fri for overraskelsesmomentet jeg heller, så jeg tror jeg hadde skvetti litt om jeg hadde sett ei mus pilende over gulvet, for ikke å snakke om å tråkke i et muselik :p.
Prøvde med å gi katta vanlig fôr igjen i går, og da var han koko på kvelden igjen. Så her blir det slakteravfall og råfôring framover!
Angående katter og vindu:
En venninne har et stort vindu i stua si på bakkenivå. Katten kan stå på den utvendige kanten og titte inn. Men det er jo ikke alltid han er velkommen inn. Men der har han funnet løsningen: Dersom ingen kommer umiddelbart, tar han kloa ut og skraper på vinduet. Det er en fantastisk forferdelig lyd, som når man skraper på en tavle. Ganske vanskelig å ignorere han da.
Kanskje greit å holde katten unna vinduet?
På fredag gikk vi tom for tørrfor hjemme, og glemte å kjøpe det på lørdag også. Så katten har fått servert diverse lekkerbisker, som makrell, tunfisk, avkjær fra kylling og kjøtt, leverpostei etc. etc. Et riktig paradis, skulle man tro.
Men om blikk kunne drepe, vet jeg ikke helt hvordan min tilstand hadde vært nå. For maken til fornærmet katt skal man lete lenge etter. Tørrfor er tingen.
Hun spiser alt mulig annet ferskt også, men bare bittelitt. Mens tørrforet sklir ned på høykant.
Her skal katten få lov til å komme inn akkurat når han vil, altså. Jeg må innrømme at han er noe bortskjemt, forsåvidt, litt veloppdratt jo, men det er nå en gang jeg som har tatt han inn i mitt hjem, stakkaren! Om ikke hadde han forsåvidt blitt avlivet, da de som fikk dem ikke kunne beholde fem kattunger i tillegg til de to kattene og hunden de alt hadde ... :o Men Zappa er litt kongen i huset her, det må jeg innrømme (men han kom inn i livet mitt omtrent samtidig som jeg og ekssamboer brøt opp, så det er kanskje en innvirkende faktor ;)).
Jeg er glad katta er så glad i rått kjøtt, det gjør jo det hele mye enklere.
ja har en tatt til seg katt ,, så syns nå også jeg at de skal få lov til og komme inn akurat når de vil ...min katt er aldri ute om natta ,den legger seg når jeg legger meg og står opp etter jeg har gått på jobb ,,,har kasse inne til den så den slipper og gå ut i all slags vær.
og nå vil den ikke ut da er jo så kaldt
og den sover vel det meste av døgnet ,, som katter gjør
og i følge min sønn ,, så har ikke den katta oppdragelse ,,hehe er nok sant.
men den er nå snill og kosete da
Nei, det har jeg ikke prøvd. Men jeg skjærer alltid av beinet før jeg steker kotelett, så det hadde vært en idé! Han er dessuten veldig deltagende når jeg tilbereder koteletter, hvilket han forsåvidt er uansett hva slags kjøtt jeg lager til. Men han har ved en anledning faktisk spist seg gjennom en pose og innpakning og var på god vei til å tygge i seg entrcoten til venninna mi som jeg bodde sammen med før :p.
Mine 2 katter får blandingsfòr, rester fra middag, rått avskjær ol.
Hannkatten mangler en tann oppe, og har litt trøbbel med å tygge større biter,
hunnkatten er så kresen så fy, men hun er nok ganske selvforsynt med mus og
diverse når det er å finne. Hun tar det med seg hjem om hun bare vil leke med
byttet, og vi har hatt rotteunger i hus..
men de kommer jo ikke langt her da, med to katter :lol:
Hunden får rå kyllingvinger og diverse avskjær, + tørrfòr tilgjengelig.
Og bein til hund fikk jeg gratis hos slakterbutikken her, sikkert 5 kilo i posen!
Også i Stavenger fikk jeg det gratis, men da i mye mindre mengde.
Det ene beinet jeg fikk var digert, og hund fikk det til jul, han klarte knapt å
få tak på det for å løfte det! Moro :ja:
Ja, da var jeg hos Strøm-Larsen på Torshov i går, og de kunne fortelle meg at det ikke var lov å selge slakteriavfall, mattilsynet forbød dette. Syntes det hørtes merkelig ut, ettersom det virker som det er flere som har kjøpt det :confused:.
Så jeg endte opp med å kjøpe grisenyrer og -lever. Vel ... Jeg serverte katta nyrer i går kveld, og han nekta plent å spise dem. Jeg venta til i morgest, for å forsikre meg om det ikke bare var at han ikke var sulten. Men da jeg i morgest dyttet skåla mot nesa hans, så mjaua han sånn at man nesten kunne høre et ''neeeei!''. Hehe. Så jeg kastet nyrene, og skjærte opp en bit av leveren. Han snuste på det, og gikk sin vei. Ikke godt å si enda om han liker det heller, kanskje det er gris han ikke vi ha? De hadde okse også, men av en eller annen grunn ble det gris. Det var sånn greit billig, 40-50 kr kiloen.
Så, ja, jeg vet ikke helt. Han elsker rå kjøttdeig av storfe, kyllingfilet, lettkokt sei, det går ned på høykant, men dette akseptere han ikke. Og jeg som trodde katter digga innmat!
Dette må jo være økonomisk gjennomførbart også.
Noen tanker?
Nei, det spiser hun ikke lenger. Hun har hele tiden være kresen på det, vi har måttet bytte merke hele tiden, siden hun blir fort lei. Men nå vil hun kun ha seifilet og tørrforet sitt - ikke noe annet. Blandet i litt våtfor og i litt fisk, men hun rynket på nesa allerede da jeg sto og blandet det inn. Og hun gikk da jeg satte det på gulvet.
Interessant...:)
Jeg har nå 2 voksne katter som både er ute og inne katter. Jeg kjøper bare for på felleskjøpet eller i dyrebutikk. Dyrere men varer lengre. Prøvde butikkfor, men de fikk diare og masa hele tia, tydeligvis ble de ikke skikkelig mett.
De er og veldig glad i rå kyllingbiter, kjøttdeig, fisk(rå og kokt) og elsker tunfisk og skinke..:)
De har alltid tørrfor tilgjengelig + vann, og får andre ting innimellom. DE kommer løpende med en gang jeg begynner med middagen, de kjenner lyden av kjeler og kjøleskap!! Da får de alltid noe godt... kjøper ofte en sei blokk og noen bokser tunfisk, boksmat vil de ikke lukte på engang!! Tenker det er som med oss mennesker - skikkelig kvalitetsmat blir vi mette og fornøyde av!! ;)
Jeg tror det er svin, jeg. Lot han snuse på bacon, for han sto og maste så innmari, men da var han fullstenig uinteressert. Glemte saltet og ga han svoravskjær et par ganger, men fant jo ut når jeg skulle feie gulvet, at de kun var lekt med :p. Jeg tror han rett og slett udigger gris!
Ga han kjøttdeig av storfe etterpå, og det gikk ned!
For å ta opp vom og hundemat igjen; de aller fleste dyrebutikker selger disse i 500 grams pølser.:) Litt mer praktiske katteporsjoner.
De har som nevnt vom m laks, vitaminisert, vom vitaminisert, ren vom, rent kyllingkjøtt, og et par andre typer. Hundene våres fores på den med Laks, og elsker det! Kattene går også bananas ved foring, så de får litt hver dag.
Katter er jo enda mer rene kjøttetere enn hunder er.:)
Disse pølsene koster vel ca 15 kr stykket, mye billigere enn boksemat blir vel det? Har ikke prøvd kattematen til V&H, kattene våre får tørrfor fra Royal canin i tillegg.
I grunn ikke :p. Vet ikke heeelt hva jeg skal tro om informasjon som står på nettsidene til en dyrematforhandler, som også påstår at fisk er sunnere enn rødt kjøtt, både for katter og mennesker. Kjøper ikke helt den, altså.
Kattene her har fått kjøtt i en uke nå. Må vel gi dem noe annet kjøtt etterhvert. Så langt har det bare blitt kylling. Ferdig grillet kylling og rå kyllinglår. De liker det i alle fall. Noen som vet om man bør variere kjøttet? Tenkte at de i alle fall kan få innmat og sånt. Får skrive det på handlelista så jeg ikke glemmer det.
Det blir nok ikke noe lavkarbo på pusen her med det første. Han nekter å spise noe særlig annet enn tørrfor, men slikker sausen av våtfor. Tunfisk er det eneste han vil ha som ikke er kattemat. Gir han som regel dyrlegefor til kastrerte katter, men han hopper av glede de gangene dyrlegen er stengt, vi har glemt å kjøpe mat og han må få butikkmat - han blir helt rabiat hvis han hører det rister i en tørrforboks (dyrlegematen kommer i pose).
Min pus får en melkeskvett i blant - tror ikke han tar så mye skade av det. Han er født på gård, og fikk melk før han kom til oss også. Men det er bare en gang i uka eller noe da. Han er utekatt og fanger både mus og fugler om sommeren, men nå som det er så mye snø er han mest inne eller på verandaen så det blir lite jakt av det. Han får også komme og gå som han vil, men katteluke skal jeg ikke ha. En venninne har det, og katten drar med seg levende mus inn støtt og stadig - nei takk. Om sommeren står verandavinduet oppe så lenge vi er hjemme så da kan han klatre inn hvis vi sover eller noe, men nå er det lukket så han må vente til vi våkner - men han er blitt veldig god til å bråke skikkelig på verandaen så vi våkner av det..
Zappa nekter nå plent å spise tørrfôr! Det er et evig mas hver gang jeg nærmer meg kjøkkenet, og selv om det står en full skål tørrfôr der, så ser han på meg med verdens største øyer og mjauer så man skulle tro han var døden nær! Så fort jeg tar fram sei fra kjøleskap så er det rene beatle-mania! Galskap :p.
Gruer meg til det er tomt for sei nå, for jeg får ikke kjøpt mer før over helga ... :o. Sukk.
Kattene mine får for det meste FK sitt spesialfor for eldre katter, ispedd vanlig FK kattefor for smaksvariasjonens skyld.
Ettersom vi fisker endel går det også mye av rå småfisk og fiskeavskjær. Ordet fisk får kattene til å sprette opp og springe ned i kjelleren for utdeling:D
Annet animalsk føde er små, søte mus og fugler. Glemmer ikke første gangen jeg våknet av et fæla rabalder i vinduet (lå og sov etter en nattevakt) - 6 kg katta mi hadde da sittet på lur på krakket under soveromsvinduet og ventet på at en fugel skulle komme og snappe en flue i vinduskarmen ( vinduet stod ca 10 cm åpent) Gjett om jeg hoppet en halv meter da katta braste rett inn i persiennen:eek: Jaggu måtte jeg ikke jakte på katt med fuggel etterpå også - fjær rundt alle veier...
Ellers er det et ganske vanlig syn å se undertegnede på jakt etter en katt som har en levende fuggel i mellom tennene. Har reddet noen fuggleliv på den måten ja hehe
Er det sånn at katter ikke spiser svinekjøtt? Ikke en eneste kattemat boks eller tørrfor-pakke inneholder svinekjøtt. Det går kun i kylling, and, lam, laks eller okse har jeg inntrykk av.
Jeg googlet katteråfôring og leste at katter trenger mye laurinsyre noe som finnes i rødt kjøtt. Så katter vil få mangelsykdommer hvis de lever på kun kylling... Men hva annet vet vi om med mye laurinsyre? Cocosa! Så nå skal jeg prøve å fôre kattene med kokosolje. ;)
Her føler jeg at jeg må henge meg på;)
Har vært katteeier og oppdretter i over 20 år. Og har virkelig lært meg endel om kattens fordøyelse.
Vanlig butikkfôr er dårlige greier.. De bruker mye penger på reklame, og desto mindre penger på gode fett/protein kilder. Felleskjøp fôret er heller ikke godt nok for katter.
Boksemat er 90 % vann, så det er bare "dokassemat":o
Jeg vil absolutt anbefale fôr kjøpt på dyrebutikk eller veterinær. Har brukt Royal Canin i alle år, er ett veldig bra fôr!
Det er dyrere i kjøp enn vanlig daglivarefôr, men blir myyyyye billigere i bruk:D Dess dårligere fôr, dess mer må pus spise..
Om du skal gi meieriprodukter så bruk litt yoghurt. Ellers så klarer de seg fint uten. Tunfisk har alt for høyt saltinnhold for katter! Og det er dessuten alt for lite næring generelt i fisk.
I tillegg får mine puser litt rått viltkjøtt og kylling. Rå kjøttdeig skal man være veldig forsiktig med. Den bør helst kokes.
Har 4 herlige småtasser her nå, som akkurat har knurra seg gjennom ett delikatesse måltid. Rå elgtunge:D De voksne fikk ikke mye kan man si...
Rasen jeg har er forresten Devon Rex, noen herlige vesener:p
Nå har jeg testet ut svin på våre katter. Jeg har testet på 7 katter (5 av våre og 2 som er på fôr), og det går ned på høykant hos alle sammen. Vi har én katt til ("babyen" til lillebror), men han liker seg bare på rommet til lillebror og føler seg langt fra komfortabel nok til å spise nede i leiligheten min. 2 kg frosne nakkekoteletter til 62 kr (tror jeg det var) på Mega. Svin er jo rødt kjøtt også, så kattene får i seg laurinsyre som er så viktig for dem, så jeg er fornøyd og kattene ser også ut til å være fornøyde.
Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om noen har skrevet dette før. Men siden vi har en katt som har vært plaget av depresjoner og krystaller i urinen med påfølgende urinveisinfeksjoner, så vet vi at magnesium er den største synderen til at en katt får krystaller i urinen og derav urinveisinfeksjon. Og magnesium finnes i mange matvarer som ikke er naturlig for en katt, deriblant fisk og kylling. Ja, fugler er kanskje naturlig mat for katter, men kylling er ikke det samme som en spurv. Og det blir noe annet med en villkatt som beveger seg masse og spiser for å overleve kontra en tamkatt som tilbringer masse tid i sofaen. ;)
Og joda, melk og fisk har alle katter fått i gudene vet hvor lang tid, og alle vet om en katt som ble fôret på fisk hele sitt liv og som ble tjue år gammel, men alle vet også om en nittifem år gammel mann som har røyket siden han var femten. Trenger vel ikke utdype det mer?
Før i tiden løp man heller ikke til dyrlegen hvis pusen var dårlig...
Urinveisinfeksjoner og krystaller i urinen ER veldig vanlig hos katter, så det kan kanskje være noe å tenke på?
Poenget mitt er at hvis man skal råfôre pusen, bør man vite hva man gjør, og det fins helt sikkert bøker eller lignende, om emnet.
Nettopp på grunn av det med magnesiumet er det viktig å lettkoke og skylle godt fisken katten skal ha før man gir dem det. Men det gjelder vel saltvannsfisk foran noe.
Francis Pottengers forsøk med katter er helt sikker av interesse.
I boka "Pottengers Cats" kan man lese om hvordan han eksperimenterte med kosthold på over 900 katter og kunne konkludere med at katter på en diett bestående av rått kjøtt og upasteurisert melk hadde strålende helse, mens katter på en diett bestående av tilbredt kjøtt og pasteurisert melk hadde store helseplager. Enda mer interessant var det å lese at helseproblemene forverret seg fra generasjon til generasjon. Kattene i tredje generasjon kunne ikke en gang reprodusere seg.
Den begynner gjerne å tisse steder hvor den ikke har tisset før, feks i senger og møbler, da den forbinder tissingen med smerte og forsøker å finne steder hvor det ikke gjør vondt å tisse..så kan den miste matlyst, sove lite og urolig, mjaue og mase mye..
Phew, da tror jeg våre er safe. Det er bare en som er så redd for to andre katter, så han tør ikke å gå på kattedoen hvis de er der. Men når de er ute, så går han fint i kattedoen. Han graver så mye, og de to kattene blir så interessert og står rett utenfor og venter på ham. :lol: Åpner til og med luka og titter inn mens han gjør sitt fornødne. Men rart at han er redd dem, for de er jo snille som dagen er lang! Men han er på fôr da, så han synes vel kanskje det var skummelt med så påtrengende katter, og de er også ofte lekne. Noen måneder til, og så kan eieren ha ham igjen. Men det går som sagt greit så lenge de to andre kattene ikke er inne for lenge samtidig som ham.
Aeryth; jeg må bare spørre deg - gir du kattene dine svinekoteletter? Jeg trodde ikke katter spiste svinekjøtt, siden det ikke finnes kattefor som inneholder svinekjøtt. Veldig interessant det du forteller i den andre tråden, og jeg kunne godt tenke meg å sette den nye og fremdeles slanke katten på naturlig kosthold.
Katten min har faktisk begynt å like svin! Han spiser mer enn gjerne avskjær fra koteletten, når jeg fjerner beinet og koser seg i timesvis (siden kan jeg kose meg med å krype under kjøkkenbordet for å finne inntørka kotelettbeinrester :p). Han får fisk så lenge det er lettkokt, sånn at saltet forsvinner. Men innmat av svin rørte han ikke. Skal prøve igjen med innmat av okse. Det var like billig.
Oddvar fikk prøve litt av danskesalamien i dag tidlig (på størrelse med en fingertupp), og det gikk ned. Han er ikke så veldig kresen egentlig, og minst én gang i måneden kjøper jeg en pakke med roastbiff i skiver til han. Da smører jeg et tynt lag med smør og ruller sammen og deler opp i mindre biter. Han elsker det! Han får bare en skive pr. dag så lenge pakka holder. Men, så har jeg også hørt at roastbiff er marinert, og inneholder en del salt og andre greier så jeg vet ikke lenger. Tørrfor og boksemat inneholder antakeligvis enda mer skit han ikke skal ha enn en roastbiffskive.
Veldig fint å høre hva dere andre gjør - for jeg vet ikke hvor jeg skal begynne ... :o
Trenger ikke katter noe salt også? Jeg husker i alle fall puser som gjerne stakk hodet inn i potetgullposen om de fikk sjansen, de var veldig interessert i saltet på flakene. Mulig de bare var overnysgjerrige rampekatter, selvsagt. :p
Nå er ikke salami hverdagskost for katta mi, da! :lol: Han fikk smake fordi han tagg og jeg hadde akkurat gitt han tørrfor. Trodde faktisk han ikke ville spise det. Det var den biten, og det var det.
Jeg gir dem svinekoteletter, ja. Eller... nakkekoteletter vanligvis men av svin, ja. Det går ned på høykant. De "knurrer" ikke lengre når jeg gir dem det siden det er normalen nå, men du skulle hørt dem i begynnelsen. :lol: Først snuste litt på det og skjønte ikke helt at de hadde lov til å spise det. :geip: Og det er 8 katter som er innom og spiser og alle elsker rå koteletter. Hunden spiser også gjerne koteletter. Men han klarer ikke helt å styre seg, så vi må gi ham litt og litt ellers spiser han så fort og mye at han spyr det opp igjen.
Og jeg mener på at jeg har sett kattemat med svin. Det er så lenge siden jeg har kjøpt annen kattemat enn rent kjøtt, så jeg husker ikke hvor. Jeg pleide å kjøpe 15 kilossekker med tørrfôr fra dyrebutikk, men det ble jo av og til tørrfôr fra dagligvarebutikk siden vi ikke har dyrebutikk i nærheten her.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.